Ylläpitolataus??

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ylläpitolataus??

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

onko laturi kiintee jos pelkät piuhat akussa ja itse "laturi" vänkärin lattialla...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Ylläpitolataus??

Viesti Kirjoittaja JaniV »

nalleolut kirjoitti:onko laturi kiintee jos pelkät piuhat akussa ja itse "laturi" vänkärin lattialla...
Ilmeisesti luetaan kiinteäksi jo on autossa sisällä, tai kiinnitettynä konehuoneessa. Juurikin vakuutusyhtiö ja palovakuutus hommien vuoksi... Näin olen käsittänyt...
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Ylläpitolataus??

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Jos lataan akun hauenleuoilla yön yli siten, että laturi on "irtonaisena" konehuoneessa, onko eroa siihen, että käytössä olisi kiinteät piuhat akussa ja laturi "irtonaisena" tai jopa ruuvattu esim. akkukotelon kylkeen? Onko se laiton viritys siinä vaiheessa, kun laturi on ruuvattu kiinni eli että ajon aikana laturi ei saisi olla moottoritilassa???

Voihan se auto palaa silloinkin kun sitä ladataan parkkiruudussa yön yli ja silloinhan se just palaakin (jos on palaakseen) jos se laturiviritys on se mikä palon sytyttää. Silloinhan laturia ei vois käyttää missään tapauksessa?!

Ctekiä ei ehkä oo tarkotettu kiinteästi asennettavaksi autoon (vaikka kivat ruuvin reiätkin siinä valmiina on), mutta vissiin nuo silmukkapäiset piuhat sitten saa kuites laittaa? Näin meinasin tehdä ja olen tehnytkin jo...
Grieger
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Su Tammi 17, 2010 10:39

Re: Ylläpitolataus??

Viesti Kirjoittaja Grieger »

petrisa kirjoitti:Edellisen viestin asennus laiton :evil: .

Ylläpitolaturia ei saa asentaa kiinteästi moottoritilaan, jos se ei ole sinne alunperin tarkoitettu asennettavaksi, koska sen verkkoliitäntäjohto ei täytä ko. tilan vaatimuksia.
Toisin sanoen nämä ctekit sun muut eivät sinne moottoritilaan kuulu. Moottoritilaan vain sinne tarkoitetut Defat jne. :!:
Laiton ehkä, mutta muistetaan että kyseessä on taas suomen helkkarin hyvät lait ja säännöt. Kaikki on kielletty. Esim jos on hyvät valot autossa ne on laittomat. yhtälailla sisätilan lämmitin on verkkovirralla toimiva. Yhtälailla sielä autossa se verkkovirta kulkee ja aina on vaarana että joku tollahtaa tuleen.
Ei SAABeja korjata, niitä huolletaan!!!
J.N
"Hirsch"
Viestit: 955
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Ylläpitolataus??

Viesti Kirjoittaja J.N »

Kyllä niissä IP-luokituksissa silti ihan oikeaa ajatusta on, vaikka miten harmittaisi lainsäädäntö ja pykälät. Asia ei todellakaan ole ihan yhdentekevä.
#3418
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ylläpitolataus??

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei ole lainsäädäntö tässä asiassa turhaa :!: . On se kumma vaan että tässä asiassa pitää jankata vastaan, kun säännöt on tehty noudatettaviksi meidän kaikkien turvallisuuden vuoksi. Ja kaiken lisäksi usein omia sovelluksia ja tulkintojaan tekevät henkilöt kuvittelevat säännösten olevan vain hankaloittaakseen elämää. Nämä henkilöt eivät juuri koskaan ole ko. alan asiantuntijoita vaan luulevat olevansa. Alan asiantuntija ei koskaan näistä säännöksistä luista. Jos niin tekee, niin ei ole ammattilainen.

Ctekiä tmv. laturia ei saa asentaa kiinteästi moottoritilaan, jolloin se on siellä aina eli myös autolla ajettaessa. Sen voi sijoittaa moottoritilaan vain silloin, kun auto on parkissa ja akkua ladataan.

Auton moottoritila on nk. EX-tila (räjähdysaltis-tila) ja moottoritilassa on erilaisia nesteitä ja liuottimia, jotka on sähköasennuksissa huomioitava. Nämä seikat on huomioitu sinne tarkoitetuissa laitteissa ja asennustarvikkeissa.

Auton sisätilaan asennettaessa esim. sisätilan lämmitin tilanne muuttuu, koska niin muuttuu myös tilaluokitus.
Viimeksi muokannut petrisa, Pe Helmi 03, 2012 12:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ylläpitolataus??

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eli sisätilan pistoke haaraan ctek ja sisätilanlämmitin niin homma puolilaillinen.. näillä jatketaan
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-Oksid-
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2011 22:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Ylläpitolataus??

Viesti Kirjoittaja -Oksid- »

Asiaan liittyen, ensi viikolla Defan IP-luokilteltu ylläpitolaturi menee asennukseen ja kolminapainen pistoke puskuriin, johonkin "piiloon". Kerran tuli harjoiteltua pätkä-ajoa + eberin käyttöä tilanne ja seuraavan päivänä ei virta riittänyt starttiin. Onko kokemuksia, miten tuollainen autopaikan tolpan 2h latausaika kerkiää kylmän kankeaa akkua elvyttää päivän askareisiin? Kyseessä Defan 4A laturi.

Tiedossa olivat lainalaisuudet tuon virrankulutuksen suhteen mutta kantapää opettaa parhaiten :roll:
-Saabisti jo vuodesta 2011-

Saab 9-3 Sport Combi Vector Business 1.9 TiD 2009 *Hirsch*
qwert78
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2012 20:55

Re: Ylläpitolataus??

Viesti Kirjoittaja qwert78 »

-Oksid- kirjoitti:Asiaan liittyen, ensi viikolla Defan IP-luokilteltu ylläpitolaturi menee asennukseen ja kolminapainen pistoke puskuriin, johonkin "piiloon". Kerran tuli harjoiteltua pätkä-ajoa + eberin käyttöä tilanne ja seuraavan päivänä ei virta riittänyt starttiin. Onko kokemuksia, miten tuollainen autopaikan tolpan 2h latausaika kerkiää kylmän kankeaa akkua elvyttää päivän askareisiin? Kyseessä Defan 4A laturi.

Tiedossa olivat lainalaisuudet tuon virrankulutuksen suhteen mutta kantapää opettaa parhaiten :roll:
Tuli testattua myös tuo akun kapasiteetin rajallisuus työpaikan pihassa pari päivää sitten. Tänään sitten väkersin tuon kyseisen Defan laturin ttid dieseliin kiinni. Paikkoja ei konetilasta laturille liiemmilti löytynyt, mutta akun kylkeen tuon juuri sai mahtumaan. Kaapeleille löytyi helposti reitti, pistokkeen asennus taas tuotti hiukan harmaita hiuksia. Reikiä en puskuriin halunnut alkaa tekemään, joten päädyin modaamaan Defan tasokiinnikettä, jolloin tuon pistokkeen sai etusäleikön pystyrimaan kiinni.
Ds5
9-3ss TTiD exä
Grieger
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Su Tammi 17, 2010 10:39

Re: Ylläpitolataus??

Viesti Kirjoittaja Grieger »

Myönnän että en ole sähköasiantuntia tai vastaava, mutta petrisa sanoin niinkuin myös muutkin, että ctekiä ei saa asentaa kiinteästi m-tilaan, mutta voi kuitenkin pitää moottoritilassa kun auto on paikallaan parkissa. Erikoista sinänsä, kun onhan se m-tila ex-tila myös silloinkin kun auto on parkissa. Vähän ristiriitainen asia on. Vakuutushan voi tottakai alkaa kenkkuileen tuollaisista virityksistä kuten myös konttiin asennetuista vahvistimista ja lisäakuista jne. Vaikka autolle ei olisi tehty mitään, niin voi se siinä autotallissa, rivissä missätahansa muuallakin syttyä tuleen. nm. kokemusta on. Oma 9000 syttyi jokunen vuosi sitten tuleen hakametsän mäkkärin pihassa noin vain. Konepellin ja ikkunan välistä alkoi liekkiä tulla. Ilmeisesti oli se jokin rele siinä puhallinkotelossa johon johtoja menee niin oli mennyt oikosulkuun ja aiheutti TULIPALON. Halukkaat saavat kuvia jos muuten ei usko.
Ei SAABeja korjata, niitä huolletaan!!!
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ylläpitolataus??

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Lasketaankohan "akvaariokotelo" moottoritilaksi vai ei? Onhan siinä tulipelti/valetulipelti välissä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ylläpitolataus??

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Lisään vielä näihin ex-tiloihin liittyen.

Auton 12V:n sähköjärjestelmä ei ole niin kipinäherkkä kuin 230V:n verkkosähkö. Sen vuoksi auton oma sähköjärjestelmä ei ole niin "vaarallinen" moottoritilassa. Tilanne muuttuu olennaisesti, kun moottoritilassa on 230V:n sähkölaitteita.
Lisäksi erilaiset nesteet kohtelevat kaltoin esim. muovia ja kumia. Kokeilkaa vaikka uittaa sähköjohtoa jarrunesteessä ja seuratkaa mitä sille ajan saatossa tapahtuu.

Joidenkin mielestä sähköturvallisuusstandardit (-määräykset) voivat tuntua liian tiukoilta jopa "kiusan teolta", mutta niinhän ei suinkaan ole. Kun tutkii vaikka sähkötapaturmien määrää Suomessa 60-70-luvulta tähän päivään, niin huomaa merkittävää parannusta tapahtuneen. Eli oikeaan suuntaan ollaan menossa. Tätä kehitystä tuskin kannattaa alkaa jarruttamaan ja kyseenalaistamaan. Tehdään asiat oikein ja noudatetaan ohjeita sekä standardeja. Kun ei tiedä tai on epävarma, pitää kysyä. Aina on joku joka tietää ja antaa vastauksen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ylläpitolataus??

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Eli vastausta tuli kysymykseen mikä ero on auton oman sähköjärjestelmän asenukseen esim. vahvistin ..
-> jännite (kipinäherkkyys). Tottahan toki aina auton 12V:n sähköasennuksisakin pitää noudattaa hyviä asennustapoja :D .
Tuohon toiseen "akvaariokysymykseen" en aivan 100-varmaa vastausta osaa tältä istumalta sanoa, mutta vahva tunne on että kyllä se lasketaan moottoritilaksi. Niin erotettu se ei kuitenkaan ole, että se voitaisiin tulkita eri tilaluokaksi.
Vastaavasti auton lataaminen parkissa ollessa tekee tilanteen sikäli erilaiseksi, koska laturi on moottoritilassa vain tilapäisesti. Tällöinkin konepelti pitäisi oikea oppisesti olla ylhäällä, jotta moottoritila tuulettuu. Samoin laturin liitännät tehdään konepellin alla siten, ettei laturi ole verkkosähkössä vaan liitäntäjohto liitetään vasta viimeisenä. Purkaminen tehdään sitten päinvastaisessa järjestyksessä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Grieger
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Su Tammi 17, 2010 10:39

Re: Ylläpitolataus??

Viesti Kirjoittaja Grieger »

Totta turiset petrisa. Parempaan suuntaan ollaan menossa vaikka juurikaan tiedä tuosta "kivikaudesta" :D , kun sen verran "nuori" olen. Sen tiedän kyllä että 12v on heikkovirtaa eikä juuri vaaroja aiheuta. Meneehän bensapumpullekin 12v ja on bensassa.
Autossa on on 230v silloin kun laturi on toiminnassa oli se kiinteä tai irtonaisena. <--- palstalla on puhuttu että saa olla m-tilassa irtonaisena, kun akkua ladataan. Ja sehän on selvä se että kuka sitä nyt akkua irti alkaisi ottamaan latausta varten.

jcarlson siitä en tiedä luetaanko akvaario m-tilaksi vai ei, mutta tarkoitin yleisesti, että aina on se vaara olemassa.

Vähän hypätään aiheesta toiseen. Tuohon sähköturvallisuusstandarheihin/määräyksiin. Kokoajan kehitetään parempaa ja turvallisempia asioita ja esineitä ja sitä myöten vanha asia/esine saatetaan kieltää vaikka onkin toimiva ja hyvä.
Ei SAABeja korjata, niitä huolletaan!!!
Grieger
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Su Tammi 17, 2010 10:39

Re: Ylläpitolataus??

Viesti Kirjoittaja Grieger »

Joo. Tuntuu, että tästä asiasta voisi keskustella koko loppuillan :D
Täytyy sen verran vielä todeta :) , että vaikka laturi on kiinteästi m-tilassa ja piuhat kiinni akussa niin ainahan se "virrananto" tulee tehtyä "viimeisenä" kun laittaa sen lohkolämmittimen tai laturin johdon seinään. Sen uskon että laturia ei saa asentaa kiinteästi m-tilaan (joka oli uusi tieto meikäläiselle), mutta silti vaan tuntuu jotenkin "typerältä" säännöltä.
Ei SAABeja korjata, niitä huolletaan!!!
Vastaa Viestiin