Etupyörän laakeri

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Täällä oli kanssa laakerin vaihdossa vetarin boori jumiutunut napaan. Tuollaisella 200mm 3-jalkaisella ulosvetäjällä se lähti irti, kun vuorotellen kiristi ja koputteli 2kg hienosäätövasaralla.

https://www.motonet.fi/tuote/mtx-automo ... t=70-09277
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Keltsu
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 18:22
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Keltsu »

Itse miettinyt tätä etupyörien -laakereiden kestämättömyyttä ja syitä liian nopealle kulumiselle tai väleytymiselle on varmasti monta tekijää, mutta luulen että, isot painavat -vanteet, vanteessa heittoa, väärät astekulmat(auraus/camber), heittoa renkaissa(tasapainotus) välystä ripustuksissa, huonot tiet ajella ja toki, se huono laatuinen -laakeri+ nämä edellä mainitut säädöt, niin eipä se ole ihme jos laakerit eivät kestä? Koskee kyllä nämä ongelmat, joka automerkkiä ja itsellä saabissa kun oli auraus ja camber kuskinpuolella mitä sattuu, tarvike laakeri kesti vuoden. Auraus ja camber laitettiin 4-pyörä -suuntaksella oikealle alueelle ja samanlainen halppislaakeri uudestaan ja autolla -ajo lisääntyi merkittävästi ja nyt se on kestänyt pian 3-vuotta. No, ehkä myös tuuria ja laatueroja matkassa, mutta toivotaan että vielä kestäisi.
Saab 9-3ss aero -03
93saab05
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Loka 21, 2025 22:30

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja 93saab05 »

Löysin tälläisen vanhan keskustelun. Niin olen vaihtamassa eteen kuskin puolelle laakeria. Sain kyllä purettua vanhan irti ja nyt pitäisi alkaa uutta laittamaan paikoilleen. Niin mitenköhän noi momentit olikaan laakeri on kolmella pultilla kiinni siinnä keskiön rungossa paljon on momentti näihin? Ja paljonkohan oli muissa se momentti? Vetoakselin mutteri ja ne jarrusatulaan rungon pultit. Olikohan näissä viellä joku aste kiristys momentin lisäksi?
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5925
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja tturku »

Olisko tossa:
https://saabwisonline.com/9-3-9440/2005 ... -hub-front
Tarkasta auton malli ja vuosimalli vielä mutta WIS nuo sulle kiertoo ja löytyy näppärästi netistä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
93saab05
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Loka 21, 2025 22:30

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja 93saab05 »

Kiitos tästä. Purkaminen onnistui melko vaivatta katsotaan sujuuko kasaus yhtä sujuvasti 😅
DslCat
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Su Maalis 20, 2011 10:10

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja DslCat »

Sama homma piti tehdä (kuskin puoli) kun äänti 50-60 kmph matalalla äännellä aina oik. kaarteissa.
Ihan mätänetistä laakeri ja galvanoitu jarrukilpi. Piti ottaa varalle oik. puolellekin.. nyt e malttanut Virosta tilailla ja ootella..

Kaikki muuten irtosi suht. helpolla, paitsi itse napa laakereineen. Syvimmällä (ylin) pulttikatkesi kannanjuuresta. Sitten alkoikin savotta; liuotusta, lämpöä ja raakaa voimaa (lue: lekaa). Ainakin uudemmassa mallissa olkakappale alumiinia, joka hapettuu ja kaikki ruostuva puree tiukkaan, jos pienin välyksin on. Laakeri/absikehä hapettuneen tiukka ja katkennut pultti veti vinoon.. Kuusiokantaiset alkup. laakerin pultit mahdottomia irroittaa paikalla, eli olkakappale pakko irroittaa (alapallo, raidetangon pää, iskarin alapää).
Kuva
Eihän sitä olkakpletta kehdannut laittaa takas paljaana tai mitään muuta ruosteista - huoltofirmojen tyyliin.. patarauta ruostuu päivissä. Soodaa, fostorihappoa päälle missä punoitti vähääkään. Tietty uudet osat piti maalata, ja kun pyöräkotelo auki, niin sama kuin peräpäälle; kylmägalvanointi, pohjamaali, kotelosuoja ja massa lopuksi. Sitten kasaamaan. Jarrutkin tuli ehostettua molemmin puolin.. Kaikki pultit puhtaiksi ja alum/kuprutanhaa peliin, myös vetarin booreihin. :D
9-3 SC TTiD4 Linear 2011
Vastaa Viestiin