SS ja "Saabismit"

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
SSAero
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: To Maalis 18, 2004 19:12

Re: Kysymys yhdestä ns. saabismista

Viesti Kirjoittaja SSAero »

TA kirjoitti:Tietääkö joku faktaa tästä "saabismista"?

Eli onko jollakulla ohjelmoituna päälle autom.ilmastoinnissa tuo sisäilmankierto lasia pestessä-toiminto?

Autoliike ei pyynnöstä huolimatta ollut ohjelmoinut ko. toimintoa päälle syyksi automyyjä sanoi, että sen jälkeen ovat varmasti lasit huurussa, koska toiminto ei mene itsestään pois päältä vaan se tulisi kuitata itse aina napista pois. Voiko pitää paikkansa? :roll:
Mulle ainakin väitettiin, että se aktivoitiin + sen kiinnioloajan saa säädettyä (=Tech II), joka minulla on 25 sekuntia pesun jälkeen = ei ehdi lasit huurtua. 1. kerralla, kun se oli laitettu, ei tuo merkkivalo tule ilmastointilaitteeseen näkyviin, josta mainitsin, kun vein autoa uudelleen pajalle + pyysin tsekkaamaan. Oli kuulemma ok ja tuon merkkivalon ei kuulemma pidäkään tulla näkyviin.

Ei ole tullut paljoa hajuja, mutta jonkun verran - en ole vieläkään varma, onko se aktivoitu. Pitääpä 3. kerran pyytää.

SSAero
SportySedan
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 10:49

Re: Kysymys yhdestä ns. saabismista

Viesti Kirjoittaja SportySedan »

SportSedan kirjoitti:
TA kirjoitti:Tietääkö joku faktaa tästä "saabismista"?

Eli onko jollakulla ohjelmoituna päälle autom.ilmastoinnissa tuo sisäilmankierto lasia pestessä-toiminto?
Ei minullakaan tästä ominaisuudesta sen parempaa tietoa ole.
Pesuria käytettäessä puhaltimen ääni hetkellisesti muuttuu kovemmaksi, äänen kuulee selvästi varsinkin silloin kun aurinko porottaa, ja pesunesteen hajua ei tule nenään.
Tosi kuumalla ilmalla ilmastointi laittaa sisäilmankierron automaattisesti päälle, näin auto jäähtyy nopeammin, puhallin tosin pitää h*lvetillistä meteliä silloin.
Mielestäni on vakiona päällä kaikissa uusissa. Kun käyttää pesuria, kuulee puhaltimen äänessä pienen muutoksen kun sisäilmankierto menee päälle. Noin 30s päästä kuulee kun ääni jälleen muuttuu hieman, eli palataan normaalitilaan. Muusta tätä ei huomaa, ACC:een näyttöpaneelissa ei sisäilmankierron merkki aktivoidu.
TA
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 18:30
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja TA »

Kiitti vastauksista!

Täytynee käydä jutustelemassa uudelleen huollon kanssa asiasta.
Ajattelinkin, ettei laite voi toimia niin hölmösti, ettei sisäilmankierto menisi itsestään pois... myyjät vaan osaavat olla niin vakuuttavia! :wink:

Pesurin hajut tulevat todella pahasti sisälle, jos ei itse paina sisäilmankiertoa pesun ajaksi päälle. Yllättäen mulle on arvatenkin osunut yksilö, josta on jäänyt tehtaalla lukot rasvaamatta ja tuollaiset pikku ohjelmoinnit tekemättä... mulle ihan tavallista tuuria! :D
SportySedan
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 10:49

Viesti Kirjoittaja SportySedan »

TA kirjoitti:Kiitti vastauksista!

Täytynee käydä jutustelemassa uudelleen huollon kanssa asiasta.
Ajattelinkin, ettei laite voi toimia niin hölmösti, ettei sisäilmankierto menisi itsestään pois... myyjät vaan osaavat olla niin vakuuttavia! :wink:

Pesurin hajut tulevat todella pahasti sisälle, jos ei itse paina sisäilmankiertoa pesun ajaksi päälle. Yllättäen mulle on arvatenkin osunut yksilö, josta on jäänyt tehtaalla lukot rasvaamatta ja tuollaiset pikku ohjelmoinnit tekemättä... mulle ihan tavallista tuuria! :D
Ite asiassa mun autoon päivitettiin kerran jotain softaa, jonka jälkeen tämä sisäkierto ei enää toiminut. Kävin Hgin Laakkonen/Konalan huollossa, jossa fiitseri aktivoitiin uudelleen. Mutta siis tehtaalta lähtiessä tämä toiminne pitäisi olla päällä. PS: Konalan sähkäri tuntuu olevan todella hyvin perillä omasta tontistaan, suosittelen jos sähköongelmia tai ohjelmointiin liittyviä kysymyksiä herää...
TA
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 18:30
Paikkakunta: Kanta-Häme

Service infosta

Viesti Kirjoittaja TA »

Nyt on ohjelmoituna sisäilmankierto lasinpesun ajaksi -toiminto. Ei tarvi enää kärsiä hajuista.

