M2006/M2007 boksien yhteensopivuus

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Ostany
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Huhti 19, 2009 22:31
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: M2006/M2007 boksien yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja Ostany »

Eski kirjoitti:
Pikainen photosoppi-viritys SC:stä 3-spokedoubleilla ei vaikuta ollenkaan hassumalta:

Kuva

Eski
Noniin, nyt on velipoika kirjautunut foorumille ja jäsenyysanomus :saab: -klubiin täytetty. Ei näytä 9-3 SC ollenkaan pahalta 3-Spoke Double vanteilla, vaikka itse sen sanonkin. Pitääpä värkätä oma viestiketju SC:lle...
9-3 SC M2006 1.8t
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: M2006/M2007 boksien yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni:

kohta päästämään kokemaan, sopiiko vm. 2007 Aeron/2.0T:n boksi vm. 2009 1.8t:hen. Ostin nimittäin englannin E-baystä brittiläiseltä käytettyjen Saab -osien myyjältä em. 2.0T:n (210 hv) Trionic 8 -boksin, kun sain sen kohtuuhintaan.

Molemmissa autoissahan on Mitsun ahdin, tosin 1.8t:ssä pienempi sellainen. 1.8t:n maksimi ahtopaine oli muistaakseni 0,4 bar, kun 2.0T:ssä se oli muistaakseni 0,85 bar. Saas nähdä, kuinka käy. Jos tuo boksi toimii, niin kaipa sillä jonkin aikaa ajelee, kunnes nuo Trionic 8:n virisoftat halpenee tai sitten tuon Trionic 8 Suiten kehitystyö on valmis :wink:

Autojen jousituksista: Mustin jo aikaisemmin mainitsemassa meikäläisen entisessä Sport Sedanissa tuntui olevan hieman pintakovempi jousitus kuin nykyisessä Sport Combi 1.8t:ssä, joka tuntuu olevan enemmän "lulla". Tai sitten vain kuvittelen :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: M2006/M2007 boksien yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tuo Aeron/2.0T:n boksi saapui tänään Englannista himaani. Nyt täytyisi vain jossain vaiheessa käydä techittämässä se kiinni autoon...
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: M2006/M2007 boksien yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Mun kokemuksien mukaan noiden boksien yhteensopivuus autosta toiseen ei aina noudata mitään logiikkaa. Saman mallivuoden autoihin ovat toimineet, mutta eri mallivuosien autoihin ei sitten välttämättä olekaan toimineet, vaikka eroavaisuuksia ei eri mallivuosien välillä pitäisi olla. Tuosta 2.0T:n boksin toimivuudesta 1.8t:ssä en osaa sanoa, mutta tuo 0,85bar on sama paine minkä 1.8t:n Hirsch boksi myös antaa. Mä uskoisin että polttoainesuuttimet tulevat ainakin ongelmaksi, kun ne ovat tuossa 2.0T:ssä isommat kuin 1.8t:ssä.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: M2006/M2007 boksien yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

uusi93 kirjoitti:Mun kokemuksien mukaan noiden boksien yhteensopivuus autosta toiseen ei aina noudata mitään logiikkaa. Saman mallivuoden autoihin ovat toimineet, mutta eri mallivuosien autoihin ei sitten välttämättä olekaan toimineet, vaikka eroavaisuuksia ei eri mallivuosien välillä pitäisi olla. Tuosta 2.0T:n boksin toimivuudesta 1.8t:ssä en osaa sanoa, mutta tuo 0,85bar on sama paine minkä 1.8t:n Hirsch boksi myös antaa. Mä uskoisin että polttoainesuuttimet tulevat ainakin ongelmaksi, kun ne ovat tuossa 2.0T:ssä isommat kuin 1.8t:ssä.
En usko, että ne suuttimet ovat vielä ongelmaksi 1.8t:ssä 0,85 barin ahdoilla, sillä noissa 1.8t:n virisoftissa (Maptun, BSR) ahdot ovat mitä todennäköisimmin 1 barin paremmalla puolella.

Mistäs tuon Hirschin maksimiahtopaineen saa selville? Onko se mainittu jossain dokumentissa?

Noissa matalapaine 9-3:ssa on tapahtunut se ahtimen vaihtuminen vm. 2006 ja vm. 2007 välillä, joten siinä voi olla softassa jotain muutosta.

Ennen Nordicin konkkaa kyselin stage 1:stä tuohon vm. 2009 autoon. Nordicilta vastasivat, että kaasuläpän toiminto olisi jotenkin muuttunut vm. 2009 softassa, mutta heillä ei ole valmiina vm. 2009 softaa, koska kukaan ei vielä ollut tuonut autoaan laitettavaksi. Enpä sitten tiedä, vastasivatko kysymykseen noin "konkurssin kynnyksellä", mutta mistä noista tietää :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: M2006/M2007 boksien yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

En tiedä onko missään Hirschin tiedoissa tuota painetta mainittu, mutta mä olen penkittänyt oman VM06 1.8t Hirschin ja siinä näytti paine olleen tuon 0,85bar. Noista BSR:ien ja Maptunien paineista en osaa sanoa mitään, kun niistä ei kokemuksia ole.

Mun kokemukset noista eri vuosimallien boksien sopivuuksista olivat VM03-06 ikäisistä eli kaikissa oli samat ahtimet jne. Tarkoitin tuolla nimenomaan sellaisia vuosimallieroja, joissa ei eroja pitäisi olla (en kovin selkeästi sitä varmaankaan saanut ilmaistua). Juuri tuollaisia Nordicin edustajankin mainitsemia muutoksia varmasti tapahtuu ilman että siitä sen kummemmin tiedotetaan julkisuuteen.

Eikös sieltä Nordicilta edelleen saa noita virisarjoja? Eikös ne yhdistyneet Dahlback Racingiin?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: M2006/M2007 boksien yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

uusi93 kirjoitti:Eikös sieltä Nordicilta edelleen saa noita virisarjoja? Eikös ne yhdistyneet Dahlback Racingiin?
Saa, mutta Potkiksella ei ole enää niiden dealeri-/jakelusopimusta. Eli ilmeisesti asiat on sitten hoidettava suoraan Dahlbäck Racingin kanssa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin