Tällaisen ohjeen sain kun ostin konit. Että pulttipyssyllä helposti tulee pyöritettyä iskarin vartta, mitä ne tiivisteet eivät kestä.suorsa kirjoitti:Mikäs sen rikkoo?anv kirjoitti:Isot pojat kertoo että pulttipyssy tuossa kohtaa on paras tapa tuhota iskari.
Etujousi Katki
Re: Etujousi Katki
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Etujousi Katki
Niinpä niin, Risto ja Nuts.
Itselläni on juuri tuo 1/2" tulppahylsy, mutta... kun siellä ei ole kokonaan läpi tarpeeksi isoa reikää.
Kuusiokolo avain menee heittämällä kyllä tuolta 1/2" räikän päästä ja toisaalta myös sieltä tulpan päästä. Sieltä sisältä menee kapeammaksi, jotta mm. tuo kumitutti, johon tulppa tarraa kiinni pysyy eikä tule läpi. Pitkästi ei tarvinnut porata, mutta kova aine teettää töitä.
Näin ainakin minulla olivat nuo tulppahylsyt. Onneksi siellä on kohtuullinen reikä läpi jotta on hyvä alku.
Itselläni on juuri tuo 1/2" tulppahylsy, mutta... kun siellä ei ole kokonaan läpi tarpeeksi isoa reikää.
Kuusiokolo avain menee heittämällä kyllä tuolta 1/2" räikän päästä ja toisaalta myös sieltä tulpan päästä. Sieltä sisältä menee kapeammaksi, jotta mm. tuo kumitutti, johon tulppa tarraa kiinni pysyy eikä tule läpi. Pitkästi ei tarvinnut porata, mutta kova aine teettää töitä.
Näin ainakin minulla olivat nuo tulppahylsyt. Onneksi siellä on kohtuullinen reikä läpi jotta on hyvä alku.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Etujousi Katki
Minkä kokoinen kuusiokoloavain sieltä pitää mahtua? Tässä koneen luona on pari tulppahylsyä ja toisessa ei ole mitään supistuksia sisällä, kun kumitutin ottaa pois, ja toisesta menee 10 mm:n kuusiokoloavain läpi, vaikka siellä supistus onkin.
Re: Etujousi Katki
Näinhän ne sanoo, mutta tuskin ne sitten kestävät etupyörien kääntelyäkään.anv kirjoitti:Tällaisen ohjeen sain kun ostin konit. Että pulttipyssyllä helposti tulee pyöritettyä iskarin vartta, mitä ne tiivisteet eivät kestä.suorsa kirjoitti:Mikäs sen rikkoo?anv kirjoitti:Isot pojat kertoo että pulttipyssy tuossa kohtaa on paras tapa tuhota iskari.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Etujousi Katki
En minä enää muista minkä kokoinen tuo kuusiokoloavain on.
Itselläni on parikin 1/2" hylsysatsia, joissa mukana tulppahylsyt. Eikä niistä kummastakaan mennyt tarvittava kuusiokoloavain läpi.
Sitten en muista, että porasinko niistä toista, vai ostinko tähän tarkoitukseen vielä yhden erillisen tulppahylsyn ihan tätä varten. Joka tapauksessa porata piti.
Jos joistakin 21mm tulppahylsyistä löytyy riittävän iso läpireikä, niin sehän on hyvä. Minulle vain sattui sitten erilaiset. Tärkeintä lienee se, että saa juuri sopivan iskarihylsyn.
Eli se riittää tästä.
Kysyjälle vain tiedoksi, että tarvitsee tähän työkalun, jota mahdollisesti voi joutua avartamaan. Tai sitten sen pulttipyssyn, jos sitä nyt sitten sai käyttää. Otappa siitä selvää.
Itselläni on parikin 1/2" hylsysatsia, joissa mukana tulppahylsyt. Eikä niistä kummastakaan mennyt tarvittava kuusiokoloavain läpi.
Sitten en muista, että porasinko niistä toista, vai ostinko tähän tarkoitukseen vielä yhden erillisen tulppahylsyn ihan tätä varten. Joka tapauksessa porata piti.
Jos joistakin 21mm tulppahylsyistä löytyy riittävän iso läpireikä, niin sehän on hyvä. Minulle vain sattui sitten erilaiset. Tärkeintä lienee se, että saa juuri sopivan iskarihylsyn.
Eli se riittää tästä.
Kysyjälle vain tiedoksi, että tarvitsee tähän työkalun, jota mahdollisesti voi joutua avartamaan. Tai sitten sen pulttipyssyn, jos sitä nyt sitten sai käyttää. Otappa siitä selvää.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Etujousi Katki
^^voisko nuo tykätä kyttyrää siitä jos joku Keijo pyörittelee pulttimopolla muutaman sata rpm, jolloin tiivisteiden hinkkaus on vähän eri luokkaa kuin pyörien kääntelyssä ajaessa?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Etujousi Katki
Täytyypä metsästää tuota hylsyä ennen operaation aloitusta. Pulttipyssy on myös käytettävissä jos se kerta sillä aukeaa, mutta millä sen sitten takaisin kiinni laittaa kun ei kuitenkaan pysty kuusiokololla pitämään keskeltä kiinni...?
Kävin äsken katsomassa niin keskellä oleva kuusiokolo on 7mm (tietenkin kun hyllyssä on 6 ja 8mm ) Sattuipa hyllyssä olemaan tämmöinen tulppa-avain:
Eiköhän tuolla onnistune tarpeeksi hyvin kiristys. Tuo on siis täysin ontto putkilo.
Kävin äsken katsomassa niin keskellä oleva kuusiokolo on 7mm (tietenkin kun hyllyssä on 6 ja 8mm ) Sattuipa hyllyssä olemaan tämmöinen tulppa-avain:
Eiköhän tuolla onnistune tarpeeksi hyvin kiristys. Tuo on siis täysin ontto putkilo.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 903
- Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
- Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä
Re: Etujousi Katki
Mennen tullen olen pulttimopolla ampunut. Iskarin varresta pidän samalla käsin kiinni, ettei se juurikaan pääse pyörimään. Tämäkin työn tekemiseen taitaa olla yhtä monta tapaa, kuin tekijääkin. Mää valitsin sen nopeimman.
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Re: Etujousi Katki
Edit
Viimeksi muokannut Tukkeuma, La Huhti 11, 2015 10:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Etujousi Katki
Rengastöitä tehdessä huomasin, että nyt on omastakin SS:stä kuskinpuolen etujousi poikki n. 10cm pätkän verran alapäästä. Onko nuo motonetin jouset kuinka kuraa?
Kannattaako samantien vaihtaa parempaan, kun olen miettinyt myös iskareiden vaihtoa jossain vaiheessa? Konin FSD iskareita olen kuullut kehuttavan, mutta löytyykö jostain settiä, jossa olisi myös jouset matkassa? Madallusta en kaipaa, koska tulee suht usein ajeltua teitä, jossa maavaraa ei voi olla liikaa
Edit: näkyy orkkisjouset saavan hintaan 99e/pari tai mallia sport 119e/pari ja iskarit 119e/kpl tai sport 149e/kpl. Onko sport-alusta kuinka paljon parempi verrattuna perusalustaan?
Kannattaako samantien vaihtaa parempaan, kun olen miettinyt myös iskareiden vaihtoa jossain vaiheessa? Konin FSD iskareita olen kuullut kehuttavan, mutta löytyykö jostain settiä, jossa olisi myös jouset matkassa? Madallusta en kaipaa, koska tulee suht usein ajeltua teitä, jossa maavaraa ei voi olla liikaa
Edit: näkyy orkkisjouset saavan hintaan 99e/pari tai mallia sport 119e/pari ja iskarit 119e/kpl tai sport 149e/kpl. Onko sport-alusta kuinka paljon parempi verrattuna perusalustaan?
9-3 SS 1.8t Linear MY07
Re: Etujousi Katki
Joo vähän väliä on kamppiksia ihan orkkisjousista ja iskareista Saabpartsilla ja jälleenmyyjillä, ei kannata Moponetin jousiin muutaman euron takia sekaantua.LazzeL kirjoitti:Rengastöitä tehdessä huomasin, että nyt on omastakin SS:stä kuskinpuolen etujousi poikki n. 10cm pätkän verran alapäästä. Onko nuo motonetin jouset kuinka kuraa?
Itse jouduin vuosi sitten vaihtamaan kans jouset ja silloin myös sai kampanjahintaan sporttijouset, laitoin semmoset sitten. Onhan se maantiellä mukavan jäykkä ja tukeva, mutta huonokuntoisella tiellä saa kyllä tosissaan ajaa kieli keskellä suuta, montut tuntuu kyllä melkolailla
-Saappi kait se on autojen mersu
Re: Etujousi Katki
^ Ehkäpä se oleellinen kysymys on onko OEM laatu parantunut. Motonetin laatu saattaa olla kestävämpi kuin ensiasennusjousi.
Re: Etujousi Katki
225tkm kesti oikea etujousi 2008 1.8t farkussa. Meinasin nuo sportti jouset laittaa eteen, nousee varmaan keula vähän. Kannattaako muuta vaihtaa samalla esim. kääntölaakerit?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Etujousi Katki
Juu, ehdottomasti ne kääntölaakerit. Jumissa oleva laakeri on todennäköisesti katkaissut sen jousen. Ylätuki kannattaa tarkastaa että se on kunnossa ja jos ei ole niin sitten se vaihtoon. Harvemmin niitä ylätukia rikki on mennyt mutta siitä huolimatta sen kunnon tarkastaminen tuossa yhteydessä kannattaa. (Mutta ehkä kannattaa kuunnella jonkun toisenkin mielipide ettei jotkut tulkitse vain myyjän puheiksi...)
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Etujousi Katki
18-3393
Etuisk ylätukilaakeri Vectra-C/Zafira/Astra-H/9-3
Sopivuudet:
- 9-3 03-> YlätukiLAAKERI eteen
Hinta:
19,90€
onko toi kääntölaakeri?
Etuisk ylätukilaakeri Vectra-C/Zafira/Astra-H/9-3
Sopivuudet:
- 9-3 03-> YlätukiLAAKERI eteen
Hinta:
19,90€
onko toi kääntölaakeri?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm