9-3 Käyttökokemukset

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
ptpjok
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ke Syys 14, 2005 17:26
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja ptpjok »

Mulla ei ole muuta, kuin että kaikki pikku huolet hoidettu Saabin takuuseen. Tyytyväisyyttä lisää vielä se että kun nyt olen ajellut työmatkalla Norjassa n.4viikkoa Audin A4:lla mallia 2007, niin uskomattoman herkästi tuo auto vetelee kulumis urissa sinne tänne. Ja Saab on premium auto, mutta silti tuntuu että jotkut kuuntelee kaikkia kitinöitä ja kolinoita korvat SUURELLA höröllä. Mulle riittää että auto on hintaluokassaan todella premium ja turbo plus BSR(edullinen)-tehostus tekee sen ettei taida löytyä toista merkkiä vertailuun(?)
93SS_1.8t_BSRstage1<-900i2.3_Talladega<-900i16<-900<-xxx<-96V4<-xxx
ptpjok
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ke Syys 14, 2005 17:26
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja ptpjok »

Mulla ei ole muuta, kuin että kaikki pikku huolet hoidettu Saabin takuuseen. Tyytyväisyyttä lisää vielä se että kun nyt olen ajellut työmatkalla Norjassa n.4viikkoa Audin A4:lla mallia 2007, niin uskomattoman herkästi tuo auto vetelee kulumis urissa sinne tänne. Ja Saab on premium auto, mutta silti tuntuu että jotkut kuuntelee kaikkia kitinöitä ja kolinoita korvat SUURELLA höröllä. Mulle riittää että auto on hintaluokassaan todella premium ja turbo plus BSR(edullinen)-tehostus tekee sen ettei taida löytyä toista merkkiä vertailuun(?)
93SS_1.8t_BSRstage1<-900i2.3_Talladega<-900i16<-900<-xxx<-96V4<-xxx
spb
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Touko 24, 2006 21:11
Paikkakunta: Tampere

Omat kokemukset

Viesti Kirjoittaja spb »

Saab 9-3 SS 1.8t -03

Ostettaessa toukokuussa -06 mittarissa 54tkm nyt 71tkm. Auto hankittu liikkeestä, joka ei tarjoa huoltopalveluja. Matkan varrella on tapahtunut seuraavaa muistinvaraisessa aikajärjestyksessä:

1. Ennen ostoa soitin edelliselle omistajalle, joka kertoi auton toimineen muuten moitteetta poislukien pariin otteeseen syttynytta moottorin vikavaloa, jota oli korjattu Aine Oulu Oy:ssä. Korjausten laadusta ei edellinen omistaja ollut erityisen vakuuttunut. Myyjäliike antoi kuitenkin takuun joten tuo vika ei kauppoja estänyt.

2. Oston jälkeen käytin paikallisessa huollossa (Metro-auto Tampere) jossa vaihdettiin tai korjattiiin myyjäliikkeen / maahantuojan takuuseen:
- Peilien pohjat (pinnoite kupli)
- Oven kahvat (väri haalistunut ja näytti erityisen pahalta mustassa autossa)
- Etuturvavyöt (jäivät löysälle) Kampanja
- Avaimet (Ei havaittua vikaa) Kampanja

3. Oikean puolen C-palkista kuului ikävää meteliä, korjattiin huollossa myyjäliikkeen takuuseen. Jotain oli irti ja helisi verhoilua vasten.

4. Kuskin oven ja jarruvalon rapinat korjasin itse seuraavilla astrodaven ohjeilla: http://www.geocities.com/astrodave245/s ... z_fix.html

5. Vaihteiston vikavalo (Gearbox malfunction. Contact service.) syttyi aamulla, mutta kuittaantui parilla käynnistyksellä ja noin 5km ajolla. Ei aiheuttanut komplikaatioita, eikä ole ilmaantunut sittemmin.

6. Etupäästä kuului jotain kolinaa montuissa, vikaa ei 60tkm huollossa kuitenkaan löytynyt. 60tkm huolto tehty heinäkuun lopulla.

7. Sisätilatuulettimen moottori vikisi ja taas huoltoon. Korjattiin myyjäliikkeen takuuseen.

8. Moottorinvikavalo syttyi reissussa noin 250km kotoa ja tietysti pyhäpäivänä. Noh auto toimi ok, joten ajoin kotio ja seuraavana päivänä taas huoltoon. Toisiopumppu (ilmapumppu, jolla saadaan päästöt kohdilleen kylmässä koneessa) oli hajonnut ja taas korjattiin takuuseen. Tässä samalla katsottiin uudelleen noita kolinoita, joita ei aiemmin löytynyt. Samalla katsottiin myös ohjauksessa ollutta "klappia", joka ilmeni lähinnä parkkipaikka nopeuksissa. Molemmat korjaantui jousikuppien putsauksella ja jousiin lisätyillä vaimennuskumeilla.

Toissapäivänä syttyi, taas reissussa, ABS ja TCS vikavalot. Nyt ei ABS eikä luistonesto toimi. Pikkuvika mutta harmittaahan tuo näillä keleillä. Vian kanssa ajettu nyt noin 300km, käynnistetty uudelleen ~10 kertaa ja akkukin ollut irti parikymmentä minnuuttia. Eilen kuittaantui jo hetkeksi pesukoneessa, mutta syttyi heti seuraavalla käynnistyskerralla uudestaan.

Pitänee tuon tarkistuskutsun (bensa-automaatti o-rengas saattaa vuotaa) ja tämän vian kanssa yrittää saada huoltoaika asap.

Auto on siis käynyt korjaamolla näiden kuuden kuukauden aikana noin kerran kuussa. Myyjäliikkeen takuu loppuu muutaman tuhannen kilometrin jälkeen ja vähän mietityttää onko tätä rumbaa varaa jatkaa omaan piikkiin. Vai vaihdanko takaisin siihen toiseen ruotsalaismerkkiin?

Myyjän ja maahantuojan takuu on toiminut moitteetta ja Metro-auton palvelukin parani, kun Järvinen kävi kesälomalla vähän rauhoittumassa ;)

--------------------
Lisätty 6.11.2006:
ABS + TCS vian lisäksi tänään aamulla syttyi moottorin vikavalo. Huoltoaika oli varattu torstaille, joten ajelin pikahuoltoon tarkistuttamaan vikakoodit. ABS / TCS vian aiheuttaja on kaiketi oikean etupyörän nopeusanturi. Moottorin vikavalon aiheuttajaksi arvelivat toisiopumpun ohjausrelettä. Toisiopumppuhan vaihdettiin jokunen viikko sitten. Kustannusarvio: ~500€ Noh vielä on sitä takuuta muutama tkm jäljellä ... onneksi.
Viimeksi muokannut spb, Ma Marras 06, 2006 23:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mscrnt
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 11:15

Viesti Kirjoittaja Mscrnt »

Kuten tuolla aikaisemmin mainitsin, ohjaustehostajan pumppu menossa vaihtoon... nyt sitten selvisi, että maahantuoja kustantaa uuden osan ja minä maksan vain työn (vaikka takuu on ohi). Hyvä näin... alkaa usko palautua taas tähän "premiumiin". :)
-Mscrnt-
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

uusi93 kirjoitti:"Vanhat" 9-3 SportSedanin radiot eivät olleet Pioneerin vaan Clarionin valmistamat.
OK.
uusi93 kirjoitti:VM07 9-3 radio taas on Fujitsu Ten merkkinen ja siitä tuntuu lähtevän selkeästi vähemmän ääntä kuin "vanhasta" clarionin soittimesta. Esimerkiksi vm07 9-3SC 300W audiolla ei potki kontin subbarilla läheskään yhtä paljon kuin vm06 teki. Tosin vm07:ssa ei etuovet resonoi yhtä herkästi, joten tiedä sitten kumpi parempi. Myöskään 9-3SS vm07 Bosen audiolla ei tuota kovin kovaa bassoa, mutta muuten järjestelmä kuulostaa kyllä ainakin meikäläisen ei kultakorviin hyvältä.
OK. Mä kanssa ihmettelin sitä, että tuo uusi radio ei "potkinut" niin hyvin, kuin vanhempi radio teki. Ajattelin aluksi, että ratkaisu voi olla siinä, että kun mulla on allani Sport Sedan ja koeajamani auto oli Sport Combi. Siis että auton peräpään muoto ja kaiuttimien sijainti vaikuttaisi äänentoistoon. Se oli kyllä hyvä juttu, että vm. 2007:ssä etukaiuttimet eivät resonoi niin pahasti kuin vanhemmissa malleissa. Ja Bluetooth HF- ja MP3 -mahdollisuudet ovat myös plussaa.

Hmm, koskakohan älyäisivät taas laittaa radioon manuaalisen loudnessin, kuten NG900:n AS3:ssa? :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Loudness eli amisbasso. Ei sitä tarvita jos radiosta äänensäätimet muuten löytyy, sitten jos tilanne on se kuin SS:ssä perusseteillä on että bassotoistoa ei kaiuttimien ja vahvarin heikkouksien takia ole niin se ei loudnessilla parane.

Korjatkaa nyt muuten joku toi panovihre tän threadin otsikossa.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

-
Viimeksi muokannut Bob, Ti Maalis 15, 2011 23:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Turbo Sensonic kirjoitti: Se oli kyllä hyvä juttu, että vm. 2007:ssä etukaiuttimet eivät resonoi niin pahasti kuin vanhemmissa malleissa. Ja Bluetooth HF- ja MP3 -mahdollisuudet ovat myös plussaa.
Toi mp3 ominaisuus on toki hyvä niille jotka sitä tarvii. Kun on kerran ostanut riittävän ison ipodin (tms.) niin paluuta cd:n vaihtoihin ei tule vaikka mahtuisikin enempi musiikkia. Ihan ehdoton varuste tulee kaikissa tulevissa autoissa olemaan aux sisäänmeno tai jos icelink tai trollpod tms. tulee toimimaan tulevassa autossa niin todennäköisesti se tulee hommattua.

Asiasta toiseen pitäisi vain päättää että hankkiiko 9-3SS:n vm06 vai 07... Kun saisi vielä 06:n sopivasti... Ja sen sisustus tuntuu silmään jne. paremmalta...
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

uusi93 kirjoitti:Asiasta toiseen pitäisi vain päättää että hankkiiko 9-3SS:n vm06 vai 07... Kun saisi vielä 06:n sopivasti... Ja sen sisustus tuntuu silmään jne. paremmalta...
Mä valitsisin vm. 2006:n. Perustelut: olen tottunut tuohon vm. 2003-2006 kojelaudan "ilmeeseen" ja nappuloiden sijoitteluun. Vm. 2007 kojelautaa ei kuulemma saa ilman tuota "alumiinista" reunalistaa, joka sitten peilaa ilkeästi tuulilasista. Lisäksi vm. 2007 automaatti-ilmastointia ei saa kaksialueiseksi.

Vm. 2007 puolesta puhuvat ne asiat, että ACC on vakiona, profiler -toiminto on helpommin käsiteltävissä (ei tarvitse enää "kurotella" pyöreää rotaatiokytkintä, kun painikkeet on ratissa). Lisäksi ovikaiuttimet eivät resonoi vm. 2007 autossa niin pahasti kuin vm. 2003-2006 autoissa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Turbo Sensonic kirjoitti: Mä valitsisin vm. 2006:n. Perustelut: olen tottunut tuohon vm. 2003-2006 kojelaudan "ilmeeseen" ja nappuloiden sijoitteluun. Vm. 2007 kojelautaa ei kuulemma saa ilman tuota "alumiinista" reunalistaa, joka sitten peilaa ilkeästi tuulilasista. Lisäksi vm. 2007 automaatti-ilmastointia ei saa kaksialueiseksi.

Vm. 2007 puolesta puhuvat ne asiat, että ACC on vakiona, profiler -toiminto on helpommin käsiteltävissä (ei tarvitse enää "kurotella" pyöreää rotaatiokytkintä, kun painikkeet on ratissa). Lisäksi ovikaiuttimet eivät resonoi vm. 2007 autossa niin pahasti kuin vm. 2003-2006 autoissa.
Tiedän tuon peilaavuuden, se riippuu aika paljon olosuhteista. Aika paljon olen ajellut 07:llakin, mutta ei se vaan jotenkin tunnu/näytä yhtä kivalta kuin 06 eli siinä olen samaa mieltä. Ilmastoinnista tarkoitit varmaan että 07:n ilmastointia ei saa yksialueiseksi? Kaksialueinenhan se on koko ajan.

ACC on melkein kaikissa 06:ssakin, kun se kuului hinnat alkaen Turbo Editioniin eli tässäkin autossa joka mulla on kiikarissa on ACC. Profilerin käyttö on mun mielestä taas helpompaa 06:ssa, koska SID:n näyttö on ylempänä niin ei tarvitse katsoa mittariston alareunaan. Tosin tuohon rullaan on niin tottunut ettei sitä edes pidä vaikeakäyttöisenä. Ovikaiuttimet saa 06:ssakin resonoimattomiksi eristämällä oven verhoilua lisää. Ovikaiuttimen vaihto taas auttaa siihen että kuulostaa paremmalta. Auto jota harkitsen on ES2-SS2 eli näytöllinen radio ja 7 kaiutinta. Tähän olisi jo 6*9" hattuhyllylle olemassa varastossa ja sopiva vahvistin kaiuttimia ajamaan. Varmaan samalla kertaa tulee vaihdettua etuovien kaiuttimet parempiin ja ehkä johdottaa ylimääräinen vahvistin ajamaan etuovien ja hattuhyllyn kaiuttimia. Tuota audiota pitää vielä miettiä miten toteuttaa, perus 7 kaiutinta ei kumminkaan riitä sen tiedän varmuudella.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

uusi93 kirjoitti:Auto jota harkitsen on ES2-SS2 eli näytöllinen radio ja 7 kaiutinta.
Varmaan moni vetää nyt tästä herneet nenään, mutta en ole vielä tähän päivään mennessä tajunnut, mitä hyötyä tuosta ES2:sta on, ellei sitten ole autossa integroitua puhelinta tms.?

ES1:lläkin pärjää aivan loistavasti, tosin sitä ei ilmeisesti pysty päivittämään 300W:ksi. Seuraava vaihtoehto olisi sitten se ES3, jossa on navigointimahdollisuus. Mitä olen täällä foorumilla seuraillut, niin ilmeisesti tuo navigaattorin karttapäivitys on aika suolaisen hintainen :evil:

Autokauppias yritti tunkea mulle lähes väkisin tuota ES2:sta, kun olin ostamassa tuota Sport Sedania työsuhdeautokseni. Otin mieluummin sumarit ja varashälyttimen kuin tuon ES2:n.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Turbo Sensonic kirjoitti: Autokauppias yritti tunkea mulle lähes väkisin tuota ES2:sta, kun olin ostamassa tuota Sport Sedania työsuhdeautokseni. Otin mieluummin sumarit ja varashälyttimen kuin tuon ES2:n.
Sulle sentään yritti tarjota jotain... Meidän kaupoilla henki oli melkein semmonen, että kerjätä täytyi. Myyjät piti turhina kaikkia lisävarusteita 8O
Uskomatonta mutta totta. Koko ajan oli tunne, että älä enää lisää mitään vaan tehdään paperit ja siinä on sulle poika sopiva auto. Paras oli Oulun aineella tosiaan kommentti kun ilmaisin kiinnostukseni sporttialustaan, myyjä sanoi sen olevan täysin turha varuste ja tekevän autosta kivireen!!! Hyvä kun ei sanonut, ettei sun kannata Saabia ostaa vaan osta Skoda - siinähän niitä oli vieressä... Pyh :!: Tuohon varashälyyttimeen täytyy todeta, että itse jättäisin sen pois jos nyt ostaisin. Hermostuttaa kun ei siihen sisälämppärijuttuun ole järkevää ratkaisua. Siis muuta kuin sistutka pois silloin kun haluaa lämmittää.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

kenen kanssa asioit?

Viesti Kirjoittaja mike »

Passaakos udella, että kenen kanssa hieroit nihkeitä kauppoja oulun aineella?

Pistä vaikka YV:nä jos et tänne viitsi.

Ei muuten, mutta ihan mielenkiinnosta vain kun on siellä semmosiakin jota myyvät mielellään saabia lisävarusteineen.

Keminmaassa kun piipahdin saabin liikkeessä mennä kesänä niin siellä yritti melkein väkisin myydä meille uuden saabin kun ei käytettynä löytynyt sopivaa. Muita merkkejä ei edes tarjonnut vaikka niitäkin koetin siinä kovasti katsella (samalla aikaa myyjä laski jo omatoimisesti rahoitustarjousta uuteen sport combiin).

No kun kauppoja ei tullut niin myyjä sano että ottakaa nyt ees kahvia kuiteskin!
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: kenen kanssa asioit?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

mike kirjoitti: Keminmaassa kun piipahdin saabin liikkeessä mennä kesänä niin siellä yritti melkein väkisin myydä meille uuden saabin kun ei käytettynä löytynyt sopivaa.
Näin se meni meilläkin, eli Kajaanin Deltaan soittelin ja puhelimessa päästiin niin hyvin juttuun että loppujenlopuksi sieltä tuli auto ostettua. Vaikka sielläkin oli varustetietämys aika heikolla pohjalla, oli kuitenkin myyjä innokas ottamaan selvää. Sekä innokas myymään nimenomaan Saabin.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

takuukin vielä

Viesti Kirjoittaja mike »

Eikä siitä 5-vuoden takuustakaan varmaan haittaa ole :o
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Vastaa Viestiin