shamrock kirjoitti: ↑Su Syys 28, 2025 16:34
Etanolilla alenee myös hiukkas- ja rikkipäästöt, joten kerrotko mitkä päästöt sillä nousee mahdottomiksi?
enkä väittänytkään että se energiasisältö kasvaa, mutta mitä enemmän se ajaminen on "coastaamista", sitä pienemmäksi se kulutuserokin menee. Tottakai tehoja revittäessä sitä eroa on, mutta asiaan ei vaikuta pelkkä raaka energiasisältö.
Mielestäni rikki ei ole ollut enää hetkeen mikään ongelma bensiinissäkään? Etanoliautot kyykähtävät niin pienhiukkasiin kuin hiilidioksidipäästöihinkin. Alkoholi tuottaa käydessään hiilidioksidia ja palaessaan runsaasti lisää hiilidioksidia. WLTP ei ymmärtääkseni huomioi muita päästöjä, kuin putkesta tulevat? Jos etanoli olisi ratkaisu, ei sähköbensiiniin kannata satsata.
Biodiesel oikein toteutettuna voisi olla ratkaisu, mutta poliittinen agenda tappaa dieselit.
Poliitikoilla on omat tavoitteensa ja pyrkimyksensä. Reaalimaailma yrittää heihin sopeutua, mutta katastrofin ainekset ovat valmiina. Yhteisö voi lopettaa öljyn kulutuksen (vai voiko?), mutta taloutemme romahtaa ja öljyvaltioilla voi olla sanansa sanottavana. Suomessa suunnitellaan jopa lentopolttoaineen valmistamista. Miksi? Koska me sinisilmäisesti lapioimme heille rahaa ja sitoudumme halpaan sähköön. Ilmailijat tietävät, että ei ole kovinkaan fiksua lähteä valmistamaan sitä vaativinta polttoainetta. Rekan tankkiin käy tavara vähemmillä vaatimuksilla. Suomalaiset peruivat tehdasinvestointinsa Hollantiin kannattamattomana. He tuntevat markkinat, poliitikot eivät. Kun katsoo Flight Radaria, eihän Suomessa edes käy lentokoneita. Euroopan taivas on melko keltaisenaan niitä.
Ei tässä montaa vuotta kulune, kun EU-parlamentti jää Pekingin määräysvallan alle. ”Keltainen vaara” on tuttu kaikille hengellistä kirjallisuutta lukeneille. Valtaa ei oteta voimalla, vaan pala kerrallaan. Joka Temutus, jostain BYDistä puhumattakaan, siirtää eurooppalaista varallisuutta kiinalaiseen taskuun. Onkohan kukaan seurannut rahan kulkua, onko jo nyt valtionvelkamme kiinalaisten käsissä? Eikä sitä ”keltaista” valtaa vastusteta kadulla istumalla, se on nähty

. Puhdas Suomi sopii smogin alla elämänsä viettäneelle yläluokalle mainioksi asuinpaikaksi!
Tankkaa etanolia, jos se hyvältä tuntuu. Ja korjaa kotteroasi, se harraste tulee siinä kylkiäisenä

! Iltalukemistakin kannattaa harrastaa, vaikka fysiikkaa. Kun moottori käy ja olosuhteet ovat samat, se kulutttaa aina enemmän etanolia, kuin bensiiniä.
Ei minulla muuta, harrasteeksi jäänyt Saab ei pätki eikä syövy etanolin vuoksi, muuten nuo hyväkkäät kyllä hapertuva

!