SS lämpenee hitaasti

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
SportSedan
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2004 18:59
Paikkakunta: Espoo

Re: Lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja SportSedan »

ristoj kirjoitti:Autoni on Saab 1,8 T -05 ajettu 16500 km joka on kymmenes Saabini. Tämä 1,8 T lämpenee tosi hitaasti jos pakkasta on vähänkin. Saan sen jotenkin lämpenemään kun laitan automaatti-ilmastoinnin käsikäytölle ja puhaltamaan kylmää siihen saakka kun lämpömittari nousee 2/3 korkeuteen, siihen se mittari jääkin sitten pitkäksi aikaa kun laitan lämpötilapyynniksi 21. Tämä on ylivoimaisesti hitain lämpenemään kaikista Saabeistani.

Onko muilla sellaista ongelmaa kun käynnistää kylmän koneen jota on lämmitetty lämmittimellä ( liekö lohko vai nykyaikainen "silitysrauta" ) niin moottorista käynnistyy vain osa eli pyörii vain osilla pytyillä. Kun antaa jonkin aikaa pyöriä ja antaa varovasti kaasua niin sitten herää koko kone. Tämä nykyinen kone pyörii tyhjäkäynnillä kuin diesel, ei läheskään yhtä nätisti kuin vanhan 9-3:n kone.

Seuraava ongelma on iskarit ja kitinä. Iskareiden kolina on kanssa tympeää kuunneltavaa kuoppaisilla teillä. Samoin apumiehen puolelta kuuluva kitinä/natina jota en ole saanut paikallistettua. ( paikka on tyhjä, syynä ei ole kitisevä/natiseva vaimo ).

Olen ajanut kyseisellä autolla puolisen vuotta ja välillä harmittaa kun vaihdoin vanhan hyvän "Saabin" pois tai etten vaihtanut Skodaan joka oli toinen vaihtoehto. Uudesta on pakko myöntää että sillä on hemmetin hyvä ajaa.

Kuopion huolto "tutkii" kyseisiä ongelmia maaliskuun alussa, saa nähdä tleeko apua kun nuo kylmäkäynnistykset johtuvat kuulemma lämmityksestä. En oikein usko asiaa kun vika vaivannut vain kuukauden j a olihan kylmää jo aikaisemmin.[/b]
Jos autossa on vikaa, takuu hoitaa. Ei se itsestään korjaannu, eikä varsinkaan täällä itkemällä. 93 SS on hyvä ja lämmin talviauto, väitän että paljon parempi kuin museo satkut ja tonnarit yhteensä.:twisted:

Iskarit on paskoja, vaatikaa ne takuuseen, omassa on neljännet menossa.
Jos haluaa kunnon iskarit, osta Konit, ne kestää, eikä ne niin kalliita ole, auto itsessään on paljon kalliimpi. :!:
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Autoni on Saab 1,8 T -05 ajettu 16500 km joka on kymmenes Saabini. Tämä 1,8 T lämpenee tosi hitaasti jos pakkasta on vähänkin. Saan sen jotenkin lämpenemään kun laitan automaatti-ilmastoinnin käsikäytölle ja puhaltamaan kylmää siihen saakka kun lämpömittari nousee 2/3 korkeuteen, siihen se mittari jääkin sitten pitkäksi aikaa kun laitan lämpötilapyynniksi 21. Tämä on ylivoimaisesti hitain lämpenemään kaikista Saabeistani.
Termostaattivika. Ei epäilystäkään. Automaatti-ilmastointi toimii oikein, jos termostaatti on ok. Tehokkaampi puhallushan käynnistyy 1/2 normaalilämmöstä. Ei muuta kuin terveiset huoltoon, että termari vaihtoon. Mulla oli toissa talvena tonnarin kanssa vastaavia ongelmia, ja meinas usko loppua kun ongelmat jatkui termarin vaihdon jälkeen lähes heti. Uusikin termari voi olla nimittäin huono! Eli vaihtoon meni heti kohta uudestaan. Se, että jos moottorin lämpö ei nouse ollenkaan normaalitasoon kertoo varmuudella termostaattiviasta näin uudessa autossa. Termostaatti on täysin mekaaninen kappistus, joten uusi "hieno" elektroniikkakaan ei pääse vaikuttamaan.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: SS lämpenee hitaasti

Viesti Kirjoittaja karg »

Oon kiinnittäny huomiota tohon moottorin lämpöjen hitaaseen nousuun. Ilmastointi alkaa kyllä puskemaan kovalla teholla jonkun ajan päästä, mut pitää ajella melkonen matka ennenkuin mittari on puolivälissä asteikkoa. Tarvinnee koittaa uudella termarilla.. ei tossa nyt kylmä vielä oo sentäs tullu, kun lämpiää kuitenkin lopulta.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: SS lämpenee hitaasti

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Uusi termostaatti on sitten 82c. Ihmettelin tätä itsekkin kun termarin vaihdon jälkeen lämmöt roikkuvat vaakatasosta hieman. Vaakatasohan käsittää 80c-115c lämpötilavälin. Luulin, että uusi termari on viallinen kun kuitissa lukee "termostaatti 92c", mutta varaosanumerolla hakemalla tulee termostaatti 82c.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: SS lämpenee hitaasti

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Sanoisinpa karg, että turhaan vaihdat sen termostaatin.
Kuitenkin vaihda vaan, jos se mieltä rauhoittaa. Vikaakin voi olla.

Lämpöjen hidas nousu on enemmänkin ominaisuus ja lämmityslaitteen tehokas toiminnan ajoitus tuohon tiettyyn vaiheeseen entisestäänkin hidastaa moottorin lämpöjen nousemista. Tosin näillä keleillä ei vielä pitäisi kovin hidasta olla. Parikymmentä astetta pakkasta niin sitten....
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: SS lämpenee hitaasti

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Eipä tuossa huomaa juuri eroa lämpiämisnopeudessa, kun vertaa näitä ekoja pakkasaamuja tänä "talvena" ja viime keväänä kun oli yli -20 pakkasta, esim. töihin päin ajellessa, niin samoilla nurkilla mittarin viisari tapaa keskimerkin.
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: Lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

SportSedan kirjoitti:
ristoj kirjoitti:Autoni on Saab 1,8 T -05 ajettu 16500 km joka on kymmenes Saabini. Tämä 1,8 T lämpenee tosi hitaasti jos pakkasta on vähänkin. Saan sen jotenkin lämpenemään kun laitan automaatti-ilmastoinnin käsikäytölle ja puhaltamaan kylmää siihen saakka kun lämpömittari nousee 2/3 korkeuteen, siihen se mittari jääkin sitten pitkäksi aikaa kun laitan lämpötilapyynniksi 21. Tämä on ylivoimaisesti hitain lämpenemään kaikista Saabeistani.

Onko muilla sellaista ongelmaa kun käynnistää kylmän koneen jota on lämmitetty lämmittimellä ( liekö lohko vai nykyaikainen "silitysrauta" ) niin moottorista käynnistyy vain osa eli pyörii vain osilla pytyillä. Kun antaa jonkin aikaa pyöriä ja antaa varovasti kaasua niin sitten herää koko kone. Tämä nykyinen kone pyörii tyhjäkäynnillä kuin diesel, ei läheskään yhtä nätisti kuin vanhan 9-3:n kone.

Seuraava ongelma on iskarit ja kitinä. Iskareiden kolina on kanssa tympeää kuunneltavaa kuoppaisilla teillä. Samoin apumiehen puolelta kuuluva kitinä/natina jota en ole saanut paikallistettua. ( paikka on tyhjä, syynä ei ole kitisevä/natiseva vaimo ).

Olen ajanut kyseisellä autolla puolisen vuotta ja välillä harmittaa kun vaihdoin vanhan hyvän "Saabin" pois tai etten vaihtanut Skodaan joka oli toinen vaihtoehto. Uudesta on pakko myöntää että sillä on hemmetin hyvä ajaa.

Kuopion huolto "tutkii" kyseisiä ongelmia maaliskuun alussa, saa nähdä tleeko apua kun nuo kylmäkäynnistykset johtuvat kuulemma lämmityksestä. En oikein usko asiaa kun vika vaivannut vain kuukauden j a olihan kylmää jo aikaisemmin.[/b]
Jos autossa on vikaa, takuu hoitaa. Ei se itsestään korjaannu, eikä varsinkaan täällä itkemällä. 93 SS on hyvä ja lämmin talviauto, väitän että paljon parempi kuin museo satkut ja tonnarit yhteensä.:twisted:

Iskarit on paskoja, vaatikaa ne takuuseen, omassa on neljännet menossa.
Jos haluaa kunnon iskarit, osta Konit, ne kestää, eikä ne niin kalliita ole, auto itsessään on paljon kalliimpi. :!:
yksi mikä tehokkaasti hidastaa lämpeämistä on hypännyt jakoketju.esim imunokka on hampaan pielessä niin lämpeää todella hitaasti.

itse suosittelen vakio iskareiden tilalle Bilstein B6 ja jos madallettu niin B8

natinan aiheuttaja on melko varmasti kallistuksen vakaajan kumit.

itsellä on työ matka noin 10km,parin kilsan ajon jälkeen voi jo sanoa että tulee lämmintä,seitsemän kahdeksan kilsan kohdilla rupeaa olemaan normaalit lämmöt.automaatti-ilmastointi on asennossa auto ja säädetty 22 astetta.

nyt kun ajellut tolla E85:lla niin huomannut että lämpeäminen on hiukan hitaampaa.
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: SS lämpenee hitaasti

Viesti Kirjoittaja karg »

petrisa kirjoitti:Sanoisinpa karg, että turhaan vaihdat sen termostaatin.
Kuitenkin vaihda vaan, jos se mieltä rauhoittaa. Vikaakin voi olla.
Tää kolkki on meikälle suhteellisen uusi tuttavuus ja kun vertaan T5-koneiseen cabbeen niin toi koneen lämpiämisnopeus on täysin eri luokkaa. Termari tuli vaan ekana mieleen.. ehkä sen vois vaihtaa tossa ku kerkee/jaksaa/viittii. Mielenlaatu on ikävä kyllä vähän sen luonteinen, että kaikki tarttee selvittää, ennen kuin rauha laskeutuu... :wink:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Signum 2.0T kirjoitti: nyt kun ajellut tolla E85:lla niin huomannut että lämpeäminen on hiukan hitaampaa.
Mielenkiintoinen havainto, omat autot on pikemminkin lämmenneet nopeammin E85:lla, johtuen siitä että sytytysennakkoa on enemmän -> moottorin lämpötase muuttuu niin että hukkalämpö siirtyy enemmän sylinterikanteen kuin pakokaasuihin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: SS lämpenee hitaasti

Viesti Kirjoittaja Timon »

Onkos porukka ostellu termostaattinsa marmoritiskiltä vai tarvikkeena? Ja onko näihin olemassa useempia erilämpöisiä vaihtoehtoja? Että sattuis kerralla oikee ja sen verran lämpönen että pysyis viisari vaakatasossa eikä alle 8)

Omasta huomasin jo viime talvena että lämpeneminen hidastuu ja aattelin että vaihdan termostaatin vasta syksyllä. Nyt äsken kävin ajamassa nii 6 km taajamaa riitti nostamaan lämpöjä vaan 1/4 vaikka pakkasta oli vaan 4 C.
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: SS lämpenee hitaasti

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ostin marmorilta, made in usa. Techillä tarkasteltu niin lämmöt ovat siinä 80c:n tuntumassa. Kun vähän nostaa kierroksia niin lämmöt tippuvat, ja techin mukaan laskevat tällöin 76-78c:hen, silti viisari näyttää vajoavan paljonkin vaikka todellisuudessa lämpötila laskee vain pari astetta. Mutta esim. radalla kun konetta rasittaa tai muutoin enemmälti rasittaa konetta niin kyllä ne lämmöt kestävät vaakatasossa.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: SS lämpenee hitaasti

Viesti Kirjoittaja Timon »

Itte en radalla käy vaan ajo on lähes täysin maantietä, joten 82c termostaatti pitäis viisaria varmaan jatkuvasti vähän alle vaakatason.

Jännä kuitenkin että marmorilla myyvät sellaista termostaattia, joka jättää viisarin alle vaakatason. Auton alkuperäinen kuitenkin pitää viisarin just eikä melkein vaakatasossa.
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: SS lämpenee hitaasti

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Siihen on jostain syystä Saabilta tullut muutos. Aiemmin termostaatti lie ollut se 92c, kuten aiemmin kirjoitin kun kuitissa luki eri lämpötila kuin varaosanumerolla hakemalla. Kyllä se aikahyvin vaakatasossa kestää normiajossakin, ja loppuviimein onko tuolla sen suurempaa väliä, vaikka vähän liikkuukin viisari. Saabilla on varmasti hyvä syy alentaa moottorin käyntilämpötilaa. :roll:
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: SS lämpenee hitaasti

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Sitten on yksi juttu vielä.
Ihan veikkaus on, mutta luultavasti aivan todellista, että automaatti lämpenee hitaammin kuin manuaali. Manuaalista ei ole kyllä kokemusta 9-3SS:n kohdalla, mutta automaatista on.

Tuo ajatus automaatin hieman hitaammasta lämpenemisestä perustuu siihen, että automaatti käyttää melko suuria vaihteita kylmästä (tai ehkä paremminkin puolilämmin) koneesta huolimatta. Näin ollen koneen kierrokset pysyvät melko matalina. Tämä Ng9-3:n automaatti on viritetty yllättävän taloudelliseksi ottaen huomioon, että se on perinteinen momentinmuunninlaatikko. Laatikko on oppinut käyttäytymään taloudellisesti ja se on sitten seuraus hitaaseen lämpenemiseen. Lisäksi uskoisin moottorin hukkaavan lämpöä myös siirtymällä automaattilaatikon öljyjen lämpenemiseen. Sitä öljyähän on reilut 7 litraa. Ottaa varmaan oman veronsa.
Viimeksi muokannut petrisa, Su Loka 28, 2012 11:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: SS lämpenee hitaasti

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kuulostaa aivan järkevältä. Kierroksiin sen verran, että ajan kyllä ensialkuun hieman píenemmällä vaihteella juurikin siitä syystä että moottori lämpiäisi hieman nopeammin, tyypillisesti 2500rpm.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Vastaa Viestiin