TTiD
Re: TTiD
Kulutuksesta päätellen manuaali? SS vai SC? Samanlaiset fiilikset itselläkin. Ei edes juuri tyhjäkäynnillä kuule dieseliksi. Kiihdyttäessä tulee äänen pintaan semmonen ripinä joka paljastaa ettei olla bensakoneella liikenteessä. Mulla nyt mittarissa jotain 350km ja kulutus on SID:n mukaan 6.2. Tullessa Kajaanista jäi kulutukseksi 5.8, joka pääosin maantieajoa. Kaupungissa kulutus nousee liki kymppiä. Sen näkee DTE:stä, kun tipahtaa heti reilusti jos pyörii lyhyttä ajoa.
Tikittääkö sulla se polttoainelämmitin aika kuuluvasti? Huvittavan kuuloinen. Joku pian luulee, että autossa on pommi jos jää jonnekkin yleiselle paikalle tikittelemään!
Tehokas tuntuu muuten lämmitin olevan. Annoin olla sen koko puolituntia kun ulkona oli jotain pari astetta pakkasta ja autossahan oli lämmintä kuin ajon jäljiltä. Jopa moottorin lämpötila nousi todella ylös.
Ohjaustuntuma hieman edelleen vaatii totuttelua entisen jäljiltä. Parkkipyörityksessä tosi kevyt ja motarivauhdissa sopivan jämäkkä. Ei vain ole vielä tutustunut kuten entiseen jota osasi jotenkuten "säätää" kovemmassakin menossa.
Tikittääkö sulla se polttoainelämmitin aika kuuluvasti? Huvittavan kuuloinen. Joku pian luulee, että autossa on pommi jos jää jonnekkin yleiselle paikalle tikittelemään!
Tehokas tuntuu muuten lämmitin olevan. Annoin olla sen koko puolituntia kun ulkona oli jotain pari astetta pakkasta ja autossahan oli lämmintä kuin ajon jäljiltä. Jopa moottorin lämpötila nousi todella ylös.
Ohjaustuntuma hieman edelleen vaatii totuttelua entisen jäljiltä. Parkkipyörityksessä tosi kevyt ja motarivauhdissa sopivan jämäkkä. Ei vain ole vielä tutustunut kuten entiseen jota osasi jotenkuten "säätää" kovemmassakin menossa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: TTiD
Ei kai vaan siinä TTiD:ssä ole sama automaatti kuin 1,8t:ssä? Lakkaan kohta valittamasta, jos se haukkaa dieseliä yhtä paljon kuin bensaa.. Omallanikin pystyn ajamaan matka-ajoa lähelle 7,5 l/100km, mutta oitis jos joutuu pysähtymään, kulutus hyppää kymppiin. Niin ja se on ihan sama jos on vaikka 200km ajanut pienellä kulutuksella ja poikkeaa kahville huoltikselle. Kun pääsee takaisin tien päälle, on kulutus taas mieluummin yli kympissä! Omani siis bensa.
Re: TTiD
Ovatko uusien ohjaukset erilailla tehostettuja, vai onko viritys vaan erilainen? Tuliko paljonkin erilaiset renkaat edelliseen verrattuna?Marko A kirjoitti: Ohjaustuntuma hieman edelleen vaatii totuttelua entisen jäljiltä. Parkkipyörityksessä tosi kevyt ja motarivauhdissa sopivan jämäkkä. Ei vain ole vielä tutustunut kuten entiseen jota osasi jotenkuten "säätää" kovemmassakin menossa.
Re: TTiD
Alla olevat renkaat on erit, mutta koko on sama. Ennen Misukat X-Ice North, nyt Bridgestone Noranza 2 - 205/55/16. Väittäisin näin asiasta tietämättä kun en ole selvittänyt, että erilaiset on tehostukset. Kun tosiaan selvin ero on parkissa pyöritellessä. Nykyinen on jonkin verran kevyempi. Taas ajoon kun lähdetään niin eroa ei oikeastaan huomaa. Tosin kohta jo vaikea verrata kun entisellä ajosta on pari päivää.
Automaatista en tiedä onko se sama kuin 1.8t A:ssa. Aisin Warnerin valmistama kuusivaihteinen, jossa on myös sporttivaihto mahdollisuus. Vai liekö tuo "sport vain erilainen vaihtosofta?
En nyt tarkkaan voi sanoa mihin se kulutus nousee kaupungissa, mutta kun sisäänajamaton diesel näillä tehoilla pääsee maantiellä helposti alle 6 litran niin se on ok. Ei mulle kyllä mikään yllätys tuo kaupunkikulutus ole. Se lukee jo EU kulutus lukemissakin 9,7 / 5,2 / 6,9 kaup. maant. ja yhd. järjestyksessä. Yleensä on tullut omalla ajolla ja ajotavalla ylitettyä EU lukemat, joten kyllä se siis varmaan sen kympin vie.
Valmistajan ilmoittama kaupunkikulutus 1.8t A:lle on yli 13 litraa, joten ei liene yllätys jos kymppi menee heti kun vähän joutuu jarruttelemaan ja kiihdyttelemään.
Sen verran näihin netistä luettuihin on uudessa laatikossa eroa, että moottorijarrutus pelaa kuin manuaalin kanssa, jopa D asennolla. Eli antaa mennä kierrokset tyhjäkäyntilukemaan ennenkuin tarjoaa sinne pienempää. SPort asennolla eri juttu. SIlloin se lykkää pienempää kuin Kimi Räikkönen kurviin tullessaan!
Manuaalina tuo on tosiaan ihan -manuaali-. Ei se hölmöillä anna, kuten yrittää lähteä kutosella kiihdyttämään 1000rpm paikkeilta, pitää olla hieman enemmän jengaa ennenkuin isompaa saa laittaa silmään. Mutta jos vaihtaa kuten oikealla manuaalillakin vaihtaisi, niin ei mitään heikkoa.
Mulle oli iso yllätys laatikon toiminnan jouhevuus. Viimeksi ajamani automaatti diesel oli V70 D5 A M08 jokin aika sitten. Aivan eritavalla sujuu Saabilla vaihdot.
Toisaalta sulalla asfaltilla kesärenkain asia voi olla ihan toisin.
Automaatista en tiedä onko se sama kuin 1.8t A:ssa. Aisin Warnerin valmistama kuusivaihteinen, jossa on myös sporttivaihto mahdollisuus. Vai liekö tuo "sport vain erilainen vaihtosofta?
En nyt tarkkaan voi sanoa mihin se kulutus nousee kaupungissa, mutta kun sisäänajamaton diesel näillä tehoilla pääsee maantiellä helposti alle 6 litran niin se on ok. Ei mulle kyllä mikään yllätys tuo kaupunkikulutus ole. Se lukee jo EU kulutus lukemissakin 9,7 / 5,2 / 6,9 kaup. maant. ja yhd. järjestyksessä. Yleensä on tullut omalla ajolla ja ajotavalla ylitettyä EU lukemat, joten kyllä se siis varmaan sen kympin vie.
Valmistajan ilmoittama kaupunkikulutus 1.8t A:lle on yli 13 litraa, joten ei liene yllätys jos kymppi menee heti kun vähän joutuu jarruttelemaan ja kiihdyttelemään.
Sen verran näihin netistä luettuihin on uudessa laatikossa eroa, että moottorijarrutus pelaa kuin manuaalin kanssa, jopa D asennolla. Eli antaa mennä kierrokset tyhjäkäyntilukemaan ennenkuin tarjoaa sinne pienempää. SPort asennolla eri juttu. SIlloin se lykkää pienempää kuin Kimi Räikkönen kurviin tullessaan!

Manuaalina tuo on tosiaan ihan -manuaali-. Ei se hölmöillä anna, kuten yrittää lähteä kutosella kiihdyttämään 1000rpm paikkeilta, pitää olla hieman enemmän jengaa ennenkuin isompaa saa laittaa silmään. Mutta jos vaihtaa kuten oikealla manuaalillakin vaihtaisi, niin ei mitään heikkoa.
Mulle oli iso yllätys laatikon toiminnan jouhevuus. Viimeksi ajamani automaatti diesel oli V70 D5 A M08 jokin aika sitten. Aivan eritavalla sujuu Saabilla vaihdot.
Toisaalta sulalla asfaltilla kesärenkain asia voi olla ihan toisin.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: TTiD
Miten Sport-asento on toteutettu? Vaihteeenvalitsimessa siis (laatikossa se on vain eri vaihto-ohjelma).
Näkemäni ratkaisut ovat olleet seuraavanlaisia:
-D:ltä siirretään pykälä taaksepäin S:lle (sport). S:ltä sivuun siirrettäessä löytyy M-asento eli manuaali (+/-).
-D:ltä siirretään sivuun S:lle. Sport-ohjelma valittuna, ellei keppiä liikuta eteen taakse (+/-). Mikäli keppiä käyttää eteen tai taakse laatikko siirtyy manuaalipuolelle.
Mielestäni tuo ilmoitettu kaupunkikulutus on melko suuri. Onhan kyseessä kuitenkin "vain" 1.9 kone. Vastaavasti maantiekulutus on automaatille hyvä.
Itselläni on kokemusta 1.9 turbodieselistä 5-vaihteisena automaattina (ZF:n tiptronic). Autojen koko ja painokin on samaa luokkaa, joten tähän verrattuna kaupunkikulutus on suuren puoleinen. Minulla tuo mainittu diesel-automaatti kulutti kaupungissa ajotavasta riippuen 7-8 l väliin.
Näkemäni ratkaisut ovat olleet seuraavanlaisia:
-D:ltä siirretään pykälä taaksepäin S:lle (sport). S:ltä sivuun siirrettäessä löytyy M-asento eli manuaali (+/-).
-D:ltä siirretään sivuun S:lle. Sport-ohjelma valittuna, ellei keppiä liikuta eteen taakse (+/-). Mikäli keppiä käyttää eteen tai taakse laatikko siirtyy manuaalipuolelle.
Mielestäni tuo ilmoitettu kaupunkikulutus on melko suuri. Onhan kyseessä kuitenkin "vain" 1.9 kone. Vastaavasti maantiekulutus on automaatille hyvä.
Itselläni on kokemusta 1.9 turbodieselistä 5-vaihteisena automaattina (ZF:n tiptronic). Autojen koko ja painokin on samaa luokkaa, joten tähän verrattuna kaupunkikulutus on suuren puoleinen. Minulla tuo mainittu diesel-automaatti kulutti kaupungissa ajotavasta riippuen 7-8 l väliin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: TTiD
Se, että se kulutti ajossasi 7-8 ei vielä merkkaa paljoakaan. Eu kaupunkisykli on aika tiuhaa kiihdytys/hidastusta, eli vastannee jotain suurkaupungin keskustassa korttelin kiertämistä jatkuvalla menolla.
Sport-ohjelma valitaan kojelaudasta, siitä mittareiden oikealta puolelta painonapista. Muuttaa myös moottorin käyttäytymistä (kaasupolkimen vaste),
tai ainakin tuntuu vahvasti siltä.
Nyt on mittarissa 550km ja kulutus 5.8l/100km. Pääosin maantiellä nopeudella 70-100 mittarin mukaan. Tankilla päässee helposti yli tuhat kilsaa maantie ajossa.
Sport-ohjelma valitaan kojelaudasta, siitä mittareiden oikealta puolelta painonapista. Muuttaa myös moottorin käyttäytymistä (kaasupolkimen vaste),
tai ainakin tuntuu vahvasti siltä.
Nyt on mittarissa 550km ja kulutus 5.8l/100km. Pääosin maantiellä nopeudella 70-100 mittarin mukaan. Tankilla päässee helposti yli tuhat kilsaa maantie ajossa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: TTiD
Eli käytössä olevaan voimaan nähden taloudellinen peli!!Marko A kirjoitti:Se, että se kulutti ajossasi 7-8 ei vielä merkkaa paljoakaan. Eu kaupunkisykli on aika tiuhaa kiihdytys/hidastusta, eli vastannee jotain suurkaupungin keskustassa korttelin kiertämistä jatkuvalla menolla.
Sport-ohjelma valitaan kojelaudasta, siitä mittareiden oikealta puolelta painonapista. Muuttaa myös moottorin käyttäytymistä (kaasupolkimen vaste),
tai ainakin tuntuu vahvasti siltä.
Nyt on mittarissa 550km ja kulutus 5.8l/100km. Pääosin maantiellä nopeudella 70-100 mittarin mukaan. Tankilla päässee helposti yli tuhat kilsaa maantie ajossa.

Re: TTiD
Marko A kirjoitti:Kulutuksesta päätellen manuaali? SS vai SC? Samanlaiset fiilikset itselläkin. Ei edes juuri tyhjäkäynnillä kuule dieseliksi. Kiihdyttäessä tulee äänen pintaan semmonen ripinä joka paljastaa ettei olla bensakoneella liikenteessä. Mulla nyt mittarissa jotain 350km ja kulutus on SID:n mukaan 6.2. Tullessa Kajaanista jäi kulutukseksi 5.8, joka pääosin maantieajoa. Kaupungissa kulutus nousee liki kymppiä. Sen näkee DTE:stä, kun tipahtaa heti reilusti jos pyörii lyhyttä ajoa.
Tikittääkö sulla se polttoainelämmitin aika kuuluvasti? Huvittavan kuuloinen. Joku pian luulee, että autossa on pommi jos jää jonnekkin yleiselle paikalle tikittelemään!
Tehokas tuntuu muuten lämmitin olevan. Annoin olla sen koko puolituntia kun ulkona oli jotain pari astetta pakkasta ja autossahan oli lämmintä kuin ajon jäljiltä. Jopa moottorin lämpötila nousi todella ylös.
Ohjaustuntuma hieman edelleen vaatii totuttelua entisen jäljiltä. Parkkipyörityksessä tosi kevyt ja motarivauhdissa sopivan jämäkkä. Ei vain ole vielä tutustunut kuten entiseen jota osasi jotenkuten "säätää" kovemmassakin menossa.
Manuaali on ja farkku. Tänään tuli pyörittyä pikku lenkki kaupunkimaisemissa ja keskikulutus näytti 5,4, eli nyt joku 440 mittarissa. Aika uskomatonta. Lämmitin pitää pientä ääntä, mutta en kiinittänyt siihen juuri huomiota. Myyjä kehoitti ajelemaan ensimmäiset 1500 km kevyellä jalalla jouhevasti. En ole päästänyt turbomittaria vielä punaiselle vaikka jalkapohjaa on kutittanut. Moottoritiellä lähti päälle satasesta tosi liukkaasti aivan varvaskaasulla, ei tarvitse paljon vaihdekeppiä sekoittaa.
Ohjaustuntuma Nokian kitkoilla ei mielestäni ole aivan 10, mutta ei missään nimessä huono ja voi olla, että kysymys on vain tottumisesta.
Ei ole vielä kaduttanut.
Re: TTiD
MarkoA: Se on ihan totta, että kaupunkiajossa kulutus voi vaihdella paljon.
Kaupunkiajokulutukseen vaikuttaa niin monta eri tekijää.
Käytäntö omissa kaupunkiajo-olosuhteissa ja ajotavoilla näyttää sitten mihin lukemiin se asettuu.
Kaupunkiajokulutukseen vaikuttaa niin monta eri tekijää.
Käytäntö omissa kaupunkiajo-olosuhteissa ja ajotavoilla näyttää sitten mihin lukemiin se asettuu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: TTiD
Hei katsokaapa mobile.de tyylikkäitä kuvia sport kombi ttid aerosta, uusia n 20 km ajettuja käytettyjä mm tyylikkäät tuplaputket takahelman läpi, hinnatkaat ei pahoja alle 40 tuhatta. Perusmallien hinnat 30 tuhannesta alkaen. Kyllä me maksetaan vielä aivan liikaa autoista!
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 83
- Liittynyt: Ti Tammi 29, 2008 18:01
Re: TTiD
No niin, nyt on TTiD:llä 1200km takana ja kulku on jopa hiukan ripeämpää kuin odotin. Kiihdytyksissä 80km/h vauhdista 4-vaihteella vetelee mukavasti ratista kuten kunnon bensa turbolla. Käytännössä 6-vaihdekin riittää ohituksiin 80km/h vauhdista. Tuli vahingossa kiihdytettyä myös 60km/h vauhdista 6-vaihteella ja sekin sujui suht OK. Keskikulutus on 5,5l ja keskinopeus 64km/h joten takana on sekä kaupunki että maantieajoa.
Siinä Saksan poikien AutoZeitungin vertailussa Saabiin oli laitettu ylileveät (235) renkaat ja näin saatu ajokäytös muita heikommaksi. Testissä muuten näkyy se suomalaisittain yllättävä seikka että Saab säilyttää jälleenmyyntiarvonsa huomattavasti paremmin kuin muut testin autot (BMW, Mersu ja Skoda)
Siinä Saksan poikien AutoZeitungin vertailussa Saabiin oli laitettu ylileveät (235) renkaat ja näin saatu ajokäytös muita heikommaksi. Testissä muuten näkyy se suomalaisittain yllättävä seikka että Saab säilyttää jälleenmyyntiarvonsa huomattavasti paremmin kuin muut testin autot (BMW, Mersu ja Skoda)
Opel Insignia Country Tourer 2,0TD 4X4, Saab 95 2.3 Aero
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 83
- Liittynyt: Ti Tammi 29, 2008 18:01
Re: TTiD
Toki, jos TTiD:n vakio 180hv ja 400nm ei ole riittävä niin nyt saa jo lisää potkua.
Ensimaisteja ensiviikolla julkaistavasta PPC 2:sta Saab 9-3 SS/SC 1.9TTiD 180hp:sta. Eli PPC 2:lla, STEG 1-softalla tullaan samaan irti 213hp ja 450Nm.
Ensimaisteja ensiviikolla julkaistavasta PPC 2:sta Saab 9-3 SS/SC 1.9TTiD 180hp:sta. Eli PPC 2:lla, STEG 1-softalla tullaan samaan irti 213hp ja 450Nm.
Opel Insignia Country Tourer 2,0TD 4X4, Saab 95 2.3 Aero
Re: TTiD
Kuulostaapa muuten sitten harvinaisen mukavalta.jouniaslak kirjoitti: Ensimaisteja ensiviikolla julkaistavasta PPC 2:sta Saab 9-3 SS/SC 1.9TTiD 180hp:sta. Eli PPC 2:lla, STEG 1-softalla tullaan samaan irti 213hp ja 450Nm.

- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: TTiD
Tuolla pääsee jo sitten testaamaan kytkintä ja laatikkoa.jouniaslak kirjoitti:Toki, jos TTiD:n vakio 180hv ja 400nm ei ole riittävä niin nyt saa jo lisää potkua.
Ensimaisteja ensiviikolla julkaistavasta PPC 2:sta Saab 9-3 SS/SC 1.9TTiD 180hp:sta. Eli PPC 2:lla, STEG 1-softalla tullaan samaan irti 213hp ja 450Nm.
Meneeköhän ahtopaineet jo paljon yli 2 Barin, eikös ne jo vakionakin ole 1.8?