9-3 1.8t pätkii ajossa ja käynnistyi huonosti

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Scraab
"Turbo"
Viestit: 224
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: 9-3 1.8t pätkii ajossa ja käynnistyi huonosti

Viesti Kirjoittaja Scraab »

shamrock kirjoitti:
La Syys 27, 2025 18:21
Ei ollut mitään mahdollisuuksia selvitä päästörajoista? Bensa-autojahan on hoidettu leimalle just sillä, että on laitettu pikkasen etanolia kaveriksi tankkiin niin on saatu päästöt alas.
Kyllä, katsastuksessa mitataan mm häkää eli hiilimonoksidia ja hiilivetyjä, joita voidaan manipuloida etanolilla. Joskus sitä tehtiin kaasutinspriillä, ”tenulla”. Uusille autoille asetettuja päästörajoja ei etanolilla voida autovalmistajan näkökulmasta järkevästi saavuttaa.

Brasiliakin on tai ainakin oli kehittymässä maatalousmaasta öljymaaksi. Kaikki ei mennyt kuin Strömsössä, enkä ole seurannut maan tilannetta, kun oma asiakkuusprojekti siellä keskeytyi. Voi olla, että sokeriruokoa tuotetaan edelleen liikaa ja sille on keksittävä käyttöä :D.

Pointtini on se, että bensiinille tarkoitettuun autoon ei kannata tankata etanolia. Aina jostain löytyy se heikko lenkki, joka ei sitä lientä siedä.

En myöskään usko, että etanolin energiasisältö kasvaa ajotavan tai maisemien mukaan :mrgreen:.
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 791
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: 9-3 1.8t pätkii ajossa ja käynnistyi huonosti

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Scraab kirjoitti:
Su Syys 28, 2025 08:35
shamrock kirjoitti:
La Syys 27, 2025 18:21
Ei ollut mitään mahdollisuuksia selvitä päästörajoista? Bensa-autojahan on hoidettu leimalle just sillä, että on laitettu pikkasen etanolia kaveriksi tankkiin niin on saatu päästöt alas.
Kyllä, katsastuksessa mitataan mm häkää eli hiilimonoksidia ja hiilivetyjä, joita voidaan manipuloida etanolilla. Joskus sitä tehtiin kaasutinspriillä, ”tenulla”. Uusille autoille asetettuja päästörajoja ei etanolilla voida autovalmistajan näkökulmasta järkevästi saavuttaa.

Brasiliakin on tai ainakin oli kehittymässä maatalousmaasta öljymaaksi. Kaikki ei mennyt kuin Strömsössä, enkä ole seurannut maan tilannetta, kun oma asiakkuusprojekti siellä keskeytyi. Voi olla, että sokeriruokoa tuotetaan edelleen liikaa ja sille on keksittävä käyttöä :D.

Pointtini on se, että bensiinille tarkoitettuun autoon ei kannata tankata etanolia. Aina jostain löytyy se heikko lenkki, joka ei sitä lientä siedä.

En myöskään usko, että etanolin energiasisältö kasvaa ajotavan tai maisemien mukaan :mrgreen:.
Etanolilla alenee myös hiukkas- ja rikkipäästöt, joten kerrotko mitkä päästöt sillä nousee mahdottomiksi?

enkä väittänytkään että se energiasisältö kasvaa, mutta mitä enemmän se ajaminen on "coastaamista", sitä pienemmäksi se kulutuserokin menee. Tottakai tehoja revittäessä sitä eroa on, mutta asiaan ei vaikuta pelkkä raaka energiasisältö.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
Scraab
"Turbo"
Viestit: 224
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: 9-3 1.8t pätkii ajossa ja käynnistyi huonosti

Viesti Kirjoittaja Scraab »

shamrock kirjoitti:
Su Syys 28, 2025 16:34
Etanolilla alenee myös hiukkas- ja rikkipäästöt, joten kerrotko mitkä päästöt sillä nousee mahdottomiksi?
enkä väittänytkään että se energiasisältö kasvaa, mutta mitä enemmän se ajaminen on "coastaamista", sitä pienemmäksi se kulutuserokin menee. Tottakai tehoja revittäessä sitä eroa on, mutta asiaan ei vaikuta pelkkä raaka energiasisältö.
Mielestäni rikki ei ole ollut enää hetkeen mikään ongelma bensiinissäkään? Etanoliautot kyykähtävät niin pienhiukkasiin kuin hiilidioksidipäästöihinkin. Alkoholi tuottaa käydessään hiilidioksidia ja palaessaan runsaasti lisää hiilidioksidia. WLTP ei ymmärtääkseni huomioi muita päästöjä, kuin putkesta tulevat? Jos etanoli olisi ratkaisu, ei sähköbensiiniin kannata satsata.

Biodiesel oikein toteutettuna voisi olla ratkaisu, mutta poliittinen agenda tappaa dieselit.

Poliitikoilla on omat tavoitteensa ja pyrkimyksensä. Reaalimaailma yrittää heihin sopeutua, mutta katastrofin ainekset ovat valmiina. Yhteisö voi lopettaa öljyn kulutuksen (vai voiko?), mutta taloutemme romahtaa ja öljyvaltioilla voi olla sanansa sanottavana. Suomessa suunnitellaan jopa lentopolttoaineen valmistamista. Miksi? Koska me sinisilmäisesti lapioimme heille rahaa ja sitoudumme halpaan sähköön. Ilmailijat tietävät, että ei ole kovinkaan fiksua lähteä valmistamaan sitä vaativinta polttoainetta. Rekan tankkiin käy tavara vähemmillä vaatimuksilla. Suomalaiset peruivat tehdasinvestointinsa Hollantiin kannattamattomana. He tuntevat markkinat, poliitikot eivät. Kun katsoo Flight Radaria, eihän Suomessa edes käy lentokoneita. Euroopan taivas on melko keltaisenaan niitä.

Ei tässä montaa vuotta kulune, kun EU-parlamentti jää Pekingin määräysvallan alle. ”Keltainen vaara” on tuttu kaikille hengellistä kirjallisuutta lukeneille. Valtaa ei oteta voimalla, vaan pala kerrallaan. Joka Temutus, jostain BYDistä puhumattakaan, siirtää eurooppalaista varallisuutta kiinalaiseen taskuun. Onkohan kukaan seurannut rahan kulkua, onko jo nyt valtionvelkamme kiinalaisten käsissä? Eikä sitä ”keltaista” valtaa vastusteta kadulla istumalla, se on nähty :mrgreen:. Puhdas Suomi sopii smogin alla elämänsä viettäneelle yläluokalle mainioksi asuinpaikaksi!

Tankkaa etanolia, jos se hyvältä tuntuu. Ja korjaa kotteroasi, se harraste tulee siinä kylkiäisenä :D! Iltalukemistakin kannattaa harrastaa, vaikka fysiikkaa. Kun moottori käy ja olosuhteet ovat samat, se kulutttaa aina enemmän etanolia, kuin bensiiniä.

Ei minulla muuta, harrasteeksi jäänyt Saab ei pätki eikä syövy etanolin vuoksi, muuten nuo hyväkkäät kyllä hapertuva 8O!
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5944
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 9-3 1.8t pätkii ajossa ja käynnistyi huonosti

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Etanoli tuottaa merkittävästi enemmän pakokaasupäästöjä käynnistyksen ja katalysaattorin lämpenemisen (min.250c) välillä. Sen vuoksi niitä ei ole tehdas flexejä saatu päästörajoihin, koska alettiin mittaamaan myös kylmäkäynnistyspäästöjä. Tai siihen ei haluttu sijoittaa rahaa autonvalmistajien toimesta...

Lisäksi etanolin epätäydellisen palamisen(polttomoottorissa kaikki palaminen on epätäydellistä) seurauksena syntyy myrkyllistä asetaldehydiä. Joten etanolikäyttöisen auton kylmästartti suljetussa tilassa on merkittävästi bensiiniä vaarallisempaa.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 791
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: 9-3 1.8t pätkii ajossa ja käynnistyi huonosti

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Se ero ei kuitenkaan ole niin suoraviivainen kuin voisi kuvitella: Osasyynsä siinäkin, että polttoainetta myydään litrahinnalla, kun taas energiamäärät lasketaan kiloista. Etanolin tiheys on 7-8% bensiiniä korkeampi.

"Bensiinin energiasisältö (43 MJ/kg) on huomattavasti suurempi kuin etanolin (27 MJ/kg) ja tämän vuoksi polttoaineen kulutus kasvaa etanolilla noin 30 %. On mahdollista että erityisesti korkeaviritteisissä moottoreissa E85:n suurempi oktaaniluku ja siten hyötysuhteen nousu kompensoi pienempää energiasisältöä, ja siten kulutuksen kasvu on maltillisempaa kuin suoraan energiasisältöjen erotuksesta laskettu teoreettinen arvo.

Yhden valmistajan luvut FFV-autolle osoittavat auton energiankulutuksen olevan pienempi E85:llä kuin bensiinillä (205 MJ vs. 220 MJ / 100 km). Kuitenkin valmistajan kulutusluvut osoittavat 33 % suurempaa kulutusta E85:llä (6,7 L vs. 8,9 L)."

Ainakin Ford onnistui vielä 2021 ja 2022 tuomaan markkinoille uusia FlexFuel-autoja, joten mahdotonta se ei ole. Suurin pulma taisi olla siinä, että WLTP-mittaus vaadittiin molemmilla polttoaineilla erikseen. Samaan aikaan monissa maissa verokohtelu oli muuttunut ja kiinnostus markkinoilla laski. Loppujen lopuksi kysymys taitaa olla siis kaupallisen intressin lopahtamisesta.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
-Hese-
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 1.8t pätkii ajossa ja käynnistyi huonosti

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

Monta viestiä taas millä ei mitään tekemistä ketjun aloituksen kanssa. :roll:
#8411
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 791
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: 9-3 1.8t pätkii ajossa ja käynnistyi huonosti

Viesti Kirjoittaja shamrock »

-Hese- kirjoitti:
Ma Syys 29, 2025 09:47
Monta viestiä taas millä ei mitään tekemistä ketjun aloituksen kanssa. :roll:
Niin no ... sentään ollaan vielä autoilussa, ja siinä, miten se etanoli oikeasti toimii ja mitä se tekee, tai ei tee. Mielestäni foorumeilla keskustelu saakin hiukan harhailla myös aiheen ulkopuolella, kunhan pysytään edes jotakuinkin aiheessa. Tuo pumpuista vääntäminen nyt oli vähän ... no, en ole itse käyttänyt etanolia niin paljon, että olisi omaa kokemusta. Mutta mitä foorumia olen seuraillut, niin kyllä Walbron kanssa on saanut takuista vääntää, käyttöikä on ollut lyhyt, mutta Bilteman pumppu on hinnastaan huolimatta kestänyt. Jos tuo tilanne tulisi itselle eteen, niin vuosien foorumin seuraamisen jälkeen tiedän kyllä että ostaisin nimenomaan sen Bilteman pumpun.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
Vastaa Viestiin