Mimmi kirjoitti:Ottakaa Eberin sähköliitin irti, niin ei lähde turhaan päälle, eikä aiheuta syöpääkään.
Välttää sen syövän silläkin että myy koko paskan.
Taakse jäi hieman reilut neljä vuotta Saabilla, mutta nyt se on loppu. Meikäläisen tuloilla ei ole varaa ajaa autolla, jonka korjaamiseen menee joka vuosi 2000 EUR+, tai sitten se pitäisi vaihtaa heti takuuajan päätyttyä aina uuteen. Siihenkään ei ole varaa kun vaihtoarvo tuntuu suorastaan romahtavan muihin eurooppalaisiin ”premium-merkkeihin” verrattuna.
Yksikään viimeisistä autoistani ei ole herättänyt yhtä voimakkaita tunteita kuin tuo Saab, valitettavasti niistä suurin osa on ollut negatiivisia, pettymystä ja jopa suoranaista vihaa, ilon hetket ovat olleet vähissä. Saabista jään kaipaamaan vain erinomaista automaatti-ilmastointia/lämmityslaitetta sekä väkevää voimaa kaikilla vaihteilla, vaikka tulevassakin autossa on kyllä turbo. Syy merkin vaihtoon selvinnee alla olevasta, viimeinen pisara oli tuo kytkin/vauhtipyörä. Kiitos ja hyvästi.
Saab 9-3 Sport Sedan 1,9 TiDS Linear Pro -06.
- 48 000 km, etuiskareiden vaihto takuuseen kolinan takia
- 55 000 km, 15451 eli ABS-anturien vaihto asiakastyytyväisyysohjelman piikkiin
- 70 000 km oikea takaylätukivarsi vaihdettiin takuuseen
- 71 000 km, kojelaudan kitinöitä korjailtiin takuuseen, osat tilattiin edellisellä kerralla
- 84 000 km, etuiskareiden kääntölaakerit vaihdettiin takuuseen ja asennettiin takuuseen muovisuojat, joiden pitäisi estää kuran meno laakeriin
- 90 000 km, 90 tkm huollon lisäksi selvitettiin vasemman takaripustuksen kolinoita, ei löytynyt vikaa, korjattiin SID:n sisään painunut säätöpyörä. Mittarivalojen säätöanturista ei löytynyt vikaa, vaikka valot silloin tällöin vilkuttavat miten sattuu.
- 97 000 km, oikea etujousitus pitää jälleen pjoing -ääniä, korjaantui itsekseen.
- 100 000 km, moottorin häiriövalo syttyi, tehot hävisi ja alkoi nykiä, auto jäi Viitasaarelle, josta hinattiin Äänekoskelle. SID ilmoitti vedestä polttoaineessa, mutta huolto ei tuntunut oikein tietävän mitä olisi tehnyt. Tuli kuntoon, työkaveri toi auton. Toimi vaihtelevasti ja nyki välillä seuraavat pari viikkoa, minkä jälkeen tuntui pelaavan lähes normaalisti. 153 EUR.
- 100700 km, moottorin häiriövalo palaa edelleen, vikamuistin luenta 45 EUR
- 114 900 km, moottorin häiriövalo syttyi ja tehot hävisi. Pikahuollossa kuitattiin valo pois, vika pyörreläpän palautusmekanismissa. Syttyi uudelleen mutta poistui itsestään eikä syttynyt enää ennen seuraavaa huoltoa. Myös etujousitus ääntelee satunnaisesti kun uudet kitkarenkaat syytävät kiviä jousten väliin. 29 EUR.
- 121 000 km, 120 tkm huolto & vaihdettiin imusarja, pyörreläppä, palautusmekanismi ja EGR-venttiili takuuseen, työt piti maksaa itse. Tällä hoituivat viime kesän nykimiset ja moottorin vikailmoitukset. Takatukivarsista ei löytynyt edelleenkään väljää kolinasta huolimatta. 228 EUR ylimääräistä huollon lisäksi.
- 122 000 km, vaihdettiin Eberin liekinvarmistussukka & hehkutulppa, 540 EUR.
- 143 900 km, krohinaa kytkimestä, etsittiin vikaa, ei löytynyt. 40 EUR
- 150 000 km, Eberin toiminnassa taas ongelmia, TECH II näyttää viaksi paloilmapuhallinta. Akku vaihdettiin, mutta ei auttanut. 125 EUR
- 158 000 km, ABS häiriövalo palaa. Vasemman takapyörän johtosarja rikki, korjattiin Jalosella, 203 euroa
- 159 000 km, vaihdettiin Eberin paloilmapuhallin Ylivieskan Åströmmillä, 615 euroa, ei käynnisty siltikään ajastimella joka kerta ja saattaa sammua kokonaan kesken ajon.
- 160 000 km, vaihdettiin takajarrulevyt ja palat, alkuperäiset ATE:T, 275 euroa.
- 161 000 km, voimakasta kolinaa vauhtipyörästä/kytkimestä, kaksoismassavauhtipyörä kappaleina,
2200 EUR!!!
edit, päivittelin tuota muistinvaraista listaa kuittien perusteella oikeaksi.
edit, päivitetty kytkinremontin hinta