Huono käynnistyvyys 1,8t SC 2007
Re: Huono käynnistyvyys 1,8t SC 2007
Pakkaset tulivat ja Saab lähti lava-autolla korjaamoon. Ei mitään toimintaa sylintereissä 3h lämmityksen jälkeen. Toisessa topikissa olikin vinkki käynnistää muutama minuutti sen jälkeen kun lohkarin piuhan on ottanut irti. Tuota en ehtinyt kokeilla kun alle +5 lämpötiloissa ei ilman lohkolämmitystä eloa ole.
Lava-auton kuski sanoi että apuvirralla voisi käynnistyä. En kiinnostunut aiheesta, mutta joku toinen vois kokeilla jos ongelmia ilmenee? Onnellinen olisin jos akun vaihdolla selviäisin. Onhan tuo nykyinen akku jaksanut kierrättää starttimoottoria kiitettävästi, joten mitäpä tuota mittailemaan...
Olisiko puolien johtosarjassa vikaa? Tällainen ajatelma tuli myös muualta kuin omasta päästä. Ei huvittanut edes katsella mitä sellanen maksaa. Yhden sylinterin sytytysvikaa koodaili, mutta sekin poistui akunkengän irrotuksella. Tulppien (x2), puolan ja IDM:n vaihdon jälkeen. Sittemmin lueskelin, että olisi kannattanut vaihtaa kaikki 4 puolaa kerralla.
Puristukset moottorissa huonot? Päästöistä bensalla loistavilla arvoilla läpi, niin en jaksanut kiinnostua. Öljyn määrää ei juuri tiputa eikä nosta.
Akku se on saatana. Ensi viikolla tuomio.
Lava-auton kuski sanoi että apuvirralla voisi käynnistyä. En kiinnostunut aiheesta, mutta joku toinen vois kokeilla jos ongelmia ilmenee? Onnellinen olisin jos akun vaihdolla selviäisin. Onhan tuo nykyinen akku jaksanut kierrättää starttimoottoria kiitettävästi, joten mitäpä tuota mittailemaan...
Olisiko puolien johtosarjassa vikaa? Tällainen ajatelma tuli myös muualta kuin omasta päästä. Ei huvittanut edes katsella mitä sellanen maksaa. Yhden sylinterin sytytysvikaa koodaili, mutta sekin poistui akunkengän irrotuksella. Tulppien (x2), puolan ja IDM:n vaihdon jälkeen. Sittemmin lueskelin, että olisi kannattanut vaihtaa kaikki 4 puolaa kerralla.
Puristukset moottorissa huonot? Päästöistä bensalla loistavilla arvoilla läpi, niin en jaksanut kiinnostua. Öljyn määrää ei juuri tiputa eikä nosta.
Akku se on saatana. Ensi viikolla tuomio.
Re: Huono käynnistyvyys 1,8t SC 2007
Meikältä kuoli tosta mustasta Aerosta akku ihan tosta vaan tyyliin "eilen toimi, tänään ei mitään eloa".
Re: Huono käynnistyvyys 1,8t SC 2007
Puolat kaikki vaihtoon. Täällä ei käynnistyksen kanssa ole ollu ongelmia kuin bensan tankkauksen jälkeen. Etanolilla toimii hienosti. Mutta noihin puoliin tuli itellä huoli kun alkoi ahdoilla pätkimään enemmän mitä kovempi pakkanen on. Odotan myös että nurkka-ajossa lievä tehottomuus ja sammumisen mahdollisuuteen tulisi parannusta kun saa taas kunnon kipinää annettua. Tulpat on tosiaan vasta 3500km ajetut.
Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Re: Huono käynnistyvyys 1,8t SC 2007
Viimeisimmän tankkauksen jälkeen (98E5) alkoivat oudot vaivat. Täristävä tyhjäkäynti, vaivalloinen käynnistyminen ja sammahtelu risteyksissä. Tätä ennen olen ajellut n. 6kk E85-bensalla tankkaamatta kertaakaan "normibensaa". Sama ilmiö muuten syntyy Redlinen Si-alcohol lisäaineen kanssa. Pidempi tyhjäkäyntisessio saa moottorin vikavalon vilkkumaan, mutta loppuu kun nostaa kierroksia.
9-3 SC 2008
Re: Huono käynnistyvyys 1,8t SC 2007
Taitaa jäädä sopeutus tekemättä, samaa ongelmaa täällä kun vaihtaa ysikasiin. Käy todella rikkaalla ja bensa haisee voimakkaasti putken päässä. RE85 toimii moitteetta ja bensalla niin että akun napa irti ja totutusajo päälle. Eli tahtoo venna viinasäädöillä bensallakin. Syytä täälle ongelmalle ei ole vielä tarkemmin tiedossa. Itellä ei kyllä Si-Alcohol ole tehnyt tollasta koskaan.mvuorinen kirjoitti:Viimeisimmän tankkauksen jälkeen (98E5) alkoivat oudot vaivat. Täristävä tyhjäkäynti, vaivalloinen käynnistyminen ja sammahtelu risteyksissä. Tätä ennen olen ajellut n. 6kk E85-bensalla tankkaamatta kertaakaan "normibensaa". Sama ilmiö muuten syntyy Redlinen Si-alcohol lisäaineen kanssa. Pidempi tyhjäkäyntisessio saa moottorin vikavalon vilkkumaan, mutta loppuu kun nostaa kierroksia.
Mutta koita akun navan irroitusta (ecun nollaus).
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Re: Huono käynnistyvyys 1,8t SC 2007
Ei auttanut virtakatko, paheni vain ja pukkaa "random cylinder missfire" vikaa. Puolien vaihto edessä? Sattuipa hyvin ajoitettu alennus KO osan suhteen 79€/kpl...
9-3 SC 2008
Re: Huono käynnistyvyys 1,8t SC 2007
Puolat vaihtoon juu, ei siitä haittaakaan ole. Täällä autto muuhun pätkimiseen ja teki kyllä taas saabista hyvän ajaa kun sytyttää kunnolla. Ite ehdin Neolta hommata puolat ja eilen postissa tuli tuo kampanja lehtinen sitten
Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Re: Huono käynnistyvyys 1,8t SC 2007
Tuntuu monilla olevan näissä ng biopowereissa jonkin näköstä ongelmaa.
Itselläkin nyt pakkasten tultua auto lähtee välillä roikan päästä käymään kolmella, sitten käy hetken normaalisti ja ajaessa alkaa taas käymään kolmella/röpeltää ennenkuin kunnolla lämpiää. Ajelen itse E85, mieli tekisi tankata bensaa mutta viileämmillä keleilläkään ei meinannut edes käynnistyä niin en taida näillä pakkasilla uskoltaa edes kokeilla. Tulpat olen vaihtanut ja yhtä uutta puolaa olen eri sylintereihin kokeillut, ei vaikutusta. Kuinka yleistä on IDM moduulin hajoaminen ja minkälaisia oireita se on aiheuttanut?
Itselläkin nyt pakkasten tultua auto lähtee välillä roikan päästä käymään kolmella, sitten käy hetken normaalisti ja ajaessa alkaa taas käymään kolmella/röpeltää ennenkuin kunnolla lämpiää. Ajelen itse E85, mieli tekisi tankata bensaa mutta viileämmillä keleilläkään ei meinannut edes käynnistyä niin en taida näillä pakkasilla uskoltaa edes kokeilla. Tulpat olen vaihtanut ja yhtä uutta puolaa olen eri sylintereihin kokeillut, ei vaikutusta. Kuinka yleistä on IDM moduulin hajoaminen ja minkälaisia oireita se on aiheuttanut?
Re: Huono käynnistyvyys 1,8t SC 2007
Huonosti ne tahtoo käynnistyä lohkolämppäristä usein, ovat tehtaalta asti olleet huonoja siinä..
Kannattaa bensalle vaihdon jälkeen koittaa irrottaa ecun sulakkeet/akku jotta pakottaa adaptaation. Eipä näytä missään 2003-2005 (todnäk. ongelma myös 2006 mutta ei vahvistettu) jälkikonvertoiduissa toimivan tankkausadaptaatio eli pitää tehdä pakotettu. 2007 ja uudemmissa pitäisi toimia.
En usko että IDM useinkaan hajoaa.. se vaan antaa helposti vikakoodia siitä jos on ongelmaa adaptaatiossa tai puolissa.
