100 kyssäriä virisatsista (Hirsch)

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Viesti Kirjoittaja MRe »

Ainakin maailmalta kuultua: on muissa kuin Hirschin ohjelmissa ollut jotain ongelmaa TID:ssä ja Hirschissäkin muistaakseni aluksi oli jokin probleema. Oon nähnyt ainakin yhden Saabin huolto-ohjeen, jossa ihmeellisistä TID:n hiukkassuodatin ongelmista syytä etsiessä pitää tarkistaa auton softa, jotta on Saabin hyväksymä. Koskaan ennen en ole tuollaista huolto-ohjetta nähnyt (jossa noin suoraan viitataan virisoftiin) ja niitä muutamia on tullut vilkuiltua...
Joo, eilen tulleessa ABS:ssä oli aiheesta artikkeli ja varoiteltiin noista virisoftista. Esimerkkinä taisi olla TDI Golf ja testattuna vajaa 10 softaa (oli muuten dynotettu tehot penkissä suoraan koneesta ja väännötkin, ihan mielenkiintoista).

Enivei, ongelma on siinä, että virisoftat tunkevat koneeseen enemmän polttoainetta (eli seos on rikas), joka aiheuttaa nokeentumista. Tämä tukkii hiukkassuotimen nopeasti ja kun automatiikka yrittää polttaa suotimen puhtaaksi, se ei onnistu koska pakokaasussa ei ole ylijäämähappea mukana. Poltto käynnistetään kylmässä suotimessa ylimääräisellä polttoainesuihkauksella. No, nyt sitten suodin on täynnä "märkää" nokea, joka ei pala, kun ei ole happea. Siiten kiihdytyksen jälkeen löysätään kaasua ja suuri määrä happea pääsee suotimeen -> seuraa hallitsematon palotapahtuma, jossa lämpötila nousee niin korkeaksi, että suodin palaa rikki.

Tämänkin takia voi olla ihan hyvä pysyä Hirschissä... Laitoin vielä mailia GM:lle ja Metro Autoon tsekatakseni tuon takuuasian. Onpahan sitten ainakin mustaa vailkoisella...

Edittiä: tsekkasin artikkelin uudelleen, ja lisäsin tuon detaljin, että moottori dynotettiin penkissä, ei autossa, joten arvot ovat vertailukelpoisia.
Viimeksi muokannut MRe, La Elo 12, 2006 12:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Juttelin yhden virittäjävelhon kanssa dieseleiden virittämisestä noin yleisesti. Kyselin, että ahtojako lisää ja soppaa myös?
Vastauksena oli, että pääsääntöisesti dieselissä on syötön lisääminen se tapa, jolla paukkuja saadaan lisää. Ahtoja ei ole kovin paljon varaa nostella, koska moottorit ovat melko korkeasti viritettyjä jo tehtaalta tullessaan. Tämä jutustelu ennen hiukkassuodattimien yleistymistä.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: "koeajosofta"

Viesti Kirjoittaja Bob »

yarski kirjoitti:
Marko A kirjoitti:
uusi93 kirjoitti: ei taida olla ihan pelkkää legendaa toi esittelyversioiden piristely. työkaverin autossa - volvo v70 kiisseli - oli jotain häikkää, ajotietokone ilmoitti jostain moottorihäiriöstä tms. en muista tarkkaan. auto huoltoon ja eka vastaus huoltomieheltä oli "aijaa, tässä on joku virisofta, ei taida takuu korvata?"
ei varman oo sanoi auton omistaja, auto oli ostettu uutena esittelykäytöstä. kinasivat hetken ja sitten tuomio muuttui: "eikun tää onkin koeajo-ohjelma" tai jotain sinnepäin.
jos autoliikkeet / tehtaat laittaa esittelyautoihin "parempaa" softaa kun saat autossa jonka ostat esittelyn perusteella niin tossa on kyllä vähän huijauksen makua...
uuden auton saatuaan asiakas ei sitten enää tietenkään pysty vertailemaan koeajoauton ajotuntumia uuteen autoon ja on kyllä muutenkin ihan täpinöissä uudesta kaarastaan :D
nythän volvossa taitaa olla ihan "rehellinen" virisoftaa paikalla.
Ei ole minun tekstiäni noissa lainauksissa, vaikka niin väitetäänkin! Lainaus on näköjään mennyt hieman päin ........
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Marko A kirjoitti:9-3 Aeron joku vuosi sitten. Kyseessä 205hp ja vääntöä en muista. Tuloksena oli tehoja yli 230 sekä väännöt reilusti yli luvatun. Lehdessä muistaakseni epäilivät auton olevan lastutetun. Mene ja tiedä. Joskushan autotehtaita syytellään esittelyversioiden pienestä piristämisestä...
Jep ja itse kävin aikanaan vähän uudemmalla Aerolla (kuitenkin siis sama korimalli) samassa dynossa ja tuli vielä komeemmat lukemat:

http://koti.mbnet.fi/speedou/Sekalaista ... _Vakio.JPG

EDIT: Ennen kuin joku nillittää, niin dyno ei ole noin vanha kuin paperissa lukee, vaan ST-Motorssin penkissä väärät päivämäärät.

Kävin myös Nordic Steg 3 kanssa samassa paikassa, mutta vakio IC ja huono tuuletus teki tepposet, eli ahdot eivät pysyneet ylhäällä, kuten ne ajossa pysyivät.

http://koti.mbnet.fi/speedou/Sekalaista ... uumeni.JPG
STCF #3
yarski
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Marras 04, 2005 20:15
Paikkakunta: Rauma

Peace Bob...

Viesti Kirjoittaja yarski »

Ei ole minun tekstiäni noissa lainauksissa, vaikka niin väitetäänkin! Lainaus on näköjään mennyt hieman päin ........[/quote]

ei oo niin hallussa tää foorumin toimintalogiikka. 8O
piti vaan lainata tota nipan viestiä johon sitten kommentoin omat epäilykset esittelyautoista...
eniwei, epäilyttävää kuitenkin noi koeajosoftat :?
9-3 Aero
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ti Joulu 13, 2005 19:36

Viesti Kirjoittaja 9-3 Aero »

Oman -06 SC Aeron katsastin itse,sain mukaan Metro autosta Hirsch virityksen todistuksen ja muutoskatsastus sujui helposti,katsastaja kurkkasi konepellin alle,ei muuta,n.60e. Ja uusi rek ote käteen.

Ja Saabin huolto/takuu kirjassahan lukee maininta että Hirsch viritykset kuuluvat takuun piiriin.

Hyvin on kulkenut,ahdot punasella ja mittari pohjassa :D
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Marko A kirjoitti:VM dynotti Saabin 9-3 Aeron joku vuosi sitten. Kyseessä 205hp ja vääntöä en muista. Tuloksena oli tehoja yli 230 sekä väännöt reilusti yli luvatun. Lehdessä muistaakseni epäilivät auton olevan lastutetun. Mene ja tiedä. Joskushan autotehtaita syytellään esittelyversioiden pienestä piristämisestä...

Juttu löytyy lehdestä 12/2001.

Vakio Aerosta, jossa pitäisi olla 205 hv ja 280 Nm, on ST -Motorsin dynossa mitattu 50000 km:n käyttötestin jälkeen 227 hv ja 314 Nm.

Testissä on myös mitattu "ohitusteho" ja "-vääntö". Ne olivat 236 hv ja 321,2 Nm.

Ja mistä tiedän näin tarkkaan? No kun sattuu olemaan tuo kyseinen lehti työpöydän laatikossa :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Saabin politiikka on niin tätä. 8) Jo tuolla kultaisella kasarikaudella perus T16 (175hp/273Nm) mittailivat koneelle dynossa 200hp:n hujakoille ja vääntöpiikit n.300Nm. Alunperinhän tuota Aero-konetta mainostettiinkin jopa Saabin mainosvideolla, että tehoa ohituksissa jopa 200hv:n verran...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Viesti Kirjoittaja MRe »

No nyt on hirssit torvessa. Vai mihin ne nyt ruikataankaan.

No enivei, homma meni melko tavalla oppikirjan mukaan: auto aamulla MetroAutoon (Airport) ja puolelta päivin tuli kutsu tulla korjaamaan raato pois. Samalla sain Suomen GM:n tekemän paperin jossa kerrottiin, että softapäivityksestä huolimatta auto on laillinen (eli 150 hp ja 175 hp -autot eivät eroa alustan tai jarrujen puolesta mitenkään).

Lapun kanssa katsastuskonttoriin (A-katsastus Kiitoradantie), 29 €(!) kassalle ja paperien kanssa "inssin" juttusille. Periaatteessa olisi kai pitänyt olla mukana myös TÜV-hyväksyntäpaperi, mutta koska GM:n allekirjoittaja oli maahantuojan tyyppihyväksyjä, niin meni noin. Sama se mulle. Se paperi tosin jäi sinne katsastuskonttorille, pitänee pyytää uusi, jos sitä joskus tarvitsee.

Tehoista on nyt tässä vaiheessa paha sanoa yhtään mitään, mutta katsotaan viikonlopun reissun jälkeen tai viimeistään seuraavan Hki-Kouvola -matkan jälkeen, niitä kun on tullut viimeisen vuoden aikana tehtyä lähemmäs sata, niin auton käyttäytyminen on sillä reitillä melko hyvin "persedynon" muistissa.

Ainoa mitä tässä jäi kaipaamaan, oli joku "Powered by Hirsch"-tarra, tms. Täytynee suurentaa rekisteriote ja liimata se takapuskuriin kiinni. Tai sitten kiusata toijotoja ilman tarraa.

Ai niin, vielä sen verran että kun juttelin aiemmin GM:n Sauli Naskin kanssa, niin hän suositteli, että koneelle pitää antaa aika ajoin reippaasti kenkää sen nokisuotimen takia. Jäi pyytämättä tuo lisäys rekisteriotteeseen, mutta kai sen voi hakea myöhemminkin.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

MRe kirjoitti:No enivei, homma meni melko tavalla oppikirjan mukaan: auto aamulla MetroAutoon (Airport) ja puolelta päivin tuli kutsu tulla korjaamaan raato pois. Samalla sain Suomen GM:n tekemän paperin jossa kerrottiin, että softapäivityksestä huolimatta auto on laillinen (eli 150 hp ja 175 hp -autot eivät eroa alustan tai jarrujen puolesta mitenkään).

Lapun kanssa katsastuskonttoriin (A-katsastus Kiitoradantie), 29 €(!) kassalle ja paperien kanssa "inssin" juttusille. Periaatteessa olisi kai pitänyt olla mukana myös TÜV-hyväksyntäpaperi, mutta koska GM:n allekirjoittaja oli maahantuojan tyyppihyväksyjä, niin meni noin. Sama se mulle. Se paperi tosin jäi sinne katsastuskonttorille, pitänee pyytää uusi, jos sitä joskus tarvitsee.
Kunpa tuo homma olisi noin helppoa noiden bensamallienkin (esim. 1.8t: 150 hv :arrow: 195 hv) kanssa :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Pitäiskö kaikkien asiasta kiinnostuneiden lähestyä Hirsch firmaa/GM-finlandia aiheen tiimoilta, ja kysellä asian perään? Saada semmoset paperit, että tuo 195hp ei tarvi mitään muutoksia autoon?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Viesti Kirjoittaja MRe »

Pitäiskö kaikkien asiasta kiinnostuneiden lähestyä Hirsch firmaa/GM-finlandia aiheen tiimoilta, ja kysellä asian perään?
Varmaan oikea taho GM:llä on heidän tyyppihyväksymisistä vastaava kaveri. En nyt muista nimeä ja se saama kirjekin, jossa todisteltiin virityksen laillisuutta, jäi katsastuskonttorille. Koitan saada siitä kopion itselleni ja laitan sitten nimen jakoon.

Hki-Kotka-Hki -reissu heitetty täydellä kuormalla. Keskikulutus 6.8 "normaaleilla" maantienopeuksilla (mittarin mukaan motarilla 135 ja polliisi kellotti pistoolitututkalla ilman että lähtivät perään, eli laillisia nopeuksia ajettiin). First impressions: auto ei mitenkään repeä käsistä, mitä en kyllä odottanutkaan. Paikaltaan lähtiessä tuntuu selvästi pirteämmältä ja maantiellä jotenkin "herkemmältä" eli kiihtyvyys tuntuu paremmalta. Pitäisi päästä ajamaan hetkeksi "vakio" TiDS:ää, jotta voisi todeta onko todella näin. Toisaalta, jos itse kuvittelee, että auto on hurja sportti niin eikö se riitä?
Saab-lady
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Maalis 05, 2005 20:25

Viesti Kirjoittaja Saab-lady »

Marko A kirjoitti:Pitäiskö kaikkien asiasta kiinnostuneiden lähestyä Hirsch firmaa/GM-finlandia aiheen tiimoilta, ja kysellä asian perään? Saada semmoset paperit, että tuo 195hp ei tarvi mitään muutoksia autoon?
Heillähän on paperi että auto ei tarvitse muutoksia mutta suomi vaatii niitä ei GM.
9-5 Hirsch A 2007
uusi saabisti
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2006 13:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uusi saabisti »

Marko A kirjoitti:Pitäiskö kaikkien asiasta kiinnostuneiden lähestyä Hirsch firmaa/GM-finlandia aiheen tiimoilta, ja kysellä asian perään? Saada semmoset paperit, että tuo 195hp ei tarvi mitään muutoksia autoon?
Tästähän on jonkin verran ollut foorumilla puhetta. 1,8t ja 2,0t bensakoneessa tehonnosto 195 hp:hen tarvinnee rakenteellisia muutoksia (mm jarrut) jotta muutoskatsastuksen saisi tehtyä. Asiaa olisi tietysti hyvä kysyä maahantuojalta, heidän pitäisi pystyä kertomaan vaaditaanko muutoksia ja jos niin mitä.
9-3 SportCombi Linear TurboEdition -06 SCH 1.8t + Hirsch
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

uusi saabisti kirjoitti:Tästähän on jonkin verran ollut foorumilla puhetta. 1,8t ja 2,0t bensakoneessa tehonnosto 195 hp:hen tarvinnee rakenteellisia muutoksia (mm jarrut) jotta muutoskatsastuksen saisi tehtyä. Asiaa olisi tietysti hyvä kysyä maahantuojalta, heidän pitäisi pystyä kertomaan vaaditaanko muutoksia ja jos niin mitä.
Tuossa edellähän Saablady jo kertoi asian laidan, eli GM:ltä asian kertova dokumentti on olemassa. 195hp ei tarvitse mitään rakenteellisia muutoksia. Joten kiitos taas Saablady, arvokasta TIETOA tuntuu aina löytyvän.Että pliiz pysy palstalla jatkossakin :D
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin