Ilmamäärämittari

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
773E
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 03:01

Re: Ilmamäärämittari

Viesti Kirjoittaja 773E »

Irrotin letkun, putsailin paikat ja laitoin liittimet takas. Sen jälkeen joku kuus täyskiihytystä tuntu hyvältä ehkä, mut ongelmat alko uudelleen. Täysillä kiihdyttäessä kuuluu tasaisesti vajaan sekunnin frekvenssillä tsuup-tsuup-tsuup-... ja auto kiihtyy epätasaisesti äänen kanssa samassa tahdissa. Ikään kuin turbon saadessa täydet ahdot joku paikka päästäisi ahdot pihalle ja paineen laskeuduttua pitäisi taas vajaan sekunnin ja sit uudelleen... Putsasin vielä ilmamassamittarinkin (CRC Air sensor cleaner), mutta ei auttanut.

Millä ilveellä löydän sen vuotokohdan?! Toi mun tutkima letku näytti silmämääräsesti ehjältä. Vuotohan voi olla ihan muuallakin... Plääh, nyt koetellaan! :mrgreen:
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Ilmamäärämittari

Viesti Kirjoittaja karg »

Kattelin että se putki menee siitä ilmanottoputkesta imusarjan kohdille. Siellä on ainaskin 1 takaiskuventtiili, mitä muistelen. Saattoi olla toinenkin, mutta kantsii kattoa ettei takaiskut vuotele väärään suuntaan.
773E
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 03:01

Re: Ilmamäärämittari

Viesti Kirjoittaja 773E »

Tulipa asennettua kokonaan uus ilmamassamittari. Varsinainen vika ei poistunut ("tsuup-tsuup-tsuup -paineiden karkailu täyskiihdytyksessä keski- ja yläkierroksilla"), mutta muuten kyllä huomas IMM:n vaihdon jälkeen selkeän parannuksen ala- ja keskialueella kaasupolkimen tarkkuudessa ja kiihtyvyydessä. Vanhaan (autolla ajettu 130tkm) verrattuna uus IMM mittaa selkeesti huomattavasti tarkemmin ohivirtaavaa ilmamäärää, minkä seurauksena vaste kaasuun tuntuu paljon tarkemmalta kuin ennen ja ala/keskialueella kiihtyvyys on johdonmukaisempaa ja herkempää. Epätarkkuus ja epävarmuus alarekisterin kiihtyvyydestä hävis. Paljon räväkämmin ja johdonmukasemmin lähtee nyt alhaalta asti. Hyvä että tuli tämäkin vaihdettua. :D

Seuraavaks ehkä noitten takaiskuventtiilien kimppuun. Kaiken varalta. Otetaa nää helpot tästä alta pois. Voiko joku by-passin vika aiheuttaa paineiden karkailua? Miten sulla karg oireili by-pass, kun näemmä senkin oot vaihtanu...
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Ilmamäärämittari

Viesti Kirjoittaja karg »

Huomasin ainoastaan, että vanhan bypassin jousi oli ihan vetelä verrattuna uuteen. Parani myös toi kaasuvaste varsinkin alarekisterissä. Oliko sitten suurempaa hyötyä uudesta IMM:stä vai bypassista vai molemmista, niin en osaa sanoa. Jos bypassin kalvo on rikki, niin ahdot tuskin nousee kovinkaan hyvin.

Logia kun kattelee, niin nyt mm. ilmamassapyynti ja -toteutuma menevät käsi kädessä täysin softan mukaisesti. Aiemmin oli sekoilua tossa(kin) suhteessa. Ahtopaine lakkasi myös tekemästä outoja piikkejä noiden remppojen jälkeen.
773E
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 03:01

Re: Ilmamäärämittari

Viesti Kirjoittaja 773E »

Käyköhän/riittääköhän MHI TD04HL-16T turboon sama bypass, ku Aeron vakioturboon? Täytyy varmaan joku päivä vilasta ton kalvon ja jousen kunto ainakin.
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
773E
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 03:01

Re: Ilmamäärämittari

Viesti Kirjoittaja 773E »

Noniin, tais mun epätasasen kiihtyvyyden / paineenkarkailun ongelma ratketa. Kokeiltiin ehjää ahtopaineen säätöventtiiliä (12787706) mun autoon ja sehän poisti ongelmat. Taas sysää! Ei muuta ku uutta osaa siis tilaukseen. Iso kiitos palstalaisille + ooppelikaverille jeesistä! ;)
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
Vastaa Viestiin