9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Keskimääräinen auton pitämis-/pitoaika on meillä noin 3-4 vuotta.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja jus »

Kannattanee ensin selvittää onko laturissa mitään vikaa. Voi nimittäin käydä niinkin, että vaihdat nyt laturin johonkin miljoona kilometriä ajettuun "kunnostettuun" laturiin, vaikka aitona uutena myytäisiin. Ja jos myydään halvalla, ei varmasti ole uusi. Sitä tässä vaan tarkoitan, että voi vaihtua huonompaankin, ellei ole tarkkana.
ezku
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 16:24
Paikkakunta: espoo

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja ezku »

Sanoisin, että jos ei auto herjaa laturista, niin laturi ei ole mielestään rikki ja silloin on todennäköisempää, että jännitettä jää matkan varrelle. Eli laturin jännite on kohdillaan laturissa (senkin voi tarkistaa), mutta tippuu jokaisessa hapettuneessa liitoksessa, joita on useita, kuten tuolla toisessa keskustelussa kävi ilmi. En minäkään lähtisi turhaan vaihtamaan laturia.
Black 9-3 SS 2.0t 2003 #5374
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Denson laturi se on merkiltään. Hintaa oli 300e Rikulta. Myykö Riku jotain miltsin ajettua laturia? Ajattelin, että mielelläni vaihtaisin, jos edessä on odotettavissa kuitenkin laturin vaihto, kun kilometrejä tulee lisää... Mutta joo, pitää miettiä asiaa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6521
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja Eski »

Näiden 1.9-diesselien latureita on sipannut melkoisen monta noin 100tkm rajapyykissä. Kun laturi simahtaa tulee sidiin viesti "battery not charging, make a safe stop". Jos haluaa pelata varman päälle, niin voihan sen vaihtaa ennakoivastikin ennen kuin jää johonkin korpeen hinattavaksi...

Tehdaskunnostetut laturit ovat kierrätettyjä ja se voi olla ollut jossain autossa kiinni vaikka miljoona kilometriä (mitä kyllä suuresti epäilen näiden fiat-dieselien kohdalla, ellei samaa laturia ole kunnostettu jo 5-10 kertaa). Tällainen kunnostettu laturi näyttää kyllä ihan uudelta ja käsittääkseni kierrätettyä siinä on laturin runko ja sisuskalut uusitaan aina kunnostuksen yhteydessä. Tietääkseni nämä noin 300e hintaiset laturit ovat kunnostettuja ja marmoritiskiltä saa ihkauuden noin tuhannella eurolla tjsp.

Eski
tetsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 13:22
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja tetsi »

Vahvistan..95tkm ja laturi oli hyytynyt katoksessa seisoessaan, ilman mitään varoitteluja. Varatulla akulla sitten latauksen merkkivalo syttyi loistamaan.

Noita Densoja (93169260, 12759595) Neobros välittää hintaan n. 200e+postit. Useassa muussa putiikissa sama laite reilusti päälle 300e.
Näyttäis yleisemminkin olevan niin ettei Denson oston yhteydessä tarvitse asettaa panttia ja kierrättää vanhaa pantin lunastamiseksi.
V90 CC D4 AWD
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Eski kirjoitti:Näiden 1.9-diesselien latureita on sipannut melkoisen monta noin 100tkm rajapyykissä. Kun laturi simahtaa tulee sidiin viesti "battery not charging, make a safe stop". Jos haluaa pelata varman päälle, niin voihan sen vaihtaa ennakoivastikin ennen kuin jää johonkin korpeen hinattavaksi...

Tehdaskunnostetut laturit ovat kierrätettyjä ja se voi olla ollut jossain autossa kiinni vaikka miljoona kilometriä (mitä kyllä suuresti epäilen näiden fiat-dieselien kohdalla, ellei samaa laturia ole kunnostettu jo 5-10 kertaa). Tällainen kunnostettu laturi näyttää kyllä ihan uudelta ja käsittääkseni kierrätettyä siinä on laturin runko ja sisuskalut uusitaan aina kunnostuksen yhteydessä. Tietääkseni nämä noin 300e hintaiset laturit ovat kunnostettuja ja marmoritiskiltä saa ihkauuden noin tuhannella eurolla tjsp.

Eski
Kiitän vastauksestasi Eski! Tämä oli juuri sitä mitä itse ajattelinkin! Ps. Rikulta voisi saada alkuperäisen noin 600eurolla. :)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
ezku
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 16:24
Paikkakunta: espoo

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja ezku »

Jos ongelma on erityisesti dieselien, on niissä lienee eri kokoinen akku tai laturi? Tai sitten vain kuormittavat akkua eri tavalla tms...

Ja joo, itse puhuin tietty omasta puolesta, mutta jos talous ei tee tiukkaa muutamista ylimääräisistä saturaisista, niin tuskin tuosta laturinvaihdosta haittaa on; vähintäänkin tuo mielenrauhaa, jos on huonoja kokemuksia taustalla. Kyllä tehdaskunnostettuunkin pitäisi pystyä luottamaan.
Black 9-3 SS 2.0t 2003 #5374
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Dieseleissä pyörii näillä keleillä eberit kokoajan joten luulisin että se aiheuttaa ainakin jonkunverran enemmän kuormaa laturillekkin
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eberin virrankulutus on luokkaa 4-5A, joten en pitäisi sitä mitenkään merkittävänä laturin kannalta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6521
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, mutta esilämmitys syö kovilla pakkasilla akun tyhjäksi josta seuraa laturille puuhaa, ja kylmä akku ei ota mitään vastaan... Lisäksi laturi on varsin lämpimässä paikalla moottorin ja rintapellin välissä. Diisselin laturihan on 130A ja vakioakku 80Ah.

Runkoveloituksesta puheen ollen, ainakin meidän TTID:n Denso piti viedä Varaosamaailmaan takaisin, kun se vaihdettiin Elstockin tehdaskunnostettuun...

Eski
Viimeksi muokannut Eski, To Tammi 16, 2014 10:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Esilämmitys toki aina asia erikseen, mutta ei se ajon aikainen Eberin pyöriminen vaikuta juuri mitään.
Kunnossa olevilla vehkeillä ei kyllä mitään ongelmaa, oma ajoprofiili on 30min eberiä, 3km töihin, 30min eberiä, 3km kotiin. Viikko hyvin pitkälti tuollaista ajoa näillä pakkasilla, jonka jälkeen laitoin huvikseni ajon jälkeen 25A ctek:n kiinni akkuun (ei ollut vielä tyhjä, hyvin pyöritti). Parin tunnin latauksen jälkeen oli täynnä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Samanlaista ajoa täälläkin, huolettomasti menee kun on kaikki yöt nykyään ylläpitolaturissa. Siis näin pakkasilla. Toki päivällä tulee ajeltua 20-100km sekalaista. Viikko pelkkiä työmatkoja tolla reseptillä ja 12,4 V latausjännitteellä saa akun hyytymisen partaalle, ellei olisi ylläpitolaturia.
ezku
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 16:24
Paikkakunta: espoo

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja ezku »

Jos akku ei kylmänä ota vastaan, niin eipä se laturikaan sen enempää puske, eikä siis kuormitukaan. Akku sanelee tahdin; laturi antaa vain sen mitä otetaan.

Olisi kiva tietää mikä niissä latureissa oikein menee sitten... Ehkäpä hiilet ja sen saattaisi itsekin voida fiksata... saattaisi.

Mutta ei ole täällä ollut koskaan ongelmia käynnistyksen kanssa, tai laturin, mutta eipä ole dieseliäkään, jos se on se mikä tähän vaikuttaa. Ei ole kellään bensakoneen kanssa ollut laturiongelmia?
Black 9-3 SS 2.0t 2003 #5374
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja aero »

En tiedä onko laturimallit sukua toisilleen, mutta saman moottoriperheen viispyttyversioista on Alfan keulalla paukkunut latureita myös siinä 150tkm molemmin puolin (jännityksellä odotellen, koska oma morjestaa, 160tkm takana...). Alfassa laturi on koneen etupuolella, eli saa ainakin ajoviimaa osakseen. Jos laturit ovat samaa perhettä, voi tuo tyyppiefekti juontaa juurensa nimenomaan laturin suuntaan Saabin sijasta.

Mites, losahteleeko noita 9-5:sta miten kovasti?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin