Ilmastointi ja Tech II
Re: Ilmastointi ja Tech II
Jatketaan samaan topikkiin:
otin MY07 1.8t SS:n 5,5kk talvilevon jälkeen käyttöön ja totesin, että ilmastointi oli todella vaimeassa kunnossa - viileää ilmaa tuli todella laimesti sirisevän äänen säestämänä.
Käytin auton tänään täyttöhuollossa, jossa kävi ilmi, että järjestelmässä oli vain 100g jäljellä. Alipainetestaus OK ja täyttö 680g. Aluksi toimi "normaalisti", mutta jo pienen ajon jälkeen teho hiipui/loppui. Kun AC-nappulan piti jonkin aikaa OFF:lla ja sitten käynnisti uudelleen, tuli ilmakanavasta välittömästi kylmä hönkäys ja sen jälkeen puhallusilma alkoi haalentua.
Luin Techillä arvot rele, etc. kunnossa. Paine ennen AC:n käynnistämistä n. 8,5bar ja käynnistyksen jälkeen nousu n.11bar, jonka jälkeen hiipuminen takaisin lähtölukemiin, josta paine ei noussutkaan, ellei pitänyt pientä tauko (AC offilla).
Pystyykö tästä nyt päättelemään yhtään mitään tai miten kannattaa edetä vikaselvittelyn kanssa?
otin MY07 1.8t SS:n 5,5kk talvilevon jälkeen käyttöön ja totesin, että ilmastointi oli todella vaimeassa kunnossa - viileää ilmaa tuli todella laimesti sirisevän äänen säestämänä.
Käytin auton tänään täyttöhuollossa, jossa kävi ilmi, että järjestelmässä oli vain 100g jäljellä. Alipainetestaus OK ja täyttö 680g. Aluksi toimi "normaalisti", mutta jo pienen ajon jälkeen teho hiipui/loppui. Kun AC-nappulan piti jonkin aikaa OFF:lla ja sitten käynnisti uudelleen, tuli ilmakanavasta välittömästi kylmä hönkäys ja sen jälkeen puhallusilma alkoi haalentua.
Luin Techillä arvot rele, etc. kunnossa. Paine ennen AC:n käynnistämistä n. 8,5bar ja käynnistyksen jälkeen nousu n.11bar, jonka jälkeen hiipuminen takaisin lähtölukemiin, josta paine ei noussutkaan, ellei pitänyt pientä tauko (AC offilla).
Pystyykö tästä nyt päättelemään yhtään mitään tai miten kannattaa edetä vikaselvittelyn kanssa?
Saabiton Saabisti
Re: Ilmastointi ja Tech II
Niin, samaa juttua itsellänikin toisessa ketjussa
"Sihisee ja suhisee kojelaudasta ilmastointi. Lopettaa äänen hetken päästä kun painaa AC OFF.
Kylmää ei tule kabiiniin. Järjestelmä täytetty ja vuototestattu 03/2015 väriaineen kera. Ei ollut vuotoja.
Mitäs nyt? Ei kai auta kuin viedä ilmastointipajalle?
Tuntuu olevan huonoa laatua NG-kolkin ilmastointi. Tonnarissa ei ole mitään ongelmaa ollut koskaan."
Täytyy katsoa opcomilla ensin mitä siellä on hätänä.
Täyttömäärät, kuvaus ja oireet täsmälleen samat
"Sihisee ja suhisee kojelaudasta ilmastointi. Lopettaa äänen hetken päästä kun painaa AC OFF.
Kylmää ei tule kabiiniin. Järjestelmä täytetty ja vuototestattu 03/2015 väriaineen kera. Ei ollut vuotoja.
Mitäs nyt? Ei kai auta kuin viedä ilmastointipajalle?
Tuntuu olevan huonoa laatua NG-kolkin ilmastointi. Tonnarissa ei ole mitään ongelmaa ollut koskaan."
Täytyy katsoa opcomilla ensin mitä siellä on hätänä.
Täyttömäärät, kuvaus ja oireet täsmälleen samat
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Ilmastointi ja Tech II
villi arvaus:: jos kompura lähtee päälle mutta kylmää ei tule niin olisko paisuntaventtiili tai sen mahdollinen sihti lähes tukossa. vai voiko kompuran magn kytkin alkaa luistamaan kun tulee kuormaa enemmän. luulis luistavan kytkimen pitävän ääntä tai ainakin hieman kylmentävän.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Ilmastointi ja Tech II
Vuototesti tehdään alipaineella. Ilmastointi on ylipaineinen järjestelmä.
Onko alipainetesti nyt varmasti luotettava tapa testata tiiviys
Onko alipainetesti nyt varmasti luotettava tapa testata tiiviys
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ilmastointi ja Tech II
Ei ole alipainetesti ainakaan netistä löytyvän lähdemateriaalin perusteella se "luotettavin tapa", mutta lienee ainut, mitä nuo automaattikoneet tekevät.
Täytyy huomenna kurkistaa, pitääkö kompuran hihnapyörän kytkin - paisuntaventtiiliä ei sitten kotikonstein paljon tarkistella
Täytyy huomenna kurkistaa, pitääkö kompuran hihnapyörän kytkin - paisuntaventtiiliä ei sitten kotikonstein paljon tarkistella
Saabiton Saabisti
Re: Ilmastointi ja Tech II
Fiksua olisi koeponnistus typellä, jos vähänkin epäilee vuotoa. Esimerkiksi omassa oli yksi liitos koneenvaihdon jälkeen jäänyt löysälle. Alipainetesti meni läpi, mutta ylipainetta ei järjestelmään saanut. Paineisella typellä tuo löysä liitos löytyi ja suhina kuului selvästi.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Ilmastointi ja Tech II
Ehdin aamulla tarkistaa, että magneettikytkin nappaa kiinni, eikä näyttänyt luistavan missään vaiheessa, mutta kylmää ei synny. Täytynee ottaa maanantaina huoltoon yhteyttä ja kysellä, miten jatketaan - ja sitten tarvittaessa tehdä kunnon vuototestit, yms.
Saabiton Saabisti
Re: Ilmastointi ja Tech II
Tiesin kyllä vastauksen esittämääni kysymykseen.
Halusinkin vain herättää keskustelua juuri näistä ilmastointihuolloista, joissa automaattikone testaa alipaineella. Itse en luottaisi tuollaiseen pätkääkään.
Halusinkin vain herättää keskustelua juuri näistä ilmastointihuolloista, joissa automaattikone testaa alipaineella. Itse en luottaisi tuollaiseen pätkääkään.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ilmastointi ja Tech II
Taitaa olla tyhjä ja jossain liitoksessa vuoto. Kumitiivisteet kovettuu ilma öljyn pehmeenä pitävää vaikutusta.TommyW kirjoitti:Jatketaan samaan topikkiin:
otin MY07 1.8t SS:n 5,5kk talvilevon jälkeen käyttöön ja totesin, että ilmastointi oli todella vaimeassa kunnossa - viileää ilmaa tuli todella laimesti sirisevän äänen säestämänä.
Käytin auton tänään täyttöhuollossa, jossa kävi ilmi, että järjestelmässä oli vain 100g jäljellä. Alipainetestaus OK ja täyttö 680g. Aluksi toimi "normaalisti", mutta jo pienen ajon jälkeen teho hiipui/loppui. Kun AC-nappulan piti jonkin aikaa OFF:lla ja sitten käynnisti uudelleen, tuli ilmakanavasta välittömästi kylmä hönkäys ja sen jälkeen puhallusilma alkoi haalentua.
Luin Techillä arvot rele, etc. kunnossa. Paine ennen AC:n käynnistämistä n. 8,5bar ja käynnistyksen jälkeen nousu n.11bar, jonka jälkeen hiipuminen takaisin lähtölukemiin, josta paine ei noussutkaan, ellei pitänyt pientä tauko (AC offilla).
Pystyykö tästä nyt päättelemään yhtään mitään tai miten kannattaa edetä vikaselvittelyn kanssa?
Onko saabeissa käytetty metallireunasia kumi tiivisteitä, joskus semmoset on syövyttänyt alumiinin tiivisteen ympäriltä väljäksi.
Re: Ilmastointi ja Tech II
Nyt näyttää siltä, että ilmastointi olisi taas pelissä mukana - ihan kerrasta ei tämäkään mennyt maaliin.
Sain kokeneelta SAAB-harrastajalta valistuneen arvauksen siitä, että järjestelmässä voisi olla ylitäyttö - korkeahko lepopaine ja paineen todella hidas normalisoituminen kompuran työskelyn jälkeen viittasivat tähän suuntaan.
Kävin täyttöhuollon suorittaneessa korjaamossa uudelleen - ja toden totta, järjestelmässä selkeä ylitäyttö: kone sai imettyä 825g kylmäainetta, kun speksattu määrä on 680g.
Ongelma ei ratkennut täysin vielä tämänkään jälkeen - kylmää tuli selkeästi paremmin, mutta jälleen kylmäntuotto tipahti välillä pois pelistä ja putkistosta/kompurasta kuului epäsäännöllistä naksutusta. Autoimastoinnin asiantuntijalta sain arvion, että järjestelmässä saattaa olla jonkinasteinen tukos - todennäköisesti kuivaimessa.
Olin jo aiemmin hankkinut varastoon uuden kuivaimen ja lauhdutimen, jotka nyt sitten vaihdoin uusien tiivisteiden kera (järjestelmän tyhjäämisen jälkeen).
Nyt ilmastoinnissa ei ole mitään sivuääniä ja kylmää tulee katkoitta - uskallan (melkein) julistaa, että ongelma on selätetty. Lopullinen tuomio kuumana kesäpäivänä
Sain kokeneelta SAAB-harrastajalta valistuneen arvauksen siitä, että järjestelmässä voisi olla ylitäyttö - korkeahko lepopaine ja paineen todella hidas normalisoituminen kompuran työskelyn jälkeen viittasivat tähän suuntaan.
Kävin täyttöhuollon suorittaneessa korjaamossa uudelleen - ja toden totta, järjestelmässä selkeä ylitäyttö: kone sai imettyä 825g kylmäainetta, kun speksattu määrä on 680g.
Ongelma ei ratkennut täysin vielä tämänkään jälkeen - kylmää tuli selkeästi paremmin, mutta jälleen kylmäntuotto tipahti välillä pois pelistä ja putkistosta/kompurasta kuului epäsäännöllistä naksutusta. Autoimastoinnin asiantuntijalta sain arvion, että järjestelmässä saattaa olla jonkinasteinen tukos - todennäköisesti kuivaimessa.
Olin jo aiemmin hankkinut varastoon uuden kuivaimen ja lauhdutimen, jotka nyt sitten vaihdoin uusien tiivisteiden kera (järjestelmän tyhjäämisen jälkeen).
Nyt ilmastoinnissa ei ole mitään sivuääniä ja kylmää tulee katkoitta - uskallan (melkein) julistaa, että ongelma on selätetty. Lopullinen tuomio kuumana kesäpäivänä
Saabiton Saabisti
Re: Ilmastointi ja Tech II
Tuohan nyt oli päivänselvää, että n. 8 bar lepopaine järjestelmässä oli aivan liikaa.
Paine riippuu lämpötilasta, mutta normaaleissa suomalaisissa lämpötiloissa 5 ... 25 astetta,
paine on luokkaa 2,5 ... 5,5 baria.
Eli ainetta oli tosiaankin liikaa.
Minkä ihmeenlaisia ilmastointihuoltoja sitä on olemassa .
Ei ole ensimmäinen kerta, kun tekevät nk. ylitäytön .
Paine riippuu lämpötilasta, mutta normaaleissa suomalaisissa lämpötiloissa 5 ... 25 astetta,
paine on luokkaa 2,5 ... 5,5 baria.
Eli ainetta oli tosiaankin liikaa.
Minkä ihmeenlaisia ilmastointihuoltoja sitä on olemassa .
Ei ole ensimmäinen kerta, kun tekevät nk. ylitäytön .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ilmastointi ja Tech II
Veikkaan että on tarkoitus saada tehtyä liian nopeasti noita ilmastointihuoltoja euron kuvat silmissä. Tyhjennys jää puolitiehen, jolloin ohjeen mukainen kylmäainemäärä ku pistetään sisään, tulee ylitäyttö. Tai sitten ei vaan osaaminen riitä esim. automerkkien/-mallien suhteen.
Re: Ilmastointi ja Tech II
Täälläkin jotain lisättävää omaan tapaukseen. Lauhduttimessa näkyy väriainetta eli taitaa olla syypää siinä.. en taida jaksaa itse alkaa tuota väkertämään paikalleen kun ei ole kunnon tiloja. Viedään vaihdettavaksi
Ei oo enää saabia. Volvo V70
#3546
#3546
Re: Ilmastointi ja Tech II
hyvä ketju ja hyviä kommentteja kollegoilta.
Itselleni jäi sellainen epäilys toissa kesältä OG- kolkin täytöstä "tusinaputiikissa" , jotta ylitäytöksi taisi mennä. painepuolen letku oli räjähtänyt eli antanut periksi melkein heti täytön jälkeen. osui homma vaan elokuun loppupuolelle, niin ei enää kiinnostanut sen kanssa vehdata.
Viime keväänä merkkiliikkeessä panetin uuden letkun, nyt vielä toimii.
Koska omanlaistani juttua ei kyllä pysty liikkeen mokailuksi osoittamaan, niin pääsee vähemmällä kun ei ala valittelemaan.
Itselleni jäi sellainen epäilys toissa kesältä OG- kolkin täytöstä "tusinaputiikissa" , jotta ylitäytöksi taisi mennä. painepuolen letku oli räjähtänyt eli antanut periksi melkein heti täytön jälkeen. osui homma vaan elokuun loppupuolelle, niin ei enää kiinnostanut sen kanssa vehdata.
Viime keväänä merkkiliikkeessä panetin uuden letkun, nyt vielä toimii.
Koska omanlaistani juttua ei kyllä pysty liikkeen mokailuksi osoittamaan, niin pääsee vähemmällä kun ei ala valittelemaan.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Ilmastointi ja Tech II
Lepopaine TECH:llä katsottuna noin 5 bar. Käydessä pysyi viiden - kuuden baarin tuntumassa, välilä kävi melkein seiskassa. Kylmää ei tule, vaikka kompura lähtee heti startista päälle.
Ulkona oli noin 12 astetta. Kokelaudan keskisuuttimet suhisevat kummallisesti.
UV-taskulampulla yritin etsiä vuotopaikkoja tuloksetta. Höyrystintä en vielä tarkastanut, pitää tutkia se viikonloppuna. Tarviiko tuossa etsinnässä olla muuten erilliset erikoislasit? Täyttökorkkien alta katsottuna näytti hieman loistavan väriainetta, varmaankin täytössä tullutta "sotkua". Vai voisiko venttiilit vuotaa?
Selvittely jatkuu.
Ulkona oli noin 12 astetta. Kokelaudan keskisuuttimet suhisevat kummallisesti.
UV-taskulampulla yritin etsiä vuotopaikkoja tuloksetta. Höyrystintä en vielä tarkastanut, pitää tutkia se viikonloppuna. Tarviiko tuossa etsinnässä olla muuten erilliset erikoislasit? Täyttökorkkien alta katsottuna näytti hieman loistavan väriainetta, varmaankin täytössä tullutta "sotkua". Vai voisiko venttiilit vuotaa?
Selvittely jatkuu.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.