Palataan...

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Varoitus - todella pitkä paatos!!!

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Marko A kirjoitti:Auto on ajotavasti riippuen, joko puskeva, neutraali taikka jopa yliohjaava. Varoen, mutta reippaasti ajaen se meinaa puskea mutkaan. Taas jos ajaa rauhallisesti ja vaikka jyrkemminkin kääntää niin meno on hyvin neutraalia. Taas, jos ihan Kankkuseksi vetää ja kaasulla haluaa ohjata niin sekin onnistuu. Eli perä irtoaa kaasulla mutkissa ja sillä voi (yrittää) hallita menoa. En suosittele kokeilemaan ilman VDC:tä (Subarun ESP). Sen verran olen testannut, että tiedän kuinka näin iso auto voi lähteä lapasesta jos kovin pelleilee eikä ole kunnolla kokemusta...
Tästä taisinkin varoittaa, neliveto heittää äkkiä selästä, jos ei ole hereillä.. VDC on siis pakollinen varuste ja ihan kiva olla päällä jos vaikka kaveri kokeilee. Enpä tiedä miksi sitä tarvitsisi omistajankaan normaalisti päältä pois kytkeä.

Mahtaako vaan Subarulla olla yhtä hyvää merkkikerhoa ja foorumia??
Pitäisikö siitä päätellä jotain, että otit manuaalina? :)
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Varoitus - todella pitkä paatos!!!

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ristom kirjoitti: VDC on siis pakollinen varuste ja ihan kiva olla päällä jos vaikka kaveri kokeilee. Enpä tiedä miksi sitä tarvitsisi omistajankaan normaalisti päältä pois kytkeä.
Näinhän se on. Ja ei se neliveto tee mitään ihmeitä ellei ihan tahallaan hölmöile sen kaasun kanssa. Normaalisti ajettaessa ei mitään ihme ohjelmanumeroita.
Ristom kirjoitti:Mahtaako vaan Subarulla olla yhtä hyvää merkkikerhoa ja foorumia??
Ei yhtä hyvää kerhoa, eikä foorumia. Molemmat kyllä löytyy, mutta huomatavasti pienempää toimintaa.
Ristom kirjoitti:Pitäisikö siitä päätellä jotain, että otit manuaalina? :)
Siitä ei voi päätellä muuta kuin, että dieseliin ei ollut tarjolla automaattia. Mun käytössä automaatti ois ehdoton valinta, kun alennusvaihdettakaan ei dieseliin ole tarjolla. Ei silti, miellyttävä on tuo Suben manuaali.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Palataan...

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Marko A kirjoitti:Moottori on yksinkertaisesti loistava kaveri. Tehoa sais olla muutamia kymmeniä heppoja lisää, liikaa kun ei koskaan ole. Mutta muuten ominaisuuksiltaan aikalailla omaa luokkaansa.
Miten on Subarujen softaviritysten kanssa? Taitaa ainakin kestää jonkinaikaa? Tuossahan on tehoa ns. normaalisti.

Kiinteä neliveto ei ole muuten helpoin mahdollinen ajonvakausjärjestelmän tekemiseksi. Ajoneuvon liiketila on vähän vaikeampi mitata, kun ei ole referenssirenkaita eikä sähkökytkintä etu- ja takapään välissä. Samantyylinen aliohjaavuus löytyy (ainakin vanhemmista) Audeista.

Uuden sukupolven Legacy/Forester automaatiilla voisi kiinnostaa, mutta Saabin kanssa vielä ajetaan pitkään....toivottavasti. Kävitkö ajamassa Legacya?
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Palataan...