Samalla teetin autoon ylimääräisen öljynvaihdon (ajettu 6000km). Selvisihän samalla SID-näytössä ilmenevä öljynlaadun haistelijan "älykkyys"... laite näyttää edelleen 79% öljynlaatua, vaikka on uudet öljyt sisässä!

Huollossa kun ei tehty nollausta, jottei mene määräaikaishuoltolaskuri sekaisin kuulemma. Eli ilmeisesti öljynlaatua ei varsinaisesti tarkkaile yhtään mikään. Laite vaan laskee jäljellä olevia päiviä (ja arvatenkin kilometerejä) seuraavaan huoltoon ja ilmoittaa sitten "hienosti" %-lukemana jäljellä olevan ajan.
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Se tekee mutkikkaita laskutoimituksia miten moottoria on käytetty ja missä olosuhteissa.
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Vaikeita laskutoimituksia

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

Ainakin TIDissä ei tee mitään laskutoimituksia eikä mittauksia, vaikka aluksi joku näin väittikin. Bena vehkeistä en mene varmaksi sanomaan.

Mulla on jäänyt webaston kello jumiin siten että se näyttää aina ajastuken olevan päällä, mutta webasto ei kuitenkaan lähde käyntiin. Manuaalisesti kyllä toimii. Ajasimen aktivoinnista ilmoittava "kersantin" merkki kellon alla on alleviivattuna. Mitähän tarkoittaa?
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Saattapahan tuo laskeskellakin (kylmäkäynnistyksistä yms.) sitä miten nopeasti öljyn prosentit tippuu, mutta öljynlaadun seurantaa/mittausta siinä ei ole - eli ei ymmärrä vaikka öljy välillä uusiutuisikin.

Ja huolto kutsuu, kun öljyn prosentit näyttää 2 -prosenttia. Tällöin myös SID:iin tulee lisävalikko, mitä voi itse nollata koko hoidon ja saada öljynlaaduksi 100% ja aikaa seuraavaan huoltoon 720 päivää. Nollauksen jälkeen tämä valikko häipyy.

Se päivälaskuri ei sinällään merkkaa muuta kuin laskee päiviä nollaushetkestä 2v eteenpäin.
TA
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 18:30
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja TA »

Kiitti Bob taas aktiivisuudestasi! Vastauksia tulee kuin apteekin hyllyltä! :D

Hyvä tietää, ettei laite osaa oikeasti näyttää öljyn laadun huononemista. Minä olin ainakin itse ennen ko. huoltoa siinä käsityksessä, että olisivat paljon puhutun moottoriöljyn laadun ennenaikaisen huononemisen vuoksi kehitelleet toimivan seurantajärjestelmän. Olisihan moinen ollut ihan kätevä.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

TA kirjoitti:Kiitti Bob taas aktiivisuudestasi! Vastauksia tulee kuin apteekin hyllyltä! :D

Hyvä tietää, ettei laite osaa oikeasti näyttää öljyn laadun huononemista. Minä olin ainakin itse ennen ko. huoltoa siinä käsityksessä, että olisivat paljon puhutun moottoriöljyn laadun ennenaikaisen huononemisen vuoksi kehitelleet toimivan seurantajärjestelmän. Olisihan moinen ollut ihan kätevä.
Heh, vaatisi aika paljon tuollainen, milläs se saisi mitattua öljyn viskositeetin ja kuona-aineiden määrän luotettavasti :?: Mielestäni aika turhia nuo huoltovalot, jos vaihtaa 10tkm:n välein täyssynteettiset mobilin öljyt (eikä mitään long-life -sotkuja 30tkm:n välein) ja suodattimen niin tietää että ovat ok, minä pidän "huoltokirjaa" sinikantisessa vihossa.
Kun jossain vaiheessa varmaan tulee ajankohtaiseksi tuollaisen 9-3SS:n osto, niin kiinnostaisi tietää saako tuon huoltovalon ohjelmoitua pois toiminnasta, meitsi kun tykkää tehdä huollot itse?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Niin kuin tuossa aiemmin kirjoittelin:

- kun öljyn prosentit näyttää 2 -prosenttia. Tällöin myös SID:iin tulee lisävalikko, mitä voi itse nollata koko hoidon ja saada öljynlaaduksi 100% ja aikaa seuraavaan huoltoon 720 päivää. Nollauksen jälkeen tämä valikko häipyy.

- nollaaminen itsessään vie aikaa alle 5s sen pyöreän nupin ja customize + clear painikkeiden avulla

- tuota huoltoilmaisinta ei saa kotikonstein pois (täysin) päältä eli kahden vuoden / 30000kn:n välein joutuu tekemään nollauksen (viimeistään siinä vaiheessa kun se "jakarin" kuva siinä SID:n näytössä alkaa tympiä)

- sinällään omatoimiselle huoltajalle järjestelmä on sen verran tyhmä (=hyödytön), että haluamallaan öljynvaihtohetkellä eli saa huoltoväliä nollattua - sinällään olisi mukava jos saisi, niin voisi seurailla SID:istä koska pitää öljyt seuraavan kerran vaihdella.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Bob kirjoitti:Niin kuin tuossa aiemmin kirjoittelin:

- kun öljyn prosentit näyttää 2 -prosenttia. Tällöin myös SID:iin tulee lisävalikko, mitä voi itse nollata koko hoidon ja saada öljynlaaduksi 100% ja aikaa seuraavaan huoltoon 720 päivää. Nollauksen jälkeen tämä valikko häipyy.

- nollaaminen itsessään vie aikaa alle 5s sen pyöreän nupin ja customize + clear painikkeiden avulla

- tuota huoltoilmaisinta ei saa kotikonstein pois (täysin) päältä eli kahden vuoden / 30000kn:n välein joutuu tekemään nollauksen (viimeistään siinä vaiheessa kun se "jakarin" kuva siinä SID:n näytössä alkaa tympiä)

- sinällään omatoimiselle huoltajalle järjestelmä on sen verran tyhmä (=hyödytön), että haluamallaan öljynvaihtohetkellä eli saa huoltoväliä nollattua - sinällään olisi mukava jos saisi, niin voisi seurailla SID:istä koska pitää öljyt seuraavan kerran vaihdella.
No pitikö Saabin matkia tässä(kin) suhteessa bemaria joissa tuo huoltovalo on ollut jo 80-luvulta lähtien.. :x

Älkää nyt kukaan ajako samoilla öljyillä 30tkm, katsokaa itse millaista sotkua se on jo 10km:n jälkeen, nuo long-life -öljyt ovat silkkaa vedätystä. Oikea ja suositeltavin vaihtoväi on 10tkm synteettisillä ja mineraalleilla 7tkm.
Vaihdelkoon kukin miten lystää mutta kunhan ei tulevaisuudessa tarvitsisi kuulla valituksia saabin koneiden huonosta kestosta, öljynvaihto on A ja O eikä öljyt ole mihinkään 10 vuodessa kehittyneet kuten eivät myöskään koneet.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
SportSedan
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2004 18:59
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SportSedan »

Bob kirjoitti:Niin kuin tuossa aiemmin kirjoittelin:

- kun öljyn prosentit näyttää 2 -prosenttia. Tällöin myös SID:iin tulee lisävalikko, mitä voi itse nollata koko hoidon ja saada öljynlaaduksi 100% ja aikaa seuraavaan huoltoon 720 päivää. Nollauksen jälkeen tämä valikko häipyy.

- nollaaminen itsessään vie aikaa alle 5s sen pyöreän nupin ja customize + clear painikkeiden avulla

- tuota huoltoilmaisinta ei saa kotikonstein pois (täysin) päältä eli kahden vuoden / 30000kn:n välein joutuu tekemään nollauksen (viimeistään siinä vaiheessa kun se "jakarin" kuva siinä SID:n näytössä alkaa tympiä)

- sinällään omatoimiselle huoltajalle järjestelmä on sen verran tyhmä (=hyödytön), että haluamallaan öljynvaihtohetkellä eli saa huoltoväliä nollattua - sinällään olisi mukava jos saisi, niin voisi seurailla SID:istä koska pitää öljyt seuraavan kerran vaihdella.
Itse vaihdoin ennen 20 tkm öljyt, mittari näytti silloin jotain 70%, ei ne olleet mitään mustaa liisteriä , hyvin olisi voinut ajella vielä. Siinä yhteydessä ihmettelin tuota nollausta, jos haluaa nollata niin pitää nollauttaa pajalla :evil:

Järjestelmä ilmeisesti ottaa huomioon käynnistyksien lukumäärän, ilman lämpötilan ja jotain muuta koska minulla jakari tuli näytölle 1,5 vuoden jälkeen, vaikka siis tiesin että öljyt on kunnossa, silloin nollaus onnistui mutta sen jälkeen öljyn kunto näytti 100%.
Öljyn kunto pitäisi saada nollattua silloin kun vaihtaa öljyt, ei tuolla näytöllä ole muuten mitään virkaa :!:
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Viesti Kirjoittaja TKL »

En tiedä miten muilla mutta itselläni kun vaihdoin öljyt 10 tkm varsinaisen 30 tkm huollon jälkeen niin öljynkuntoa osoittava % -lukema ei muuttunut miksikään. Seuraavaan huoltoon tuli kyllä päivän-kahden viivellä +300 pv. lisää :!: Että kyllä tuossa jotain "älyä" tuntuisi olevan, ehkä.
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Vastaa Viestiin