TM 1/2009

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Bob kirjoitti: Käsijarruhan on loistava toiminnaltaan ja hyvä esimerkki siitä miten Saab erottuu taviksista.
Makuasioista on parasta kiistellä. ...ja täältä pesee.. :D

Taviksista eroaa paremmaksi ehdottomasti keskeltä löytyvällä virtalukolla. Jos joku osaa sanoa yhden syyn miksi se olisi parempi olla ohjainpilarissa tjms. ?

Mutta se käsijarru. Eihän siihen oikeasti kukaan sormiaan väliin jätä. Ainakaan sellainen joka on autolla ajanut useammin kuin kerran. Mutta toiminnaltaan sen sijoittelu ei tosiaankaan ole paras mahdollinen ja myöskin se suoraan ylöspäin nouseva liikerata on hölmö. Ottaa 9-5:n kaveriksi seuraavan kerran kun 9-3 on huollossa niin huomaa tuon asian. Pikku juttu, mutta huvittava sinänsä. Toinen tykkää ja toinen ei.

Pikkujutuista ennemminkin vois itkeä vakionopeus-säätimen kytkimen toiminnasta. Se ei ole mikään ergonomian ja järjen riemuvoitto.

A4:n kyllä kestää vertailun. Sekä ajettavuudessa, että yleisessä toimivuudessa ja myös hintalapussa jos identtiset varusteet laitetaan.

Ja Audista niitä tyhmyyksiä löytyy vähintään yhtä paljon jos ei enemmänkin. Tietävät jotka on pikaisen koeajon ajaneet. Varmaan niihinkin tottuu, mutta kyllä ne seuraavasta mallista taas poistuu...

Vähän ohi vetää, mutta tuo käsijarru (sormien litistys) juttu on ihan yhtä hyvä läppä kun se että testissä S*ba**n karmittomia ikkunoita moitittiin koska nihin lyö helposti päänsä ( ! ) autoon mentäessä taikka pois noustessa.. :lol: :roll:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja mike »

Meikäläinen jos kuka on satunnainen ss tai sc kuski kun en ole ajanut niitä muuten kuin pari kertaa vuodessa koeajolenkit. Tähän sitten päälle liikkeessä istuskelut ja räpläilyt. Kertaakaan ei ole kyllä ollut vaarassakaan jäädä sormi litistyksiin kässärikahvan kanssa. Ei edes ekoilla kerroilla ennen kuin kiinnitin asiaan huomiota lehtien kommenttien myötä.

Niin ja se teknarin testitulos tulee olemaan

1. Audi
2. BMW ja MB
4. Volvo
5. Saab
6. X-type

Miinusta tulee laatuvaikutelmasta, heijastuksista tuulilasiin, melusta, takatiloista, kolinoista, karkeasta käyntiäänestä, ohjauksesta ja automaattivaihteisen kovasta kulutuksesta, uraherkkyydestä.

Kiitosta tulee tehokkaasta moottorista, kulutuksesta maantiellä ja ajovaloista.

Kumman yhtenäisesti kaikki veikkaa jaggea hännän huipuksi. Toisaalta Saab on yleensä menestynyt TM:n testeissä kohtuullisen hyvin joten jaettu kakkos- tai kolmossija ei välttämättä ole jättipottiin rinnastettava uutuus. Kolmosta korkeampi sijoitus olisi jo kuitenkin kovan luokan sijoitus iäkkäälle automallille.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

Marko A kirjoitti: Ja Audista niitä tyhmyyksiä löytyy vähintään yhtä paljon jos ei enemmänkin. Tietävät jotka on pikaisen koeajon ajaneet. Varmaan niihinkin tottuu, mutta kyllä ne seuraavasta mallista taas poistuu...
Pikaisesta koeajosta en osaa sanoa, mutta 12 tkm takana ja ihan tyytyväinen olen ollut. Tosin nyt alkaa vasta tottumaan koneiden erilaiseen luonteeseen (9-3SC BSR Steg1 vs. Audi 2,0TDI). Vieläkin tulee käytettyä liikaa kierroksia.

Sekä Saabiin ja Audiin olen ollut tyytyväinen, hyviä autoja. Ainoa tyhmyys, jonka keksin on, että nuukailin ja en ottanut quattroa.
911 turbo manuaali, Boxster PDK. Saab-historia: from two stroke to turbo
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja Bob »

Näinhän se ei tule menemään, mutta omasta mielestäni tämä olisi oikea rivi:

1.Mercedes Benz
2.BMW
3.Saab
4.Audi
5.Volvo
6.Jaguar

PS. Eikä mitään Audia vastaan - yli 300 000 kilometriä ko. merkillä ajanut.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Jaguar ei tunnu olevan kovassa huudossa toussa seurassa? AInakin kaikki rankkaa sen tuonne peränpitäjäksi. Itellä tekis tiukkaa jos pitäis valita Volvo S40 vaiko Jaguar X-type.

Bob suosisi takavetoisia?! Mikäs siinä, kyllähän ne on ajettavuudeltaan omassa kastissa (kesäkelissä) tuossa joukossa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

mike kirjoitti:...Kertaakaan ei ole kyllä ollut vaarassakaan jäädä sormi litistyksiin kässärikahvan kanssa. Ei edes ekoilla kerroilla ennen kuin kiinnitin asiaan huomiota lehtien kommenttien myötä.
Tuo kässärikahvan "vaarallisuus" on mainio esimerkki suomalaisten autolehtien journalistiikasta. Yksi kesäharjoittelija tms. keksinyt mielestään erilaisen puutteen ja juttu julkaistaan. Muut lehdet vetää koeajoraportit sitten about copy-pastena ensimmäisestä jutusta ja se on siinä: "monessa yhteydessä moitittu käsijarrukahva"-myytti on syntynyt, vaikka kyseistä "ongelmaa" ei todellakaan ole. Samaa logiikkaa noudattaen sitä voisi moittia vaikkapa Saabin ovet vaarallisiksi, koska niitä sulkiessaan saa päänsä jäämään väliin jos oikein yrittää :roll: :lol:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Marko A kirjoitti:Jaguar ei tunnu olevan kovassa huudossa toussa seurassa? AInakin kaikki rankkaa sen tuonne peränpitäjäksi. Itellä tekis tiukkaa jos pitäis valita Volvo S40 vaiko Jaguar X-type.

Bob suosisi takavetoisia?! Mikäs siinä, kyllähän ne on ajettavuudeltaan omassa kastissa (kesäkelissä) tuossa joukossa.
Ei mielestäni S40 edes ole millään tasolla samaa luokkaa muiden kanssa, on kuitenkin ihan pikkukiikku verrattuna noihin muihin..Sopis vertailuun Civicin ja Venton kanssa :roll:

Jagge saattanee hävitä sen takia, että on jo mallina melkosen vanha, perustuu edellisen mallin Mondeoon. Tosin alkaahan sitä Saabillakin ikä jo painaa..

Saksalaiset vie, jonka jälkeen tulee Saab, ja sen jälkeen Volvo ja Jagge tappelevat viimesestä sijasta...
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja mike »

1. BMW 9,0
2. Audi 8,9
3. Volvo 8,8
4. MB 8,7
5. Saab 8,6
6. Jaguar 7,9

Näin se sitten meni - kuka voitti veikkauksen?

Kohtuu hyvä suoritus siis noin vanhalta mallilta tuo saabin tulos. Moitteita tuli rengasmelusta ja ohjauksen vetelystä. Suurimmat pistemenetykset kaupunkiajosta ja ylläpitokuluista.

Tässä seurassa SS:n takatilat olivat hyvät! :D
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Läheltä piti. Volvo kiilasi Saabin ja Mesen eteen. Muuten ois menny mun lista oikein.
MarkoA kirjoitti:Mun suora (aikalailla edellisen kanssa yhtenevä)

1. BMW
2. Audi
3. Mersu
4. 9-3
5. Volvo
6. X-type

Ihan hihasta vedetty lista, eikä oikeastaan perustu mihinkään.
Nooh.. Ei mitään yllättävää sinällään.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja mike »

Edelleenkin pitää vain ihmetellä tuota saabin rengastusta - mikä varmaan osaltaan vaikuttaa ainakin rengasmeluun ja vetelyyn.

Saab 235/45R17
Audi 225/55R16
BMW 205/55R16
MB 195/60R16
Jaguar 225/40ZR18
Volvo 205/50R17
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Rommitommi kirjoitti: Ei mielestäni S40 edes ole millään tasolla samaa luokkaa muiden kanssa, on kuitenkin ihan pikkukiikku verrattuna noihin muihin..Sopis vertailuun Civicin ja Venton kanssa :roll:
Nyt kun tuo TM tulos on julkistettu ja ei näemmä huonosti mennyt volvolla, uskaltaa huudella jotain kommentia. Itse en vielä ole saanut TM numeroa kotiin joten tarkempi analysointi jää tällä haavaa. Tulen kyllä kommentoimaan, kun kokemusta on molemmista. Itselläni, kun on nykyisin S40 2.0D (oliko TM volvo D5 vai 2.0D ?) ja ennen oli 2.0T aero autom. S40 muotoilu hämää paljon. Loppupeleissä on aika iso. Itsekin yllätyin kun se painaa enemmän kuin uusi accord. (eräs malli TM tiedoissa ainakin, kun katselin joku aika sitten) eli ei ole civicin luokkaa, mutta siinä olet oikeassa ettei asetelma kovin reilu ole. Vertailua ~10t euroa kalliimpii ja hiukan isompiin. alempi keskiluokka vs. ylempi keskiluokka. (S40 taitaa olla alempaa keskiluokkaa tai siinä rajoilla ainakin ja V50 ylempää. ne rajathan on mitoista yms).

Tuossa autowikistä:
SAAB: http://www.autowiki.fi/index.php/Saab_9-3_mk2
VOLVO: http://www.autowiki.fi/index.php/Volvo_S40_(2004)
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja mike »

Ei se S40 nyt sentään ihan civicin kanssa samassa sarjassa ole. Minusta se sopii ihan hyvin tuonne SS:n seuraan vaikka onkin ehkä puoli numeroa pienempi.

Vertailussa oli D5 eli hinnaltaankin täysin samassa sarjassa kuin muut vertailun autot. Myös painonsa puolesta S40 on täysin vertailukelpoinen muiden kanssa.

Autojen perushinnat ja vertailussa olleiden autojen hinnat suluissa - lopussa sitten vielä omamassa.
Audi 41 450 (45530) 1565 kg
BMW 42 100 (45210) 1510 kg
Jaguar 43 200 (46950) 1605 kg
MB 40 950 (41800) 1550 kg
Saab 40 600 (41949) 1575 kg
Volvo 40 550 (42115) 1550 kg

Jos akselivälin perusteella jaetaan autoja johonkin luokkaan niin sen perusteella voisi pistää alempaan keskiluokkaan kun akseliväli on 4 senttiä lyhyempi kuin saabissa. Mutta nykyään nuo akselivälitkin on venyny jo niin paljon että mondeokin alkaa olla sen perusteella jo lähes edustusautoluokassa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

No tuon listauksen perusteella aika tasainen vertailu ollut teknisesti ja hinnaltaan. Volvo nyt toisaalta automallina vähän pienempi, taas toisaalta tuolla kokonaisuudella kyllä on jo isompia hätyyttämässä (pienestä autosta "isoin" paketti). Mersun sijoitus yllätti minut, mut toisaalta mersulla, audilla, bmw:llä kyllä löytyy mallistoa, niin kauanko ahteria riittää maksaa. saabilla ja volvolla on jo parhaasta päästä mallistoa ja jagge nyt ei oikein jyllää tällä hetkellä tässä vertailun rajauksessa. Audilla ja mersulla uudet mallistot. BMW taitaa olla jo lähes samaa ikäluokkaa volvon ja saabin kanssa (kaikki ovat jo faceliftattu eli mallisto syksyn puolella). Jagesta en tiedä, kun ei ole koskaa tullut vilkaistuakaan (pitänyt liian eksoottisena ja hinnakkaana). Mutta rahalle vastinetta taitaa olla nuissa kaikissa, mitä nyt tuo jagge vähän kyllä erottuu ryhmästä. Täytyy lukea se juttu nyt ensin.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Kaikki olivat aika tasaisia, jaguar jäi saabista 1,5 kertaa sen piste-eron verran mihin kaikki muut 5 autoa mahtuivat. Tekstissäkään ei eroja paljon mainittu. Saabin pakollinen käsijarrukahva-moite kuvineen päivineen varmaan laski pisteitä tuon 4 kymmenystä kärjestä :lol:

Jaggessakin huoltokulut olivat järkyttävät, mutta tee-se-itse-miehelle ei olisi tuokaan kova pala. Itse ihmettelin, miksei hintaluokkaan sopivaa, ehdottomasti tyylikkäintä vaihtoehtoa, alfa 159:iä otettu vertailuun mukaan 2.4 200hp dieselillä?

Saab siis selvitti parhaiten väistökokeen ja kiihtyi BMW:n kanssa tasatahtiin, isommissa nopeuksissa jopa hiukan paremmin. Jännä asia tuo ohjauksen vetely. Jokainen tehokas ajamani etuveto on vedellyt. Taisi olla audissa potkunpuute ja volvossa automaatti, jotka tuon moitteeksi erikseen saabille käänsivät. Itseä se ei kyllä häiritse, kun on tottunut. Vakuutukset olivat saabissa porukan halvimmat.

Kehuttiin muuten että saabia oli helppo lähettää :D
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Antzah
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 19:19

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja Antzah »

Saab -07 on tullut nyt 50 000km, mutta miten mahtaa käy tulevaisuudessa.

Luin itsekin juuri tuon TM:n testin ja enpä taida enää Saabilla ajaa. Tuo vetely alkoi kuulostaa niin pelottavalta, että täytyy varmaan jättää auto mielummin pihaan ja kävellä kauppaan. Lehden mukaan auto "kampeaa aina johonkin suuntaan." Meidän Saab on pysynyt tähän asti hyvin tiellä reippaissakin kiihdytyksissä ja vetely on ollut samanlaista kuin muissakin tehokkaissa etuvedoissa. TM:n mukaan "Ratista on syytä pitää kunnolla kiinni." Ratista olen pitänyt aina kiinni ajettaessa, mutta täytyy kai hankkia lisää voimaa käsiin, jotta auto ei karkaa hallinnasta.

Suurin pelon aihe on kuitenkin tuo käsijarrukahva. Joudun päivittäin käyttämään käsiäni töissä ja vapaa-ajalla. Olisi järkyttävää, jos oikean käden peukalo litistyisi joka kerta seisontajarrua käytettäessä. Varasinkin jo peräkonttiin sylillisen klapeja, joita voi laittaa renkaiden eteen, jos joutuu pysäköimään auton kaltevalle tasolle. Ja saahan niillä tehtyä tulet, jos auto vetelee yhtäkkiä ojaan.
Vastaa Viestiin