Viesti Kirjoittaja Marko A »

karitammi kirjoitti: Miten on Subarujen softaviritysten kanssa? Taitaa ainakin kestää jonkinaikaa? Tuossahan on tehoa ns. normaalisti.
Joo, softahan ois tarjolla, 175hp 380Nm. Mutta eipä viitsi alka millekkään. Se ei tuo alakierrosvääntöä (alle 1500rpm) lisää, eikä siitä ole vielä mitään kokemuksia joten...
karitammi kirjoitti:Kiinteä neliveto ei ole muuten helpoin mahdollinen ajonvakausjärjestelmän tekemiseksi. Ajoneuvon liiketila on vähän vaikeampi mitata, kun ei ole referenssirenkaita eikä sähkökytkintä etu- ja takapään välissä. Samantyylinen aliohjaavuus löytyy (ainakin vanhemmista) Audeista.
Juuri tuosta ajonvakautus/ohjaus hommasta johtuen automaattivaihteiset Subarutkin on ns kytkeytyviä, Haldex tyylisiä toteutuksia. Aliohjautuvuus kaarteen alkuvaiheessa johtunee enemmän alustan / etupään toiminnasta kuin vetotavasta. Ainakin tällainen tunne on mulle jäänyt.
karitammi kirjoitti:Uuden sukupolven Legacy/Forester automaatiilla voisi kiinnostaa, mutta Saabin kanssa vielä ajetaan pitkään....toivottavasti. Kävitkö ajamassa Legacya?
Olen ajanut bensa Legacyllä ihan hyvät koeajot. Se on ajettavuudeltaan ja ohjaukseltaan ihan kärkikastia. Menee ehdottomasti ohi 9-3:n nimenomaan ohjauksessa / hallittavuudessa. Mutta taas alusta on semmonen pintapehmeä ja siitä jää äkkiseltään sellainen mukavuuspainotteinen kuva. Muutenhan nuo (OB ja Lega) on sitten hyvin pitkälti samoja autoja. 2.5 litrainen bensa on mun mielestä aika huono esitys noihin autoihin ja 3-litrainen on jo makea mutta myös janoinen.
Huhut tulevista dieseleistä mainitsee 170hp ja n.200hp myllyjen olevan tulossa joskus. Sen aika näyttää.

Pari pikkujuttua mitä tuolla edellä jäi mainitsematta; polttoainemittari on erittäin hvyä. Asteikko on selkeä ja sen toiminta lineaarista sekä tarkkaa. Pystyy mittarista sanomaan alle 5:n litran tarkkuudella mitä tankissa on. Koko "skaalalta".

Ja toisena taas istuinten niskatuet. Ne on ainakin Outbackissä ihan luokattomat kun saabiin vertaa. Pienet, liian takana ja tosi pehmeät. Ne ei oikein tunnu vakuuttavilta. Itse kun olen tottunut matka-ajossa ajamaan yleensä pää niskatukea vasten.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Kiitos ja hyvästi...

Viesti Kirjoittaja mek »

Mimmi kirjoitti:Ottakaa Eberin sähköliitin irti, niin ei lähde turhaan päälle, eikä aiheuta syöpääkään.
Välttää sen syövän silläkin että myy koko paskan.

Taakse jäi hieman reilut neljä vuotta Saabilla, mutta nyt se on loppu. Meikäläisen tuloilla ei ole varaa ajaa autolla, jonka korjaamiseen menee joka vuosi 2000 EUR+, tai sitten se pitäisi vaihtaa heti takuuajan päätyttyä aina uuteen. Siihenkään ei ole varaa kun vaihtoarvo tuntuu suorastaan romahtavan muihin eurooppalaisiin ”premium-merkkeihin” verrattuna.

Yksikään viimeisistä autoistani ei ole herättänyt yhtä voimakkaita tunteita kuin tuo Saab, valitettavasti niistä suurin osa on ollut negatiivisia, pettymystä ja jopa suoranaista vihaa, ilon hetket ovat olleet vähissä. Saabista jään kaipaamaan vain erinomaista automaatti-ilmastointia/lämmityslaitetta sekä väkevää voimaa kaikilla vaihteilla, vaikka tulevassakin autossa on kyllä turbo. Syy merkin vaihtoon selvinnee alla olevasta, viimeinen pisara oli tuo kytkin/vauhtipyörä. Kiitos ja hyvästi.

Saab 9-3 Sport Sedan 1,9 TiDS Linear Pro -06.

- 48 000 km, etuiskareiden vaihto takuuseen kolinan takia
- 55 000 km, 15451 eli ABS-anturien vaihto asiakastyytyväisyysohjelman piikkiin
- 70 000 km oikea takaylätukivarsi vaihdettiin takuuseen
- 71 000 km, kojelaudan kitinöitä korjailtiin takuuseen, osat tilattiin edellisellä kerralla
- 84 000 km, etuiskareiden kääntölaakerit vaihdettiin takuuseen ja asennettiin takuuseen muovisuojat, joiden pitäisi estää kuran meno laakeriin
- 90 000 km, 90 tkm huollon lisäksi selvitettiin vasemman takaripustuksen kolinoita, ei löytynyt vikaa, korjattiin SID:n sisään painunut säätöpyörä. Mittarivalojen säätöanturista ei löytynyt vikaa, vaikka valot silloin tällöin vilkuttavat miten sattuu.
- 97 000 km, oikea etujousitus pitää jälleen pjoing -ääniä, korjaantui itsekseen.
- 100 000 km, moottorin häiriövalo syttyi, tehot hävisi ja alkoi nykiä, auto jäi Viitasaarelle, josta hinattiin Äänekoskelle. SID ilmoitti vedestä polttoaineessa, mutta huolto ei tuntunut oikein tietävän mitä olisi tehnyt. Tuli kuntoon, työkaveri toi auton. Toimi vaihtelevasti ja nyki välillä seuraavat pari viikkoa, minkä jälkeen tuntui pelaavan lähes normaalisti. 153 EUR.
- 100700 km, moottorin häiriövalo palaa edelleen, vikamuistin luenta 45 EUR
- 114 900 km, moottorin häiriövalo syttyi ja tehot hävisi. Pikahuollossa kuitattiin valo pois, vika pyörreläpän palautusmekanismissa. Syttyi uudelleen mutta poistui itsestään eikä syttynyt enää ennen seuraavaa huoltoa. Myös etujousitus ääntelee satunnaisesti kun uudet kitkarenkaat syytävät kiviä jousten väliin. 29 EUR.
- 121 000 km, 120 tkm huolto & vaihdettiin imusarja, pyörreläppä, palautusmekanismi ja EGR-venttiili takuuseen, työt piti maksaa itse. Tällä hoituivat viime kesän nykimiset ja moottorin vikailmoitukset. Takatukivarsista ei löytynyt edelleenkään väljää kolinasta huolimatta. 228 EUR ylimääräistä huollon lisäksi.
- 122 000 km, vaihdettiin Eberin liekinvarmistussukka & hehkutulppa, 540 EUR.
- 143 900 km, krohinaa kytkimestä, etsittiin vikaa, ei löytynyt. 40 EUR
- 150 000 km, Eberin toiminnassa taas ongelmia, TECH II näyttää viaksi paloilmapuhallinta. Akku vaihdettiin, mutta ei auttanut. 125 EUR
- 158 000 km, ABS häiriövalo palaa. Vasemman takapyörän johtosarja rikki, korjattiin Jalosella, 203 euroa
- 159 000 km, vaihdettiin Eberin paloilmapuhallin Ylivieskan Åströmmillä, 615 euroa, ei käynnisty siltikään ajastimella joka kerta ja saattaa sammua kokonaan kesken ajon.
- 160 000 km, vaihdettiin takajarrulevyt ja palat, alkuperäiset ATE:T, 275 euroa.
- 161 000 km, voimakasta kolinaa vauhtipyörästä/kytkimestä, kaksoismassavauhtipyörä kappaleina, 2200 EUR!!!

edit, päivittelin tuota muistinvaraista listaa kuittien perusteella oikeaksi.
edit, päivitetty kytkinremontin hinta
Viimeksi muokannut mek, To Maalis 18, 2010 15:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Palataan...

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

mek:

Harmillista, että taipaleesi Saabin kanssa ei ole ollut ruusuista. Itselläkin tuli tilapäinen merkinvaihto aikoinaan maanantaikappaleisen NG900:n kanssa. Yksilöitähän nuo Saabitkin ovat, vaikka pari tyyppivikaa olenkin kyllä vuodatuksestasi tunnistavinani. Saabiin palasin toisaalta juurikin sen takia, että se herättää tunteita. Nöyrästi toiminut Citikka ei sitä tehnyt. Se, onko se hyvä vai huono asia on itse kunkin päätettävissä.

Toivottavasti seuraava kulkineesi, mikä ikinä se lieneekin, on huolettomampi.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Palataan...

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Jaa, tämä topic tuli ylös jälleen.

Todella ikävää kuulla mek:n kokemuksista Saabin parissa. Tuollainen ei varmasti aja ihan heti takaisin saman merkin pariin. Saako udella, mikä on uutukainen jos on vielä vaihdettu/valmiiksi valittu?

Pisti silmään tuo mittarivalojen välkkyminen. Sattui ajoittain myös mulle. molemmissa 9-3:ssa. Mutta se oli niin harvoin ja lähes huomaamaton että en siihen kiinnittänyt enempää huomioita. Lähinnä taisin ajatella, että joku heijastus hämäsi anturia tjms.

Pikainen update elämästä Subarun kanssa. 35tkm mittarissa ja 17kk on autolla ajettu. Kilometrien kertyminen on hieman vähentynyt viime vuonna, joten ei ole tuon enempää ehtinyt. Autosta tykkään kuin hullu puurosta. Tämä talvi varsinkin on ollut jokapäiväistä iloa nelivedosta. Maavara ja symmetrinen AWD on aika lyömätön yhdistelmä. Autoon ja sen ominaisuuksiin olen ehtinyt tottua, joten enää ei juuri hiekkoudetkaan (ilmastointiautomatiikka/audio) vaivaa pahemmin päätä. Luotettavasti on diesel tekniikka pelannut tähän saakka. Moottori on edelleen todellinen He-le-mi. Näin sulavaa, hiljaista ja jouhevaa dieseliä ei ole toista.

Uudet Saabin mallit nosti halun palata merkkiin jälleen tulevaisuudessa. Aika näyttää käykö näin. Subaru pistää kyllä todella kovan vastuksen hinnan ja vastineen suhteen. Auto herättää vahvaa omistamisen halua. Otti vain oman aikansa alkaa suhtautua tähän merkkiin myös tunteella. En ihmettele pätkääkään, että merkillä on oma vannoutunut asiakaskuntansa. Koen jo olevani vahvasti osa sitä, vaikka Saab edelleen houkuttaakin. Subaru on erilainen ja syystä.
Edelleen voin hyvällä mielin suositella merkkiä jos joku sitä harkitsee. Tosin Saabista siirtyminen ottaa aikansa tottua juuri edellä mainittuihin negatiivisiin puoliin. Siitä kun pääsee yli, on autosta helppo tykätä.

Jenkit pitää Subista:
Subaru builds on loyal customer base
Subaru customers are "happy with who they are. They could afford to buy anything. But they prefer to buy a Subaru."
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Kiitos ja hyvästi...

Viesti Kirjoittaja mike »

Kallista se on näköjään tuo uudempien saabien pitäminen.

Kaskoismassavauhtipyörän murheisiin saat varmaan totutella uudenkin automerkin kanssa, sillä niitä nyt vaan näyttää pukkaavan uusiin autoihin. Vähän kun tutkii keskustelupalstoja ja kuuntelee tuttavapiirin autokokemuksia niin noita limppuja menee vaihtoon alle 100 tkm lukemillakin. Oli sitten VAG, PSA, Toyota jne. Hinnat on tosiaan aika suolaisia.

Samoin Eberin tai Webaston murheet jatkuvat merkistä riippumatta.

Nykydieseleiden "ominaisuuksiin" näyttää myös kuuluvan nykiminen ja vikavalojen polttaminen joista suurin osa on syntyjään EGR:n aiheuttamia ongelmia.

Jarrulevyt ja palat on hyvin usein vaihtokunnossa noilla kilometreillä, joskin ajotavalla on vaikutusta suuntaan ja toiseen.

Eli mitä tällä nyt haluan sanoa. Alustan kolinat, nitinät ja natinat näyttävät olevan asia mistä Saab on saanut ennenkin palautetta ja siinä on ryhdistäytymisen paikka.

Loput kestovaivat katson kuuluvan saabista riippumattomiksi, joihin voi käytännössä varautua muissakin merkeissä.

Varmasti nuo vaivat jurppii, mutta varaudu siihen, ettei ruoho ole välttämättä sen vihreämpää toisaallakaan.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Palataan...

Viesti Kirjoittaja Marko A »

mek:n kritiikki lienee kuitenkin aiheellista. Pääpointtina tais olla se +2000€ vuodessa korjauksiin. Se ei ole hyväksyttävää. Ei Saabilla eikä millään toisellakaan merkillä, jos nyt puhutaan n.40k€ autosta.

Mainitut ongelmat sinällään pääosin ei ole mitään Saabin juttuja vaan hyvin yleisiä. Siihen mielikuvaan sitten vaikuttaakin paljon huollon toiminta ja suhtautuminen ongelmiin. Jos kaikki maksatetaan asiakkaalla tai ongelmia vähätellään niin eipä sitä enempäänsä kukaan jaksa. Varsinkin vielä, jos lähin merkkihuolto on kauempana.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
latex
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Touko 06, 2009 10:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Palataan...

Viesti Kirjoittaja latex »

Onko muutoin kaskoismassavauhtipyörä jo 93 SS 2005 malleissa vai mistä alkaen niitä on ollut. Eli onko sellanenkin murhe tulossa?
9-3 Sport Sedan
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Palataan...

Viesti Kirjoittaja mike »

Juu kyllähän se toki kritiikki on aiheellista ja ymmärrettävää kun puhutaan tuonkin hintaluokan autoista. Minusta kritiikki on olisi paikallaan jo 20 tonnin luokassakin mutta jostain kumman syystä meno vain jatkuu. Vähän kuin tietkonepuolellakin ja kulutuselektroniikassa. Kuluttajille myydään melko keskeneräistä ja lyhytkestoista tavaraa.

Huollon suhtautumisella on varmasti iso merkitys asikastyytyväisyyteen. Huimia tuntuu olevan Eberin korjauksen hinnat merkkiliikkeessä kun vertaa uuden laitteen hintaankin.


D/B5W S Komplett- sarja minikellokytkimellä 850 euroa (sis. 22% alv:n)

D/B5W S Komplett- sarja minikellokytkin EasyStart T:llä 855 euroa (sis. 22% alv:n)

D/B5W S Komplett- sarja EasyStart R+ kauko-ohjaimella 1100 euroa (sis. 22% alv:n)

Lämmittimien asennushinnat alkaen 300 euroa.
Viimeksi muokannut mike, Ke Maalis 17, 2010 12:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Palataan...

Viesti Kirjoittaja mike »

latex kirjoitti:Onko muutoin kaskoismassavauhtipyörä jo 93 SS 2005 malleissa vai mistä alkaen niitä on ollut. Eli onko sellanenkin murhe tulossa?
Tuli bensakoneisiin alumiinilohkon myötä, eli heti ensimmäisissä 9-3SS malleissa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Perusteluita

Viesti Kirjoittaja mek »

Kerrottakoon nyt sitten, kun se kiinnostaa, että mikä on tuleva auto... tavallinen, siniharmaa, mielikuvitukseton Skoda Octavia HB 1,4 TSI Ambiente, manuaali.

Tästä voi tulla vähän pitkä vuodatus, mutta laitetaan nyt ajatuksenjuoksuani tähän kuitenkin, vaikka keskustelun herättäjäksi, jos ei muuten.
mike kirjoitti: Kaskoismassavauhtipyörän murheisiin saat varmaan totutella uudenkin automerkin kanssa, sillä niitä nyt vaan näyttää pukkaavan uusiin autoihin.
#
Samoin Eberin tai Webaston murheet jatkuvat merkistä riippumatta.

Nykydieseleiden "ominaisuuksiin" näyttää myös kuuluvan nykiminen ja vikavalojen polttaminen joista suurin osa on syntyjään EGR:n aiheuttamia ongelmia.

Jarrulevyt ja palat on hyvin usein vaihtokunnossa noilla kilometreillä, joskin ajotavalla on vaikutusta suuntaan ja toiseen.

Eli mitä tällä nyt haluan sanoa. Alustan kolinat, nitinät ja natinat näyttävät olevan asia mistä Saab on saanut ennenkin palautetta ja siinä on ryhdistäytymisen paikka.

Loput kestovaivat katson kuuluvan saabista riippumattomiksi, joihin voi käytännössä varautua muissakin merkeissä.

Varmasti nuo vaivat jurppii, mutta varaudu siihen, ettei ruoho ole välttämättä sen vihreämpää toisaallakaan.
Kyllä, VAG:n autoissa on varmaan myös kaikenlaisia vikoja, mutta pelkästään Golf/Jetta/Touran/Octavia/A3/TT/Leon/Altea -malleja myydään Suomessa vuosittain reilusti yli kymmenen kertaa enemmän kuin kaikkia Saabeja yhteensä. "Edellistä edellinen" autoni oli Octavia I, jolla ajoin samat 160 tkm kuin tuolla Saabilla, Saabiin verrattuna minimaalisen pienillä korjauskuluilla, samoin isäni omalla Octaviallaan. Työkaverini ajoi omalla Octaviallaan 415 tkm vain pyöränlaakereita, jarrupalat ja pakoputken vaihtaen. Vakavimmat viat, joita työkaverieni tai lähipiirini kymmenissä VAG-autoissa tiedän, ovat yhden TDI:n turbon siiven vääntyminen imusarjasta tulleen jäähileen takia sekä kahden Passatin juonitelleet Multitronic- automaattilaatikot.

VAG:n merkeistä valinta osui Skodaan osittain hyvien kokemusten vuoksi, osaksi siksi, etten edelleenkään halua olla missään tekemisissä VV-auto -ketjun"palveluiden" kanssa, sen verran syvän arven jättivät Saabia edeltänyt Audi ja Octaviaa edeltänyt VW.

Kyllä minun mielestäni myös alihankintakomponenteissa olevat viat ovat autovalmistajan vika. Alihankkijat tekevät komponenttejaan niin suurina sarjoina niin monelle valmistajalle, että on kyllä aika tarkkaan tiedossa, mikä on kunkin osan kesto minkinlaisessa käytössä. On ihan autonvalmistajan oma valinta (takuukustannukset vs. hankintakustannukset) millaista komponenttia mihinkin malliin päätetään käyttää. Tässä GM:llä amerikkalaisen kvartaalikapitalismin edustajana näyttäisi olevan konserniperiaatteista johtuvaa takamatkaa esim. VAG:n eurooppalaiseen melkein perheyritystaustaan verrattuna.

Mieli olisi tehnyt Yeti 4*4 TDI Adventurea, mutta kun tämä vaihto tuli pari vuotta etuajassa noiden Saabin jatkuvien vikojen takia, niin piti ostaa se mihin on varaa. Toki uuden auton arvo laskee tulevana parina-kolmena vuotena varmasti enemmän, kuin tuon nykyisen Saabin arvo olisi laskenut, mutta jos Saabin korjauskulut pysyvät nykyisellä tasolla, niin ero tasoittuu kummasti, voipa kääntyä toisinpäinkin. Eikä toistuvista tonnin remonttilaskuista johtuvalle vitutukselle voi laskea hintaa. Toisaalta, ajokilomertrini ovat vähentyneet menneiden vuosien 40 tkm+:sta noin 25 tkm:iin, joten bensa-autollakin raaskii jo ajaa, ainakin noin vähän kuluttavalla kuin tuo 1,4 TSI. Se vie hieman reilut 6 litraa sadalla. Tiedän sen siitä, että appiukkoni on ajellut 1,4 TSI:llä ongelmitta reilun vuoden. Yksi tavoite oli välttää Eberi ja sen ongelmat. Eli kyseeseen ei tullut auto, jossa se on vakiovaruste ja toisaalta polttoainekulujen ja hankintahinnan piti kuitenkin olla kohtuulliset. Dieselmoottorin lämpöongelman voi ratkaista muullakin tavalla kuin Eberillä (joskaan ei välttämättä yhtä tehokkaasti), esim. Honda "käänteinen ACC" ja VAG:n PCT-kennot. Tiedän, 1,4 TSI ei ole mikään sauna talvella, mutta kyllä siinä silti tarkenee, moottorin säteily- ja sisätilalämppärin avustuksella.

Yksi totuus on se, että halvemman auton pääomakulut ovat aina pienemmät kuin kalliin. Siksi päätin siirtyä luokkaa alaspäin. Kävin koeajamassa myös Auriksen ja uuden Astran. Uusi Astra oli todella hyvänoloinen ja hiljainen auto, mutta pelottaa tuo GM-sidonnaisuus siinä. Auris ei oikein istunut käteen, huonot penkit ja tahmea ohjaus. Octavia oli tuttu, turvallinen ja mielikuvitukseton, tunteita herättämätön valinta... aika näyttää ovatko nämä uudet yhtä lujia kuin Octavia I:t. Appiukon kokemukset lupailisivat hyvää.

Jos Saab tekisi uuteen Astraan perustuvaa, noin 25 tEUR hintaista 9-1:stä, 1,4 Turbomoottorilla jonka kulutus olisi VAG:n TSI:n tasoa, ja jonka luotettavuudesta voisin olla vakuuttunut, voisin olla kiinnostunut, jos vielä uskaltaisin.
Viimeksi muokannut mek, To Maalis 18, 2010 11:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Perusteluita

Viesti Kirjoittaja aero »

mek kirjoitti: Kyllä, VAG:n autoissa on varmaan myös kaikenlaisia vikoja, mutta pelkästään Golf/Jetta/Touran/Octavia/A3/TT/Leon/Altea -malleja myydään Suomessa vuosittain reilusti yli kymmenen kertaa enemmän kuin kaikkia Saabeja yhteensä. "Edellistä edellinen" autoni oli Octavia I, jolla ajoin samat 160 tkm kuin tuolla Saabilla, Saabiin verrattuna minimaalisen pienillä korjauskuluilla, samoin isäni omalla Octaviallaan. Työkaverini ajoi omalla Octaviallaan 415 tkm vain pyöränlaakereita, jarrupalat ja pakoputken vaihtaen. Vakavimmat viat, joita työkaverieni tai lähipiirini kymmenissä VAG-autoissa tiedän, ovat yhden TDI:n turbon siiven vääntyminen imusarjasta tulleen jäähileen takia sekä kahden Passatin juonitelleet Multitronic- automaattilaatikot.
Toivotaan nyt, että Oki-Taavin alusta kestää ajoa paremmin kuin Audin. Kuin myös, että käyttöliittymät ovat loogisempia ja huoltokin parempaa. Ihan vain kahden A4:n (B7 ja B8) perusteella. Jälkimmäinen (=nykymalli) on valikkoviidakkonsa puolesta lähellä avaruuslaivaa, siinä oli jänniä ominaisuuksia (aina ei avain lähtenyt lukosta irti - kuulemma ominaisuus, ei saa olla liian nopea, radio hukkaa asetuksia yms pientä). Alustan viat ja väljyydet kuitattiin Audin merkkihuollossa (VV-Auto Vantaa) toteamalla, että ne johtuvat leveistä renkaista (vakiot 225/55/16) - siitä huolimatta, että ne lisääntyivät kummasti 80tkm kohdalla (=joku pusla luovutti, sekä edestä että takaa samoihin aikoihin).

Lyhyen koeajon (oli vara-autona kun B8 oli huollossa) perusteella 122hp 1.4TSI oli ainakin Golfissa ihan ok tekniikka - laiska toki (mikä ei yllätä ketään - paitsi niitä pussihousuja, joiden mielestä 100hp 1.6i liikuttaa tarpeeksi vaikka tankkeria), mutta ihan hyvä ajaa - ns. järkeväviritteinen kone.
mek kirjoitti: joten bensa-autollakin raaskii jo ajaa, ainakin noin vähän kuluttavalla kuin tuo 1,4 TSI. Se vie hieman reilut 6 litraa sadalla. Tiedän sen siitä, että appiukkoni on ajellut 1,4 TSI:llä ongelmitta reilun vuoden.
Tässä vaiheessa pitänee muistuttaa, että kulutukseen vaikuttaa ihan pirusti ajotapa. En sinua tahi ajotapaasi saatika -profiiliasi tunne, mutta jos tuohon appiukon lukemaan kertyy havaittavaa eroa suuntaan tai toiseen, voi jompikumpi petrata ajotapaansa. Jos itse koet tähän tarvetta, olisi se ruotsinrautakin mennyt todennäköisesti vähemmillä huuruilla (remppalaskuja ja vitutusta ei silti vähennä).
mek kirjoitti: Yksi tavoite oli välttää Eberi ja sen ongelmat. Eli kyseeseen ei tullut auto, jossa se on vakiovaruste ja toisaalta polttoainekulujen ja hankintahinnan piti kuitenkin olla kohtuulliset. Dieselmoottorin lämpöongelman voi ratkaista muullakin tavalla kuin Eberillä (joskaan ei välttämättä yhtä tehokkaasti), esim. Honda "käänteinen ACC" ja VAG:n PCT-kennot. Tiedän, 1,4 TSI ei ole mikään sauna talvella, mutta kyllä siinä silti tarkenee, moottorin säteily- ja sisätilalämppärin avustuksella.
B8 2.0TDI (ilmeisesti sähkövastuksilla lisälämmittävä siis) oli huomattavasti kylmempi (etenkin kiimatronicin porsimisen jälkeen - en tiedä mikä sille tuli, mutta unohti viime talvena, että lämmintä voisi puhkua jaloillekin, huollon papereissa ei jälkikäteen näkynyt tästä mainintaa, en muista korjasivatko) kuin SC 1.9TiDS. Siitä huolimatta, että mun ajotyylillä SC vie 0,5-1l vähemmän ainetta kuin Audi.

Onnea matkaa, toivotaan että Octavia toimii odotusten mukaisesti tarjoten huolettomia kilometrejä :).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Perusteluita

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

aero kirjoitti: Onnea matkaa, toivotaan että Octavia toimii odotusten mukaisesti tarjoten huolettomia kilometrejä :).
Juu, ja muista skrabata talvisin jäät myös kuskin jalkatilasta ettei kaasupolkimen virkaa toimittava muovirimpula hajoa :D
No juu, olisi se varmaan itse kullakin huumori vähissä ja merkinvaihto mielessä, jos koko ajan saa olla huoltoliikkeen tiskillä lompakko levällään kyselemässä, että paljonkos tänään laitellaan oravannahkoja pinoon.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin