Matalatyhjäkäynti prakaa
-
- "Kaasari"
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ma Elo 19, 2024 19:43
Re: Matalatyhjäkäynti prakaa
Ahdin on alkuperäinen ja mitsun hyrrä. Olettaen että puhut bypassin kalvosta? Niin en jaksaisi uskoa niin kovaan alipainehäviöön että se vaikuttaisi koneen tyhjäkäyntiin. Bypassi kuitenkin tulee kunnolla mukaan vasta ahdoilla.
Tietääkseni bypassiin liittyvät viat ilmenee aivan eritavalla. Itellä toisessa og9-3 esimerkiksi valitti katalysaattorin täystuhoa mikä jälkeenpäin paljastui että bypassin letkut olivat irti. Laiskuuttaan kun ei jaksanut etsiä miksi ahdin pukkaa ylijäämät takaisin turbiinille. Noh kuulostihan se hetken hienolta, mutta tietääkseni bypass onglemat näkyvät enempi tehojen menetyksenä, mahdollisesti äänellisesti (ahtaessa suhisee normaalia enemmän ja kaasulta päästäessä sakkaa) ja sitten moottorinvikavalo mikä valittaa itse bypassin toimintaa ja itsellä ainakin P0420 Catalyst General Failure(autocom).
Toki kuten olemme varmasti kaikki huomanneet, että moottorit saabeissa tykkää toimia vain jos kaikki ympärillä toimii, eli toki kalvo on potentiaalinen aihe myös, mutta epäilyksien listalla se menee kuitenkin aika alas.
Tietääkseni bypassiin liittyvät viat ilmenee aivan eritavalla. Itellä toisessa og9-3 esimerkiksi valitti katalysaattorin täystuhoa mikä jälkeenpäin paljastui että bypassin letkut olivat irti. Laiskuuttaan kun ei jaksanut etsiä miksi ahdin pukkaa ylijäämät takaisin turbiinille. Noh kuulostihan se hetken hienolta, mutta tietääkseni bypass onglemat näkyvät enempi tehojen menetyksenä, mahdollisesti äänellisesti (ahtaessa suhisee normaalia enemmän ja kaasulta päästäessä sakkaa) ja sitten moottorinvikavalo mikä valittaa itse bypassin toimintaa ja itsellä ainakin P0420 Catalyst General Failure(autocom).
Toki kuten olemme varmasti kaikki huomanneet, että moottorit saabeissa tykkää toimia vain jos kaikki ympärillä toimii, eli toki kalvo on potentiaalinen aihe myös, mutta epäilyksien listalla se menee kuitenkin aika alas.
Re: Matalatyhjäkäynti prakaa
Mikä moottori sitten toimii jos siihen liittyvät oheislaitteet tai järjestelmät, tai edes yksi moottorin toimintaan liittyvä järjestelmä ei toimi?
Aloitusviestissäsi kerroit tosiaan itsellesi tavallaan vastauksen:
Aloitusviestissäsi kerroit tosiaan itsellesi tavallaan vastauksen:
Tämä kertoo jo sen, että siellä mitä on tehty on jotain pielessä. Voit toki etsiä olemattomia vikoja muualta, mutta kuntoon auton saat vasta, kun jakopää on tehty oikein, siellä on ehjät osat ja ajoitettu autossa paikallaan olevien ja ko. nokka-akseleihin kuuluvilla ajoitus/lukituspaloilla. Kannattaa vaikkapa vielä varmistaa, ettei moottoriin ole vaihdettu r-koneen nokkia... Silloin niiden ajoitus vaatii eri työkalut kuin e tai l-moottorin nokat.Tosiaan kaikkihan alkoi siitä, että autoon suoritettiin ketjuremontti + tpakselisarja ja vesipumpunvaihto.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Matalatyhjäkäynti prakaa
Se on juuri näin.Pakari kirjoitti: ↑La Loka 12, 2024 08:19Mikä moottori sitten toimii jos siihen liittyvät oheislaitteet tai järjestelmät, tai edes yksi moottorin toimintaan liittyvä järjestelmä ei toimi?
Aloitusviestissäsi kerroit tosiaan itsellesi tavallaan vastauksen:Tämä kertoo jo sen, että siellä mitä on tehty on jotain pielessä. Voit toki etsiä olemattomia vikoja muualta, mutta kuntoon auton saat vasta, kun jakopää on tehty oikein, siellä on ehjät osat ja ajoitettu autossa paikallaan olevien ja ko. nokka-akseleihin kuuluvilla ajoitus/lukituspaloilla. Kannattaa vaikkapa vielä varmistaa, ettei moottoriin ole vaihdettu r-koneen nokkia... Silloin niiden ajoitus vaatii eri työkalut kuin e tai l-moottorin nokat.Tosiaan kaikkihan alkoi siitä, että autoon suoritettiin ketjuremontti + tpakselisarja ja vesipumpunvaihto.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Kaasari"
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ma Elo 19, 2024 19:43
Re: Matalatyhjäkäynti prakaa
Noniin just. Kuten voin vielä kerran kertoa. Jako on tarkastettu autosta 3 kertaa kaikenkaikkiaan ja se täsmää. En nyt ymmärrä miksi siitä vouhotetaan kokoajan. Tottakai tiedän että jako vaikuttaa todella moneen asiaan, mutta kuten olen sanonut, alamerkki täsmää ja lukituspalat käyvät paikoilleen. Jos nyt on joku jeesus jonka mielestä tämä on vielä jotenkin väärin niin erittäin paljon tervetuloa kertomaan kuvien ja oikeasti hyvän perustelun kera. Ja kuten sanoin auto on ollut tehtaalta asti pihassa, että jos eivät ole 207e koneeseen r:n nokkia tehtaalla laittaneet niin sit en tiedä.
Jos viat johtuisi jakoketjusta, miksi ne kohdistaisi viat yhteen pyttyyn ja usean pytyn sytytyshäiriöt korjaantuisivat alipainevuodon paikantamisella - Ei täysin mutta valtaosin. Kuten langassa jo mainitsin, tyhjäkäynnissä oli huomioitavaa ennen ketjuremonttia, mutta vika tuli valtaimenaan ilmi vasta remontin jälkeen.
Kuten jo kerran sanoin, jahka pvc remontti on suoritettu, tarkastamme sen ajoituksen vielä heittokellolla.
Jos viat johtuisi jakoketjusta, miksi ne kohdistaisi viat yhteen pyttyyn ja usean pytyn sytytyshäiriöt korjaantuisivat alipainevuodon paikantamisella - Ei täysin mutta valtaosin. Kuten langassa jo mainitsin, tyhjäkäynnissä oli huomioitavaa ennen ketjuremonttia, mutta vika tuli valtaimenaan ilmi vasta remontin jälkeen.
Kuten jo kerran sanoin, jahka pvc remontti on suoritettu, tarkastamme sen ajoituksen vielä heittokellolla.
Re: Matalatyhjäkäynti prakaa
Eikös venttiilivuodon voi todeta ihan kotikonstein. Mäntä puristustahdin yläkuolokohtaa jolloin venttiilit kiinni.
Sytytystulpan tilalle kapistus, jolla sylinteriin saa reilun ilmanpaineen
Jos moottori pyrkii pyörähtämään, kailki ok.
Jos ei, kuulostelemaan mistä tuhisee, pakoputkesta, imusarjasta vai öljyntäyttökorkista.
Eli karvalakkimallin "ohivuotomittaus". Puristuspainemittaus ei välttämättä kerro kaikkea.
Kapistus voi olla vaikka puristuspainemittarin taipuisa letku, mutta siitä joutuu deletoimaan takaiskuventtiilin jotta saa kunnon ilmavirtauksen.
Sytytystulpan tilalle kapistus, jolla sylinteriin saa reilun ilmanpaineen
Jos moottori pyrkii pyörähtämään, kailki ok.
Jos ei, kuulostelemaan mistä tuhisee, pakoputkesta, imusarjasta vai öljyntäyttökorkista.
Eli karvalakkimallin "ohivuotomittaus". Puristuspainemittaus ei välttämättä kerro kaikkea.
Kapistus voi olla vaikka puristuspainemittarin taipuisa letku, mutta siitä joutuu deletoimaan takaiskuventtiilin jotta saa kunnon ilmavirtauksen.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: Matalatyhjäkäynti prakaa
Juuri siksi koska se ajoitus on pielessä. Sen vuoksi se kohdistuu yhteen sylinteriin. Ajoitus voi myös olla muullakin tavoin pielessä, jolloin oireet voivat olla erilaisia.VekkuliUkkeli kirjoitti: ↑La Loka 12, 2024 10:34Jos viat johtuisi jakoketjusta, miksi ne kohdistaisi viat yhteen pyttyyn ja usean pytyn sytytyshäiriöt korjaantuisivat alipainevuodon paikantamisella - Ei täysin mutta valtaosin. Kuten langassa jo mainitsin, tyhjäkäynnissä oli huomioitavaa ennen ketjuremonttia, mutta vika tuli valtaimenaan ilmi vasta remontin jälkeen.
Siksi tyhjäkäynnissä oli ongelmia ennen remppaa, koska venynyt ketju, tai muulla tavoin viallinen jakopää oli aiheuttanut väärän ajoituksen.
Mutta kun kerta olet päättänyt ettei jakopäässä voi olla vikaa, niin mitäpä minä sitten enää käytän aikaani auttaakseni tässä asiassa.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Matalatyhjäkäynti prakaa
"Kuten langassa jo mainitsin, tyhjäkäynnissä oli huomioitavaa ennen ketjuremonttia, mutta vika tuli valtaimenaan ilmi vasta remontin jälkeen."
Kun etsii vikaa oli kyseessä mikä tahansa vekotin niin ensimmäisenä käyttää aikaa ja penkoo auton papereita mitä aiemmin tehty ja mitä laitettu paikalleen paitsi sinun kohdalla kun auto uudesta lähtien sinun.
Nykyään halvemmat tarvikeosat ei ole säästösyistä tehty samoista kamoista kuin alkuperäinen.
Ostaa mielummin vähän käytetyn oem osan kuin halvan tarvikkeen.
Jos vika ei ole jakopäässä niin vika on edelleen siellä mihin ette koskenut tai jos otitte jotain irti ja laitoitte saman takaisin.
Tulppa/t, puola nämä olette käyttäneet irti.
Ovatko milloin vaihdettu uusiin, puolat oem mitsut?
Imuputken käytitte auki turbon päästä, jos tässä haitariosassa alapäässä on murtuma ollut on se nyt suurentunut.
Imuputkessa on alipaineletku, onko muistettu laittaa paikalleen.
Imuputkessa on ilmaamittaavaanturi ja mittaako tuloilmanlämpöäkin en ole varma, milloin vaihdettu?
Jos alkuperäinen 240tkm ajettu tai tarvikeosa, vika voi olla siinä.
Mulla on ajossa kolkki johon oli diagnosoitu imuventtiilivika "tyhjäkäynti oli venttiilivikamainen, yhdessä pytyssä 1.5-2bar paineero muihin" ja kytkin aivan loppu ed.om.korjaamossa, oli huomioitu myyntihinnassa.
Pvc venttiili oli rikki ja nyt 4v myöhemmin muun päivityksen yhteydessä kytkin vaihtui, vanhassa levyssä millejä niittien päähän, painelaakeri loppu.
Auto on saanut kenkää ihan huolella enkä ole mittaillut paineita kun toimii.
Kun etsii vikaa oli kyseessä mikä tahansa vekotin niin ensimmäisenä käyttää aikaa ja penkoo auton papereita mitä aiemmin tehty ja mitä laitettu paikalleen paitsi sinun kohdalla kun auto uudesta lähtien sinun.
Nykyään halvemmat tarvikeosat ei ole säästösyistä tehty samoista kamoista kuin alkuperäinen.
Ostaa mielummin vähän käytetyn oem osan kuin halvan tarvikkeen.
Jos vika ei ole jakopäässä niin vika on edelleen siellä mihin ette koskenut tai jos otitte jotain irti ja laitoitte saman takaisin.
Tulppa/t, puola nämä olette käyttäneet irti.
Ovatko milloin vaihdettu uusiin, puolat oem mitsut?
Imuputken käytitte auki turbon päästä, jos tässä haitariosassa alapäässä on murtuma ollut on se nyt suurentunut.
Imuputkessa on alipaineletku, onko muistettu laittaa paikalleen.
Imuputkessa on ilmaamittaavaanturi ja mittaako tuloilmanlämpöäkin en ole varma, milloin vaihdettu?
Jos alkuperäinen 240tkm ajettu tai tarvikeosa, vika voi olla siinä.
Mulla on ajossa kolkki johon oli diagnosoitu imuventtiilivika "tyhjäkäynti oli venttiilivikamainen, yhdessä pytyssä 1.5-2bar paineero muihin" ja kytkin aivan loppu ed.om.korjaamossa, oli huomioitu myyntihinnassa.
Pvc venttiili oli rikki ja nyt 4v myöhemmin muun päivityksen yhteydessä kytkin vaihtui, vanhassa levyssä millejä niittien päähän, painelaakeri loppu.
Auto on saanut kenkää ihan huolella enkä ole mittaillut paineita kun toimii.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ma Elo 19, 2024 19:43
Re: Matalatyhjäkäynti prakaa
Petromies: Teoriassa pitäisi olla toimiva ohivuotomittaus tsydeemi. Mutta tietääkseni puristuspainemittauksessa pitäisi näkyä, jos venttiilit jäävät vuotamaan, mikä suoritettiin hyväksytysti kakkospajalla. Toki ohivuodolla poistetaan täysin venttiilivian mahdollisuus, mutta se vaatisi taas työkalukaupoille siirtymistä.
Pakari: En ymmärrä luetko lankaa ollenkaan vai millä perustein vastailet. Ketju ei ollut venynyt vaarallisen paljoa eikä olisi vielä edes tarvinnut vaihtaa periaatteessa, koska jakopään rallatuksen aiheutti heiman päästä haljennut liukuohjain. Sen sijaan että vouhotat kokoajan jakopäästä ja väärästä ajoituksesta vaikka kuinka olen yrittänyt toitottaa lukituspalojen sopivuutta alamerkin ykk:hon, kerro kuinka ajoitus on täydellisen suora, siten että sen voi sitten poissulkea vikalistalta. Myös pyydän tarkennusta, mitä meinaat että ajoitus voi olla muullakin tavalla pielessä.
Kyllä, oikea ajoitus on yksi viidestä moottorin täydelliseen toimintaan vaikuttavista tekijöistä, mutta siihen vaikuttaa myös neljä muuta asiaa.
Monikossa: Tulpat vaihdettiin kakkospajalla uusiin ja puolia ajettiin ristiin rastiin. Puolat on vaihdettu joskus OEM osilla, mutten juuri nyt muista milloin. Kaikki alipaineletkut tarkastettiin useampaan kertaan remontin jälkeen ja kaikki on kuvia katsoen laitettu paikalleen. Anturit on toki yksi mahdollisuus mutta niistä ei vikakoodia ole tullut, jos ei pcv:n jälkeen lähde toimimaan niin sitten alkaa datan seurailu eri antureilta.
PCV Vaikuttaa kokoajan enemmän ja enemmän omaan korvaan ongelmalta tässä ratsussa. Eikös venttiilin sijainti ole imusarjassa aikalailla kakkoskanavan juuressa, joten esimerkiksi haljennut imusarjan tiiviste tms voisi aiheuttaa ongelmia.
Pakari: En ymmärrä luetko lankaa ollenkaan vai millä perustein vastailet. Ketju ei ollut venynyt vaarallisen paljoa eikä olisi vielä edes tarvinnut vaihtaa periaatteessa, koska jakopään rallatuksen aiheutti heiman päästä haljennut liukuohjain. Sen sijaan että vouhotat kokoajan jakopäästä ja väärästä ajoituksesta vaikka kuinka olen yrittänyt toitottaa lukituspalojen sopivuutta alamerkin ykk:hon, kerro kuinka ajoitus on täydellisen suora, siten että sen voi sitten poissulkea vikalistalta. Myös pyydän tarkennusta, mitä meinaat että ajoitus voi olla muullakin tavalla pielessä.

Monikossa: Tulpat vaihdettiin kakkospajalla uusiin ja puolia ajettiin ristiin rastiin. Puolat on vaihdettu joskus OEM osilla, mutten juuri nyt muista milloin. Kaikki alipaineletkut tarkastettiin useampaan kertaan remontin jälkeen ja kaikki on kuvia katsoen laitettu paikalleen. Anturit on toki yksi mahdollisuus mutta niistä ei vikakoodia ole tullut, jos ei pcv:n jälkeen lähde toimimaan niin sitten alkaa datan seurailu eri antureilta.
PCV Vaikuttaa kokoajan enemmän ja enemmän omaan korvaan ongelmalta tässä ratsussa. Eikös venttiilin sijainti ole imusarjassa aikalailla kakkoskanavan juuressa, joten esimerkiksi haljennut imusarjan tiiviste tms voisi aiheuttaa ongelmia.
Re: Matalatyhjäkäynti prakaa
Kyllähän rikkoutunut imupuolentiiviste sekoittaa seoksia samoin kuin pakopuolella ennen lambdoja.
Pakopuolella pinnapultin poikki menemisen seurauksen kuulee harjaantunut korva.
Suuttimien tiivisteetkin menee haperoksi ajan saatossa, suhinan erottaa kyllä kun rako tarpeeksi iso.
Pakopuolella pinnapultin poikki menemisen seurauksen kuulee harjaantunut korva.
Suuttimien tiivisteetkin menee haperoksi ajan saatossa, suhinan erottaa kyllä kun rako tarpeeksi iso.
Re: Matalatyhjäkäynti prakaa
Joko löysit vian?
Tein just jakopäärempan vastaavaan ja rempan jälkeen koekäytin jolloin toimi ok.
Seuraavassa startissa rupes tyhjäkäynti kakostelemaan jonka arvelin johtuvan puuttuvasta adaptaatiosta.
Kävin koeajolenkin ja pihaan tullessa sammu kun kone oli kuuma.
Ajoin talliin ehtimään syytä pitäen konetta käynnissä.
Putkesta tuli mustaa, kärys bensalle, ravisti tehden kolmeen pyttyyn sytytyskatkoja satoja, yhdessä ei ollu kuin muutama.
Kävi ensiksi mielessä jaon heitto jonka pitäisi olla pielessä pirusti jotta tekis tuota koska olen ajanut autolla missä oli asteiden heitto eikä vaikuttanut mihinkään.
Tarkistin kaikki letkut uudelleen lukien myös vikakoodit p0033-00 anto joka on ahtoilman ohivirtaushäiriö.
No syy löytyi ahtimen alin letku oli jäänyt asentamatta teräsputkeen joka kulkee jakopääkopassa.
Vielä tämän jälkeenkin ryki koska uudet tulpat hölvätty bensalla samoin kun lambdakin joka oli 25 pinnaa plussalla samoin kuin etanolia näytti 85 pinnaa vaikka bensaa tankissa.
Tekillä muutin 10 pinnaan joka melkein poisti rykimisen
Uudet tulpat ja runtua jotta noki lähti ja tyhjäkäynti palautui.
Oma moka helppo korjata.
Tein just jakopäärempan vastaavaan ja rempan jälkeen koekäytin jolloin toimi ok.
Seuraavassa startissa rupes tyhjäkäynti kakostelemaan jonka arvelin johtuvan puuttuvasta adaptaatiosta.
Kävin koeajolenkin ja pihaan tullessa sammu kun kone oli kuuma.
Ajoin talliin ehtimään syytä pitäen konetta käynnissä.
Putkesta tuli mustaa, kärys bensalle, ravisti tehden kolmeen pyttyyn sytytyskatkoja satoja, yhdessä ei ollu kuin muutama.
Kävi ensiksi mielessä jaon heitto jonka pitäisi olla pielessä pirusti jotta tekis tuota koska olen ajanut autolla missä oli asteiden heitto eikä vaikuttanut mihinkään.
Tarkistin kaikki letkut uudelleen lukien myös vikakoodit p0033-00 anto joka on ahtoilman ohivirtaushäiriö.
No syy löytyi ahtimen alin letku oli jäänyt asentamatta teräsputkeen joka kulkee jakopääkopassa.
Vielä tämän jälkeenkin ryki koska uudet tulpat hölvätty bensalla samoin kun lambdakin joka oli 25 pinnaa plussalla samoin kuin etanolia näytti 85 pinnaa vaikka bensaa tankissa.
Tekillä muutin 10 pinnaan joka melkein poisti rykimisen
Uudet tulpat ja runtua jotta noki lähti ja tyhjäkäynti palautui.
Oma moka helppo korjata.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ma Elo 19, 2024 19:43
Re: Matalatyhjäkäynti prakaa
Noniin, PCV remontti saatiin päätökseen ja kyllä se vaihdon tarpeessa olikin.

Mitä vikaan tulee niin omaan korvaan auto kävi paljon nätimmin tyhjäkäyntiä. Kuitenkaan ei vielä ilmeisesti täydellistä sellaista. Lisäksi pajalta kotio ajaessa auto nyki/humppasi kierroksia puolikaasukiihdtykysessä, mutta täyskaasulla taas en huomannut nykimistä. Ajellaan nyt hetki ja katsellaan josko auto opettelisi kun viimein ilma kiertää tuotakin kautta. Jos tämä ei auta niin seuraavaksi alkaa takaiskujen vaihto.
Ohessa vielä kuva 2. pytyn venttiileissä mihin missit kohdistuivat loppupelissä:

Endoskoopilla katsottaessa venttiilit istuivat ainakin omaan silmään hyvin kiinni, toki endoskoopilla ja silmillähän ei näe jos siellä nyt sattuu olemaan epätasainen kuluma istukkaan, mutta kuten olen sanonut niin täytyy käydä kaikki muu ensin läpi. Kansiremontti kun on hyvän hintainen remontti ja ei siltikään takaa, että vika olisi siinä.
Erikoinen huomio kävi että edelleen auton käynnistäessä kuului pulputtava alipainepulpatus koneen edestä vasemmalta (apparin) puolelta, mutta tällä kertaa hetken käytyään pulputus lakkasi. Huomasin myös että yhdestä pikaliittimestä oli O-rengas haljennut ja hieman tullut letkua alas pois pikaliittimen sisältä... Täytyy jälleen hetki kerätä motivaatiota ja tutkiskella onko kyseessä evap vai normi alipaineletkun pätkä.

Mitä vikaan tulee niin omaan korvaan auto kävi paljon nätimmin tyhjäkäyntiä. Kuitenkaan ei vielä ilmeisesti täydellistä sellaista. Lisäksi pajalta kotio ajaessa auto nyki/humppasi kierroksia puolikaasukiihdtykysessä, mutta täyskaasulla taas en huomannut nykimistä. Ajellaan nyt hetki ja katsellaan josko auto opettelisi kun viimein ilma kiertää tuotakin kautta. Jos tämä ei auta niin seuraavaksi alkaa takaiskujen vaihto.
Ohessa vielä kuva 2. pytyn venttiileissä mihin missit kohdistuivat loppupelissä:

Endoskoopilla katsottaessa venttiilit istuivat ainakin omaan silmään hyvin kiinni, toki endoskoopilla ja silmillähän ei näe jos siellä nyt sattuu olemaan epätasainen kuluma istukkaan, mutta kuten olen sanonut niin täytyy käydä kaikki muu ensin läpi. Kansiremontti kun on hyvän hintainen remontti ja ei siltikään takaa, että vika olisi siinä.
Erikoinen huomio kävi että edelleen auton käynnistäessä kuului pulputtava alipainepulpatus koneen edestä vasemmalta (apparin) puolelta, mutta tällä kertaa hetken käytyään pulputus lakkasi. Huomasin myös että yhdestä pikaliittimestä oli O-rengas haljennut ja hieman tullut letkua alas pois pikaliittimen sisältä... Täytyy jälleen hetki kerätä motivaatiota ja tutkiskella onko kyseessä evap vai normi alipaineletkun pätkä.
Re: Matalatyhjäkäynti prakaa
Sama huomio oli letku irti.
Sulkeutuuko joku mankkuvena lopettaen suhinan vuotavasta letkusta/putkesta kenties.
Sulkeutuuko joku mankkuvena lopettaen suhinan vuotavasta letkusta/putkesta kenties.