93X Hankinnassa
Re: 93X Hankinnassa
Allekirjoitan. OG-kolkin nelivaihteinen automaatti on edelleen paras ajamani ei-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Tämä uudempi on kyllä syönyt liikaa kuminauhaa. Ei se silti ihan mahdoton ole.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 93X Hankinnassa
Niin, se 4-vaihteinen Aisin on kyllä parempi kuin nämä hieman uudemmat 5/6-vaihteiset. On rehellisesti perinteinen jenkkityylinen luistelija joka vaihtaa pehmeästi. Ainoa mikä siinä ärsyttää on turbiinilukon pudotus heti pois pienessäkin ylämäessä, eikä sekään jos putkisto on vakio. 3" putkella alkaa tarpeeton mölinä kun moottorissa olisi vääntöä turbiini lukossa vaikka kuinka paljon.
5/6-vaihteisissa eniten ongelmana on huono luotettavuus, venttiilikoneistot kulahtaa nopeasti ja suurin osa ajamistani (olen koeajanut kymmeniä) vaihtaa enemmän tai vähemmän tökkivästi. Verrattuna aikalaisiinsa on hieman huonompi kuin ZF:n 5-vaihteinen Tiptronic ja selvästi huonompi kuin 6-vaihteinen. En varsinaisesti verrannut kaksoiskytkinlaatikoihin jotka on asia erikseen. Ja ei niissäkään huonoja ole kuin ne kuivilla kytkimillä olevat nuhapumppukoneiden 7-vaihteiset VAG DSG:t (kai Fordillakin jotain rupuisia oli, yhteistä huonoille on ne kuivat kytkimet). Märkäkytkimillä olevat ei ole perinteistä automaattia huonompia kestävyydeltä ja voi niillä kärryäkin vetää. Toki turbiinilaatikko on aina paras jos pitää pikkuvauhdeissa ryömitellä ja pakitella parkkiksella tai kärryn kanssa. Jos ei tuon suhteen ei ole erikoisia tarpeita ja tykkää manuaalin jämäkkyydestä ja nopeista vaihdoista niin silloin kaksoiskytkin on paras.
Se miksi en 2.0T XWD:stä automaatilla välitä yhtä paljon kuin manuaalilla on se että auto tuntuu selvästi laiskemmalta ja "raskaammalta" automaatin kanssa joka hukkaa n. 40hv vs. manuaalin 20hv. Tähän päälle nelivedon häviöt niin vakio 210hv on aika väsynyt menijä, etenkin kun suhteuttaa kulutukseen. Toki softauksella ja pikku lisävirityksellä tähän saa parannusta mutta ero manuaaliin jää silti aina. XWD:n vakiokytkinkin sentään kestää jotain toisin kuin etuvetojen.
5/6-vaihteisissa eniten ongelmana on huono luotettavuus, venttiilikoneistot kulahtaa nopeasti ja suurin osa ajamistani (olen koeajanut kymmeniä) vaihtaa enemmän tai vähemmän tökkivästi. Verrattuna aikalaisiinsa on hieman huonompi kuin ZF:n 5-vaihteinen Tiptronic ja selvästi huonompi kuin 6-vaihteinen. En varsinaisesti verrannut kaksoiskytkinlaatikoihin jotka on asia erikseen. Ja ei niissäkään huonoja ole kuin ne kuivilla kytkimillä olevat nuhapumppukoneiden 7-vaihteiset VAG DSG:t (kai Fordillakin jotain rupuisia oli, yhteistä huonoille on ne kuivat kytkimet). Märkäkytkimillä olevat ei ole perinteistä automaattia huonompia kestävyydeltä ja voi niillä kärryäkin vetää. Toki turbiinilaatikko on aina paras jos pitää pikkuvauhdeissa ryömitellä ja pakitella parkkiksella tai kärryn kanssa. Jos ei tuon suhteen ei ole erikoisia tarpeita ja tykkää manuaalin jämäkkyydestä ja nopeista vaihdoista niin silloin kaksoiskytkin on paras.
Se miksi en 2.0T XWD:stä automaatilla välitä yhtä paljon kuin manuaalilla on se että auto tuntuu selvästi laiskemmalta ja "raskaammalta" automaatin kanssa joka hukkaa n. 40hv vs. manuaalin 20hv. Tähän päälle nelivedon häviöt niin vakio 210hv on aika väsynyt menijä, etenkin kun suhteuttaa kulutukseen. Toki softauksella ja pikku lisävirityksellä tähän saa parannusta mutta ero manuaaliin jää silti aina. XWD:n vakiokytkinkin sentään kestää jotain toisin kuin etuvetojen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: 93X Hankinnassa
Itsellä 9-3 ttid 220hv ja 500nm 6 vaihteinen manuaali.kytkin kestänyt vetää 1700 kg autoa trailerissa eli ei ihan paska.vw transportterin kytkin ei kestänyt vaikka oli siihen tarkoitettu ja ei ollut parempaakaan tarjolla.
se harvan henkilöauton kytkin mikä kestää saman kun saabin.sisko veti 2.3 tonnarilla 2 hevosen koppia paljon ja kesti sen 200 tkm.nyt vemma sillä ajanut samalla taakalla kisoissa 100tkm ja vielä sama paketti.
hevosmiehet sanoneet että ei tarvii audin ta volvon perään laittaa kahden hevosen koppia kun ei ne vaan kestä.(autot olleet uusia).
sen kun muistaa että vaihtelee niitä öljyjä siihen tomaattiin niin kestää.kylmänä ei heti revittele täysiä.
yhtään mauaalia enkä automaattia ole saanut rikki mutta olen aina vaihtanut öljyjä useasti ja laadukkaat öljyt,on vedetty auto traileria joka kipolla.
se harvan henkilöauton kytkin mikä kestää saman kun saabin.sisko veti 2.3 tonnarilla 2 hevosen koppia paljon ja kesti sen 200 tkm.nyt vemma sillä ajanut samalla taakalla kisoissa 100tkm ja vielä sama paketti.
hevosmiehet sanoneet että ei tarvii audin ta volvon perään laittaa kahden hevosen koppia kun ei ne vaan kestä.(autot olleet uusia).
sen kun muistaa että vaihtelee niitä öljyjä siihen tomaattiin niin kestää.kylmänä ei heti revittele täysiä.
yhtään mauaalia enkä automaattia ole saanut rikki mutta olen aina vaihtanut öljyjä useasti ja laadukkaat öljyt,on vedetty auto traileria joka kipolla.
Re: 93X Hankinnassa
Niin, hyviä ne onkin ne dieselin sekä vanhempien Saabin kytkimet.
Mutta 9-3SS/SC B207E/L/R etuvetojen kytkimet on yhtä paskoja mitä on ollut vaikkapa niissä 1.8t vageissa, eivät kestä paljoa yli 300Nm. Nelivedossa ja V6:ssa on kunnolliset kytkimet dieselin lisäksi.
Mutta 9-3SS/SC B207E/L/R etuvetojen kytkimet on yhtä paskoja mitä on ollut vaikkapa niissä 1.8t vageissa, eivät kestä paljoa yli 300Nm. Nelivedossa ja V6:ssa on kunnolliset kytkimet dieselin lisäksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: 93X Hankinnassa
Samaa mieltä siitä 1.8t kytkimestä ei kestä viritystä mutta riittä siihen 150 hv vakio peliin.
emännän käytössä ollut se sinun softaa meidän 9-3 ss siinä käytössä jo menty 70 tkm.ilman luistelua ja hyvä niin.meikäläisen käytössä olis jo varmaan se aeron paketti jo asennettu.
emännän käytössä ollut se sinun softaa meidän 9-3 ss siinä käytössä jo menty 70 tkm.ilman luistelua ja hyvä niin.meikäläisen käytössä olis jo varmaan se aeron paketti jo asennettu.