Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
TeeS
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja TeeS »

Niin se muuten piti vielä mainita, että moottorin ollessa kylmä, toi nykiminen esim. liikennevaloista kiihdytettäessä on dekadiluokkaa pahempi, kuin lämpimällä koneella. Vaimo tosiaan kommentoi ekaa kertaa etanoliauton kyydissä ollessaan jotenkin, että "älä nyt pelleile" kun kylmällä autolla pihasta lähettiin... :)
9-3 SC 2006 aut. "Biopower"
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Taas aivan sama juttu kuin edellä :lol: .
Kylmänä ihan ensimmäisillä kiihdytyksillä heijaaminen voimakkainta. Tuolloin kuka tahansa kyydissäolija vosi sen huomata. Itse, kun tuon tietää, niin ilmiötä voi lieventää joko lisäämällä tai hölläämällä kaasua kevyesti juuri tuossa kierrosalueella missä heijaaminen alkaa.

Ilmiö vähenee likimain huomaamattomaksi, kun kone on vähänkin lämmennyt. Tämänpä vuoksi en ole ottanut pulttia koko asiasta, vaikka yleensä olen aika tarkka kaikista asioista. Syynä on varmaan se, että kaikki muu tämän biopower-autoilun ominaisuudet ovat vertaansa vailla :D .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kylmänä tuon nykiminen saattaisi hyvinkin johtua siitä, että läpän tehdessä ei-suunniteltuja nopeita liikkeitä tuolla missä säätöalue ei ole kohdallaan, nykäisee moottorikin kun kylmällä koneella ei kiihdytysrikastus riitä (tai sitä ei tule ollenkaan koska läpän liike ei ollut tarkoituksellista).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

P1523 Throttle control malfunction,tollasen koodin antoi eli aaltoilu johtuu kaasuläpästä ei ahdoista kuten tähän asti luulin.

korjaantuuko toi jos vaihdan uudemman kaasuläppä kotelon?
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Uudemman mallisella kotelolla pitäisi kadota koko ongelman mahdollisuus kokonaan, softasta pitää tosin päivittää sitten parametrit vastaamaan sitä uutta koteloa. Pientä muokkausta vaatinee liitäntöjen osalta fyysisesti mutta ei pitäisi olla tekemätön paikka.

Uskoisin ongelman katoavan myös uudenveroisella vanhan mallin läppäkotelolla, ainakin sitä olisi hyvä testata. Hajoaahan noi kotelot ihan orkkissoftillakin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

joo ensin toi kyllä pelasi kuin junan vessa mutta kun tarkemmin miettii niin tainnut ruveta takkuamaan kun kelit hiukan kosteemmat/kylmemmät.

nyt on kotelo putsattu ja koodi poissa,pitää seurailla.
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jeps, voi liittyä ihan kotelon kuluneisuuteenkin. Onpa noita tullut oireilevia vastaan ihan vakio/bensaviri softillakin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
hoegspannung
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Kesä 17, 2012 09:25

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja hoegspannung »

Sama homma täällä. Kylmänä paha, lämpimänä ilmeisesti häviää kokonaan koska ei tunnu. Jos otan ESP:n pois päältä, tuntuu että oire rauhoittuu niin, että kylmänäkään sitä ei ainakaan voimakkaasti ilmene. ESP päällä nykii niin että mielummin kaasuttelee reippaanlaisesti. Tyhjäkäynti yms. muu on ihan kohtuu nättiä. Joitakin pienenpieniä nykäyksiä tyhjäkäynnissä on.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vanhemmista viesteistä katsoin että autosi on 2009? Tällöin lienee ainakin kyse ihan rautaviasta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
hoegspannung
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Kesä 17, 2012 09:25

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja hoegspannung »

Vm. 2009 on. Mielessä on käynyt ottaa tuo paketti auki ja tutkia, mutta epäröintiä tapahtuu vain ensimmäisen kilometrin ajon aikana, kunnes loppuu kokonaan. Liekö tuossa sitten diy -tyyppistä puhdistettavaa vai pitääkö vaan ostaa uusi osa ja sopeuttaa se vieläpä. Vai onnistuuko vaihto ilman TECH:ia?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mikä softa sisässä? Läppkotelon vaihto on ihan DIY, mutta toisaalta kylmänä nykiminen viittaisi ehkä enemmän riittämättömään rikastukseen (etanolipitoisuuden tunnistus, vai tekeekö myös bensalla?), taaskin ESP:n vaikutus on vähän mystinen..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
hoegspannung
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Kesä 17, 2012 09:25

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja hoegspannung »

Perussofta, tämmöiset tiedot antoi:

Software version: FC0L_C_FMEP_90_FIEF_80h
Build date : 2008-02-26 14:03:50

Ensiksi se musta tuntui siltä, että kaasupolkimen signaali olisi pätkinyt (epäröinti alkumetreillä on niin voimakasta kun on kylmä ja märkä ilma), mutta testatessani OP-COM:illa oli minusta osoittavinaan, että polkimen potentiometrit olisi kunnossa. Rauhallisesti poljinta painaen lukuarvot ainakin nousi vastaavasti, eikä niissä näkynyt häiriöitä. On noita aamuja ollut, kun ei juuri havaittavaa ongelmaa ole.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ahaa, ihan vakio bensasofta siis. Ja oireilu loppuu heti jos ESP:n painaa pois?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
hoegspannung
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Kesä 17, 2012 09:25

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja hoegspannung »

Jo useamman kerran olen näin tehnyt ja todennut että paljon paremmin toimii kun ESP ei ole päällä. Päätäni en pantiksi voi pistää, koska aina ei tosiaan muutenkaan ole ongelmia ollut. Arviolta alle puolet kylmänä liikkeelle lähdöistä. Vaikka ESP olisi normaalisti päällä, on ollut aamuja, jotka on olleet koleita ja kosteita, mutta pahaa epäröintiä ei ole ollut. Epäröintiä ei toistaiseksi ole tapahtunut muulloin kuin koleina ja kosteina aamuina, kun auto on ollut yön yli kylmänä. Se on melko rynkytystä, kun pahalle päälle sattuu. Aina ne tilanteet on olleet siinä 0-7 plusastetta ja vettä ilmassa. Kyllä siinä matkustajat miettii, mitä kuski oikein leikkii :)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vilkkuuko luistoneston valo kun rynkyttää eli luuleeko ESP rajoittavansa kuviteltua sutimista? Onhan noissa ESP yksiköissä ollut kylmillä keleillä vikoja, mutta silloin on kyllä mennyt ihan täysin vikatilaan ja pois toiminnasta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin