1,8t sytytystulppa irti

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
petrisa
"Hölösuu"

Re: 1,8t sytytystulppa irti

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Monikossa kirjoitti:
Ti Syys 17, 2024 13:18
Eikös kannessa ole teräskierre vähän kuin helicoil vai muistanko väärin.
Myönnettäköön nyt, että itselläni ampui kerran tulppa irti kannesta kesken ajon ja meni kierteet B207 koneesta :( .

Syytä en siihen keksi muuta kuin ehkä joku tai jopa minä itse olin vaihtanut tulpat joskus liian kuumaan koneeseen. Missään nimessä itse en ole liian tiukkaan tulppia kiertänyt, koska olen käyttänyt momenttiavainta. Ja on pysynyt paikallaan sekä ei ole "pätkinyt". Sikäli ihmettelen noita aiempia kommenttteja 8O

Jouduin korjaamaan kannen kierteet helicoil korjaussarjalla, jossa kannen kierteet korjattiin sarjan mukana tulevalla kierretapilla. Kansi oli alumiinia. Voiteluaineena piti käyttää polttoaineen jäänestoa ja kierretappia puhdistaa vähän väliä, kun se tukkeutui pehmeästä alumiinista.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Scraab
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja Scraab »

Monikossa kirjoitti:
Ti Syys 17, 2024 13:18
Duunissa käsittelen päivittäin kymmeniä kertoja 12.9 pultteja kiinnikkeissä ja aika ajoin joutuu kierteet putsaamaan tapilla ja holkilla kierteen venyessa, aina lähtee lastua molemmista.
Pultit vedetään tiukkaan jatkovarrella.
12.9 lujuusluokan ruuvit ovat lämpökäsiteltyjä ja ”kovia” ruuveja, joiden murtovenymä on kaikkein pienin standardiruuveista, suuruusluokkaa 8%. Ne eivät siis tyypillisesti juurikaan myödä, vaan kuormituksen ylittyessä napsahtavat varoittamatta kerrasta poikki, siksi niiden käyttö vaatii harkintaa ja esimerkiksi lentokoneissa ne ovat kiellettyjen listalla.

Mainittakoon, että esimerkiksi höyryputkistojen laippaliitoksissa käytetään 5.8 ruuveja, syynsä silläkin :mrgreen:
Monikossa
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Ei oo kierteessä teräsholkkia ei ainakaan mangneetti ottanu.
330tkm ajettu saabistin entinen auto otin just tulpat irti ihan katsoakseni missä kunnossa PFR6T, 3 ei tarvinnut voimaa ollenkaan ois sormin auennut jos ois otteen saanut, yks oli tiukassa, puhaltanu porsliinin mustaksi juuresta kolmesta, nyki vedossa silloin kun oli liikenteessä satunnaisesti, ei ollut puolissa vikaa kun ovat muualla ajossa st1:ssä.
Vertasin uusiin tulppiin niin noissa "vuotavissa" on harjat pyöristynyt.

"Mainittakoon, että esimerkiksi höyryputkistojen laippaliitoksissa käytetään 5.8 ruuveja, syynsä silläkin :mrgreen:"

5.8 ei ole firmassa ollut koskaan niiden meltoisuuden takia, kirkkaita menee meillä A4-80 ISO4017 kaikkiin paineen alaisiin asiakkaan toivomuksesta.
Min.8.8 mustassa.
En ole kierrespesialisti, mutta jotain kierteessä käytössä tapahtuu jos lastua irtoo molemmista.

Nyt kun tuo varmistui alumiiniin tehdyksi kierteeksi kannessa käännyn enemmän tobbanan kannalle ja minun virheeksi käyttää 28nm kiristykseen noilla NGK pkr tulpilla suoraan
Monikossa
"Aero"

Femmoissa ei vastaavaa itsestään löystymistä ole ollut itsellä enkä ole kennenkään kuullut maininneen ja kun miettii miksi kahdessa alumiinikannessa toisesta löystyy ja toisesta ei.
Femmassa on kasetissa kovamuovinen tulpanhattu kun kolkissa lerppakumi.
Kovahattu jos vastaa tulpan mutteriin niin eihän se pääsekkään löystymään varsinkin kun koko kasetti ruuvilla kopassa kiinni.
CDTA
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Ehkäpä olisi parasta jättää se momenttiavain hyllyyn kiristää tulppa niin kuin NGK:n pakkauksessa neuvotaan.
Scraab
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja Scraab »

CDTA kirjoitti:
Ke Syys 18, 2024 12:50
Ehkäpä olisi parasta jättää se momenttiavain hyllyyn kiristää tulppa niin kuin NGK:n pakkauksessa neuvotaan.
NGK:n asennusohje käskee käyttämään momenttiavainta :mrgreen:
mikan
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja mikan »

Scraab kirjoitti:
Ke Syys 18, 2024 14:56
CDTA kirjoitti:
Ke Syys 18, 2024 12:50
NGK:n asennusohje käskee käyttämään momenttiavainta :mrgreen:
Eikö laatikossa olekaan enää sitä perinteistä ohjetta, missä neuvotaan kiristämään 1/2 - 3/4 kierrosta siitä, kun "prikka litistyy"? Tai jotain tuon suuntaista se on ennen ollut.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Monikossa
"Aero"

HL GROUP OY:n virallinen kanta kysymykseen oli kiristyksestä, 28nm.

"Eikö laatikossa olekaan enää sitä perinteistä ohjetta, missä neuvotaan kiristämään 1/2 - 3/4 kierrosta siitä, kun "prikka litistyy"? Tai jotain tuon suuntaista se on ennen ollut."

Femmassa käytin ensimmäisestä autosta lähtien melkolailla aina käsin kiristystä ja lopetin kun tuli eka ng 9-3 ns.virallinen kiristysohje eteen.
anv
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja anv »

Noh, tässä ainakin kolmas(?) ohje, jota itse käytän ja joka toimii vain uudelle tulpalle. Pyörittele käsin tai tavallisella tulppa-avaimella aluksi pohjaan, mutta kiristämättä. Jos tulppa takerelee, nitkuttele edestakaisin. Sen kyllä tuntee tarkerteleeko se vain onko se pohjassa. Seuraavaksi kiristys tasaisella väännöllä rauhallisesti tavallisella tulppa-avaimella kunnes tunnet että tulppa on pohjassa ja tiiviste on puristunut.
Vanhalle tulpalle ei liene muuta tapaa kiristää järkevästi kuin momenttiavain. Sitäkin kyllä vasta sitten kun tulppa on varmasti kierretty ns. iholle.
Antti
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
molby
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja molby »

Itse tuohon tulpan kieputtamiseen olen kyllästynyt.
Saabin omaan tulppa-avaimeen pulttipäähän ja akkuporakoneella, mielummin pienellä sellaisella siihen hylsy ja sillä kierrät tulpan auki tai kiinni ja aukaisu tai kiristys toisella avaimella.
AnttiH9-3
"Aero"

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Raportoidaan nyt, että täällä myös 2.0l koneessa löytyi tulppa sormitiukkuudessa. Osasin tsekata, koska pientä pätkimistä tuntui kovilla ahdoilla, ja edellisen vaihdon yhteydessä olin jo ihmetellyt helpolla irti lähtenyttä tulppaa. Pätkiminen korjautui tulpan kiristämisellä.
Sellainen 10tkm meni tuossa välissä (240tkm-250tkm). NGK:n tulpan olin vaihtanut rasian ohjeen mukaan eli kiristymiskohta + 1/2 - 3/4 kierrosta. En olettaisi olevan asennusvika, koska näitä on tullut neljään saabiin 20 vuoden aikana samalla prosessilla vaihdeltua, eikä koskaan vastaavaa ongelmaa.
Jos pätkii, niin tiedän mistä tsekata - parempi ajoissa kuin että sylkee koko tulpan ulos.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
Monikossa
"Aero"

Et ole ainoa.
Moni vie korjaamoon missä vaihdetaan halvimmillaan vaan uudet tulpat kinnittämättä mitään huomiota vian aiheuttajaan tai aloitetaan osien vaihtorumba jonka taa jää alkuperäinen vika esim.kansirempan yhteydessä ei enää kiinnitetä huomiota muuhun kun aloitettuun remppaan, asiakas kun maksaa.

Moni inttäjä ei myönnä olevansa väärässä kun omalle kohdalle sattuu eikä muuta siltikkään käsitystään, näillä on selkeästi havaittavissa narsistisia piirteitä.
Platinatulpat päinvastoin olleet monesti syöpyneinä kiinni.
Jos näillä vinkeillä voi joltain säästää turhien kalliiden osien vaihtoa ja koijjarifirmojen kiskontaa niin silloin pienistä vinkeistä on ollut hyötyä niille joilla ei ole putkinäkö.
Vastaa Viestiin