Kannattaa bensalle vaihdon jälkeen koittaa irrottaa ecun sulakkeet/akku jotta pakottaa adaptaation. Eipä näytä missään 2003-2005 (todnäk. ongelma myös 2006 mutta ei vahvistettu) jälkikonvertoiduissa toimivan tankkausadaptaatio eli pitää tehdä pakotettu. 2007 ja uudemmissa pitäisi toimia.
En usko että IDM useinkaan hajoaa.. se vaan antaa helposti vikakoodia siitä jos on ongelmaa adaptaatiossa tai puolissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Huono käynnistyvyys 1,8t SC 2007
Mulla on etanolilla lähtenyt käymään hyvin, kun nyt kovempien pakkasten aikaan on ollut lämmityksessä. Vielä pikkupakkasilla en käyttänyt lämmitintä ollenkaan ja silloinkin lähti hyvin käymään. Käyntiin lähdettyään käy heti tosi nätisti. Sanoisinpa että jopa paremmin kuin bensalla ennen koko biopower-päivitystä.
Sitä vastoin nyt tällä biopower-ohjelmalla bensan kanssa on tuota röpellystä jonkin verran. Käyntiin tosin lähtee ja jää käymään, mutta ei voi sanoa käyntiä kovin sieväksi. Tämän röpellyksen voi välttää, kun pistää polkimesta kaasua heti startissa, eikä käynnistyksen jälkeen ihan heti päästä tyhjäkäynnille. Kierrokset pomppaa jonnekin sinne 2000 rpm:n paikkeille. Tämän olen testannut nyt useaan otteseen ja se toimii. Jos ei anna kaasua, lähtee tosi vaivalloisesti käymään ja on siinä hilkulla, ettei sammu. Ja bensa haisee!
Eipä tuo pahemmin haittaa, kun harvoin joutuu tankkaamaan bensaa tai etanolia tankissa ei ole mahdollisuutta lämmitykseen.
Sitä vastoin nyt tällä biopower-ohjelmalla bensan kanssa on tuota röpellystä jonkin verran. Käyntiin tosin lähtee ja jää käymään, mutta ei voi sanoa käyntiä kovin sieväksi. Tämän röpellyksen voi välttää, kun pistää polkimesta kaasua heti startissa, eikä käynnistyksen jälkeen ihan heti päästä tyhjäkäynnille. Kierrokset pomppaa jonnekin sinne 2000 rpm:n paikkeille. Tämän olen testannut nyt useaan otteseen ja se toimii. Jos ei anna kaasua, lähtee tosi vaivalloisesti käymään ja on siinä hilkulla, ettei sammu. Ja bensa haisee!
Eipä tuo pahemmin haittaa, kun harvoin joutuu tankkaamaan bensaa tai etanolia tankissa ei ole mahdollisuutta lämmitykseen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Huono käynnistyvyys 1,8t SC 2007
Jep, jotenkin hieman yksilöllistä tuo lohkolämppärin toimivuus, todnäk. erilaiset ympäristö-olosuhteet ja käyttötapa vaikuttaa eniten.
Kannatta petrisa kokeilla sitä ecun cold boottausta aina polttoainelaadun vaihdon jälkeen, pitäisi parantua noi bensakäynnistykset. Selvästikkin vielä luulee tankissa olevan etanolia ja rikastaa liikaa.
Kannatta petrisa kokeilla sitä ecun cold boottausta aina polttoainelaadun vaihdon jälkeen, pitäisi parantua noi bensakäynnistykset. Selvästikkin vielä luulee tankissa olevan etanolia ja rikastaa liikaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Huono käynnistyvyys 1,8t SC 2007
Jcarlson, en taida jaksaa alkaa sulakkeita irroittelemaan, kun kerran homman kanssa pärjää tuolla kaasupolkimen painamisella.
Tietenkin tekemällä ohjaamoon ecun reset-katkaisijan (katkaisee sähköt eculta) asian voisi tehdä kätevästi silloin harvoin tarvittaessa.
Tietenkin tekemällä ohjaamoon ecun reset-katkaisijan (katkaisee sähköt eculta) asian voisi tehdä kätevästi silloin harvoin tarvittaessa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Huono käynnistyvyys 1,8t SC 2007
Olen itse miettinyt samaa, mutta joku Biltema-noname-tms-katkaisija on ikävä vikaantumiskohde, joka voi aiheuttaa jänniä tilanteita jos se päättää aktivoitua motarilla tms. Myös ECU:n sulakeboksia joutuisi askartelemaan ja se ei kuulosta hyvältä.petrisa kirjoitti:Tietenkin tekemällä ohjaamoon ecun reset-katkaisijan (katkaisee sähköt eculta) asian voisi tehdä kätevästi silloin harvoin tarvittaessa.
Mietin, josko laittaisin akun johdon väliin jonkin kunnon IP-suojatun katkaisimen ABB:ltä tms. josta on helppo kytkeä akku irti vaikka lapanen kädessä. Ajatus tämmösest, mutta jotain pienempää: http://www.sahkonumerot.fi/3601948/img/ ... dwhite.jpg
EX: 9³SS BioPower
Re: Huono käynnistyvyys 1,8t SC 2007
Kiitoksia vastauksista tähän mennessä. Muillakin ollut ongelmia, toivottavasti ei tätä samaa:
Moottoriin on tehty Forte motor flush huuhtelu, jonka jälkeen puristusmittaus ilmoittaa 1-3 sylinterit 13,8-14,5 ja nelonen 8,3. Nelosen ohivuodot n. 90%. Mittaukset on tehty asiantuntevassa liikkeessä.
Eli joku vikahan siellä, mutta mikä? Lämpimänä käynnistyy kuten ennenkin, ehkä jonkin verran röpöttää lähinnä tyhjäkäynnillä ja tuota on tehnyt viime kesästä asti. Ajossa en huomaa mitään ihmeellistä kulkupuolella. Nelosen tulppa on aavistuksen tummemman sävyinen kuin muut ja sytytyshäiriökoodi palautuu muutaman sadan ajetun kilometrin jälkeen.
En jaksa laittaa tuota moottoria purettavaksi tai lisätutkimuksiin eli vaihdetaan pata. Ruotsista noita saanee noin 9000 kruunulla. Kuinka paljon moottorin vaihtotyö maksaisi ja olisko kenties joku ystävällinen harrastaja jota kiinnostaisi moinen homma?
Moottoriin on tehty Forte motor flush huuhtelu, jonka jälkeen puristusmittaus ilmoittaa 1-3 sylinterit 13,8-14,5 ja nelonen 8,3. Nelosen ohivuodot n. 90%. Mittaukset on tehty asiantuntevassa liikkeessä.
Eli joku vikahan siellä, mutta mikä? Lämpimänä käynnistyy kuten ennenkin, ehkä jonkin verran röpöttää lähinnä tyhjäkäynnillä ja tuota on tehnyt viime kesästä asti. Ajossa en huomaa mitään ihmeellistä kulkupuolella. Nelosen tulppa on aavistuksen tummemman sävyinen kuin muut ja sytytyshäiriökoodi palautuu muutaman sadan ajetun kilometrin jälkeen.
En jaksa laittaa tuota moottoria purettavaksi tai lisätutkimuksiin eli vaihdetaan pata. Ruotsista noita saanee noin 9000 kruunulla. Kuinka paljon moottorin vaihtotyö maksaisi ja olisko kenties joku ystävällinen harrastaja jota kiinnostaisi moinen homma?
Re: Huono käynnistyvyys 1,8t SC 2007
Siittä pata:
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=20778636
Ja voisin kuvitella kuvauksesi perusteella, että männänrenkaat ovat takertuneet kiinni uriinsa ja eivät pidä sylinteriä tiiviinä. Toinen vaihtoehto on venttiilivuoto, eli istukka/venttiili ovat kuluneet/haljenneet.
Endoskoopin saa muuten alibabasta tms. alle 50€ ja sillä pääsee kattelemaan. Tai menee johonkin autokorjaamoon ja pojilla varmaan on oikeat välineet, tai sitten voi vetää johtopäätökset paikan tasosta.
http://dx.com/s/endoscope
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=20778636
Ja voisin kuvitella kuvauksesi perusteella, että männänrenkaat ovat takertuneet kiinni uriinsa ja eivät pidä sylinteriä tiiviinä. Toinen vaihtoehto on venttiilivuoto, eli istukka/venttiili ovat kuluneet/haljenneet.
Endoskoopin saa muuten alibabasta tms. alle 50€ ja sillä pääsee kattelemaan. Tai menee johonkin autokorjaamoon ja pojilla varmaan on oikeat välineet, tai sitten voi vetää johtopäätökset paikan tasosta.
http://dx.com/s/endoscope
EX: 9³SS BioPower