Murtoyrityskö?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Murtoyrityskö?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Yleisin syy noihin sisätilan liiketunnistimen virhehälytyksiin on ilmavirran tai ilmanpaineen äkillinen muutos auton sisätilassa. Tämä johtuu siitä, että nämä liiketunnistimet tehdashälyissä on silloin toteutettu ultraäänitekniikalla. Jos ultraäänikentässä tapahtuu amplitudi- tai vaihemuutosta, se tulkitaan jonkun liikkeeksi eli aiheuttaa hälytyksen. Joissain malleissa on herkkyyssäätö, mutta ei kaikissa.
Tärinäanturit on sitten vielä erikseen, mikäli sellainenkin hälyttimessä on.

Itselläni oli edellisessä autossa (VAG) tehdashäly ja se laukesi poikkeuksetta päälle, kun sisätilan lämppäri lähti käyntiin. Aikani otin sen aina pois päältä, kun auto jäi ulos lämmitykseen. Tuon vastaavan "door only" toiminnon sai päälle aina vain kerran. Sitä ei käyttäjä voinut tuossa autossa pysyvästi kytkeä pois päältä. Kerran laukesi päälle, kun samalla parkkipaikalla luukutettiin JJHifin Chevy Vania. Oli sen verta kovat matalat maanjäristysbassot siinä autossa. Kai sillä vehkeellä jossain kisoissakin käytiin joskus.

Keksin kuitenkin ratkaisun tähän, ettei aina tarvitse muistaa tuota asiaa joka kerta erikseen. Laitoin nimittäin sisätutkan lähettimeen ja vastaanottimeen pienen sinitarran palan. Sen sai huomamattomasti siihen "äänen" ritilään kiinni. Siihen loppui virhehälytykset.

En muutenkaan pistänyt tuolle tehdashälylle mitään arvoa, koska minulla oli tästä huolimatta Defan-CAN-hälytin autossa. Se toimi satavarmasti. Siinä oli liiketunnistin, mutta se olikin toteutettu mikroaaltotutkalla (radioaalloilla).

Tuota sinitarrakikkaa tjmv. kannattaa kokeilla ultraäänitutkaaan, jos haluaa sen ottaa pois pelistä vaikka talven lämmityskauden ajaksi..
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Murtoyrityskö?

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Meilläkin laukesi 100% varmuudella edellisestä VAGista tehdasasennettu varashälytin, jos sisälämppäri oli päällä. Muutaman kerran tätä ihmeteltyäni huomasin, että painamalla kaksi kertaa peräkkäin avaimen lukitusnappia häly kytkeytyy juuri johonkin "door only" tilaan. Nopeasti tuon oppi lämmityskauden aikana muistamaan, että lukitus kahdella napsulla.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Murtoyrityskö?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuolla vagin kaukosäätimen kaksoispainalluksella ei ole ollut häly päällä ollenkaan eikä ovet takalukossa. Tällä toiminnolla on voinut lukita auton, mutta sisältä on päässyt ulos, jos vaikka joku on jäänyt sinne nukkumaan. Hälykään ei tietenkään ole tuolloin ollut päällä, koska autosta on voitu poistua sisäpuolelta ovet avaamalla kahvasta.

En muuten muista onko Saabissa tuollaista vastaavaa toimintaa lukituksen ja mahdollisen hälyn osalta. Defan CAN-väylä hälykin oli muuten niin fiksu, että tunnisti tuon kaksoispainalluksen eikä tuolloin mennyt päälle.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
773E
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 03:01

Re: Murtoyrityskö?

Viesti Kirjoittaja 773E »

Petrisa, missäs kohtaa tuo liiketunnistimen vastaanotin tarkalleen sijaitsee? Ihan vaan kaiken varalta kysyn, josko virhehälyt alkaa enemmän vaivaamaan. Eipä hälyjä kyl oo tullu ku kerran ja ei oo ees varmuutta, onko se ollut virhehäly vai ihan aiheellinen...
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Murtoyrityskö?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Etuosan kattovaloyksikössä.
Valoyksikön kannessa (kuoressa) on ritilät molemmin puolin antureita varten.

Eikö Saabin hälystä voi tarkistaa nk. hälytysmuistia?
Tällä voisi tarkistaa mikä on aiheuttanut hälytyksen. Jos hälytyksen aiheuttaja on ollut sisätutka, niin silloinhan sen mahdollisen turhan hälytyksen voisi tällä tavoin melko luotettavasti varmistaa.

Mikäli sisätutka laukeaa oikeasta syystä, niin silloinhan sisällä on jokin liikkunut, jokin tavara tippunut tmv. Normaali murtotilanteessa tullaan oleensä avaamalla ovi ja silloinhan hälytyksen aiheuttaa ensisijaisesti ovi ja liiketunnistin vasta toissijaisesti. Kuitenkin sisätutka on ajateltu olevan varmistamassa tapausta, joissa murtaudutaan ensin rikkomalla lasi ja siitä kautta suoritetaan "tehtävä". Ovea ei siis avata tuolloin ollenkaan. Ilman sisätutkaa on joissakin hälyissä tämä korvattu tärinä- tai lasinrikkotunnistimella.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Murtoyrityskö?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

TECH2:lla voi ainakin katsoa mistä syystä viimeisimmät hälytykset johtuivat.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Murtoyrityskö?

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

Myös ohikulkijat voivat heiluttaa autoa ja aiheuttaa hälytyksen. Tunkilla ei tarvitse paljoa nostaa ja saa sellaisen sätkyn, että meinaa tulla paskat housuun. :D
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
Vastaa Viestiin