Oikea takaparkki pimeä (sc)

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Oikea takaparkki pimeä (sc)

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ollappa hyvä vaan.
Toivottavasti nyt toimii taas pitkään, pidempään kuin tähän asti.

Eipä olis korjauksesta mitään tullut ilman mikroskooppia (suurennuslasilla ei puhettakaan) tai kahvikuppineuroosi riesana. Sen verran tiiviisti on Hellan pojat (tai alihankkija) smd-komponentteja latoneet. Omasta mielestäni koko kytkentä on tehty jo vähän liian "hifistelemällä". Aivan kuin yksinkertaisempi ei olisi kaunista. Hehkulankapolttimoiden korvaus ledeillä autokäytössä jo sinällään pienentää virrankulutusta niin hiukan huonommalla hyötysuhteella tehty regulointikytkentäkin olisi ollut perusteltua. Akkukäyttöisissä laitteissa sensijaan kaikki energiansäätö on plussaa.

Toteutettu miten toteutettu ja sen kanssa pitää vain oppia elämään. Voipahan ainakin kehua kuinka "upeasti" Saabin ledivalot on toteutettu. Ei mitään teinikeisarivirityksiä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Oikea takaparkki pimeä (sc)

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

petrisa kirjoitti:Ollappa hyvä vaan.
Toivottavasti nyt toimii taas pitkään, pidempään kuin tähän asti.

Eipä olis korjauksesta mitään tullut ilman mikroskooppia (suurennuslasilla ei puhettakaan) tai kahvikuppineuroosi riesana. Sen verran tiiviisti on Hellan pojat (tai alihankkija) smd-komponentteja latoneet. Omasta mielestäni koko kytkentä on tehty jo vähän liian "hifistelemällä". Aivan kuin yksinkertaisempi ei olisi kaunista. Hehkulankapolttimoiden korvaus ledeillä autokäytössä jo sinällään pienentää virrankulutusta niin hiukan huonommalla hyötysuhteella tehty regulointikytkentäkin olisi ollut perusteltua. Akkukäyttöisissä laitteissa sensijaan kaikki energiansäätö on plussaa.

Toteutettu miten toteutettu ja sen kanssa pitää vain oppia elämään. Voipahan ainakin kehua kuinka "upeasti" Saabin ledivalot on toteutettu. Ei mitään teinikeisarivirityksiä.
Kerrotko tarkemin missä kohdassa piirilevyä /komponentteja tuo katkos oli?
Vois joskus tonkia tuota omaa viallista rappusta :)
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Oikea takaparkki pimeä (sc)

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mielestäni kyseinen vika oli täysin yksittäistapaus. Kyseessä ei ollut perinteinen juotos tai komponenttivika. Kaikki juotokset oli OK.

Siitä ensimmäisestä piirilevystä, johon johdot tulevat, oli eräs folio murtunut. Folio on hiuksenohut ja sitä ei voi mitenkään nähdä ilman kunnollista mikroskooppia. Huom. koko foliota ei kunnolla erota ilman mikroskooppia, puhumattakaan että sen murtumaa kunnolla erottaisi. Kyseinen kytkentä toimi "omituisesti", joten aloin tutkia sitä lähemmin. Tämä omituinen toiminta johti siihen, että mikroskooppi zoomautu tälle alueelle.

Vika oli siis ko. piirilevyn 6-pin smd-ic-piirin pinnien 2 ja 3 välisessä kytkentäfoliossa. Piirissä taisi lukea WC50. Ei siellä muualla 6-pin komponenttia olekaan. Aivan aluksi on alueelta poistettava silikonisuojakerros, jotta pääsee "käsiksi". Korvasin "hävinneen" folion tinasillalla. Juotoshommatkaan ei onnistu kuin mikroskoopin läpi. Samoin kolvi ja tina pitää olla oikeanlaista. Kolvissa oltava "piikkikärki". Lattakärjellä ei saa kuin tuhoa aikaan. Samoin perinteiset 0,6 ... 0,7 tinarullat helevetin kaukana tästä hommasta. Otetaan kauniiseen käteen sellaista "hiuksenohutta" tinalankaa.

Tällainen tapaus oli tällä kertaa. En tosiaan usko, että kyseinen vikapaikka olisi ns. tyyppivika juuri tuossa mainitussa kohdassa. Tai mene ja tiedä.
Ongelmahan oli alunperin se, että parkit eivät toimineet. Jarruvalot kylläkin.
Jos tällainen tapaus on kyseessä niin sitten syy johtanee tälle samalle kohtaa, jossa allekirjoittanut "sähelsi".
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Oikea takaparkki pimeä (sc)

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Kiitos tiedoista :)
Niin tuossa sun korjaamassa oli ilmeisesti ns Disco valo ilmiö.
Mulla ne parkit oli kokonaan pimeänä ja jarruvalot toimivat normaalisti.

Niin paljon kiinnostaa asia että taidan tuossa joulu reissun aikana käydä hakemassa helyt tutkintaa.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Oikea takaparkki pimeä (sc)

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Itse asiassa parkit oli pimeänä tässäkin tapauksessa oikeastaan koko ajan kun ne olivat minulla korjattavana. Kerran muutaman sekunnin ajaksi sain ne vilkkumaan.
Nimim. jmaatta ne olivat välillä tosiaankin vilkkuneet, välillä palaneet ok ja toisinaan taas ihan pimeänä. Jarruvalot toimivat aina.

Kuulostaisi siis olevan käytännössä samanlainen vika.
Tutki se ekan piirilevyn kytkentä, jossa on tuo mainitsemani ic-piiri. Se on siinä lähettyvillä, josta lähtee lattanauhakaapeli. Hanki jostain mikroskooppi, jos sellaista ei ole. Voihan sitä suurennuslasillakin tutkia, mutta vaikeaa se sen kanssa on.

Ko. piiri on mitä ilmeisemmin joku tämäntyyppinen kaksoiskytkinfetti:
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... 6401N.html
Ei kylläkään juuri tämä, mutta tämäntyyppinen. Jalkajärjestys on ainakin oltava eri.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Oikea takaparkki pimeä (sc)

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

http://jarim.hiekkalaatikko.org/Saab_ta ... lovika.jpg

Isohko resoluutioinen kuva johon punaisella nuolella osoitin vikapaikan. Eikös se petrisa tuossa ollut?
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Oikea takaparkki pimeä (sc)

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Se on juuri tuo kohta.
Tuo kuva on vissiin otettu silloin kun toit värkin mulle.
Kyllä Nokian N8:lla hyviä kuvia saa :!:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Oikea takaparkki pimeä (sc)

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Tuossa linkki omasta.
http://i387.photobucket.com/albums/oo31 ... alo008.jpg

Kumalata puolelta satiaista vaemmalta vai oikealta
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Oikea takaparkki pimeä (sc)

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kytkennät jmaata:n piirilevyyn verrattuna eivät ole identtiset.
Joten sama korjaustoimenpide ei välttämättä päde.

Mikäli kuitenkin on aikomuksena tehdä vastaava korjaus kuin minä tein, niin kuvasta katsottuna vasemmalla. Satiaisen keskimmäinen jalka ja lähimpänä kuvassa oleva jalka. Eli tämä lähimpänä oleva jalka, joka menee suoraan palavastukselle (lukee 3001).

En ota tähän tapukseen vastuuta, koska ei ole kytkentä samanlainen. Toisaalta eihän tuossa hirveästi ole menetettävääkään.
Jos olet kalle37 vähänkin epävarma ja lähetys postissa minulle ei ole mahdoton ajatus, niin pistä mulle tulemaan tutkittavaksi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Oikea takaparkki pimeä (sc)

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

petrisa kirjoitti:Kytkennät jmaata:n piirilevyyn verrattuna eivät ole identtiset.
Joten sama korjaustoimenpide ei välttämättä päde.

Mikäli kuitenkin on aikomuksena tehdä vastaava korjaus kuin minä tein, niin kuvasta katsottuna vasemmalla. Satiaisen keskimmäinen jalka ja lähimpänä kuvassa oleva jalka. Eli tämä lähimpänä oleva jalka, joka menee suoraan palavastukselle (lukee 3001).

En ota tähän tapukseen vastuuta, koska ei ole kytkentä samanlainen. Toisaalta eihän tuossa hirveästi ole menetettävääkään.
Jos olet kalle37 vähänkin epävarma ja lähetys postissa minulle ei ole mahdoton ajatus, niin pistä mulle tulemaan tutkittavaksi.
Juu ei tarvii miettiä vastuu kysymyksiä :)
Pitää tutkia vielä, kun saan suurennus laitteen käsiini.
Vaikka näen kyllä paljaalla silmälläkin nuo kapeammat foliot
Ei tuo ikä näkö vaivaa :)

Erikoista että tuo piirilevyn kytkentä on erillainen.
Luulis että tekevät samalla kaavalla.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Oikea takaparkki pimeä (sc)

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Pakkastestitkin tehty eli Kuusamon reissu joulun aikaan (-29 kylmimmillään), edelleen toimii eli vielä kerran vahvistus että kyllä oikea vikapaikka löytyi petrisa:n toimesta. :)
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Oikea takaparkki pimeä (sc)

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Hyvä :D

Noita kalle37:n ja jmaata:n ottamia kuvia voi vertailla ihan kuka vaan, niin eron huomaa. Ei siis tarvitse olla alan asiantuntija huomatakseen ihan silmämääräisen eron. Asiantuntijat sitten voivat tutkia kuvia "sillä silmällä" ja huomaavat, ettei kytkentä ole samanlainen. Joskus voi olla piirilevy erilainen layout:n osalta, mutta itse kytkentä on sama. Piirilevyjen ja kytkentöjen erilaisuus ihmetyttää myös minua.

Toivotaan kalle37:lle menestystä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Oikea takaparkki pimeä (sc)

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

petrisa kirjoitti:Hyvä :D

Noita kalle37:n ja jmaata:n ottamia kuvia voi vertailla ihan kuka vaan, niin eron huomaa. Ei siis tarvitse olla alan asiantuntija huomatakseen ihan silmämääräisen eron. Asiantuntijat sitten voivat tutkia kuvia "sillä silmällä" ja huomaavat, ettei kytkentä ole samanlainen. Joskus voi olla piirilevy erilainen layout:n osalta, mutta itse kytkentä on sama. Piirilevyjen ja kytkentöjen erilaisuus ihmetyttää myös minua.

Toivotaan kalle37:lle menestystä.

Niin eroa on kun laitoin kuvat vierekkäin ja vähän kääntelin.

Myö se on erona että toinen on oikea ja toinen vasen :wink:
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Oikea takaparkki pimeä (sc)

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

kalle37 kirjoitti:
petrisa kirjoitti:Hyvä :D

Noita kalle37:n ja jmaata:n ottamia kuvia voi vertailla ihan kuka vaan, niin eron huomaa. Ei siis tarvitse olla alan asiantuntija huomatakseen ihan silmämääräisen eron. Asiantuntijat sitten voivat tutkia kuvia "sillä silmällä" ja huomaavat, ettei kytkentä ole samanlainen. Joskus voi olla piirilevy erilainen layout:n osalta, mutta itse kytkentä on sama. Piirilevyjen ja kytkentöjen erilaisuus ihmetyttää myös minua.

Toivotaan kalle37:lle menestystä.

Niin eroa on kun laitoin kuvat vierekkäin ja vähän kääntelin.

Myö se on erona että toinen on oikea ja toinen vasen :wink:
Minun veikkaus on että suurin ero on tosiaan tuo vasen vs oikea. Ja jatkoveikkaus että minultakin löytyy samanlainen kuin kalle37:lta tuolta oikealta puolen. Vaan varsin en ala toimivaan koskemaan ja tutkimaan. :D
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Oikea takaparkki pimeä (sc)

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kyllä katselin noita kuvia ja huomasin toki, että kuvat ovat levyn suhteen ikäänkuin peilikuvia.

Siitä huolimatta piirilevyissä on layout-eroja. Lisäksi mitä nyt noista kuvista selvän saa niin muutamissa kohdissa näyttäisi olevan "lieviä" eroja myös kytkennän suhteen. Ei mitään suuria. Tuo komponmenttien järjestely eli layout ja sitä kautta piirilevyn printti eli foliokuva ovat erilaisia. Toimintaperiaatteeltaan ne ovat (varmasti) samanlaisia.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin