rengaskoko

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: rengaskoko

Viesti Kirjoittaja Pola »

Toi 215 näyttää karseelta sirkkeliltä, en suosittele kenellekään :mrgreen:
#3272
qwert78
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2012 20:55

Re: rengaskoko

Viesti Kirjoittaja qwert78 »

poiu kirjoitti:Jatketaanpa ketjua.. Olen laittamassa 215/55 (tai 50) rengasta 17 tuuman vanteille. Leveämpää en viitsi näille urisille teille ostaa. ET vanteessa on 42, joka on lähellä 9-3 SC:n vakiota (41).
Halkaisija kasvaa nykyiseen 195/65/15 verrattuna, mutta tuleeko siitä tai hieman muuttuneesta ETstä jotain ongelmia?
Ehdottomasti 215 sirkkelit vaan alle. :).
Aikaisemmin omassa alla oli alkuperäiskoko 235/45R17 ja tiestö täällä on pahimmillaan tuollaista paikkaa paikanpäällä olevaa sianselkää niin melkosestihan nuo veteli ja haki. Jatkuvaan ajamiseen kyllästyneenä vaihdoin täksi kesäksi alle 215/50R17 kummit ja meno rauhoittui merkittävästi.

Autossa tehtaan sportti alusta. Aikaisemmat kummit oli Continentalit (jotku sport kakkoset) ja nyt alla Nokian Hakka Z. Ei muuten pahaa sanottavaa Nokialaisista renkainakaan, ei ehkä hiljaisimmat, mutta tuntuma ja pito tuntuisi olevan kohdallaan, kulutuskestävyys selviää myöhemmin.
Ds5
9-3ss TTiD exä
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: rengaskoko

Viesti Kirjoittaja aero »

Kun kirootte tuota uratutkaisuutta, niin kattokaa sen renkaan olan muotoa - ainakin mun kokemuksella se vaikuttaa enemmän kuin renkaan leveys tai mataluus. Mulla SC:n ensiasennusrenkaina olleiden Pzero Rossojen olka oli melkoinen kulma ja nehän tosiaan oli melkoiset uratutkat, mutta jo Pzero Nero oli huomattavasti pyöreämpi ja neutraalimpi. Nyt on erimerkkisessä alla 235/45R18 Michelin Pilot Sport 3:t, jotka myös ovat olkamuodoltaan todella pyöreät, eikä uria huomaa kuin hieman erilaisesta rengasäänestä.

Just my 2 cents.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
773E
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 03:01

Re: rengaskoko

Viesti Kirjoittaja 773E »

aero kirjoitti:Kun kirootte tuota uratutkaisuutta, niin kattokaa sen renkaan olan muotoa - ainakin mun kokemuksella se vaikuttaa enemmän kuin renkaan leveys tai mataluus. Mulla SC:n ensiasennusrenkaina olleiden Pzero Rossojen olka oli melkoinen kulma ja nehän tosiaan oli melkoiset uratutkat, mutta jo Pzero Nero oli huomattavasti pyöreämpi ja neutraalimpi. Nyt on erimerkkisessä alla 235/45R18 Michelin Pilot Sport 3:t, jotka myös ovat olkamuodoltaan todella pyöreät, eikä uria huomaa kuin hieman erilaisesta rengasäänestä.

Just my 2 cents.
Osuit mun mielestä juurikin naulan kantaan. Lisäks rengaspaineet luonnollisesti vielä kohdilleen.
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: rengaskoko

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

En tiedä vaikuttaako renkaiden kuluneisuus ajettavuuteen paljonkin, mutta autoa ostaessa alla oli Michelin Pilot Sportit 225/45/17-koossa ja pintaa oli jotain 3-4 milliä. Kyllähän veteli ja oikein riuhtoi autoa asfaltin kuluttamissa urissa. Silloin kyllä jäi semmonen olo, että ekat ja viimeiset sen kokoluokan nakit siihen autoon. Pian ostinkin Nokian Z (ei Hakka) 205/50/17-koossa ja aivan hirvittävä ero uusien hyväksi.

Myöhemmin olen miettinyt, että saattoi olla monen tekijän summa se miten iso ero noissa renkaissa lopulta olikaan: renkaiden kuluneisuusero saattoi vaikuttaa ja rengaspaineet olisi pitänyt mittarilla tarkastaa. Noita Misukoita tapaa monen merkin alla ja 17" koossa 225/45 -profiili on se yleisin, että vähän outoa miten surkeat ne oli ajaa.

Nokian Z:ssa on pintaa vielä 4-5 mm ja ajettu kaksi pitkää kesää yhteensä arviolta 27-28 000 km ja ainakin alkava kesä menee niillä helposti. Ei hiljaisin, mutta muuten ihan mukavan oloinen nakki. Ja pidon puolesta tuommoset 205:set on ihan riittävät vähän herkistetyllekin dieselille, asfaltilla. Ulkonäkö pisteitä ei niillä juuri taida saada :)
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: rengaskoko

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Kuluneisuus vaikuttaa aikas paljon kun olka tulee kantikkaammaksi. Itsellä nuo Pilot Sportit alla, koossa 225/45/17 ja ovat kyllä hyvät ajaa. Hommattu viime syksynä eli lähes uudet.

Pari vuotta sitten vanhat Marangonit oli sakkorajalla ja ihan hirveät urailijat. Sitten uudet Conti Sport 3:t alle ja ihan eri planeetalta.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: rengaskoko

Viesti Kirjoittaja saabillua »

onko kukaan vääntänyt 215 kumia 7.5" vanteelle? Taulukoiden mukaanhan se juuri ja juuri menee noin leveälle vanteelle, mutta miten käytännössä...

Voisi olla tuo 215/50/17 ihan varteenotettava noitten 235/45/17 kumien tilalle, jotka vetelevät ihan hirvittävästi. Kuluisivat vaan nopeasti loppuun tai pariin milliin <--pihi kun on luonteeltaan...
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: rengaskoko

Viesti Kirjoittaja Pola »

No mul on tälläkin hetkellä ja ei kyllä vetele, voidaa vaik vaihtaa :D
#3272
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: rengaskoko

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Mulla on talvivanteet 7,5" leveät ja niissä pyörii 205/50R17:t ja kesäsissä 7" leveissä 215/50R17.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

Re: rengaskoko

Viesti Kirjoittaja anttimak »

Tässä kovan vannekuumeen kourissa kärvistelen ja nyt enää pitää puntaroida 18" vai 19"?

Vakioalustalla oleva farkku. Tällä hetkellä 195/65R15.

Absoluuttista totuutta ei tietenkään ole ja mielipiteitä on yhtä montako kuin kuskiakin.. mutta:

Onko suurta eroa ajettavuudessa 18" ja 19" välillä? leveyksiä en ole sen kummemmin vielä miettinyt. Mitä rengaskokoja suosittelisitte? Ja miten noi ET lukemat?

Saabiamme ajaa myös mamma ja häneltä sain luvan suurempiin renkaisiin sillä ehdolla, ettei ajettavuus kärsi :D
Viimeksi muokannut anttimak, To Touko 07, 2015 19:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: rengaskoko

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Mamman kanssa väleissä, niin max. 225/45/17.... :wink:
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: rengaskoko

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ajettavuus on toki suhteellinen käsite ja oletan että tässä tapauksessa se tarkoittaa enemmänkin mukavuutta kuin terävää ohjattavuutta. Tähän oletukseen perustan tämän vastauksen ja suosittelen rengaskooksi korkeintaan 225/45R18 (ei siis 225/40R18 tai 225/45R17). Tuo viisi pinnaa korkeampi profiili tekee paljon mukavuuteen ja nuo koot ovat ihan tyypitettyjä kokoja facelift-kolkkiin.
Omassa kolkissa olen erittäin tyytyväinen 17" vanteisiin ja 205/55R17 sekä 225/50R17 kumeihin.
Olkaprofiiliksi kannattaa valita mahdollisimman pyöreä (esim. GoodYear Efficient Grip Performance), niin ei poukkoile urissakaan.

Jos taas haluaa mahdollisimman sporttista tuntua ja näköä, niin kotisovulle saanee heittää hyvästit.. ;)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

Re: rengaskoko

Viesti Kirjoittaja anttimak »

Tobbana kirjoitti:Ajettavuus on toki suhteellinen käsite ja oletan että tässä tapauksessa se tarkoittaa enemmänkin mukavuutta kuin terävää ohjattavuutta. Tähän oletukseen perustan tämän vastauksen ja suosittelen rengaskooksi korkeintaan 225/45R18 (ei siis 225/40R18 tai 225/45R17). Tuo viisi pinnaa korkeampi profiili tekee paljon mukavuuteen ja nuo koot ovat ihan tyypitettyjä kokoja facelift-kolkkiin.
Omassa kolkissa olen erittäin tyytyväinen 17" vanteisiin ja 205/55R17 sekä 225/50R17 kumeihin.
Olkaprofiiliksi kannattaa valita mahdollisimman pyöreä (esim. GoodYear Efficient Grip Performance), niin ei poukkoile urissakaan.

Jos taas haluaa mahdollisimman sporttista tuntua ja näköä, niin kotisovulle saanee heittää hyvästit.. ;)
Kiitos hyvästä ja kattavasta vastauksesta!

Jos saisin vielä tarkennuksen mitkä ET lukemat kärsii olla, niin luulen näillä tiedoilla pärjääväni!

Sitä vähän pelkäsinkin, että tämä yhtälö voi olla taas haasteellinen... naiset ja auto :D
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: rengaskoko

Viesti Kirjoittaja Risto »

anttimak kirjoitti:Sitä vähän pelkäsinkin, että tämä yhtälö voi olla taas haasteellinen... naiset ja auto :D
Tällä kertaa roolit ovat tosin vaihtuneet ja nainen käsittelee asiaa järjellä, kun mies haihattelee. :mrgreen:
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: rengaskoko

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Saabin orkkis vanteissa ET41.
35 pelaa vielä.
Vastaa Viestiin