9-3 SC 2.0t vector TM:n vertailussa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Restive kirjoitti:Etupenkeistä ei ole kyllä haukuttavaa - ne on todella hyvät.
Mulla on. Penkkien reisituki on aivan liian riittämätön. Esim. OG900:n ja NG900:n penkkien reisituki on paljon parempi kuin Sport Sedanissa/Combissa, oli se sitten Linear, Vector tai Aero. Onneksi eivät ole vielä "kutistaneet" selkänojan pituutta samanlaiseksi kuin ranskalaisissa autoissa :roll: Penkkien sivuttaistuki on tosin parempi Sport Sedanissa/Combissa kuin noissa kahdessa em. vanhemmassa Saab -mallissa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Rommitommi kirjoitti:Sen takia mulla onki S60 :) Sen takapenkille kehtais laittaa edes lasta istumaan, tosin sama pätee 9-3:een. En tosin tiedä miten SportCombissa, mutta ainakaan sedanissa ei liikoja tiloja ole.
En tiedä, kuinka S60:stä on vuosien aikana päivitetty, mutta kävin koeajamassa sitä, kun se tuli markkinoille.

Meikäläisen pituus on 188 cm ja pystyn melko vaivattomasti istumaan Sport Sedanin takapenkillä. S60:n takapenkillä pää ottaa kattoon ja jos haluaa istua takapenkillä joten kuten, täytyy istua "löhöasennossa". Myös S60:n etupenkkien selkänojan pituus on mielestäni liian lyhyt, jos sitä vertaa esim. Sport Sedanin penkin selkänojan pituuteen.

S60:ssä oli keskialueen ohjaustuntuma melko tunnoton. Voi olla, että ovat parantaneet sitä vuosien saatossa. Sport Sedanin ohjaustuntuma on ollut alusta lähtien ihan OK.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2709
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Turbo Sensonic kirjoitti:
En tiedä, kuinka S60:stä on vuosien aikana päivitetty, mutta kävin koeajamassa sitä, kun se tuli markkinoille.

Meikäläisen pituus on 188 cm ja pystyn melko vaivattomasti istumaan Sport Sedanin takapenkillä. S60:n takapenkillä pää ottaa kattoon ja jos haluaa istua takapenkillä joten kuten, täytyy istua "löhöasennossa". Myös S60:n etupenkkien selkänojan pituus on mielestäni liian lyhyt, jos sitä vertaa esim. Sport Sedanin penkin selkänojan pituuteen.

S60:ssä oli keskialueen ohjaustuntuma melko tunnoton. Voi olla, että ovat parantaneet sitä vuosien saatossa. Sport Sedanin ohjaustuntuma on ollut alusta lähtien ihan OK.
Joo se on hyvin mahdollista, että SportSedanissa on hieman isommat takatilat, mutta ei sinnekään kyllä mielellään mene matkustamaan :wink:
Jos ois tarvinnu isoja takatiloja, niin muita autoja olisin katellut kuin S60/9-3SS :)

210cm pitkä serkkuni tykkää ajaa Volvolla ja Mersulla, koska ne on kuulemma ainoita autoja missä pystyy luontevasti olemaan pidempikin kaveri. Itsehän en tuosta tiedä mitään, kun olen vain 183cm pitkä :) Mulle Volvon penkit sopii kuin valetut, mutta ei Saabinkaan penkeissä pahemmin ollut valittamista. mitä nyt ois saanu olla paremmat säädöt, eli istuimen kallistuksen säätö etu ja takaosaan erikseen

Kyllä se Volvonkin ohjaus on (ainakin faceliftatussa mallissa) ihan suhteellisen tunnokas, mutta 9-3SS:n tunnokkuuteen se ei aivan yllä :(

Kuitenkin omasta mielestäni og9-3 pesi kummatkin autot tässä suhteessa. Siinä autossa on hemmetin tunnokas ohjaus :)
Tomppa & Saabit myyty :(
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Rommitommi kirjoitti:Kuitenkin omasta mielestäni og9-3 pesi kummatkin autot tässä suhteessa. Siinä autossa on hemmetin tunnokas ohjaus :)
Sitä ei ole tehostettu niin vahvasti kuin Sport Sedanin ohjausta. Mutta OG9-3:n pienempi raideväli "ratkaisee" ajettavuuden Sport Sedanin hyväksi.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2709
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Rommitommi kirjoitti:Itsekkin veikkaan voittajaksi passattia :) Ei sillä, että se omilla kriteereilläni voittaisi, mutta TM:n kriteereillä volkkarit on yleensä pärjänneet hyvin :wink:

Volvo tulee olemaan altavastaaja varmastikin lähes kaikissa kohdissa paitsi tiloissa, ainakin jos on vaparikoneella, niin kuin testin hintaluokasta voisi päätellä.

Toivottavasti Saab pärjää :)
No eipä menny paljoa mun veikkaus vikaan. Volvo viimeinen vertailussa ja tiloista tuli kiitosta, Saab Audin kanssa jaetulla kakkostilalla ja voittajajana PASSAT :lol:
Tomppa & Saabit myyty :(
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Vaikka volkkarilla (Golf) ajankin niin Passat on kyllä automaailman tylsyyden ylistys. Varmasti hyvä auto, mutta siihen se jääkin. Harmaata niin harmaata verrattuna esim. Saabiin.
Ei kiitos!

Pitää säästää lisää rahaa 9-3 sportcombiin :)
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

HMK kirjoitti:Vaikka volkkarilla (Golf) ajankin niin Passat on kyllä automaailman tylsyyden ylistys. Varmasti hyvä auto, mutta siihen se jääkin. Harmaata niin harmaata verrattuna esim. Saabiin.
Ei kiitos!

Pitää säästää lisää rahaa 9-3 sportcombiin :)
Kävin tossa syksyllä kyselemässä 2.0T Pasaatia Stockalta ja kyllä se kalliiksi menee, varsinkin kun tosta omasta koslasta ei hyvitetä juurikaan mitään. Lisäksi lisävarusteet ovat samanlaista ryöstöä kuin Saabilla.

Mutta joo, ei jaksanut edes koeajaa koska se on todellakin vähän virkamiesauton tyylinen, voi olla hienokin peli mutta ns. muna puuttuu.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Kukas uskaltaa piraatti scanneroida vertailun tänne.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Mistähän syytä meillä oli kyseinen TM vertailu levitettynä keittiön pöydälle. Johtuisikohan se siitä, että samainen juniori saabistimme hakee viikottain netistä minulle 9-5 aero wagonin myynti-ilmoja :D

Niin ja arkipäivän käyttöautonahan meillä on V70 tdi

Kuulemma mikä tahansa olisi parempi ratkaisu, vaikka Skoda :lol:

Kommenttia pienempien Volvojen takatiloista:

Meikäläisen mitoilla ( 186 / palttiarallaa toistasataa kiloa ) niiden takapenkeille ei mahdu ainakaan omien etupenkin säätöjen jälkeen.

S40 on säälittävä, V50 hieman parempi päätilan suhteen ja jos jättää kengät ulos, polvitila on silti olematon. S60 menee, jos jättää pään kotiin. Normaalisti istuen on "polttimo" armotta takalasissa ja katossa kiinni, samoin jalkatilat ovat onnettomat. Eivät nuo ole mitään perheautoja takatilojensa suhteen...niin paitsi jos takapenkille pakataan vain puolitoistametrisiä istujia. Soveltuvat meneville urbaaneille sinkuille ja golfbagille.

Perheen nuorison mitat ovat:
16v ja 193cm / 46 ( kengännumero )
14v ja 170 cm / 42

Tuota isompaa on turha sijoittaa noihin em. Volvoihin takapenkille.
Paitsi tuon V70 palikkawagonin takapenkille. Uudemmasta ei ole kokemusta.

Volvon menestymättömyys vertailussa ei ollut yllätys. Pienimmällä koneella niinkin kookas auto on todella rauhallisen kuskin peli. Ei tuo dieselikään raketti ole, mutta vääntö ja polttoainetalous paikkaavat asiaa aika paljon. Penkkien tekeminen sen sijaan luontuu svenssoneilta hyvin molemmissa merkeissä. Parempia ei yksinkertaisesti ole kuin Saabissa ja Volvossa on...tai kuka tykkää mistäkin.

Kyllä tuo 9-3 sport wagon on ihan varteenotettava vaihtoehto, kun nuoriso siirtyy omiin rattaisiinsa = Saabeihinsa.
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

TM:stä lainattua:
Saabin ominaisuudet ovat asiallisessa kunnossa. Saabissa on muita tehokkaampi moottori (175hv) ja Vector-varusteet. Etuakselin geometria ei täysin tule toimeen tehon kanssa, vaan kiihdytyksissä esiintyy vetelyä. Se ei tosin ole mitään uutta aiemmin turbo-saabjea ajaneille. Tavaratila ei varsinaiseti tarjoa mitään kilpailuetua. Saabin perinteiden mukaisesti ajovalot ovat erinomaiset.

Hyvää: suorituskyky, ajovalot
Huonoa: melutaso, alustan hälyäänet

Parasta tässä vertailussa oli, että Suomessa yliarvostettu V70 jäi viimeiseksi :lol:

Eski
Turbojubilee
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Tammi 22, 2004 23:01
Paikkakunta: alaviN

Vielä TM:n vertailusta

Viesti Kirjoittaja Turbojubilee »

Hyviä SAABIN ominaisuuksia !

...Takaistuimelle mahtuu yllättäen kolme aikuistakin niin että, keskipitkä siirtymä sujui ilman suurempaa tappelua !

...Saabin kevyt ohjaus korostaa ketteryyttä. Muutkin hallintalaitteet ovat kevyt käyttöisiä. Voimakas moottori ja asiallinen kytkintuntuma tekevät liikkumisesta helppoa !

...Saabissa odotukset pienenmmän rengaskoon tervehdyttävästä vaikutuksesta osoittautuivat turhiksi, sillä auton käytös parani vain vähän. SAABIN OSTAJA VOI SIIS VALITA RENKAAT ULKONÄÖN PERUSTEELLA, ilman pelkoa ajo-ominaisuuksien kadottamisesta ! (215/55 R16 verrattuna 225/45 R17)

...Saabissa öljynvaihtoväli on 30000 km ( 2 vuoden välein) ja suurempi huolto 4 vuoden välein !

...Ahdettu Saab menee menojaan.. 0-100 km/h 8,6 s
0-400m 16,3 s
60-120 km/h
3. vaihteella 229 m
4. vaihteella 313 m
5. vaihteella 513 m (ainoastaan tässä hävisi Audille 63 m :twisted: )


...Saabin valot ovat SELKEÄSTI ryhmän PARHAAT !

Ja lopuksi vielä polttoaineen kulutuskin oli ryhmän kolmanneksi pienin:
vaihtelevassa maantieajossa keskinopudella 84 km/h 7,5 litraa
ja vaihtelevassa kaupunkiajossa keskinopeudella 39 km/h 9,0 litraa.

Tässä oli jo niin paljon merkittäviä hyviä puolia, että muutamat testin moitteet eivät paljoa harmita :lol:
SAAB 9-3 SE TurboJubilee vm. 2002, Musta 5 d ! Olen sairastunut vakavasti SAABISMIIN !
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vielä TM:n vertailusta

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Turbojubilee kirjoitti:Hyviä SAABIN ominaisuuksia !

...Takaistuimelle mahtuu yllättäen kolme aikuistakin niin että, keskipitkä siirtymä sujui ilman suurempaa tappelua !

...Saabin kevyt ohjaus korostaa ketteryyttä. Muutkin hallintalaitteet ovat kevyt käyttöisiä. Voimakas moottori ja asiallinen kytkintuntuma tekevät liikkumisesta helppoa !

...Saabissa odotukset pienenmmän rengaskoon tervehdyttävästä vaikutuksesta osoittautuivat turhiksi, sillä auton käytös parani vain vähän. SAABIN OSTAJA VOI SIIS VALITA RENKAAT ULKONÄÖN PERUSTEELLA, ilman pelkoa ajo-ominaisuuksien kadottamisesta ! (215/55 R16 verrattuna 225/45 R17)

...Saabissa öljynvaihtoväli on 30000 km ( 2 vuoden välein) ja suurempi huolto 4 vuoden välein !

...Ahdettu Saab menee menojaan.. 0-100 km/h 8,6 s
0-400m 16,3 s
60-120 km/h
3. vaihteella 229 m
4. vaihteella 313 m
5. vaihteella 513 m (ainoastaan tässä hävisi Audille 63 m :twisted: )


...Saabin valot ovat SELKEÄSTI ryhmän PARHAAT !

Ja lopuksi vielä polttoaineen kulutuskin oli ryhmän kolmanneksi pienin:
vaihtelevassa maantieajossa keskinopudella 84 km/h 7,5 litraa
ja vaihtelevassa kaupunkiajossa keskinopeudella 39 km/h 9,0 litraa.

Tässä oli jo niin paljon merkittäviä hyviä puolia, että muutamat testin moitteet eivät paljoa harmita :lol:
Jos Saabin hinta olisi ollut hieman alhaisempi, niin se olisi varmaan sijoittunut vielä paremmin tuossa vertailussa. Passatin hintaero Audiin ja Saabiin oli melko suuri.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Volvon menestymättömyys vertailussa ei ollut yllätys. Pienimmällä koneella niinkin kookas auto on todella rauhallisen kuskin peli.
Kaikkein hassuinta oli se, että testin voitti 2-litrainen vapari. Kaikkein pienimmällä teholla ja väännöllä. Matka-ajoa oli painotettu kaikkein eniten - 15%:n verran. Oman käsitykseni mukaan kaupunkiajossa voi auto olla minkälainen lahna tahansa, mutta matka-ajossa pitää löytyä sitä ytyä, ettei matka taitu samaan tahtiin Lapin Kuljetus Oy:n kanssa, vaan siitä pääsee ohi ja jatkamaan matkaa.

Pitkät välitykset oli yksi Saabia koskevista moitteista. Kommentti kuului jotenkin näin: "Saabissa on vertailun voimakkain kone, mutta pitkät välitykset vievät suurimman ydyn." Ihmiset, ei näköjään edes autolehden testikuljettajat, tajua sitä, että jos välitykset on pitkät niin pitää ajaa pikkasen pienemmällä vaihteella... :roll: DOH!

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2709
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

peinu kirjoitti:
Pitkät välitykset oli yksi Saabia koskevista moitteista. Kommentti kuului jotenkin näin: "Saabissa on vertailun voimakkain kone, mutta pitkät välitykset vievät suurimman ydyn." Ihmiset, ei näköjään edes autolehden testikuljettajat, tajua sitä, että jos välitykset on pitkät niin pitää ajaa pikkasen pienemmällä vaihteella... :roll: DOH!
Taas huomaa, että nää makuasioita. Mun mielestä oli hemmetin hienoa, että Saabissa oli pitkät välit. Ei kone turhaan huutanut motarillakaan ja kulutuskin pysyi aisoissa 8)
Tomppa & Saabit myyty :(
vesal
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ti Marras 29, 2005 16:11
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja vesal »

Terve!

Ihan mukava huomata ettei saapas jäänyt ainakaan viimeiseksi tässä vertailussa.Nimittäin oma ensimmäinen saabi tulee tammikuun lopussa.
Nykyinen auto subarun wrx sti(vuoden vanha).Volvoa puolustan sen verran(3*V40 T4,1*V70-T5 JA 1* V70D5)että volvossa on tähän mennessä olleet parhaat stereot mitä vakiona autoon voi tilata.Edes tämän nykyisen tulevan saabin(300w+subbarit) ei pääse valitettavasti edes lähellä volvon stereoita.Tosin kukin arvostaa mitä arvostaa,mutta itselleni musiikin kuuntelu tärkeää.Ei tässä saabissakaan millään muotoa huonot poppivehkeet ole.Mutta,mutta...

T:Vesa
Vastaa Viestiin