Kolinat lähti...toistaiseksi?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

mek kirjoitti:Kuinka ihmeessä auto voidaan suunnitella niin, että jäähdytin heiluu kun ohjausta kääntelee paikallaan?
Jaa-a, hyvä kysymys - kuka vastaa?

Itse olisin suunnittelijana ehkä panostanut mieluummin vaikkapa sellaisiin ajovaloihin, jotka kääntyy kun ohjausta kääntelee... :lol: .
Edgar
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 12:39
Paikkakunta: Riihimäki

Kolinoita...

Viesti Kirjoittaja Edgar »

Ostin tuossa pari viikkoa sitten vm. 2002 2.0t Vectorin. Tyytyväinen olen autoon, MUTTA. Kolinat ja äänet ihmetyttivät suuresti tämän hintaluokan autossa (kilsoja 100tkm). Myyjän kanssa sovimme, että käyn näyttämässä autoa paikallisessa liikkessä ja laitetaan viat kuntoon.
Sen tietenkin tein, koska halusin auton nopeasti kuntoon.

No, nyt on käytetty ja näytetty ja odotellaan kuka maksaa ja kuinka paljon. Autossa oli kaikki iskarit vaihtokunnossa, ohjaus ei tehosta kuin oikealle (ihmeteltiin kun papu ei meinannut millään riittää ratin kääntämiseen), koska jokin osa on sieltä rikki. Lisäksi jotain tukivarsia joutuu uusimaan.

:roll: Hieman ihmettelen ja, vaikka saankin ainakin osan menemään myyjän ja ehkä vielä takuunkin piikkiin, mietin tietenkin sitä, että miten usein autolle pitää tehdä täysremppa?
Vanhana 99-kuskina muistelen, että se vekotin oli tosi kova syömään kaikenlaisia osia :D Renkaatkin suli alle yhdessä kesässä.

Toivon että saan auton kuntoon kohtuu kustannuksin.
Se tuntuu kädessä kuitenkin tosi hyvältä... :D

PS: lieneekö audio-osastolle mitään tehtävissä? (ilman autonvaihtoa)
Avatar
Recon
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 08:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Recon »

Pahoin pelkään että kolinat tulevat olemaan ainainen riesa SS:ssä. Ainakin niin kauan kunnes iskareiden varaosanumero muuttuu, eli tekevät niihin jotain muutoksia. Mulla iskarit on -04:een vaihdettu jo kahdesti eli joka talvi, eikä kilometrejä ole kuin 30000. Ensi talvena taas varmaan kolisee, jos vielä ajan samalla autolla...

Audiopuolen taas saa kuntoon rahalla - jota saa varata aika tukun - valitettavasti.
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Mulla taas kävi mielessä että jos ne iskarit on oikeasti multakin paskana eikä kolina ole pelkästään sen jousen liikkumista siellä lautasessaan, niin pistän samalla vaivalla sporttialustan, joko sitten Saabin oman tai jotain muuta.

Vaatii kyllästymistä tohon kolinaan, joka ei vielä ole katastrofaalista mutta tietäen maahantuojan politiikan tällaisten korjaamiseen 3 vuotta vanhassa autossa en viitsi edes kysyä heidän mielipidettään goodwillistä.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ihan sama homma vanhemmissakin GM-Saabeissa (9-3 ja 9-5), eli alkuperäisiskarit on ihan kuraa. Kannattaa suosiolla vaihtaa kunnolliset iskarit autoon, niin ei tarvitse joka talvi niitä olla vaihtamassa... Tietysti jos niitä takuuseen vaihdetaan, niin mitäpä tuo haitannee, jos autoa joutaa makuuttamaan korjaamolla...

Eski
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

No sen verran jaksoin aktivoitua että katselin hintoja:

- Saabin oma sporttialusta 505 €
- Speedpartsin versio (PCS:n sivuilta linkki, normihinta) ~10000 kr = reilu tonni

Seuraava kysymys: onko toi Saabin oma samanlaista kuraa kuin tämä vakioalusta?

Ja paljonko tollaisen allelaitosta pitäisi maksaa luotettavalla pajalla, jonka ei tarvitse olla välttämättä Saabin merkkiliike?
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Siinä Speedpartsin alustasarjaan kuuluu myös madallusjouset ja Bilstein Sprint -iskarit, joten voi olla turhankin urheilullinen ja jäykkä... Kannattaa kysyä PCS:ltä hinta pelkille Bilstein Sport -iskareille.

SportSedanin sporttialustasta en tiedä, mutta ainakaan 9-5:n sporttialustan (Aerossa vakiona) takaiskarit ei kestä sen enempää kuin tavallisetkaan...

Eski
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Eski kirjoitti:Siinä Speedpartsin alustasarjaan kuuluu myös madallusjouset ja Bilstein Sprint -iskarit, joten voi olla turhankin urheilullinen ja jäykkä... Kannattaa kysyä PCS:ltä hinta pelkille Bilstein Sport -iskareille.

SportSedanin sporttialustasta en tiedä, mutta ainakaan 9-5:n sporttialustan (Aerossa vakiona) takaiskarit ei kestä sen enempää kuin tavallisetkaan...

Eski
Kiitos tuosta vinkistä. Tuosta 9-5:sta siis voi päätellä että tuo sporttialusta voipi olla ns. ojasta allikkoon-veto.

Hinnat muuten tuli Metrolta:

Saabin vakioiskarit eteen n. 290 €/kpl, taakse 130 €/kpl. Sporttialustasarja ~600 (eikä tuo 505,- kuten virallisessa hinnastossa). Asennus 800,-

Melko kallista.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

kimmop kirjoitti:
Eski kirjoitti:Siinä Speedpartsin alustasarjaan kuuluu myös madallusjouset ja Bilstein Sprint -iskarit, joten voi olla turhankin urheilullinen ja jäykkä... Kannattaa kysyä PCS:ltä hinta pelkille Bilstein Sport -iskareille.

SportSedanin sporttialustasta en tiedä, mutta ainakaan 9-5:n sporttialustan (Aerossa vakiona) takaiskarit ei kestä sen enempää kuin tavallisetkaan...

Eski
Kiitos tuosta vinkistä. Tuosta 9-5:sta siis voi päätellä että tuo sporttialusta voipi olla ns. ojasta allikkoon-veto.

Hinnat muuten tuli Metrolta:

Saabin vakioiskarit eteen n. 290 €/kpl, taakse 130 €/kpl. Sporttialustasarja ~600 (eikä tuo 505,- kuten virallisessa hinnastossa). Asennus 800,-

Melko kallista.
290 euroa kappale - on siinä Sacshin iskarit hinnoissaan... eli noin 3450 markkaa iskaripari eteen 8O . Aivan uskomatonta - niin ja hinnathan eivät nousseet eurojen myötä lainkaan...
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Mulla on tuossa kaarassa tuo sporttialusta ja kyllä se aikalailla kolisee. En tiedä johtuuko kolina iskareista vai jostain muusta. Tarkoitus olisi tutkia asiaa tarkemmin, kun vaihdan kesärenkaat alle.

Kova se ainakin on...

Edit: tuolta http://www.konig.fi näyttäis löytyvän H&R:n korkeussäädettävä alustasarja hintaan 1670€.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

http://www.speedparts.se

näyttäs olevan n.14000kruunua eli n.1480€ :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Avatar
Recon
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 08:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Recon »

Onko Aero-malleissa kolinoita/iskariongelmia?

Oma rupesi taas kolisemaan -14 asteessa. Viime iskari vaihdosta 1500km... Ei välttämättä ole kyse iskareista tällä kertaa, mutta viimeeksi vaihdettiiin paljon muutakin. Takuu loppui viime viikolla, enkä jaksa enää takuta asian kanssa.

Saatan päästä kolinoista eroon piankin. Pitäisi kattella työajoihin joku nakufarkku. Muuten olen ollut suht tyytyväinen autoon eikä merkin vaihto hirveesti innosta, mutta nyt ei kai muu auta kun lähteä koeajokierroksille.
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Bob kirjoitti:
290 euroa kappale - on siinä Sacshin iskarit hinnoissaan... eli noin 3450 markkaa iskaripari eteen 8O . Aivan uskomatonta - niin ja hinnathan eivät nousseet eurojen myötä lainkaan...
No onneksi näin hinnan (tosin silloin se taisi olla alle 250,-) tossa TM:n farkkutestin yhteydessä, joten ei järkyttänyt enää niin paljon.

Ihme juttu, viimeksi olen iskareiden vaihtoa tarvinnut yli 200 000 ajettuihin kapistuksiin, joten sikälikin vähän arveluttaa josko se vika niissä nyt on vaiko eikö.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
masa9-3
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Maalis 07, 2006 14:57

Re: Kolinat lähti...toistaiseksi?

Viesti Kirjoittaja masa9-3 »

Voi Jumalauta...

Soitin tämän foorumin ja ko. topicin viestit luettuani pitkän puhelun GM:n asiakaspalveluun.

Tekninen tuki: Joo, ne on ne kallistuksen vakaajien kumit ku pitää rasvata ja ehkä vaihtaa, ehkä jopa iskarien kääntölaakerit. Ok, arvio 4 h töitä = muutama sata euroa.

Asiakas. Entäpä sitten, kun tämä perkeleen narina ja rohina (joka on TODELLA kova) on kuulunut uudesta asti ja takuu on mennyt umpeen. Onko mahiksia, että vihdoin tunnustatte, että kyseessä on laajempi vika?

Tekninen tuki: Ei, tässä on kyse yksittäistapauksesta.

Asiakas: yksittäistapaus MY ASS! Pyysin heitä tulemaan tänne foorumille lukemaan näitä viestejä ja miettimään et mitä kannattais tehdä. Mua henk. koht. V...AA tämä touhu. Mun Saabista kuuluu niin helvetillinen rohina pakkasella kuoppiin ajaessa, että siinä heikommalla tulee paskat housuun. Ja tämä on siis kuulunut jo todella pitkään.

EHDOTAN SEURAAVAA: Nyt porukka kasaan ja ryhmävaade GM:lle. Eihän tämä voi olla enää totta, että "premium autossa" on tällaisia vikoja, joita kuluttaja joutuu itse maksamaan???

Vastailkaa, minä sanoin jo sinne puhelipalveluun, että perästä kuuluu.
Recon kirjoitti:Myös minun 1.8t -04 SS:ni on vaivannut jo pitkään pakkasella etupään kolinat. Nimenomaan se terävä klapina nimismiehen kiharoilla ihan pienilläkin nopeuksilla liikkeelle lähtiessäkin. Ilmenee heti kun lämpö laskee lähellekin nollaa ja äänet kovenee, mitä kylmempää on.

Viime talvella vaihdettiin etupään iskarit. Tämä auttoikin, kunnes syksyn jällkeen tuli ekat pakkaset.

Näistä topikeista viisastuneena vaihdatin ensin syyläripaketin vaimenninkumit. Uudet kumit ovat eri malliset, vahvemmat ja ilman jousta (kuulemma samat osat ja vaivat Vectrassakin). Samalla tutkittiin tukivarsien välyksiä ja epäiltiin suojakumien kovettuvan pakkasilla (materiaalivika). Putsailtiin ja rasvailtiin paikkoja. No ei se auttanut.

Nyt on sitten vaihdettu kaikki iskarit, kääntölaakerit ja koiranluut, notta perskeles! Johan hiljeni. Myös hidastustöyssyissä aiemmin kuulunut "tussahdus" hävisi.

Todennäköisin vika oli noissa etupään iskareissa. Huoltomies oli saanut ne kolahtelemaan pöydälläkin. Tiesivät myös toisen SS:n, jossa oli etupään iskarien vaihdosta kulunut 5000-6000 km, kun taas alkoi iskarit kolisemaan. Tuo sama kilometrimäärä on mullekin tullut viime iskarien vaihdosta. Saas vaan nähdä kuinka ens talvena, kun on tullut kilometrejä muutama tuhat taas lisää...takuu vaan on silloin jo loppunut...
masa9-3
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Maalis 07, 2006 14:57

Re: Kolinat lähti...toistaiseksi?

Viesti Kirjoittaja masa9-3 »

Voi Jumalauta...

Soitin tämän foorumin ja ko. topicin viestit luettuani pitkän puhelun GM:n asiakaspalveluun.

Tekninen tuki: Joo, ne on ne kallistuksen vakaajien kumit ku pitää rasvata ja ehkä vaihtaa, ehkä jopa iskarien kääntölaakerit. Ok, arvio 4 h töitä = muutama sata euroa.

Asiakas. Entäpä sitten, kun tämä perkeleen narina ja rohina (joka on TODELLA kova) on kuulunut uudesta asti ja takuu on mennyt umpeen. Onko mahiksia, että vihdoin tunnustatte, että kyseessä on laajempi vika?

Tekninen tuki: Ei, tässä on kyse yksittäistapauksesta.

Asiakas: yksittäistapaus MY ASS! Pyysin heitä tulemaan tänne foorumille lukemaan näitä viestejä ja miettimään et mitä kannattais tehdä. Mua henk. koht. V...AA tämä touhu. Mun Saabista kuuluu niin helvetillinen rohina pakkasella kuoppiin ajaessa, että siinä heikommalla tulee paskat housuun. Ja tämä on siis kuulunut jo todella pitkään.

EHDOTAN SEURAAVAA: Nyt porukka kasaan ja ryhmävaade GM:lle. Eihän tämä voi olla enää totta, että "premium autossa" on tällaisia vikoja, joita kuluttaja joutuu itse maksamaan???

Vastailkaa, minä sanoin jo sinne puhelipalveluun, että perästä kuuluu.


Recon kirjoitti:Myös minun 1.8t -04 SS:ni on vaivannut jo pitkään pakkasella etupään kolinat. Nimenomaan se terävä klapina nimismiehen kiharoilla ihan pienilläkin nopeuksilla liikkeelle lähtiessäkin. Ilmenee heti kun lämpö laskee lähellekin nollaa ja äänet kovenee, mitä kylmempää on.

Viime talvella vaihdettiin etupään iskarit. Tämä auttoikin, kunnes syksyn jällkeen tuli ekat pakkaset.

Näistä topikeista viisastuneena vaihdatin ensin syyläripaketin vaimenninkumit. Uudet kumit ovat eri malliset, vahvemmat ja ilman jousta (kuulemma samat osat ja vaivat Vectrassakin). Samalla tutkittiin tukivarsien välyksiä ja epäiltiin suojakumien kovettuvan pakkasilla (materiaalivika). Putsailtiin ja rasvailtiin paikkoja. No ei se auttanut.

Nyt on sitten vaihdettu kaikki iskarit, kääntölaakerit ja koiranluut, notta perskeles! Johan hiljeni. Myös hidastustöyssyissä aiemmin kuulunut "tussahdus" hävisi.

Todennäköisin vika oli noissa etupään iskareissa. Huoltomies oli saanut ne kolahtelemaan pöydälläkin. Tiesivät myös toisen SS:n, jossa oli etupään iskarien vaihdosta kulunut 5000-6000 km, kun taas alkoi iskarit kolisemaan. Tuo sama kilometrimäärä on mullekin tullut viime iskarien vaihdosta. Saas vaan nähdä kuinka ens talvena, kun on tullut kilometrejä muutama tuhat taas lisää...takuu vaan on silloin jo loppunut...
Vastaa Viestiin