Mikä kytkin 9-3:een

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
saju
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2014 13:10

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja saju »

Jep, pari yv:tä tuli ilmaukseen liittyen, mutta kovin hiljaista muuten. Voiko tästä nyt vetää sen johtopäätöksen, että poljin(/pää)sylinterin vuoto jäykemmällä kytkimellä ei ole tyyppivika/ominaisuus, vaan onneton yksittäistapaus, ja sinne uskaltanee vaihtaa tilalle toisen samanmoisen? GM konsernin tuotoksiahan tuo näyttää olevan.

Oirekuvaan ei juuri täydennettävää. Maantieajo satunnaisilla vaihtamisilla onnistuu, mutta parit perättäiset liikennevalot tai kytkimen päällä pidempään seisominen johtavat hyvin nopeasti polkimen jäämiseen alas. Näyttää nuo oireet alkavan puhtaassa kaupunkiajossa siis aika nopeasti (5-10 min) kylmänkin startin jälkeen. Aikansa vatkaamalla polkimen saa ylös, jonka jälkeen se voi toimia painalluksen tai useamman, hiukan tuurista riippuen. Jos saa vähän maantieajoa väliin, niin kestää taas paremmin hetken. Luistoa ei esiinny, joten kaikki mielestäni viittaisi pääsylinterin männän ohivuotoon.
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Onko se sylinteri kallis osa? Bildelsbasen.se ja sieltä joku 30tkm ajettu käytettynä? Mitenkäs onko kytkinpoljin jotenkin tehostettu ja voisko tehostus reistaalla?
EX: 9³SS BioPower
saju
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2014 13:10

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja saju »

Lyhyellä googletuksella: Skruvat myy satkulla (http://www.skruvat.fi/Paasylinteri-kytkin-P120418.aspx). Jenkkisivuilta löytyy FTE:n tekemänä esim 46 USD:lla (http://www.eeuroparts.com/Parts/42528/C ... KG1504101/). Eli ei nyt kovin kallis osana, mutta vissiin lievästi ikävä ja aikaavievä vaihdettava.

Ei kai siinä mitään tehostusta ole, suora letku pääsylinteriltä työsylinteriin. Ainakaan minulla ei ole muusta tietoa.
Pex|
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Tammi 11, 2011 09:04
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Pex| »

Nyt on uusi 9-5 aeron kytkin paikallaan. Tuntuma on hieman erilainen ja poljin ottaa alenpana vakiokytkimeen verrattuna. Kiitokset Teekille vauhtipyörästä (vauhtipyörän pultit sai edullisimmin paikallisesta IKH liikkestä, tosin hieman ylipitkinä, mutta 7 mm pultista pois ja tuli hyvät).

Ilmaus on kyllä oma taiteenlajinsa. Saimme ainoastaan "väärinpäin" ilmaamalla eli pitkä letku täynnä jarrunestettä ja paineella ilmausnipasta työsylinteristä pääsylinterin suuntaan ilman pois piiristä.
Saab 93 Sport Sedan 2.0t -03 BioPower
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Pakko kysyä/kommentoida ilmausta - oletteko toimineet, kuten WIS opastaa, eli:
  • työsylinterin paineletku kasaan puristettuna (jarruletkupihdeillä), kun liitin on irti
  • laatikon ollessa irti, työsylinteri "esi-ilmataan" täyttämällä se jarrunesteellä mäntää käsin "pumpaten" (ilmausnippaan laitetaan 8mm läpinäkyvä 45cm muoviletku, joka täytetään 35cm tasoon jarrunesteellä)
  • loppuilmaus ilmausnipasta paineilmakäyttöisellä ilmaajalla, kun laatikko on paikoillaan
En tiedä, olinko sitten vaan tosi onnekas, mutta WIS:n ohjeita seuraamalla meni järjestelmän ilmaus kyllä kerralla maaliin
Saabiton Saabisti
Pex|
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Tammi 11, 2011 09:04
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Pex| »

WISsin ohjeen mukaan mentiin ja oli leku puristimilla kytkimen vaihdon ajan puristettuna. Silti ei tullut muulla kuin edellä mainitulla letkuvirityksellä loput ilmat pois.
Saab 93 Sport Sedan 2.0t -03 BioPower
saju
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2014 13:10

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja saju »

Päivitystä parin viikon takaiseen. Nyt on pääsylinteri vaihdettu ja autolla pari päivää ongelmitta ajeltu. Autosta löytyi aiemmassa viestissänikin linkittämäni FTE:n muovinen tekele (genuine GM part), jossa selkeät vuodon merkit haitarikumin päässä. Tilalle pistettiin Finjector:sta hommattu metallirunkoinen Bosch:n orggis pääsylinteri (70e + pk, http://www.finjector.com/verkkokauppa/e ... -85404-77/). Posti toi sen kolmessa päivässä. Tuo vaikutti päällepäin varsin laadukkaalta tekeleeltä rimpulampaan FTE:n verrattuna.

Hivenen alhaalta tuo ottaa, mutta ihan nätisti menee nyt vaihteet päälle. En oikeastaan osaa enää verrata alkuperäiseen, kun vaihdosta on jo toista kuukautta. Meidän kakkosautossa ottaa kytkin ylhäältä, ja orggiskytkimelläkin Saab otti alemmalta, joten siinä mielessä mitään muutosta tilanteeseen ei tullut.

Vesa suoritti itse vaihdon ja voi kommentoida siitä. Pari pientä kompikaatiota taisi matkaan mahtua, vaikka muutamassa tunnissa vaihto menikin.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kytkin toimii kuulemma edelleen moitteetta joten osaltani case on closed, toistaiseksi.

Voipi olla että noiden järeämpien 9-5 aeron kyktinpakettien kanssa saa epäillä pääsylinterin kestävyyttä tai laatua jos vastaavaa ongelmaa tulee.
Vanhaa pääsylinteriä purkaessa sen haitarikumissa oleva nestevuoto osui heti silmään kun polkimien päällä olevan potkumuovin sai pois ja pääsi selälleen ah niin ihanaan työasentoon kuskinpuolen jalkatilaan.

Pääsylkkä on polkimen varressa pikakiinnityksellä ja tietty kiinnitysmutterit tosi herkullisessa paikassa mutta kyllä ne sieltä sopivalla jatkovarrella ja hylsyllä irtosi.

Konehuoneessa akun, akkukotelon ja nestesäiliön tyhjäyksen jälkeen irrotin ABS yksikön kiinnitysruuvit (2 kpl) ja hieman nostamalla sekä liinalla moottorin suuntaan riittävästi vedättämällä saa työtilan että kytkinletkun pikaliittimen saa irti pääsylinterin päästä. Takaisinlaitto olikin ihme tuurikauppaa, pikaliitin ei suostunut lukittumaan vaan sitä joutui tarjoamaan voimasanojen kera paikalleen xx kertaa ennenkuin onnistui.

Ilmaus perinteisesti ilmausnipan kautta lääkeruiskulla nestettä työntämällä pari kertaa ja kytkin alkoi toimimaan.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Mallu
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Loka 13, 2013 11:22

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Mallu »

Itsellä oli sama ongelma että kyktin saattoi mennä veltoks millon tahansa. Syy oli vuotava pääsylinteri. Mistähän löytyis uusi ilmausnippa tuohon vehkeeseen, on nimittäin muutaman kerran hylsy pyörähtäny ahkerien ilmaus yrityksien jälkeen ja en saa sitä enää auki?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ihan merkkiliikkeestä itse hankin yhteen toiseen kohteeseen jossa koko liitin ilmausruuveineen tuli yhdellä osakoodilla eikä maksanut kuin parikymppiä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Mallu
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Loka 13, 2013 11:22

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Mallu »

Sain napattua numeron siitä osasta ja sen avulla löyty merkkiliikkeestä.
Slednecks
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Su Kesä 30, 2013 19:30
Paikkakunta: Kemi

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Slednecks »

Luiskelin tätä ketjua ja kysyisin fiksumpien mielipiteen kyseiseen asiaan.

Ostin viikko sitte Saab 9-3ss 1.8t -08 bsr softalla (kuulemma 225hp). Kytkimessä alkavaaa luistamista. 300km aikana noin 10kertaa kun lyön 5-vaihteella 2500rpm kohdalla lapun lattiaan kierrokset nousevat 3000rpm ja sekunnin parin kuluttua laskevat takas 2500 ja veto jatkuu.

Autoliike aikoo korjata kytkin vian, mutta mitä mieltä te olette siitä mitä sinne nytte vaihetaan? Halvimmalla mahdollisella tavallahan liike sen haluaa korjata, mutta mitä mieltä olette PAKOLISISTA osista mitä vaatisin sinne vaihdettavaksi? Olisin kiitollinen kun saisin vastauksia hyviä ennen maanantaita! Kiitoksia jo etukäteen!
Saab 9-3 1.8t SS Linear -08 BioPower by jcarlsson
Ex: Saab 9-3 2.0t SS Vector -03
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Työ on sen verran kattava, että lasken pakollisiksi:
- kytkinpaketin on oltava muu kuin B207E/L koneen vakio, muuten luistaminen jatkuu.Esim se B235R kytkin, joka on halpa.
- työsylinteri, kysyisin ProCar servicestä olisiko heillä edullisia ja laadukkaita. Marmorilta kallis. Autoliike tosin tuskin maksaa tätä, koska komponentissa ei ole vikaa.

Riippuen ajomäärästä laittaisin kiinteän vauhtipyörän kakaoismassapyöräsi tilalle, käytettynä n. 50-100€. Jos luistattelet nykyistä kytkintä paljon, voi vauhtipyöä olla jo muutenkin vaihtokunnossa palaneen kitkapinnan takia.
EX: 9³SS BioPower
Slednecks
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Su Kesä 30, 2013 19:30
Paikkakunta: Kemi

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Slednecks »

Autolla on ajettu 110tkm.
Saab 9-3 1.8t SS Linear -08 BioPower by jcarlsson
Ex: Saab 9-3 2.0t SS Vector -03
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Ok, noilla kilsoilla voi vielä mennä alkup. vauhtipyörällä ja kytkimen työsylinterikin kestää hyvällä omalla tunnolla vielä 100-150tkm. Itse kyllä tekisin kaikki, kun saat työt ilmaiseksi. Kytkimen vaihtotyö on myöhemmin itse maksettuna n. 500€ tai sitten jumppaat itse vähintään 10h kaverin kanssa.

Eli minun neuvoni on että "pakollinen" on vain kytkinpaketti. Katso vauhtipyörän kitkapinta vielä kuoppautumisten varalta, kun kytkin on jo luistanut.
EX: 9³SS BioPower
Vastaa Viestiin