Ei käynnisty lohkolämmittimen oltua päällä
Kyselit yv:llä minultakin kokemuksia tuosta. Nyt eilen oli auto lohkarissa n. 2,5h ja auto lähti vasta toisella yrittämällä käyntiin. Ekalla startilla vaan vähän "hörähti". Toisella sitten lähti helposti käyntiin.
Kuinkas pitkä vaihtoväli noilla tulpilla on? Autolla on ajettu vajaat 104tkm, eikä tietoakaan, onko tulpat vaihdettu.
Kuinkas pitkä vaihtoväli noilla tulpilla on? Autolla on ajettu vajaat 104tkm, eikä tietoakaan, onko tulpat vaihdettu.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Et ole ainoa joka on hiljainen.Bob kirjoitti: - tulpat ...nyt sait hiljaiseksi ainakin meikäläisen...
NGK. Malli PFR6T-10G. Hinnassa tod.näk. mukavasti extraa kun on paketoitu Saabin pahveihin.Miika79 kirjoitti:Mitä merkkiä tulpat olivat?TKL kirjoitti:Ps. oli muuten edulliset tulpat, 'a 29 EUR ja risat
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Nykyisissä Keski-Suomen pakkasissa on ilmennyt outo piirre lohkolämmityksen jälkeisessä käynnistyksessä. Autona on siis SS 1.8t '05-vuosimallia. Ollut käytössä n. 8 kk ja ajaettu n. 12 kkm.
Lämmitystolpassa on kahden tunnin ajasitin. Jos käynnistää tuon kahden tunnin lämmiityksen aikana, esim 1,5 - 2 tunnin jälkeen, käynnistyy hyvin. Mutta jos lämppäri ehtii mennä pois päältä ja kulkine on siis ollut ensin kaksi tuntia narussa ja n. 20-30 minuuttia sen jälkeen ilman lämmitystä, käynnistys onkin hyvin vaikeaa. Jos ei lämmitä ollenkaan, kapine käynnistyy ihan hyvin jopa yli 20 asteen pakkasissa.
Kuulostaa siltä, että ainakin yksi pytty lähtee muiden jälkeen mukaan ja hitaasti sittenkin. N. 10 sek. jälkeen käynti normalisoituu. Pari kertaa noin on päässyt käymään ja ainakin kerran kone työnsi bensaa yli niin paljon, että haju tuntui sisällä asti.
Aiempana esitetty tulppa-ongelma tuntuu aika hurjalta, 12000 km ajetut pitäisi olla käytännössä kuin uudet. Onko kokemuksia tällaisesta tai vielä parempi, jos on vinkkiä, mistä moinen johtuu?
Lämmitystolpassa on kahden tunnin ajasitin. Jos käynnistää tuon kahden tunnin lämmiityksen aikana, esim 1,5 - 2 tunnin jälkeen, käynnistyy hyvin. Mutta jos lämppäri ehtii mennä pois päältä ja kulkine on siis ollut ensin kaksi tuntia narussa ja n. 20-30 minuuttia sen jälkeen ilman lämmitystä, käynnistys onkin hyvin vaikeaa. Jos ei lämmitä ollenkaan, kapine käynnistyy ihan hyvin jopa yli 20 asteen pakkasissa.
Kuulostaa siltä, että ainakin yksi pytty lähtee muiden jälkeen mukaan ja hitaasti sittenkin. N. 10 sek. jälkeen käynti normalisoituu. Pari kertaa noin on päässyt käymään ja ainakin kerran kone työnsi bensaa yli niin paljon, että haju tuntui sisällä asti.
Aiempana esitetty tulppa-ongelma tuntuu aika hurjalta, 12000 km ajetut pitäisi olla käytännössä kuin uudet. Onko kokemuksia tällaisesta tai vielä parempi, jos on vinkkiä, mistä moinen johtuu?
Aivan unohtui mainita, että noilla viime pakkasilla olin lähdössä aamuvuoroon töihin ja sitte se sen teki. Auto oli ollut lohkolämppärissä n. 2½ tuntia. Ei sitte millään meinannu saada käyntiin. Eka startilla kerran hörähti ja sen jälkeen ei edes luvannu. Aikani siinä starttasin ja aattelin odotella sitte vähän aikaa että jos se kasteli tulpat tms. Parin minuutin odottelun jälkeen viimein lähti käyntiin, mutta ei helposti sittenkään.
Pitää käydä nuo tulpat hommaamassa jostain varaosaliikkeestä, jos siitä olisi meikäläisenki autolle apua. Merkkiliikkeestä en niitä hae, jos kerran hinta on se 29€ kappaleelta.
Auto on kylmässä tallissa yöt ja siellä ei tunnu pakkanen menevän yli 15 asteen. Ei varmaan olisi mitenkään välttämätöntä käyttää tuota lohkolämmitintä.
Pitää käydä nuo tulpat hommaamassa jostain varaosaliikkeestä, jos siitä olisi meikäläisenki autolle apua. Merkkiliikkeestä en niitä hae, jos kerran hinta on se 29€ kappaleelta.
Auto on kylmässä tallissa yöt ja siellä ei tunnu pakkanen menevän yli 15 asteen. Ei varmaan olisi mitenkään välttämätöntä käyttää tuota lohkolämmitintä.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Näyttää noita saavan "vähän" halvemmallakin esim. http://market.autopartsfair.com/saab-en ... iceadvisorMiika79 kirjoitti: Pitää käydä nuo tulpat hommaamassa jostain varaosaliikkeestä, jos siitä olisi meikäläisenki autolle apua. Merkkiliikkeestä en niitä hae, jos kerran hinta on se 29€ kappaleelta.
tai
http://www.overboost.com/obs/product.as ... 0&sc_name=
Olin hankkimishetkellä sen verran häiriintyneessä tilassa etten lähtenyt selvittämään asiaa sen kummemmin. Tyhmyydestä sakotetaan
URL:ien takana olevan lafkojen toimituksista / luotettavuudesta ei ole sen kummempaa kokemusta.
Ps. Sparkplugs.co.uk on hyvä paikka ainakin kaksipyöräisille (jos nyt ketään kiinnostaa), tilasin vähän aikaa sitten tulpat sieltä ja postilähetys oli perillä 4:n päivän kuluttua, Saabin tulppia siellä ei näytä olevan.
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Re: Ei käynnisty lohkolämmittimen oltua päällä
Vaimon 1.8t teki vastaavan kerran viime talvena, ei kuulemma startannut millään ennen kuin hinuri saapui parkkipaikalle, jolloin lähtikin jo käyntiinTKL kirjoitti:Joopa, auto ei nyt sitten käynnistynyt lohkarin oltua päällä tunnin, pakkasta 14 astetta.
Puolen tunnin odotus ilman lohkaria ja käynnistyi.
Tänään kuulemma starttasi pitkän maantieajon ja pienen pysähdyksen jälkeen vasta kolmannella. Pitäisiköhän tuosta huolestua..
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Kokeilin ensimmäistä kertaa lohkaria sitten viime talven kun lämpötila oli aamulla rapsakat -30 C, sama juttu eli ei käynnisty kun oli pari tuntia piuhassa.
10 min odotus ilman johtoa ja johan lähti.
Että se siitä "tulppien-vaikutuksesta-tähän-asiaan-positiivisesti-skenaariosta" mikä olisi kuulostanutkin aika järjettömältä.
Edelleenkään en ole saanut vastausta huollosta että kuuluuko uusimpaan softaan tämä tiedossa ollut bugipäivitys.
(Softa päivitettiin alunperin moottorin häiriövalon takia, se ongelma lähti mutta tämä tuli tilalle.)
10 min odotus ilman johtoa ja johan lähti.
Että se siitä "tulppien-vaikutuksesta-tähän-asiaan-positiivisesti-skenaariosta" mikä olisi kuulostanutkin aika järjettömältä.
Edelleenkään en ole saanut vastausta huollosta että kuuluuko uusimpaan softaan tämä tiedossa ollut bugipäivitys.
(Softa päivitettiin alunperin moottorin häiriövalon takia, se ongelma lähti mutta tämä tuli tilalle.)
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR