Lohkolämmitin 93 seen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Mulla on myös autossa tuo termarikotelovastus, ollut uudesta saakka ja auto haiskahtaa entiseltä liikkeen esittelyautolta Borlängestä Ruotsista. Defan palikat on vedetty sisälle saakka.

Isälle ehdotin tuon vastuksen lisäämistä ja sitte voitais kokeilla kuinka kone lämpiää säteilylämmittimen ja vesivastuksen yhteisvaikutuksella :lol:.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

DA411592 laitettu tänään. Pakkasia odotellessa.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Tulipahan vielä tuon lämppärin kanssa vielä leikittyä eilen.
Oli -10°C pakkasta aamulla ja auto noin 1h 40min lämmityksessä.
+42°C näytti veden lämpö kun käynnisti auton ja kun vedet lähti liikkeelle, niin tipahti +28°C ja siitä sitten lähti ylöspäin sitten omalla hitaalla nopeudellaan mitä nämä ropposet nyt yleensä lämpenee.
Onhan tuossa kyllä selkee ero verrattuna säteilylätkään.
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Itsellä harmillisen tehoton tuo DEFA 411592, eli oikea lohkolämppäri. Kone ei ole kunnolla lämmin vaikka -2c lämmitän 1h ajan. Kestää 5-10min ennen, kuin sisätilaan tulee lämmintä.
EX: 9³SS BioPower
Teekki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 23:45

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja Teekki »

jusahh kirjoitti:Itsellä harmillisen tehoton tuo DEFA 411592, eli oikea lohkolämppäri. Kone ei ole kunnolla lämmin vaikka -2c lämmitän 1h ajan. Kestää 5-10min ennen, kuin sisätilaan tulee lämmintä.
Ettei ois termostaatti rikki. Mulla tulee tollasella pikkupakkasella kabiiniin lämmintä ilmaa 5 minuutin ajon jälkeen, vaikkei auto ole ollut lämmityksessä lainkaan...

Sent from my D6603 using Tapatalk
1.8t 2005
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Biopowerin tehdasasenteinen Calix sanoi aamulla "räks" savun ja kipinän kera.

Kaapelin liitinpää nousi siitä lohkarin liittimestä irti, vaikka siinä on se keltainen klipsi.

Jäähdytysnesteet juuri vaihdettu, mutta on ilmattu systeemi ja ajeltu pari päivää ennen lohkarin käyttöä. En usko että olis käynyt "kuivana".

Liitin näytti pikkuisen märältä. Liekö päässyt vettä tai jäähdytysnestettä siihen pystyssä olevaan liitoskohtaan. Pesuvettä, sadevettä tai täytön yhteydessä jäähdytysnestettä?

Se liitos on tosiaan melkein suoraan paisarin alla ja vielä pystyssä, että kerää sinne pohjalle kaiken veden.

Pitää putsata ja mittailla vastusarvo lämmittimestä. Mitäs luokkaa tuo resistanssi pitäis olla?
(230 V * 230 V ) / 550 W = 96 ohm.

Onko jollakulla samanlaisia kokemuksia?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Resistanssi oli aikalailla kohdillaan, noin 94 ohmia (lämmin kone).

Eristysvastusmittaria ei nyt ollut, mutta maadoitus ei ollut yleismittarilla mitattuna yhteydessä vastukseen.

Se O-rengas oli tosi väljä, eikä meinannut mennä enää paikoilleen kun ei pysy siinä urassa. Kosteutta oli siellä liittimen pohjalla jonkin verran. Putsasin elektroniikka-puhdistusaineella ja puhaltelin paineilmalla puhtaaksi. Itse liitoshan on aikalailla paisarin alla, ehkä vähän lorahti yli kun täytin tyhjennettyä järjestelmää.

En ole vielä kokeillut että tuleeko taas savumerkki.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ei se toimi enää.

Kesällä olis mukava vaihtaa uusi, mutta on tuo Calixi aika hankalassa paikassa.
Asennusohjeet on luettu, mutta tuntuu että ei tuonne käsi mahdu.

Onko jollakulla antaa hyviä vinkkejä?

Vie pajalle :lol:
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2197
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja anv »

Ton lohkarin testaamiseen on paras konsti ostaa halpa kulutusmittari. Laittaa sen pistorasian ja roikan väliin, niin saa varmimman tiedon toimiiko se vai ei.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja teesalama »

vastus oikosulussa maahan. Eristysvastus on mitattu

Joutuu vaihtamaan uuden, huonoa laatua vai mikä hajottaa näin nopeasti?
Ei ole koskaan mennyt lohkista rikki vaikka on ollut kaikissa Saabeissani lohkolämmitin. Ja siis lämmittimet paljon vanhempia.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Ostettiin vaimolle juuri 2006 Sc 175 hv moottorilla.
Mikäs on se defan malli joka tähän sopii?
Ja asennetaanko se tosiaan termostaattikoteloon?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja 900i »

Siellä on tulppa joka irroitetaan tieltä pois. Paikka on tehty biopower malleja varten joissa on kyseinen vesilämppäri vakiona tosin calixina. Suomessa noihin on laitettu lähes poikkeuksetta lohkon kylkeen paistinpannu lämmitin jolla ei tee mitään.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

900i kirjoitti:Siellä on tulppa joka irroitetaan tieltä pois. Paikka on tehty biopower malleja varten joissa on kyseinen vesilämppäri vakiona tosin calixina. Suomessa noihin on laitettu lähes poikkeuksetta lohkon kylkeen paistinpannu lämmitin jolla ei tee mitään.
Mistä osaan ostaa tällaisen termostaattikoteloon tulevan lämmittimet? Löysin jotain kuvia ja vaikuttaa suht helpolta asentaa.

Olisko linkkiä tai varaosanumeroa?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Saab.96 kirjoitti:Mikäs on se defan malli joka tähän sopii?
Juuri vastasin kysymykseesi toisessa aloittamassasi topicissa, joten en sen kummemmin vastaile tähän. Vanhoja aiheita selaamalla löytyy riittävästi tietoa.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin