-08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ennakkoa voi ja pitääkin lisätä viinalla, etenkin alakierroksilla. Ennemmin niin, että voidaan lisätä koska nakutusvaaraa ei ole ja tästä syystä saadaan parempi hyötysuhde, vääntö ja teho. Sekä matalampi pakokaasun lämpötila.

Maksimi ennakko bensalla yläkierroksilla turboahdetussa moottorissa on pikemminkin 10-15 astetta kuin 30, juuri nakutuksen vuoksi. Etanoli kanssa voidaan käyttää esim 15-20 astetta joka on selvästi optimaalisempi. 30 astetta ei tarvita kuin alipaineilla mutta täällä merkitys on pieni koska pientä kuormaa ja suuria kierroksia ei juuri tarvita.

Ero ennakossa on dramaattisempi alakierroksilla, esim. vääntöalueella voi olla jopa 10 astetta enemmän ennakkoa kuin bensalla ja vastaavasti vääntö paranee.

Ero ennakossa ei ole aivan lineaarinen koska etanolin palamisnopeus on hieman korkeampi kuin bensalla, joten yläkierroksilla optimiennakko olisi hieman myöhäisempi kuin bensalla. Bensalla optimiennakkoa tosin ei voi koskaan ahdoilla käyttää nakutuksen takia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

Onko softaa saatavana muualla kun Vaassa ? Vähän turhan pitkä matka täältä Kouvolasta pelkän softan takia.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Muutama ruuvi auki ja boksi postiin niin ei tarvi täällä asti auton käydä. ;)

OT: päivittyi eilen 2006 9-3 1,8t myös biopoweriksi, uudemmalla eculla ja 2003-2006 Aero suuttimilla. Aeron suuttimet oli softaviilauksen avulla "bolt-on" eli ei tarvitse hommata niitä uudempia biopower-mallin suuttimia ja niille johtosarjaa tai ehkä jopa tukkia (klipsit erilaiset 07-> vrt vanhemmat).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Oy_sa_Ab
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Marras 09, 2011 17:48

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja Oy_sa_Ab »

Täällä olisi myös 06 vuoden saapakseen etanolipäivitysta mietitty, mutta osat vielä haussa. Onko tuo 55565504 mallin ecu ainoa joka sopii? Nimittäin osanumerolla 55567903 löytyi myös 07 jälkeisiä ecuja.
avaittinen
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: La Huhti 14, 2012 09:23
Paikkakunta: Lahti

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja avaittinen »

ja jos kokemuksia haluatte niin itsellä juurikin carlsonin vääntämä softa ja biopower mallin tulpat. auto on 2008 SC 2.0t ei mitään moittimista. tehot 225/360 etanolilla (muistaakseni). auto on kuin toiselta planeetalta päivityksen jälkeen.
9-3 Tids -08
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Oy_sa_Ab kirjoitti:Täällä olisi myös 06 vuoden saapakseen etanolipäivitysta mietitty, mutta osat vielä haussa. Onko tuo 55565504 mallin ecu ainoa joka sopii? Nimittäin osanumerolla 55567903 löytyi myös 07 jälkeisiä ecuja.
Kyllä sopii myös 55567903.

Käypiä ECU osanumeroita ovat ainakin 55565504, 55565020, 55567903, 55567225.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
kaseva
"Viggen"
Viestit: 616
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja kaseva »

avaittinen kirjoitti:ja jos kokemuksia haluatte niin itsellä juurikin carlsonin vääntämä softa ja biopower mallin tulpat. auto on 2008 SC 2.0t ei mitään moittimista. tehot 225/360 etanolilla (muistaakseni). auto on kuin toiselta planeetalta päivityksen jälkeen.
Uskallatko paljastaa kulutuksen matka-ajossa? Mieluummin inhorealistinen lukema kuin "autotehtaan" ilmoitus...

Pitäisi työmatka-auto (V6 TiD) päivittää tuoreempaan ja on alkanut kovasti kiinnostaa myös pikku-kolmonen. Täytyisi vaan saada riittävästi tietoa kulutuksesta etanolilla jotta voisi laskea kannattaako luopua diesel-vaihtoehdosta.

edit: ajatusvihre
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja suorsa »

9-3ss Aero -04 6-lovisella askilla E85:lla SID:in mukaan 9,6l/100km reippaassa maantieajossa. Polttoainekulut hyvin likellä samaa kuin allekirjoituksen 9-5 Tid -08:ssa (jonkun sortin virisofta purkissa).
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja Nappe »

9-3SC -07 aut. 225/45-17" kitkoilla kuluttaa 90km/h maantieajossa ~9,5l/100km ja 100km/h maantienopeudessa tasan 10l/100km Etanolia.
Lähiö/kaupunkipyörityksessä kulutus on ollut 12,5l/100km +/-0,2l viimeiset 5 tankillista.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
93se.tj
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 17:59

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja 93se.tj »

mitä mun autoon tarvii tehdä/teetää tolle E85,lle ja mitä kustantaa? 8O auto on 05-ss ja siinä on BSR softa
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja Nappe »

jcarlson kirjoitti:Muutama ruuvi auki ja boksi postiin niin ei tarvi täällä asti auton käydä. ;)

OT: päivittyi eilen 2006 9-3 1,8t myös biopoweriksi, uudemmalla eculla ja 2003-2006 Aero suuttimilla. Aeron suuttimet oli softaviilauksen avulla "bolt-on" eli ei tarvitse hommata niitä uudempia biopower-mallin suuttimia ja niille johtosarjaa tai ehkä jopa tukkia (klipsit erilaiset 07-> vrt vanhemmat).
Jatkan OT-puolella, eli uudemmat suuttimet sopivat vanhaan bensatukkiin kun käyttää vanhojen suuttimien klipsut. Suuttimien alla holkit jäävät edelleen käyttöön, poistuvat jos käytetään uudemman mallin suutintukkia.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Oy_sa_Ab
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Marras 09, 2011 17:48

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja Oy_sa_Ab »

Jatkan OT-puolella, eli uudemmat suuttimet sopivat vanhaan bensatukkiin kun käyttää vanhojen suuttimien klipsut. Suuttimien alla holkit jäävät edelleen käyttöön, poistuvat jos käytetään uudemman mallin suutintukkia.
Anteeksi huono luetun ymmärtäminen, mutta pitää varmistaa..
Sopii siis sähköisesti (junior timer/delphi liittimet) ja mekaanisesti? Eikö uudet ole kuitenkin eri korkuiset, jolloin pitää jotain koroketta (8mm mutteri tms) laittaa väliin? Vai tarkoitatko tuolla holkilla samaa asiaa?
Itselläni on 06 mallin 1.8t SC ja olen siihen juurikin suuttimia etsimässä. Aeron suuttimet menisivät ns. bolt-on mutta näitä tavallisia olisi ehkä helpommin saatavilla.
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Oy_sa_Ab kirjoitti:
Jatkan OT-puolella, eli uudemmat suuttimet sopivat vanhaan bensatukkiin kun käyttää vanhojen suuttimien klipsut. Suuttimien alla holkit jäävät edelleen käyttöön, poistuvat jos käytetään uudemman mallin suutintukkia.
Anteeksi huono luetun ymmärtäminen, mutta pitää varmistaa..
Sopii siis sähköisesti (junior timer/delphi liittimet) ja mekaanisesti? Eikö uudet ole kuitenkin eri korkuiset, jolloin pitää jotain koroketta (8mm mutteri tms) laittaa väliin? Vai tarkoitatko tuolla holkilla samaa asiaa?
Itselläni on 06 mallin 1.8t SC ja olen siihen juurikin suuttimia etsimässä. Aeron suuttimet menisivät ns. bolt-on mutta näitä tavallisia olisi ehkä helpommin saatavilla.
Uudemmat (USCAR EV6) ja vanhemmat (MiniDelphi) liittimet eivät sovi keskenään, vaatii oikeat liittimet eli uudemman suuttimien johtosarjan jos tällaiset laittaa (ovh 50e marmorilla).

Uudemmat ja vanhemmat suuttimet ovat samanpituiset ~60mm "long style".

Olen asentanut mm. uudemmat suuttimet vanhaan bensatukkiin vaihtamalla ainoastaan suuttimet sekä johtosarjan (sekä ECU+softaa tietty) kaikki muu jäi ennalleen.

Olen asentanut uudet suuttimet bensatukkineen ja johtosajoineen vanhempaan autoon, tällöin poistetaan suuttimien alla olevat holkit, menee bolt-on muuten.

Olen myös asentanut OG9-3:sta ottamani Dekan 630cc suuttimet "uuteen" bensatukkiin, bolt-on kunhan vaihdoin johtosarjaan oikeat liittimet (vanhanmalliset, EV1).

Olen asentanut "tavalliset" Dekan 870cc suuttimet vanhaan suutintukkiin, bolt-on kunhan johtosarja oli oikea, eli käytin USCAR-suuttimet ja uudempaa johtosarjaa.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Lisätään tuohon em. kokemusten listaan myös uudenmalliseen suutintukkiin asennetut 870cc dekat. Ei ongelmaa, liittimet vaihtoon vaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
avaittinen
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: La Huhti 14, 2012 09:23
Paikkakunta: Lahti

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja avaittinen »

kaseva kirjoitti:
avaittinen kirjoitti:ja jos kokemuksia haluatte niin itsellä juurikin carlsonin vääntämä softa ja biopower mallin tulpat. auto on 2008 SC 2.0t ei mitään moittimista. tehot 225/360 etanolilla (muistaakseni). auto on kuin toiselta planeetalta päivityksen jälkeen.
Uskallatko paljastaa kulutuksen matka-ajossa? Mieluummin inhorealistinen lukema kuin "autotehtaan" ilmoitus...

Pitäisi työmatka-auto (V6 TiD) päivittää tuoreempaan ja on alkanut kovasti kiinnostaa myös pikku-kolmonen. Täytyisi vaan saada riittävästi tietoa kulutuksesta etanolilla jotta voisi laskea kannattaako luopua diesel-vaihtoehdosta.

edit: ajatusvihre
aikalailla samat mitä nappe sanoikin. eli sen 10 pintaan maantiellä menee ja kaupungissa 13l/100km menis varmaan vähemmälläkin mutta toi kaasujalka painaa välillä ja mukava välillä härnätä näitä bmw kuljettajia :lol:
9-3 Tids -08
Vastaa Viestiin