Minkä saabin ostais seuraavaksi

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Minkä saabin ostais seuraavaksi

Viesti Kirjoittaja JKen »

AZP kirjoitti:venttiilit solmuun.
Ei ne solmuun mee .... :) Allekirjoituksen auto, nyt ajettu 50 tkm rempan jälkeen

viewtopic.php?f=48&t=131667&hilit=keinu ... 5#p1156388
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1230
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Minkä saabin ostais seuraavaksi

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

En oikein ymmärrä, että miksi hihna pitäisi uusia neljän vuoden välein. Neljässä vuodessa ei pitäisi miksikään mennä. Opelissa esimerkiksi jopa 10 vuotta, jossain malleissa 6 vuotta ja siis max 150 tkm molemmissa. Meillä juuri vaihdettiin Astraan hihna, aj 7v/140 tkm ja näyttää täysin virheettömältä. Eikös kymmenkunta vuotta ole yleinen. Diesel Saabin tapauksessa tuijottaisin vesipumpun tähden nimenomaan kilometrejä jakopään huollon suhteen, yleensä näillä 100 tuhatta varmaan tulee kuitenkin järkevässä ajassa.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13228
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Minkä saabin ostais seuraavaksi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jostain syystä nuo vaihtovälit vaihtelee eri moottorimerkien välillä isostikin, vaikka teknologian luulisi olevan kaikilla melko samanlaista. Eikös joissain Opeleissa ole vaihtoväli niinkin lyhyt kuin 60 tkm?

Neljä vuotta kuulostaa kyllä tosi lyhyeltä ajalta, toisaalta hihnan mekaaniset ominaisuudet voi tykätä kyttyrää myös jokaisesta kuumaksi-kylmäksi -syklistä, jokaisesta kierrosten lisääntymisestä/väähentymisestä, ajan myötä altistuessaan moottoritilassa liuotinhöyryille jne. Esim. omalla reilusti alle 10 tkm ajomäärällä voi ajokertoja ja kierrosten muutoksia tulla ihan yhtä paljon kuin triplasti ajavalla.

Tasaisessa pitkässä ajossakin hihna ja vasipumppu kuluvat kiertämiensä kierrosten mukaan. Ne osat ei tiedä ajetaanko 2000 rpm kierroksilla 100 km/h vai 70 km/h. Kilsoja kertyy tunnissa eri tahtia, mutta osat kiertää saman määrän kierroksia.

Tämän vuoksi kulumisen määrittäminen ajan tai kilsojen suhteen on melko vaikeaa ja autonvalmistajien luulisi ottavan hieman varman päälle noita vaihtovälejä määrittäessään. Saabin kohdalla tuntuisi siltä että ollaan oltu vähän ylioptimistisia vaihtoväleissä, kun on speksattu 150 tkm/10v. Kiinnostaisikin noissa porsineiden hihnojen tapauksissa aina tietää ajettujen kilsojen lisäksi hihnan ikä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Jeppe96
"Turbo"
Viestit: 258
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2015 14:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Minkä saabin ostais seuraavaksi

Viesti Kirjoittaja Jeppe96 »

Itsehän onnistuin löytämään kunnon pommin :D
Huollot olleet vissiin vain aivan pakon alla tehty ja pito on ollut mitä lie :cry:

Koeajossa ei huomannut niinkään kummempaa, ainoastaan paisarin pieni musta möhjä yläosassa mietitytti, mutta nesteet olivat puhtaat. Samoin tärisyttäminen tuntui johtuvan jostain alustasta johtuvasta.

Nohh.. Nyt runsaasti köyhempänä auto on pistetty kuntoon ja osia on melkoisesti vaihtunut:
-Imusarja
-Turbot
-Kansi
-Pakoputken osa

Sekä erittäin iso läjä huolto-osia..

Autohan kerkesi olla 1kk ennen näitä huoltoja. Eli mitä tästä opin.. Jos jokin vähänkin mietityttää seuraavan kohdalla niin jatkan mielummin etsimistä.

Tällähetkellä TTiDllä oli ajettu 170tkm, kun nämä tulivat eteen.
9-5 4D Turbo4 Aero VM11
9000 CS B204E VM96
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4638
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Minkä saabin ostais seuraavaksi

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kumpaa kysyjä on oikein etsimässä, bensaa vai dieseliä?
Kyllä kai tuo valinta on yleensä ensin tehtävä ennenkuin alkaa pähkäilemään mallia (malli, korimalli, vuosimalli, varusteet, ajetut km ym.).

Voihan noita tietenkin vertailla käyttövoiman kerakin, ei siinä mitää. Kovin vaan on silloin monta muuttujaa ja pitäisi edes tietää suurinpiirtein kuinka paljon aikoo vuodessa ajella. Nythän täällä palstalla suoraan ehdotellaan dieseliä, vaikka ei tiedä josko kaveri ajaa alle 10 tkm vuodessa ja sekin pääasiassa 60+ km/h rajoitusalueella pääasiassa maanteillä. Mikäli taas ajaa väh. 30 tkm vuodessa, niin tilannehan muuttuu olennaisesti.

Jos "heittää" tuollaisia kysymyksiä, niin jonkin verran pitäsi lähtötietoja olla auton tulevasta käytöstä.
Ihan vaan sen vuoksi, että saisi edes jotenkin itselleen sopivaa vastausta kysymykseensä :D .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
IDKFA
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2018 17:22

Re: Minkä saabin ostais seuraavaksi

Viesti Kirjoittaja IDKFA »

petrisa kirjoitti:Kumpaa kysyjä on oikein etsimässä, bensaa vai dieseliä?
Kyllä kai tuo valinta on yleensä ensin tehtävä ennenkuin alkaa pähkäilemään mallia (malli, korimalli, vuosimalli, varusteet, ajetut km ym.).

Voihan noita tietenkin vertailla käyttövoiman kerakin, ei siinä mitää. Kovin vaan on silloin monta muuttujaa ja pitäisi edes tietää suurinpiirtein kuinka paljon aikoo vuodessa ajella. Nythän täällä palstalla suoraan ehdotellaan dieseliä, vaikka ei tiedä josko kaveri ajaa alle 10 tkm vuodessa ja sekin pääasiassa 60+ km/h rajoitusalueella pääasiassa maanteillä. Mikäli taas ajaa väh. 30 tkm vuodessa, niin tilannehan muuttuu olennaisesti.

Jos "heittää" tuollaisia kysymyksiä, niin jonkin verran pitäsi lähtötietoja olla auton tulevasta käytöstä.
Ihan vaan sen vuoksi, että saisi edes jotenkin itselleen sopivaa vastausta kysymykseensä :D .
Unohdin mainita, mutta diesel hakusessa. Työmatkaa tulee 150km/pvä joten ei kannata bensalla ajella. Tarkoitus on myös rekisteröidä auto pakuksi, jotta saa vielä vähän "säästöä" :D
makumaku
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Su Kesä 10, 2018 10:47

Re: Minkä saabin ostais seuraavaksi

Viesti Kirjoittaja makumaku »

Taitaa tuo diesel tulla pari euroa halvemmaksi kuin etanoli noilla kilometreillä, jos siis vain polttoainekulujen perusteella auton hankkii.
9-5 2.3t Vector wagon MY07
Ex: 99L -73 , 99GL -80
Tech2
aero
-
Viestit: 8723
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Minkä saabin ostais seuraavaksi

Viesti Kirjoittaja aero »

Lisäksi dieselin etuna on tankkausväli, ei tartte ihan kokoaika nojailla tankkiautomaattiin kuten kipinäsytytteisellä helposti käy, etenkin retanolilla ajaessa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Jeppe96
"Turbo"
Viestit: 258
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2015 14:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Minkä saabin ostais seuraavaksi

Viesti Kirjoittaja Jeppe96 »

Siinä oot kyllä "aero" aivan oikeassa! Auton oman kulutuksen mukaan keskikulutus on 4.9l kun esid2 mukaan tämä on 4.5l (47km/h keskinopeudella ja 100km päivittäisellä työmatkalla)

Og9-3 kulutus etanolilla pyörii siellä 14l paikkeilla :D
9-5 4D Turbo4 Aero VM11
9000 CS B204E VM96
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4638
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Minkä saabin ostais seuraavaksi

Viesti Kirjoittaja petrisa »

IDKFA kirjoitti:
Unohdin mainita, mutta diesel hakusessa. Työmatkaa tulee 150km/pvä joten ei kannata bensalla ajella. Tarkoitus on myös rekisteröidä auto pakuksi, jotta saa vielä vähän "säästöä" :D

Tarkoitin viestiketjun aloittajaa.
Eli tätä
Paavopunnertaja kirjoitti:Tällähetkellä og 9-3 SE vm 01 ajossa, uudempi kiinnostas, 05 vai uudempi facelift 9-3 vm 08. Vaikee päätös.

Mitäs raati suosittelee. Huoltokustannuksissa, vioista yms
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin