Puhallin/ilmastointi

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Puhallin/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

vili1 kirjoitti:Jos uutta puhallinta tarvii ostaa niin minä ostin Motonetistä Valeon alkuperäisen puhaltimen hintaan 119,90 (automaaginen ilmastointi). Magneetissa pyytelivät muistaakseni 300-400 euroa... Tismalleen sama osa oli kuin alkuperäinenkin.Meillä alkoi kuulua pientä sirinää, laakerit vissiin sippasi. Tuo puhaltimen laitto täysille ja sammuminen: voisikohan johtua myöskin laakeriviasta ja siitä seuraavasta sähkömoottorin lämpenemisestä?
Mulla sammuu niin pian startin jälkeen, että tuskin on ylikuumeneminen kyseessä?! Virtapiikki ennemminki vois tehdä tuommosta... hmm...

Joka tapauksessa, luin tuon moottoin laadusta jo ennenku Saabin ostin ja totesin, että aivan sama yhdelle moottorille, vaihdetaan ku hajoaa, ku noinki halpa on (siis se Motonetin hinta)! :) Ja vaihtokin varmaan onnistuu, ku hanskalokero on purettu tässä vastikään pariinki otteeseen erään toisen oireen takia :D
niskalaukaus
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: To Tammi 20, 2011 20:52
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Puhallin/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja niskalaukaus »

Itse kanniskelin uutta moottoria peräkontissa 7 kuukautta, hain varalle kun alkoi rupelli vikistä. Yksi kesäaamu sateen jälkeen sippasi lopullisesti, ei pihahdustakaan. Sitä ennen talvella teki samaa kuin muilla, että odotutti 5-10min ennenkuin lähti pyörimään (ilmeisesti lunta/jäätä sulaa ajon aikana kosteudeksi moottorin akselille, ja jäätyy/ruostuu sitten seisoessa, ja kun puhaltimen seutu lämpiää moottorin käydessä notkistuu taas.)

Itse veikkaan että tuo sillointällöin toimivuus johtuu juuri siitä että akseli on niin jäykkä, että tuurillaan se lähtee käymään ja sitten taas ei, riippuen kuormituksesta ja kuun asennosta, paljonko jännitettä käynnistyshetkellä moottori saa -> jaksaako nitkauttaa itsensä liikkeelle. Jossakin vaiheessa korroosio menee sitten sen pisteen yli että akseli on jankissa eikä liikahda mihinkään.

Ei noissa automaatti-ilmastoiduissa taida olla etuvastuksia, omassani oli "ohjainyksikkö" kiinni puhaltimessa, luulen että sitä säädetään digitaalisesti PWM säädöllä, jolloin vastuksia ei tarvita (vastuksissa teho joka täytyy vähentää tuulettimelta pyörimisnopeuden pienentämiseksi "poltetaan" lämpönä ilmaan, joten se vie yhtä paljon energiaa oli puhallin täysillä tai ei, energia palaa vain vastuksessa tai puhaltimessa.)
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Puhallin/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

niskalaukaus kirjoitti:Itse kanniskelin uutta moottoria peräkontissa 7 kuukautta, hain varalle kun alkoi rupelli vikistä. Yksi kesäaamu sateen jälkeen sippasi lopullisesti, ei pihahdustakaan. Sitä ennen talvella teki samaa kuin muilla, että odotutti 5-10min ennenkuin lähti pyörimään (ilmeisesti lunta/jäätä sulaa ajon aikana kosteudeksi moottorin akselille, ja jäätyy/ruostuu sitten seisoessa, ja kun puhaltimen seutu lämpiää moottorin käydessä notkistuu taas.)
Eli lienee lopunajan merkit ilmassa :) Mulla tosiaan lähtee aina käyntiin, joskus voi vähän vinkuakin hentoisesti, mutta täysille ei kestä laittaa, se on aina täys stoppi. Seuraillaan tilannetta. Tosiaan halpa korjata, ku vertaa muihin korjauksiin mitä saabiin on joutunu tekemään :D
niskalaukaus
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: To Tammi 20, 2011 20:52
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Puhallin/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja niskalaukaus »

Niin, ja itse olen vanhaa moottoria säilytellyt hyllyssä, putsasin sen kunnolla ja silloin tällöin muistaessani tipautan akselille vähän ompelukoneöljyä, liottelen sitä.... Huomattavasti on rupelli herkistynyt. Seuraavaa haveria odotellessa on heittää tuuletin suoraan sitten paikalleen.
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Puhallin/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja patu »

Rusakko__ kirjoitti:Mulla tekee sitä, että helteellä startatessa nappaa tuulettimen täysille ja heti ku on täydet kierrokset, niin sammuu kokonaan jopa minuuteiksi tai lähtee käyntiin jos korjaa lämpötilaa lähemmäksi ohjaamon todellista lämpötilaa (eli napista vaan jonnekkin +25...). Manuaali käytöllä olen havainnut, että tuuletinta ei voi pitää täysillä, mutta heti auttaa, kun laskee yhdenkään pykälän pienemmälle. Herä epäilys, voisko olla tuuletinnopeuden säätövastus (tms hieno nimi). Vanhasta ilmastoimattomasta autosta hyyti tietyt puhallinnopeudet. Korjaantui kun vaihtoi tämän vastuksen. Mahtaakohan Saabissa olla myös tällainen vastus?

Tosin olen lukenut kaikenlaista muutakin juttua Saabin ilmastointilaitteen toiminnasta, että vois olla jotain softabugiakin...?! Ja sitten, valikoista löytyvä tuuletinnopeuden säätö ei toimi kyllä yhtään. Sama vaikka laittaa low:n, niin kyllä se vaan nappaa flektin täysille, kun tarpeeksi on lämpötilaeroa... etenkin helteellä. Että tämmöstä mystistä.
Meillä tekee tätä samaa eli helteillä lähtee puskemaan täysillä ja stoppaa sitten useaksi minuutiksi. Joskus auttaa lämpötilan nostaminen, välillä ei sekään. Autoon on vaihdettu ohjauspaneeli, puhaltimen moottori, joku säätövastus mikä lie onkaan hansikaslokeron takana, mikään ei ole auttanut... Keskiviikkona viidennen kerran huoltoon, jospa se vika joskus selviäisi... 8)
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Puhallin/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

patu kirjoitti:Meillä tekee tätä samaa eli helteillä lähtee puskemaan täysillä ja stoppaa sitten useaksi minuutiksi. Joskus auttaa lämpötilan nostaminen, välillä ei sekään. Autoon on vaihdettu ohjauspaneeli, puhaltimen moottori, joku säätövastus mikä lie onkaan hansikaslokeron takana, mikään ei ole auttanut... Keskiviikkona viidennen kerran huoltoon, jospa se vika joskus selviäisi...
Kerrohan Patu, jos saavat huollossa jotaki selville. Mitään järkeä, että vaihdetaan paneeli, moottori yms, eikä siltikään vielä kunnossa. Voin vaan arvata, että maksaakin jotain tuommonen... Onko sulla toiminu tuo tuuletinnopeuden säätö valikosta? Meneekö puhallin täysille, vaikka olis "low"-asetus?

Vaan eipä sillä, jos vika on vain se, että ei voi täysillä pitää, niin sen kans voi vielä helposti elää, ainakin minä.
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Puhallin/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja patu »

Rusakko__ kirjoitti:
Kerrohan Patu, jos saavat huollossa jotaki selville. Mitään järkeä, että vaihdetaan paneeli, moottori yms, eikä siltikään vielä kunnossa. Voin vaan arvata, että maksaakin jotain tuommonen... Onko sulla toiminu tuo tuuletinnopeuden säätö valikosta? Meneekö puhallin täysille, vaikka olis "low"-asetus?

Vaan eipä sillä, jos vika on vain se, että ei voi täysillä pitää, niin sen kans voi vielä helposti elää, ainakin minä.
Joo ilmoittelen sitten mikä diagnoosi saadaan tällä kertaa... :lol: Toistaiseksi ei ole rahaa mennyt näihin kokeiluihin mennyt, saatu rahat takaisin tai vaihdettu osa palautettua joka kerta. Mutta bensakuluja ja muita on kyllä tullu ihan kiitettävästi.

Ihan mielenkiinnosta kyselisin, onko sulla autossa Eberiä tai Webastoa? Huollossa pohtivat voisiko tää vika liittyä lämmittimeen jotenkin. Mun mielestä ollaan valikosta kokeiltu ihan kaikki mahdolliset, myös toi tuulettimennopeus, mikään ei auta :?
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Puhallin/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

patu kirjoitti:
Rusakko__ kirjoitti:
Kerrohan Patu, jos saavat huollossa jotaki selville. Mitään järkeä, että vaihdetaan paneeli, moottori yms, eikä siltikään vielä kunnossa. Voin vaan arvata, että maksaakin jotain tuommonen... Onko sulla toiminu tuo tuuletinnopeuden säätö valikosta? Meneekö puhallin täysille, vaikka olis "low"-asetus?

Vaan eipä sillä, jos vika on vain se, että ei voi täysillä pitää, niin sen kans voi vielä helposti elää, ainakin minä.
Joo ilmoittelen sitten mikä diagnoosi saadaan tällä kertaa... :lol: Toistaiseksi ei ole rahaa mennyt näihin kokeiluihin mennyt, saatu rahat takaisin tai vaihdettu osa palautettua joka kerta. Mutta bensakuluja ja muita on kyllä tullu ihan kiitettävästi.

Ihan mielenkiinnosta kyselisin, onko sulla autossa Eberiä tai Webastoa? Huollossa pohtivat voisiko tää vika liittyä lämmittimeen jotenkin. Mun mielestä ollaan valikosta kokeiltu ihan kaikki mahdolliset, myös toi tuulettimennopeus, mikään ei auta :?
Jälkiasennus Eber löytyy... En tiedä vaikuttaako jotenki tuulettimen toimintaan, mutta on kytketty myös ilmanvaihtoon. Lisäoireena on se, että nappaa kuskin perseen lämmittimen päälle startatessa. Liekö sitten tuo tuuletin toinen pirulainen :) Eberiä ei löydy enää valikoista, se ohjelmoitiin pois.

Mikä liike palauttaa rahat ja osat takaisin? :) Ikinä kuulukaan moisesta ainakaan merkkiliikkeen osalta...
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Puhallin/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja patu »

Rusakko__ kirjoitti:
patu kirjoitti:
Rusakko__ kirjoitti:
Kerrohan Patu, jos saavat huollossa jotaki selville. Mitään järkeä, että vaihdetaan paneeli, moottori yms, eikä siltikään vielä kunnossa. Voin vaan arvata, että maksaakin jotain tuommonen... Onko sulla toiminu tuo tuuletinnopeuden säätö valikosta? Meneekö puhallin täysille, vaikka olis "low"-asetus?

Vaan eipä sillä, jos vika on vain se, että ei voi täysillä pitää, niin sen kans voi vielä helposti elää, ainakin minä.
Joo ilmoittelen sitten mikä diagnoosi saadaan tällä kertaa... :lol: Toistaiseksi ei ole rahaa mennyt näihin kokeiluihin mennyt, saatu rahat takaisin tai vaihdettu osa palautettua joka kerta. Mutta bensakuluja ja muita on kyllä tullu ihan kiitettävästi.

Ihan mielenkiinnosta kyselisin, onko sulla autossa Eberiä tai Webastoa? Huollossa pohtivat voisiko tää vika liittyä lämmittimeen jotenkin. Mun mielestä ollaan valikosta kokeiltu ihan kaikki mahdolliset, myös toi tuulettimennopeus, mikään ei auta :?
Jälkiasennus Eber löytyy... En tiedä vaikuttaako jotenki tuulettimen toimintaan, mutta on kytketty myös ilmanvaihtoon. Lisäoireena on se, että nappaa kuskin perseen lämmittimen päälle startatessa. Liekö sitten tuo tuuletin toinen pirulainen :) Eberiä ei löydy enää valikoista, se ohjelmoitiin pois.

Mikä liike palauttaa rahat ja osat takaisin? :) Ikinä kuulukaan moisesta ainakaan merkkiliikkeen osalta...
Heh, pitää osata kato vaatii!! 8) Ja ihan merkkiliike on siis kyseessä. Ohjauspaneeli kylläki ostettiin, kun siinä oli muutakin vikaa... Ja tän vastuksen vaihdoin ite siinä liikkeen pihalla ja se saatiin palauttaa, kun vika ei ollu siinä. Sitä puhaltimen moottoria eivät alkaneet repimään irti, turhia työtunteja olis tullu. Sain siis ilmaiseksi uuden moottorin...

Tää on ollu vähä hakuammuntaa alusta asti. Yks osa kerrallaan kokeilevat. Alkaa kyllä jo usko mennä...
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Puhallin/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja patu »

No niin eli tällaista tällä kertaa:

Vika on ilmeisesti jälkiasennetussa Eberissä ja ICPU-releessä. Olivat huollossa ohittaneet releen ja kokeilleet ensin vanhalla puhaltimen moottorilla, puhallin oli pätkinyt samaan tapaan. Uudella moottorilla ja releen ohituksella puhallin alkoi toimia kuulemma normaalisti. Ehdottivat, että uuden moottorin lisäksi pitää hommata uusi ICPU-rele Eberiin. Alkoivat kaiken lisäksi katumapäälle, nyt haluavatkin puhaltimen moottorista hinnan (n. 620e töineen), kun vika olikin siinä.

Opel Insigniassa on kuulemma samoja vikoja eivätkä kuulemma mielellään laita lämmittimiä ollenkaan niihin.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Puhallin/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

patu kirjoitti: Ehdottivat, että uuden moottorin lisäksi pitää hommata uusi ICPU-rele Eberiin.
Vai että semmonen diagnoosi. Meillä siis molemmilla jälkiasennus eber ja sama oire :) Tuskin eber vaikuttaa sinänsä moottoriin, se sulla lienee kohta entinen joka tapauksessa. Ja jos se vika on ICPU-releessä, niin mitä sen vaihtaminen auttaa? Vai onko niitä toisen tyyppisiä olemassa? Vai olisko meillä molemmilla se paskana? Osasiko ne ehdottaa jotain toista relettä?
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Puhallin/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja patu »

Kävin tilaamassa uuden releen, jonka saan kahden viikon sisällä.
Ei ole niin pahan hintainen etteikö voisi sitä yrittää uuden puhallinmoottorin kanssa. Eberin asennusfirma ja maahantuoja olivat sitä mieltä, ettei vika olisi releessä. No hakuammuntaa jatketaan :cry:
Eivät muuta epäilleet kun tuota eberiä ja moottoria. Huomiseen mennessä pitäisi tehdä päätös vanhan moottorin takaisinlaitosta tai uuden jättämisestä paikalleen. Ihme pelleilyä jo toista kesää.

Onneksi noita saabeja kertynyt nurkkiin, on sentää pieni mahdollisuus päästä aamulla emännän kanssa töihin vaikka uusin tulokas makaa korjaamolla parin viikon välein 8)
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Puhallin/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Odotan innolla kuulumisia sitten kun olet saanut uuden releen paikoilleen. Jos vika on releessä, niin vois itekki vaihtaa sen. Mulla taitaa olla vielä takuukin.
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Puhallin/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja patu »

Käytiin hakemassa auto pajalta ja siinä kotimatkalla mietin tuota uutta puhallinta. Eli autoon kokeiltiin korjaamolla aluksi vanhalla puhaltimella ja releen ohituksella tuloksetta, joten päättivät vian olevan puhaltimessa. kokeilivat sen jälkeen uudella puhaltimella ja releen ohituksella ja puhallin toimi normaalisti.
Kun laittoivat releen kautta uuden puhaltimen alkoi jälleen tökkiä. Ihmettelen vain tuota käyttäytymistä miten uusi ja "viallinen" moottori voivat käyttäytyä samalla tavalla vai olikohan tuo uudella puhaltimella toimiminen vain hyvää tuuria.
Täytyy repiä itse tuo rele pois ja ajella uudella puhaltimella tutkien miten käyttäytyy.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Puhallin/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja patu »

Rusakko__ kirjoitti:Odotan innolla kuulumisia sitten kun olet saanut uuden releen paikoilleen. Jos vika on releessä, niin vois itekki vaihtaa sen. Mulla taitaa olla vielä takuukin.
Ei kuule mitään vaikutusta koko releellä. Sain jo tänään noutaa sen. Aivan sama lopputulos kuin ennen uusia kilkkeitä. Eli seuraavaksi otetaan koko eberi hetkeksi pois ja alkuperäiseen tilaan koko auto. Jos puhallin alkaa toimia normaalisti niin tuo eberi sekoittaa pakan pahasti. Jos vielä tökkii niin taidan vaihtaa merkkihuoltoa helsingin suuntaa jos sekään mitään auttaa. Kiehuu kiehuu 8)
Vein töihin sähkömiehelle testattavaksi tuon vanhan puhaltimen, katsottiin hiilet, voideltiin akseli ja 12V kylkeen -> Puhallin toimi kuin uusi ei mitään oireita. Alkaa ihmetyttää kun merkkihuollossa väittivät ettei toiminut yhtään koko puhallin vaikka rele ohitettiin.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Vastaa Viestiin