Mikä kytkin 9-3:een

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja jusahh »

LuK ja Exedyn FAQ osioista:

"The main purpose of the dowel pins is to hold the cover assembly in place and to align the clutch assembly. When the cover assembly is under load it will stop the cover from spreading making sure that the correct lift is obtained."

Laskin taskulaskimella, että 6kpl M6 10.9 pultteja asetelman kehällä kantavat noin 2000Nm momentin ihan vaan kitkalla. (pultin puristus*kitkakerroin*vääntövarsi: 6*12000N/pultti * 0,12 * 0,25m= 8640N*0,25m=2160Nm)

Ainakin nuo heiveröisenä pidetyt pultit pitävät huolen siitä, ettei asetelma liiku ja tapeilla ei ilm. ole virkaa väännön kannossa.
EX: 9³SS BioPower
Mallu
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Loka 13, 2013 11:22

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Mallu »

Viikko ajettu uudella 9-5 aeron kytkimellä ja hyvin pelaa!
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja jusahh »

B235R kytkin ja 400Nm, hyvin pelaa. Työsylinteri ilmattiin vasta, kun vaihteisto oli kiinni moottorissa; painamalla käsipumpulla ja letkulla jarrunestettä kytkimen ilmausruuvista kohti nestesöäiliötä. Kannattaa kuitekin tehdä tuo painelaakerin esi-ilmaus käsin, jottei tarvitse jäädä arvuuttelemaan, onko tuntuma ok vai ei.

Kyllä kai se hyvin ilmautui, kun tuntuma on ihan jämäkkä. Kytkin vain ottaa alhaalta, i.e. kytkinpoljinta on operoitava melko pohjassa.
EX: 9³SS BioPower
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Jos työsylkky tuli ilmattua huonosti, ei autoa tarvitse enää lähettää pajalle.

Vapaa käännös Haynes Saab 9-3 Owners Manualista kytkimen ilmaukseen, Clutch 6-2:
Kytkimen ja vaihteiston asennuksen jälkeen kytkimen työsylinteri on aluksi ilmattava Saabin erikoistyökaluilla "back-bleedin" menetelmällä, jossa hydraulinestettä pakotetaan työsylinteriltä kohti jarrunestesäiliötä paineen avulla. Tämän jälkeen suoritetaan normaali ilmaus painamalla kytkinpoljinta ja avaamalla ilmausruuvia.

Back-bleedin:
- kiinnittä letku vaihteiston päällä olevaan kytkimen ilmausnippaan
- kiinnitä letkun toiseen päähän pumppu ja täytä se jarrunestellä (lääkeruisku käy, tippakannu)
- avaa ilmausruuvi ja jarrunestesäiliön korkki
- paineista linja n. 2bar ja anna jarrunesteen virrata kohti nestesäiliötä, kunnes ilmakuplia ei enää ilmaannu nestesäiliöön.
- sulje ilmausruuvi ja ilmaa järjestelmä perinteisesti
EX: 9³SS BioPower
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Kannattaa muuten vaihtaa kykärempassa noi apurungon pultit. Ne on venyvät pultit, joita ei saisi käyttää uudelleen. Itse käytin ja nyt oli yksi löystynyt ja toinen katkesi sisään, kun koitin vaihtaa remontin jälkeen.

Uudet pultit maksavat 22€ ja siis pitävät pienestä hinnasta huolimatta vain moottorin ja pyörät kiinni autosssa.
EX: 9³SS BioPower
Pex|
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Tammi 11, 2011 09:04
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Pex| »

Osaatteko sanon pitäisikö kaksoismassa vauhtipyörässä olla klappia vai tulisiko olla lähes klapiton? Bioetanolilla hieman viileämmillä keleillä tuntui kytkin luistelevan joten ajattelin uuden hieman vahvemman laittaa tilalle. Niin ei ainakaan kytkin pala karrelle...
Juuri sain vanhan asetelman pois paikaltaan ja uutta 9-5 aeron kytkinlevyä ja asetelmaa sovittelin tilalle, näytti autossa kuitenkin olevan tuollainen kaksoismassainen jossa on klappia noin 6cm. Klapin jälkeen jouset ottavat kyllä hienosti. Tuo klapin suuruus vai ihmetyttää. Uudessa kytkinlevyssä on kyllä jouset joten tuon vauhtipyörän voisi jousittamattomaan vaihtaa. Osaatteko sanoa millainen on uudessa välys?
Saab 93 Sport Sedan 2.0t -03 BioPower
Teekki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 23:45

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Teekki »

Pex| kirjoitti:Uudessa kytkinlevyssä on kyllä jouset joten tuon vauhtipyörän voisi jousittamattomaan vaihtaa.
Jos tähän päädyt, niin multa löytyis vähän ajettu kiinteä vauhtipyörä... :)
1.8t 2005
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Suosittelen ehdottomasti kiinteää pyörää. Olen ajanut 10tkm kiinteä vauhtipyörä + B235R kytkin ja en ole huomannut mitään epämiellyttävää eroa vanhaan värinöiden suhteen.

Vauhtipyörän pultit voi ostaa marmorilta tai katkaista 23mm pitkäksi kierteet 10.9 hienokierrepultista, 0,2€/kpl.
EX: 9³SS BioPower
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja hei9n »

235R:n originaali on nyt sitten suositeltavin 1,8t BP 230hv/360Nm kaveriksi?
ja
1,9Tid:lle originaali kytkinasetelma kaksoismassa vp:llä?

Täytyy laittaa tänään NeoBrosilta tilaukseen jos ei löydy parempia ehdotuksia (:
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja TommyW »

B235R:n (OG9-5 Aero) kytkin on kestävyyttä ja hankintakustannuksia ajatellen tällä hetkellä erittäin hyvä vaihtoehto, kun kyseessä on nelisylinterinen bensamoottori ja viisipykäläinen manuaalivaihteisto. Jonkin verran on ollut keskustelua Suomenlahden kummalakin puolella siitä, että ko. kytkin irroittaa vasta "poljin ihan pohjassa", jolloin käyttöalue polkimessa on varsin kapea. Itse en ole päässyt tällaista autoa testaamaan, joten muut valistakoon asian paikkaansapitävyyttä.

Reilu vuosi sitten, kun omaani rakentelin, laitoin kytkimeksi vahvistetun NG9-3 Aeron kytkimen (Sachcs) ja vieläpä uuden kaksoismassapyörän kanssa. Eipä ole tälläkään yhdistelmällä mitään ongelmia ilmennyt, vaikka viimeisin dynotulos tältä kesältä on väännön(kin) osalta varsin korkea. Ko. kytkimessä tuntuma on todella "normaali" polkimen liikeradan ja tartunta-alueen osalta.

Nyt saattaisin kuitenkin päätyä "50/60" 9-5-kytkimeen ihan kustannusteknisistä syistä - toki haluaisin varmistuksen siitä, että käytettävyys olisi mieleeni.
Saabiton Saabisti
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Tarviiko kiinteä vauhtipyörä laittaa vaihtolistalle samalla, vai kestääkö se miten? Kilsoja 215tkm.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
saju
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2014 13:10

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja saju »

9-5 Aero kytkin + työsylinteri laitettu -08 SC:n, kilsoja alla n 130tkm. Alhaalta ottaa, mutta toimiessaan ihan ajettava. Vaan ei tahdo aina toimia, eli lämmitessään (helteellä n puoli tuntia ajoa) alkaa kytkin poljin jäämään kovin alas, eikä liike riitä enää avaamaan kytkintä. On tuo jo kolmisen viikkoa ollut käytössä ja kertaalleen jälkeenpäin ilmattukin, joten tuskin siellä enää ilmaa on. Tänään havaittiin, että poljinsylinterin juuresta kumi kiiltelee kosteana ja konehuoneen puolella näkyi n 5cm mittainen kapea kostea noro poljinsylinterin kohdalla. Eli jokin siellä taitaa nyt vuotaa. Paljoa se ei tosin vuoda, koska säiliö on edelleen max merkin tuntumassa.

Eli tosiaan lämmettyään poljin jää niin alas, ettei palautusjousi sitä jaksa nostaa, vaan se pitää varpaan kärjellä tai kädellä nostaa. Pelkkä nosto ei palauta toimintaa, mutta kytkimen vatkaus kädellä monesti palauttaa toiminnan hetkeksi. Muutaman pitkän polkimen painalluksen jälkeen poljin jää taas alas/menee lerpuksi. Tämä siis tapahtuu vasta auton kunnolla lämmettyä, kylmänä ja esim lyhyessä työmatka-ajossa kytkin toimii mainiosti. Mutta lämmettyään alkaa vaihtaessa rutista ja pariin kertaan on meinattu jäädä seisomaan keskelle tietä.

Onkos joku muu Aeron kytkimen laittanut törmännyt samaan? Auto on kuitenkin suht tuore yksilö, joten luulisi poljinsylinterin olevan vielä hyvässä iskussa. Ja edelleen arveluttaa kestääkö uusi samanlainen poljinsylinteri vaihdettuna kovin pitkään, jos ongelma johtuu uuden kytkimen jäykemmistä jousista & suuremmasta paineesta sylinterissä?

Eli tiivistettynä:
1. Onko ollut ongelmia poljinsylinterin kanssa Aeron kytkimellä?
2. Löytyykö orggissylinterille järeämpää vaihtoehtoa / suosituksia poljinsylinteriksi?
3. Kuinka paha tuo poljinsylinteri on vaihtaa?

Pitopuoli tuntuu kyllä olevan uudella kytkimellä kunnossa.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja 900i »

Omassani vaihdettiin sylinteri kyllä samalla. Joten se ei vuoda. Ilmaus vaikka tehtiin paineistus laitteella niin onnistui vasta kolmannella kerralla.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Tutun kuulosta. Ilmaus kannattaa tehdä isolla injektioruiskulla tms. mistä näkee kuinka paljon nestettä saa puristettua kytkimeltä jarrunestesäiliötä kohti. Itse ilmasin ruiskulla kytkimeltä nestesäiliöön n. 0,5l nestettä ja lähti heti toimimaan.
EX: 9³SS BioPower
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

tuo sajun kytkin on ilmattu puskemalla nestettä lääkeruiskulla ilmausnipasta useampi kerta ja desi yläsäiliötä kohti ja tutun kuuloisesti ilmakuplat porisi alussa yläsäiliöön. Samalla kaavalla kymmenet og kolkit ja femmat ilmattu onnistuneesti.
Tänään tehtiin ilmaus uudestaan parin vaikean ajeluviikon jälkeen, desi pois yläsäiliöstä ja ilmausnipasta desi tilalle, eipä kuplinut. Kytkinpolkimen vaste pysyi tasan samanlaisena ennen ja jälkeen, ylhäällä pari senttiä löysää aluetta, normaali vaste kun työsylkkä painaa asetelmaa, kytkin ottaa alhaalta kiinni ja pakki rusahtelee. Sehän kertonee että kytkinlevy ei täydellisesti irrota ja pakkivaihteen synkat kertoo herkimmin tilanteesta.
Työsylkkä on uusi ss:n genuine osa ja femman aerokykä. Kytkinletku, liitin ja kytkinkoppa on kuivia, pientä kosteutta tosiaan pääsylkän suunnalla.

Pääsylinteri olisi vaihtolistalla seuraavaksi jos ei muita perusteltuja ehdotuksia tule vastaan. Olisko ehkä niin että vanha löysempi ja kulunut kytkin vielä toimi mahdollisesti vuotavan pääsylinterin kanssa mutta uusi jämäkkä aerofemman asetelman voima on liikaa ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Vastaa Viestiin