Ei käynnisty lohkolämmittimen oltua päällä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Kyselit yv:llä minultakin kokemuksia tuosta. Nyt eilen oli auto lohkarissa n. 2,5h ja auto lähti vasta toisella yrittämällä käyntiin. Ekalla startilla vaan vähän "hörähti". Toisella sitten lähti helposti käyntiin.

Kuinkas pitkä vaihtoväli noilla tulpilla on? Autolla on ajettu vajaat 104tkm, eikä tietoakaan, onko tulpat vaihdettu.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

..
Viimeksi muokannut Bob, To Touko 05, 2011 21:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

..
Viimeksi muokannut Bob, To Touko 05, 2011 21:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

TKL kirjoitti:Ps. oli muuten edulliset tulpat, 'a 29 EUR ja risat
Mitä merkkiä tulpat olivat?
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Viesti Kirjoittaja TKL »

Bob kirjoitti: 8O :?: 8O - tulpat :?: ...nyt sait hiljaiseksi ainakin meikäläisen...
Et ole ainoa joka on hiljainen. :wink:
Miika79 kirjoitti:
TKL kirjoitti:Ps. oli muuten edulliset tulpat, 'a 29 EUR ja risat
Mitä merkkiä tulpat olivat?
NGK. Malli PFR6T-10G. Hinnassa tod.näk. mukavasti extraa kun on paketoitu Saabin pahveihin.
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Holahog
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 14:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Holahog »

Nykyisissä Keski-Suomen pakkasissa on ilmennyt outo piirre lohkolämmityksen jälkeisessä käynnistyksessä. Autona on siis SS 1.8t '05-vuosimallia. Ollut käytössä n. 8 kk ja ajaettu n. 12 kkm.

Lämmitystolpassa on kahden tunnin ajasitin. Jos käynnistää tuon kahden tunnin lämmiityksen aikana, esim 1,5 - 2 tunnin jälkeen, käynnistyy hyvin. Mutta jos lämppäri ehtii mennä pois päältä ja kulkine on siis ollut ensin kaksi tuntia narussa ja n. 20-30 minuuttia sen jälkeen ilman lämmitystä, käynnistys onkin hyvin vaikeaa. Jos ei lämmitä ollenkaan, kapine käynnistyy ihan hyvin jopa yli 20 asteen pakkasissa.

Kuulostaa siltä, että ainakin yksi pytty lähtee muiden jälkeen mukaan ja hitaasti sittenkin. N. 10 sek. jälkeen käynti normalisoituu. Pari kertaa noin on päässyt käymään ja ainakin kerran kone työnsi bensaa yli niin paljon, että haju tuntui sisällä asti.

Aiempana esitetty tulppa-ongelma tuntuu aika hurjalta, 12000 km ajetut pitäisi olla käytännössä kuin uudet. Onko kokemuksia tällaisesta tai vielä parempi, jos on vinkkiä, mistä moinen johtuu?
93se.tj
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 17:59

Viesti Kirjoittaja 93se.tj »

mulla on myös samaa bensan katkua ollut.93ss 1,8t-05 mit:26000 kohta kolmenkympin huolto pitää mainita asiasta.
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Aivan unohtui mainita, että noilla viime pakkasilla olin lähdössä aamuvuoroon töihin ja sitte se sen teki. Auto oli ollut lohkolämppärissä n. 2½ tuntia. Ei sitte millään meinannu saada käyntiin. Eka startilla kerran hörähti ja sen jälkeen ei edes luvannu. Aikani siinä starttasin ja aattelin odotella sitte vähän aikaa että jos se kasteli tulpat tms. Parin minuutin odottelun jälkeen viimein lähti käyntiin, mutta ei helposti sittenkään.

Pitää käydä nuo tulpat hommaamassa jostain varaosaliikkeestä, jos siitä olisi meikäläisenki autolle apua. Merkkiliikkeestä en niitä hae, jos kerran hinta on se 29€ kappaleelta.

Auto on kylmässä tallissa yöt ja siellä ei tunnu pakkanen menevän yli 15 asteen. Ei varmaan olisi mitenkään välttämätöntä käyttää tuota lohkolämmitintä.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Viesti Kirjoittaja TKL »

Miika79 kirjoitti: Pitää käydä nuo tulpat hommaamassa jostain varaosaliikkeestä, jos siitä olisi meikäläisenki autolle apua. Merkkiliikkeestä en niitä hae, jos kerran hinta on se 29€ kappaleelta.
Näyttää noita saavan "vähän" halvemmallakin esim. http://market.autopartsfair.com/saab-en ... iceadvisor

tai

http://www.overboost.com/obs/product.as ... 0&sc_name=

Olin hankkimishetkellä sen verran häiriintyneessä tilassa etten lähtenyt selvittämään asiaa sen kummemmin. Tyhmyydestä sakotetaan :evil:

URL:ien takana olevan lafkojen toimituksista / luotettavuudesta ei ole sen kummempaa kokemusta.

Ps. Sparkplugs.co.uk on hyvä paikka ainakin kaksipyöräisille (jos nyt ketään kiinnostaa), tilasin vähän aikaa sitten tulpat sieltä ja postilähetys oli perillä 4:n päivän kuluttua, Saabin tulppia siellä ei näytä olevan.
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Tänään hommasin Boschin tulpat. Hintaa kertyi 15€/kpl. Platinatulpat näytti olevan. Pitäis varmaan huomenna ruuvata paikalleen.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Ei käynnisty lohkolämmittimen oltua päällä

Viesti Kirjoittaja jmarin »

TKL kirjoitti:Joopa, auto ei nyt sitten käynnistynyt lohkarin oltua päällä tunnin, pakkasta 14 astetta.
Puolen tunnin odotus ilman lohkaria ja käynnistyi.
Vaimon 1.8t teki vastaavan kerran viime talvena, ei kuulemma startannut millään ennen kuin hinuri saapui parkkipaikalle, jolloin lähtikin jo käyntiin ;-)

Tänään kuulemma starttasi pitkän maantieajon ja pienen pysähdyksen jälkeen vasta kolmannella. Pitäisiköhän tuosta huolestua..
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Ei sitten käynnistynyt, tosin aattona ajoin vain talliin. Voipi olla liikaa bensaa palotilassa. Pitää kokeilla 1/2h päästä, kannattasko pitää lohkaria wai ei...
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Viesti Kirjoittaja TKL »

Kokeilin ensimmäistä kertaa lohkaria sitten viime talven kun lämpötila oli aamulla rapsakat -30 C, sama juttu eli ei käynnisty kun oli pari tuntia piuhassa.
10 min odotus ilman johtoa ja johan lähti.
Että se siitä "tulppien-vaikutuksesta-tähän-asiaan-positiivisesti-skenaariosta" mikä olisi kuulostanutkin aika järjettömältä.

Edelleenkään en ole saanut vastausta huollosta että kuuluuko uusimpaan softaan tämä tiedossa ollut bugipäivitys.
(Softa päivitettiin alunperin moottorin häiriövalon takia, se ongelma lähti mutta tämä tuli tilalle.)
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
93se.tj
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 17:59

Viesti Kirjoittaja 93se.tj »

eikös ss.ä ole öljynlämppäri eikä lohkolämppäri?
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Viesti Kirjoittaja TKL »

93se.tj kirjoitti:eikös ss.ä ole öljynlämppäri eikä lohkolämppäri?
Tarkoittanet säteilylämmittäjää ? Niitä saa näihin myös mutta minulla on ihan perinteinen lohkolämppäri mallia calix.
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Vastaa Viestiin