280 pyynti ok, eli pyytää n. 1.8bar ahtoja. Tuo 280 sis myös ilmanpaineen. Baro ok myös. Todelliset ahdot kyllä liian alhaalla eli vain 0,6bar jos 160 lukemaa maksimissaan.VictorKilo kirjoitti: Itse yritin tulkita livedatan taulukkoa ja koeajon aikana boost pressure command käy korkeimmillaan 280 tienoilla (2,8 bar?) ja boost pressure tällöin muistaakseni noin 160. Baro näytti tasaista 101 koko ajan. Alimmillaan boost käy 60 tienoolla. Silloin kun on tehon rajoitus on päällä baro ja boost on koko ajon aikana 101 eli vallitseva ilmanpaine.
P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?
Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?
93SC TTiD
Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?
Noista täytyy miinustaa vallitseva ilmanpaine jotta saadaan järkeviä lukemia. Eli ahtopyyntö tosiaan käy 1.8 barissa, mitattu ahtopaine 0.6 barissa (tarkista vielä että onko tämä oikein muistettu, 0.6 barin ahdot ovat liian matalat). Ilmanpaine (baro) näyttäisi olevan järkevä. Tuo 60 kPa boost taas tarkoittaa sitä, että imusarjassa (!) paine on -0.4 baria eli imu päällä. Tämä tilanne on esimerkiksi silloin kun rullailet kaasu ylhäällä.VictorKilo kirjoitti:Huollossa istuskelen juuri. Ekan puolen tunnin aikana vaihdettu uusi anturi. Sain avaimet ja ohjeet tulla takaisin jos vika uusiutuu. Laitoin auton ulkona tulille ja kopterihan se sinne jäi palamaan! No takasin sisälle ja nyt odotellaan että mitä seuraavaksi keksivät. Tuo vikakoodihan ei ihan joka kerta pompsahda käynnistettäessä eikä kai kesken ajonkaan. Siis jos sen on kuitannut op-comilla pois. Mutta vähintään kahden startin jälkeen ilmaatuu taas. Itse yritin tulkita livedatan taulukkoa ja koeajon aikana boost pressure command käy korkeimmillaan 280 tienoilla (2,8 bar?) ja boost pressure tällöin muistaakseni noin 160. Baro näytti tasaista 101 koko ajan. Alimmillaan boost käy 60 tienoolla. Silloin kun on tehon rajoitus on päällä baro ja boost on koko ajon aikana 101 eli vallitseva ilmanpaine.
Lukemat vaikuttavat muuten olevan imusarjassa olevalta paineanturilta, ei siltä ahtoputkessa sijaitsevalta paine-/lämpötila-anturilta (siinä anturissa ei pitäisi imutilannetta päästä syntymään ollenkaan). Voisiko vika siis olla imusarjan paineanturissa eikä ahtoputken paine-/lämpötila-anturissa?
Edit: diisselissä ei kuulemma ole anturia kuin imusarjassa. Miksi imusarjan paineanturi näyttää vian päällä ollessa jatkuvasti samaa kuin vallitseva ilmanpaine, sehän tarkoittaisi että imua ei olisi missään vaiheessa...?
Viimeksi muokannut glyzer, Ke Helmi 29, 2012 12:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9³ SC 1.8t
Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?
Dieselissä ei ole paineanturia ahtoputkessa, ainoastaan imusarjassa.glyzer kirjoitti:Noista täytyy miinustaa vallitseva ilmanpaine jotta saadaan järkeviä lukemia. Eli ahtopyyntö tosiaan käy 1.8 barissa, mitattu ahtopaine 0.6 barissa (tarkista vielä että onko tämä oikein muistettu, 0.6 barin ahdot ovat liian matalat). Ilmanpaine (baro) näyttäisi olevan järkevä. Tuo 60 kPa boost taas tarkoittaa sitä, että imusarjassa (!) paine on -0.4 baria eli imu päällä. Tämä tilanne on esimerkiksi silloin kun rullailet kaasu ylhäällä.VictorKilo kirjoitti:Huollossa istuskelen juuri. Ekan puolen tunnin aikana vaihdettu uusi anturi. Sain avaimet ja ohjeet tulla takaisin jos vika uusiutuu. Laitoin auton ulkona tulille ja kopterihan se sinne jäi palamaan! No takasin sisälle ja nyt odotellaan että mitä seuraavaksi keksivät. Tuo vikakoodihan ei ihan joka kerta pompsahda käynnistettäessä eikä kai kesken ajonkaan. Siis jos sen on kuitannut op-comilla pois. Mutta vähintään kahden startin jälkeen ilmaatuu taas. Itse yritin tulkita livedatan taulukkoa ja koeajon aikana boost pressure command käy korkeimmillaan 280 tienoilla (2,8 bar?) ja boost pressure tällöin muistaakseni noin 160. Baro näytti tasaista 101 koko ajan. Alimmillaan boost käy 60 tienoolla. Silloin kun on tehon rajoitus on päällä baro ja boost on koko ajon aikana 101 eli vallitseva ilmanpaine.
Lukemat vaikuttavat muuten olevan imusarjassa olevalta paineanturilta, ei siltä ahtoputkessa sijaitsevalta paine-/lämpötila-anturilta (siinä anturissa ei pitäisi imutilannetta päästä syntymään ollenkaan). Voisiko vika siis olla imusarjan paineanturissa eikä ahtoputken paine-/lämpötila-anturissa?
93SC TTiD
Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?
Sehän selittää No, vian päällä ollessa imusarjan paineanturi näyttää aina samaa arvoa mitä barometric eli vallitsevaa ilmanpainetta. Voiko näin olla, eikö se tarkoita että imua ei olisi missään vaiheessa...?Sportti kirjoitti:Dieselissä ei ole paineanturia ahtoputkessa, ainoastaan imusarjassa.
9³ SC 1.8t
Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?
Sehän taitaa olla niin, että vian ollessa päällä turbon ei anneta ahtaa ollenkaan. Sen vuoksi imusarjassa on sama paine kuin ilmanpaine. Kaasuläppää ei ole kuristamassa ennen imusarjaa, joten imusarjan paine noudattaa ilmapainetta.
Imusarjan läpät, mikäli niitä on, aiheuttanevat kuristusta niitä kiinni käännettäessä. Tällöin imusarjan paine menee vallitsevaa ilmanpainetta pienemmäksi.
Kieltämättä hankala tapaus. Onko tässä TTID-koneessa imusarjanläppiä?
Jos sellaiset on, niin olisiko mahdollista, että ne eivät nyt toimi oikein, joten imusarjan paine jää alhaisemmaksi kuin sen laskennallinen arvo, etenkin ahdettaessa korostuu. Tämän tyyppiset läpät ovat suuri ongelma useissa eri automerkeissä dieselien yhteydessä.
Harmi, kun ei ole sitä WIS:ä tähän malliin.
Imusarjan läpät, mikäli niitä on, aiheuttanevat kuristusta niitä kiinni käännettäessä. Tällöin imusarjan paine menee vallitsevaa ilmanpainetta pienemmäksi.
Kieltämättä hankala tapaus. Onko tässä TTID-koneessa imusarjanläppiä?
Jos sellaiset on, niin olisiko mahdollista, että ne eivät nyt toimi oikein, joten imusarjan paine jää alhaisemmaksi kuin sen laskennallinen arvo, etenkin ahdettaessa korostuu. Tämän tyyppiset läpät ovat suuri ongelma useissa eri automerkeissä dieselien yhteydessä.
Harmi, kun ei ole sitä WIS:ä tähän malliin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?
Läpät löytyy. DTH-koneissa vikaherkkä paikka. DTR:n osalta ei. Tai ainakaan ei ole tullut netissä = varmaa tietoa vastaan. Luulisi, että antaisi omaa vikakoodia, jos jumittaa/liike puutteellinen??petrisa kirjoitti:Kieltämättä hankala tapaus. Onko tässä TTID-koneessa imusarjanläppiä?
Jos sellaiset on, niin olisiko mahdollista, että ne eivät nyt toimi oikein, joten imusarjan paine jää alhaisemmaksi kuin sen laskennallinen arvo, etenkin ahdettaessa korostuu. Tämän tyyppiset läpät ovat suuri ongelma useissa eri automerkeissä dieselien yhteydessä.
Harmi, kun ei ole sitä WIS:ä tähän malliin.
93SC TTiD
Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?
WIS sanoo vikakriteeriksi: Ahtopaineen ja ilmankehäpaineen välinen ero on yli 15kPa kauemmin kuin 20s.
Johtosarjan tarkastusta suosittaa:
- Vika ohjausyksikön naarasliittimessä voi olla syynä vikakoodiin. Tarkasta hapettumisen ja irronneen navan varalta sekä navan puristusvoima.
Johtosarjan tarkastusta suosittaa:
- Vika ohjausyksikön naarasliittimessä voi olla syynä vikakoodiin. Tarkasta hapettumisen ja irronneen navan varalta sekä navan puristusvoima.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 88
- Liittynyt: To Elo 05, 2010 21:36
- Paikkakunta: Rauma
Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?
Täytyypä tarkistaa liittimet. Täytyy ensin tutkia että missä se ohjausyksikkö on koska olen ihan peukalo keskellä kämmentä moottoriasioissa. Sitten vois yrittää itse tutkia se liitäntä sillä ensi viikoksi on varattu huoltoaika jolloin olis tarkoitus vaihtaa moottorinohjausyksikkö (800 euroa!). Lupasivat että ei tarvi ohjausyksikköä kustantaa jos se ei ratkaise ongelmaa, siksi suostuin, mutta jos se voi olla liittimissä se vika niin saattaa korjaantua siinä vaihdon yhteydessä vaikka vanha ohjausyksikkö olisikin ehjä. Tänään siis kokeiltiin uutta paineanturia ja ilmamassa-anturia ilman tuloksia.
9-3 SC TTID vm. -08 exät: 9-3 SC 1.8t vm. -06; NG 900 S 2.0 vm. -96
Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?
Olisiko antaa vinkkiä missä ohjausyksikkö ja naarasliitin sijaitsee?jmaatta kirjoitti:WIS sanoo vikakriteeriksi: Ahtopaineen ja ilmankehäpaineen välinen ero on yli 15kPa kauemmin kuin 20s.
Johtosarjan tarkastusta suosittaa:
- Vika ohjausyksikön naarasliittimessä voi olla syynä vikakoodiin. Tarkasta hapettumisen ja irronneen navan varalta sekä navan puristusvoima.
Nim. peukalo keskellä kämmentä
Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?
Imusarjan läppiin liittyen.
En tiedä tarkasti miten niiden toimintaa tarkkaillaan, kun ei ole sitä uudempaa wissiä.
Ainakin cdi-mersuissa niissä on runsaasti vikaa ja tarkkailu toimii suoraan vain moottorin osalta. Kun moottori pyörii ohjauksen mukaan, on se siltä osin kunnossa. Todellisuudessa läpät eivät välttämättä liiku. Näin käy silloin, kun läppien akseli irtoaa tai hajoaa moottorin päästä. Mersuissa tulee kuitenkin vikakoodi imusarjan läppiin liittyen, kun eri antureiden: paine ja ilmamassa, eivät muutu läppiä käänneltäessä. Eli vikatieto saadaan välillisesti muuta kautta. Myös niiden toiminta on helppo testata pakko-ohjaustestillä ja apumies katsoo pyöriikö läppäakseli.
Mitenkähän lienee saabeissa tuo hoidettu eli miten läppien vika esiintyy vikakoodina ja voiko op-comilla tehdä pakko-ohjaustestin.
Luulisi ainakin saabin huollossa osattavan huomioida läppien mahdollinen vika tai oireilu.
Tuntuu ainakin näin äkkiä, että itse ecun vikaantuminen tällä tavoin olisi melko epätodennäköistä. Eihän siinä sikäli mitään, jos huolto ottaa sen piikkiinsä erehtyessään vikakohteesta. Jotenkin vain tuntuu, että vika on muualla esim. tuolla aiemmin mainitut johtosarjaviat ym.
En tiedä tarkasti miten niiden toimintaa tarkkaillaan, kun ei ole sitä uudempaa wissiä.
Ainakin cdi-mersuissa niissä on runsaasti vikaa ja tarkkailu toimii suoraan vain moottorin osalta. Kun moottori pyörii ohjauksen mukaan, on se siltä osin kunnossa. Todellisuudessa läpät eivät välttämättä liiku. Näin käy silloin, kun läppien akseli irtoaa tai hajoaa moottorin päästä. Mersuissa tulee kuitenkin vikakoodi imusarjan läppiin liittyen, kun eri antureiden: paine ja ilmamassa, eivät muutu läppiä käänneltäessä. Eli vikatieto saadaan välillisesti muuta kautta. Myös niiden toiminta on helppo testata pakko-ohjaustestillä ja apumies katsoo pyöriikö läppäakseli.
Mitenkähän lienee saabeissa tuo hoidettu eli miten läppien vika esiintyy vikakoodina ja voiko op-comilla tehdä pakko-ohjaustestin.
Luulisi ainakin saabin huollossa osattavan huomioida läppien mahdollinen vika tai oireilu.
Tuntuu ainakin näin äkkiä, että itse ecun vikaantuminen tällä tavoin olisi melko epätodennäköistä. Eihän siinä sikäli mitään, jos huolto ottaa sen piikkiinsä erehtyessään vikakohteesta. Jotenkin vain tuntuu, että vika on muualla esim. tuolla aiemmin mainitut johtosarjaviat ym.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?
Pelkääjän puolen sisälokarin takana.Pipo kirjoitti:Olisiko antaa vinkkiä missä ohjausyksikkö ja naarasliitin sijaitsee?jmaatta kirjoitti:WIS sanoo vikakriteeriksi: Ahtopaineen ja ilmankehäpaineen välinen ero on yli 15kPa kauemmin kuin 20s.
Johtosarjan tarkastusta suosittaa:
- Vika ohjausyksikön naarasliittimessä voi olla syynä vikakoodiin. Tarkasta hapettumisen ja irronneen navan varalta sekä navan puristusvoima.
Nim. peukalo keskellä kämmentä
93SC TTiD
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 88
- Liittynyt: To Elo 05, 2010 21:36
- Paikkakunta: Rauma
Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?
mikäs rasia se akun takana oleva boksi on jossa lukee electronic control unit? Luulin että se olis moottorinohjausyksikkö. Auto on siis TTiD. Sen liittimiä vähän ruiskuttelin ja runkutin ja se mitään auttanut. Alkaa hippasen ottaa pannun kun Saab-huollossa ovat ihan yhtä pihalla kuin minä. Taitaa oikeasti olla erikoislaatuinen vika. Tänään työmatkalla testailin taas rakkineen rajoja. Täyskiihdytys nelosella 1500-3000 rpm. Alku ihan hyvällä väännöllä, sitten 2000-2700 menee ihan tukkoon ja meno tahmeahkoa kun taas 2700-3000+ kiihtyy hyvin. Tästä pitkä moottorijarrutus ja sen jälkeen auto vikatilaan eli tehot poissa ja vakionopeudensäädin ei toimi. Uusi käynnistys ja tehot on taas suurin piirtein tallella.
9-3 SC TTID vm. -08 exät: 9-3 SC 1.8t vm. -06; NG 900 S 2.0 vm. -96
Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?
Akun takana on ainakin ESP:n boksi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?
Akun vieressä on hehkujen ohjausboksi. Mä tekisin nyt niin, että ottaisin tuossa tilanteessa OP-comilla kuvailemasi kiihdytyksen mittaisen login ja siitä lähtisin tutkimaan, mitä tapahtuu, kun vikatilan lyö päälle. Dataahan siinä on perkeleesti, mutta loppupelissä muutaman kanavan datasta pitäisi päästä jyvälle tapahtumasta.VictorKilo kirjoitti:mikäs rasia se akun takana oleva boksi on jossa lukee electronic control unit? Luulin että se olis moottorinohjausyksikkö. Täyskiihdytys nelosella 1500-3000 rpm. Alku ihan hyvällä väännöllä, sitten 2000-2700 menee ihan tukkoon ja meno tahmeahkoa kun taas 2700-3000+ kiihtyy hyvin. Tästä pitkä moottorijarrutus ja sen jälkeen auto vikatilaan eli tehot poissa ja vakionopeudensäädin ei toimi. Uusi käynnistys ja tehot on taas suurin piirtein tallella.
93SC TTiD
Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?
Tuo edellisen viestin toiminta saa minulta kannatusta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)