-08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle
Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle
Ennakkoa voi ja pitääkin lisätä viinalla, etenkin alakierroksilla. Ennemmin niin, että voidaan lisätä koska nakutusvaaraa ei ole ja tästä syystä saadaan parempi hyötysuhde, vääntö ja teho. Sekä matalampi pakokaasun lämpötila.
Maksimi ennakko bensalla yläkierroksilla turboahdetussa moottorissa on pikemminkin 10-15 astetta kuin 30, juuri nakutuksen vuoksi. Etanoli kanssa voidaan käyttää esim 15-20 astetta joka on selvästi optimaalisempi. 30 astetta ei tarvita kuin alipaineilla mutta täällä merkitys on pieni koska pientä kuormaa ja suuria kierroksia ei juuri tarvita.
Ero ennakossa on dramaattisempi alakierroksilla, esim. vääntöalueella voi olla jopa 10 astetta enemmän ennakkoa kuin bensalla ja vastaavasti vääntö paranee.
Ero ennakossa ei ole aivan lineaarinen koska etanolin palamisnopeus on hieman korkeampi kuin bensalla, joten yläkierroksilla optimiennakko olisi hieman myöhäisempi kuin bensalla. Bensalla optimiennakkoa tosin ei voi koskaan ahdoilla käyttää nakutuksen takia.
Maksimi ennakko bensalla yläkierroksilla turboahdetussa moottorissa on pikemminkin 10-15 astetta kuin 30, juuri nakutuksen vuoksi. Etanoli kanssa voidaan käyttää esim 15-20 astetta joka on selvästi optimaalisempi. 30 astetta ei tarvita kuin alipaineilla mutta täällä merkitys on pieni koska pientä kuormaa ja suuria kierroksia ei juuri tarvita.
Ero ennakossa on dramaattisempi alakierroksilla, esim. vääntöalueella voi olla jopa 10 astetta enemmän ennakkoa kuin bensalla ja vastaavasti vääntö paranee.
Ero ennakossa ei ole aivan lineaarinen koska etanolin palamisnopeus on hieman korkeampi kuin bensalla, joten yläkierroksilla optimiennakko olisi hieman myöhäisempi kuin bensalla. Bensalla optimiennakkoa tosin ei voi koskaan ahdoilla käyttää nakutuksen takia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle
Onko softaa saatavana muualla kun Vaassa ? Vähän turhan pitkä matka täältä Kouvolasta pelkän softan takia.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
#406
Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle
Muutama ruuvi auki ja boksi postiin niin ei tarvi täällä asti auton käydä. ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
OT: päivittyi eilen 2006 9-3 1,8t myös biopoweriksi, uudemmalla eculla ja 2003-2006 Aero suuttimilla. Aeron suuttimet oli softaviilauksen avulla "bolt-on" eli ei tarvitse hommata niitä uudempia biopower-mallin suuttimia ja niille johtosarjaa tai ehkä jopa tukkia (klipsit erilaiset 07-> vrt vanhemmat).
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
OT: päivittyi eilen 2006 9-3 1,8t myös biopoweriksi, uudemmalla eculla ja 2003-2006 Aero suuttimilla. Aeron suuttimet oli softaviilauksen avulla "bolt-on" eli ei tarvitse hommata niitä uudempia biopower-mallin suuttimia ja niille johtosarjaa tai ehkä jopa tukkia (klipsit erilaiset 07-> vrt vanhemmat).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle
Täällä olisi myös 06 vuoden saapakseen etanolipäivitysta mietitty, mutta osat vielä haussa. Onko tuo 55565504 mallin ecu ainoa joka sopii? Nimittäin osanumerolla 55567903 löytyi myös 07 jälkeisiä ecuja.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 123
- Liittynyt: La Huhti 14, 2012 09:23
- Paikkakunta: Lahti
Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle
ja jos kokemuksia haluatte niin itsellä juurikin carlsonin vääntämä softa ja biopower mallin tulpat. auto on 2008 SC 2.0t ei mitään moittimista. tehot 225/360 etanolilla (muistaakseni). auto on kuin toiselta planeetalta päivityksen jälkeen.
9-3 Tids -08
Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle
Kyllä sopii myös 55567903.Oy_sa_Ab kirjoitti:Täällä olisi myös 06 vuoden saapakseen etanolipäivitysta mietitty, mutta osat vielä haussa. Onko tuo 55565504 mallin ecu ainoa joka sopii? Nimittäin osanumerolla 55567903 löytyi myös 07 jälkeisiä ecuja.
Käypiä ECU osanumeroita ovat ainakin 55565504, 55565020, 55567903, 55567225.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle
Uskallatko paljastaa kulutuksen matka-ajossa? Mieluummin inhorealistinen lukema kuin "autotehtaan" ilmoitus...avaittinen kirjoitti:ja jos kokemuksia haluatte niin itsellä juurikin carlsonin vääntämä softa ja biopower mallin tulpat. auto on 2008 SC 2.0t ei mitään moittimista. tehot 225/360 etanolilla (muistaakseni). auto on kuin toiselta planeetalta päivityksen jälkeen.
Pitäisi työmatka-auto (V6 TiD) päivittää tuoreempaan ja on alkanut kovasti kiinnostaa myös pikku-kolmonen. Täytyisi vaan saada riittävästi tietoa kulutuksesta etanolilla jotta voisi laskea kannattaako luopua diesel-vaihtoehdosta.
edit: ajatusvihre
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle
9-3ss Aero -04 6-lovisella askilla E85:lla SID:in mukaan 9,6l/100km reippaassa maantieajossa. Polttoainekulut hyvin likellä samaa kuin allekirjoituksen 9-5 Tid -08:ssa (jonkun sortin virisofta purkissa).
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle
9-3SC -07 aut. 225/45-17" kitkoilla kuluttaa 90km/h maantieajossa ~9,5l/100km ja 100km/h maantienopeudessa tasan 10l/100km Etanolia.
Lähiö/kaupunkipyörityksessä kulutus on ollut 12,5l/100km +/-0,2l viimeiset 5 tankillista.
Lähiö/kaupunkipyörityksessä kulutus on ollut 12,5l/100km +/-0,2l viimeiset 5 tankillista.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle
mitä mun autoon tarvii tehdä/teetää tolle E85,lle ja mitä kustantaa?
auto on 05-ss ja siinä on BSR softa
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle
Jatkan OT-puolella, eli uudemmat suuttimet sopivat vanhaan bensatukkiin kun käyttää vanhojen suuttimien klipsut. Suuttimien alla holkit jäävät edelleen käyttöön, poistuvat jos käytetään uudemman mallin suutintukkia.jcarlson kirjoitti:Muutama ruuvi auki ja boksi postiin niin ei tarvi täällä asti auton käydä.
OT: päivittyi eilen 2006 9-3 1,8t myös biopoweriksi, uudemmalla eculla ja 2003-2006 Aero suuttimilla. Aeron suuttimet oli softaviilauksen avulla "bolt-on" eli ei tarvitse hommata niitä uudempia biopower-mallin suuttimia ja niille johtosarjaa tai ehkä jopa tukkia (klipsit erilaiset 07-> vrt vanhemmat).
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle
Anteeksi huono luetun ymmärtäminen, mutta pitää varmistaa..Jatkan OT-puolella, eli uudemmat suuttimet sopivat vanhaan bensatukkiin kun käyttää vanhojen suuttimien klipsut. Suuttimien alla holkit jäävät edelleen käyttöön, poistuvat jos käytetään uudemman mallin suutintukkia.
Sopii siis sähköisesti (junior timer/delphi liittimet) ja mekaanisesti? Eikö uudet ole kuitenkin eri korkuiset, jolloin pitää jotain koroketta (8mm mutteri tms) laittaa väliin? Vai tarkoitatko tuolla holkilla samaa asiaa?
Itselläni on 06 mallin 1.8t SC ja olen siihen juurikin suuttimia etsimässä. Aeron suuttimet menisivät ns. bolt-on mutta näitä tavallisia olisi ehkä helpommin saatavilla.
Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle
Uudemmat (USCAR EV6) ja vanhemmat (MiniDelphi) liittimet eivät sovi keskenään, vaatii oikeat liittimet eli uudemman suuttimien johtosarjan jos tällaiset laittaa (ovh 50e marmorilla).Oy_sa_Ab kirjoitti:Anteeksi huono luetun ymmärtäminen, mutta pitää varmistaa..Jatkan OT-puolella, eli uudemmat suuttimet sopivat vanhaan bensatukkiin kun käyttää vanhojen suuttimien klipsut. Suuttimien alla holkit jäävät edelleen käyttöön, poistuvat jos käytetään uudemman mallin suutintukkia.
Sopii siis sähköisesti (junior timer/delphi liittimet) ja mekaanisesti? Eikö uudet ole kuitenkin eri korkuiset, jolloin pitää jotain koroketta (8mm mutteri tms) laittaa väliin? Vai tarkoitatko tuolla holkilla samaa asiaa?
Itselläni on 06 mallin 1.8t SC ja olen siihen juurikin suuttimia etsimässä. Aeron suuttimet menisivät ns. bolt-on mutta näitä tavallisia olisi ehkä helpommin saatavilla.
Uudemmat ja vanhemmat suuttimet ovat samanpituiset ~60mm "long style".
Olen asentanut mm. uudemmat suuttimet vanhaan bensatukkiin vaihtamalla ainoastaan suuttimet sekä johtosarjan (sekä ECU+softaa tietty) kaikki muu jäi ennalleen.
Olen asentanut uudet suuttimet bensatukkineen ja johtosajoineen vanhempaan autoon, tällöin poistetaan suuttimien alla olevat holkit, menee bolt-on muuten.
Olen myös asentanut OG9-3:sta ottamani Dekan 630cc suuttimet "uuteen" bensatukkiin, bolt-on kunhan vaihdoin johtosarjaan oikeat liittimet (vanhanmalliset, EV1).
Olen asentanut "tavalliset" Dekan 870cc suuttimet vanhaan suutintukkiin, bolt-on kunhan johtosarja oli oikea, eli käytin USCAR-suuttimet ja uudempaa johtosarjaa.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle
Lisätään tuohon em. kokemusten listaan myös uudenmalliseen suutintukkiin asennetut 870cc dekat. Ei ongelmaa, liittimet vaihtoon vaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Ruisku"
- Viestit: 123
- Liittynyt: La Huhti 14, 2012 09:23
- Paikkakunta: Lahti
Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle
aikalailla samat mitä nappe sanoikin. eli sen 10 pintaan maantiellä menee ja kaupungissa 13l/100km menis varmaan vähemmälläkin mutta toi kaasujalka painaa välillä ja mukava välillä härnätä näitä bmw kuljettajiakaseva kirjoitti:Uskallatko paljastaa kulutuksen matka-ajossa? Mieluummin inhorealistinen lukema kuin "autotehtaan" ilmoitus...avaittinen kirjoitti:ja jos kokemuksia haluatte niin itsellä juurikin carlsonin vääntämä softa ja biopower mallin tulpat. auto on 2008 SC 2.0t ei mitään moittimista. tehot 225/360 etanolilla (muistaakseni). auto on kuin toiselta planeetalta päivityksen jälkeen.
Pitäisi työmatka-auto (V6 TiD) päivittää tuoreempaan ja on alkanut kovasti kiinnostaa myös pikku-kolmonen. Täytyisi vaan saada riittävästi tietoa kulutuksesta etanolilla jotta voisi laskea kannattaako luopua diesel-vaihtoehdosta.
edit: ajatusvihre
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
9-3 Tids -08