stage 1 softauksen myötä kova nykiminen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: stage 1 softauksen myötä kova nykiminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Käsittämätön pyynti stage1 softalle. 8O
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: stage 1 softauksen myötä kova nykiminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

1.8t/2.0t vakioahtimelle vähän ylioptimistista, ei ihme jos ei toteudu. Noin 1050 on yleensä sopiva bensalla, tai etanolilla jos on kestävämpi kytkin tai on aikeissa vaihtaa. Hieman vähemmän jos haluaa säästellä vakiokytkintä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: stage 1 softauksen myötä kova nykiminen

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Jännä ilmiö, vanhalla ahtopaineen säätimellä ahdin herää nopeasti ja ilmamassan saanti nousee sinne 1045 alueelle. Vaihdoin paketista OEM uuden, tarkistin tiiviit liitokset. Ilmamassan saanti ja ahdot nousevat selvästi hitaammin ja kone tuntuu laiskemmalta.

Vanha takaisin kiinni, mitäs hittoa :?:
Viimeksi muokannut jusahh, To Joulu 05, 2013 21:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX: 9³SS BioPower
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: stage 1 softauksen myötä kova nykiminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Uusi ahtopaineen säädin ei vuoda sisäisesti, joten hukkaportin kellolta "ohivuodettu" ilmamäärä on pienempi ja seuraa softan pyyntöä. Vanha säädin ei noudata suoraan softan ohjauspyyntöä vaan vuotaa enemmän, joten lopputulos on nopeammin nouseva ahtopaine ja enemmän ahtopainetta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: stage 1 softauksen myötä kova nykiminen

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Tilanne näyttää olevan tosin niin päin, että vanhalla säätimellä auto vastaa pyyntiin paremmin. Uudella säätimellä juuri tuo pyynti/saanto on kaukana toisitaan, kuva uudella säätimellä:

http://imageshack.us/photo/my-images/713/2w9z.png/

Mitähän indikoi se, että kierrokset jäävät 1-2s ajaksi korkealle vaihtojen yhteydessä?
- 2. vaihteella 4000rpm, vaihto
- kierroksetpysyvät 3800-4000 ja lähtevät sitten laskemaan
- kytkinpoljin ylös ja meno jatkuu
Kaasuläppä ainakin liikuu hieman porrastellen jos painaa kaasua taisesti.
Viimeksi muokannut jusahh, To Joulu 05, 2013 14:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX: 9³SS BioPower
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: stage 1 softauksen myötä kova nykiminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tarkoitin juuri tuota, ymmärsit väärinpäin. Kun säädin vuotaa, niin ahtoja tulee enemmän kuin softa ohjaa. Softassa oleva ilmamassapyyntö ja ulostuleva ahtopaineventtiilin ohjaus ovat kaksi eri asiaa. Softan ahtopainesäätimen kalibroinnissa on siis parantamisen varaa.

T8 on sellainen lisämielenkiinto tuossa että kaasuläppä korjaa liian tiukkaa ahtopaineensäätimen ohjauskarttaa siten, että menee kiinni ja säätää ilmamäärää jottei tapahtuisi piikkaamista. Logissa näkyykin läpän ensin nopea aukeaminen vedon alkaessa ja sen jälkeen osittain kiinni meno (piikkauksen esto) ja hiljalleen kierrosten mukaan aukeaminen. Tietyssä määrin täysin normaalia, mutta tekee sen ettei ahtopainekalibraation säätäminen ole aina ihan intuitiivista.

Login perusteella näyttäisi myös olevan mahdollisesti sellainen ongelma, että Biopower-softan closed loop vääntömallinnus haluaa rajoittaa vääntömomenttia ja sen takia sekä ilmamassa jää pyynnistä. Onko sytytysennakko logattu että vastaa kartan arvoa? Kyseinen homma on sellainen jota ei tarvitse ottaa huomioon bensasoftilla pre-2007.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: stage 1 softauksen myötä kova nykiminen

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Ja tuosta sytytysennakon tarkasteluta näkisi sen rajoitetaanko tosiaan vääntömomenttia? I.e. jos ennakoit jäävät kartasta, niin näin on? Plotissa lukee 331Nm tuolla oikealla, onko mahdollisesti se rajoitettu arvo?

Tarkastelen tuota ahtopaineen ohjausta ja vaihtelen varmuudeksi tuon kaasuläpän (230tkm ja väljää). Tällöin olisi syytä iskeä uusi ahtopaineen säädin kiinni ja tarkistaa myös kaikki imuputkiston liitokset.

Voiko viallinen lambda aiheuttaa tätä? Ei ole nim. mahdottoman kallis vaihtaa.
EX: 9³SS BioPower
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: stage 1 softauksen myötä kova nykiminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Toteutuneen sytkäennakon vertailu kartassa ko. pisteessä olevaan ennakkoon kertoo onko T8 yrittänyt rajoittaa vääntöä. Logissa näkyvä 331Nm on T8:n näkemys vääntömomentista.

Ei aiheuta viallinen lambda ja sen havaitsemisessa Trionic on melko hyvä muutenkin. Eli jos ei vikakoodia niin lähes varmasti se on kunnossa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin