Joo, eilen tulleessa ABS:ssä oli aiheesta artikkeli ja varoiteltiin noista virisoftista. Esimerkkinä taisi olla TDI Golf ja testattuna vajaa 10 softaa (oli muuten dynotettu tehot penkissä suoraan koneesta ja väännötkin, ihan mielenkiintoista).Ainakin maailmalta kuultua: on muissa kuin Hirschin ohjelmissa ollut jotain ongelmaa TID:ssä ja Hirschissäkin muistaakseni aluksi oli jokin probleema. Oon nähnyt ainakin yhden Saabin huolto-ohjeen, jossa ihmeellisistä TID:n hiukkassuodatin ongelmista syytä etsiessä pitää tarkistaa auton softa, jotta on Saabin hyväksymä. Koskaan ennen en ole tuollaista huolto-ohjetta nähnyt (jossa noin suoraan viitataan virisoftiin) ja niitä muutamia on tullut vilkuiltua...
Enivei, ongelma on siinä, että virisoftat tunkevat koneeseen enemmän polttoainetta (eli seos on rikas), joka aiheuttaa nokeentumista. Tämä tukkii hiukkassuotimen nopeasti ja kun automatiikka yrittää polttaa suotimen puhtaaksi, se ei onnistu koska pakokaasussa ei ole ylijäämähappea mukana. Poltto käynnistetään kylmässä suotimessa ylimääräisellä polttoainesuihkauksella. No, nyt sitten suodin on täynnä "märkää" nokea, joka ei pala, kun ei ole happea. Siiten kiihdytyksen jälkeen löysätään kaasua ja suuri määrä happea pääsee suotimeen -> seuraa hallitsematon palotapahtuma, jossa lämpötila nousee niin korkeaksi, että suodin palaa rikki.
Tämänkin takia voi olla ihan hyvä pysyä Hirschissä... Laitoin vielä mailia GM:lle ja Metro Autoon tsekatakseni tuon takuuasian. Onpahan sitten ainakin mustaa vailkoisella...
Edittiä: tsekkasin artikkelin uudelleen, ja lisäsin tuon detaljin, että moottori dynotettiin penkissä, ei autossa, joten arvot ovat vertailukelpoisia.