Brake failure, ABS failure....

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Late Aerolta ja jondistilta tarkennukset kyselty, muuten pitäisi tännekin ketjuun kerrotut olla listalla.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
jebujee
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: La Loka 09, 2010 12:15

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja jebujee »

-07 1,8t, ajettu 175 tkm.
Tänään tuli ensimmäisen kerran ensin "ABS failure" ja sen jälkeen "Traction control failure" ja "Make a safe stop". Varotukset tuli kun n. 60 metrin ajon jälkeen pysähdyin ensimmäiseen risteykseen. Lämpötila oli n. -20 paikkeilla. Käytin virrat pois eikä sen jälkeen enää tullut.
Saab 9³ SS 1.8t 2007 + Maptun Stage 1
jebujee
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: La Loka 09, 2010 12:15

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja jebujee »

Tänä aamuna ne tuli sitte samat setit kaks kertaa peräkkäin, ensimmäisellä kerralla varotukset lähti kun käynnisti auton uudelleen, mutta ne tuli hetken päästä takas. Toisen starttauksen jälkeen niitä ei enää tullut, mutta sen jälkeen jäi Check Engine valo palamaan...
Saab 9³ SS 1.8t 2007 + Maptun Stage 1
Max
"Saabisti"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 17:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja Max »

Mulla iski tänään myös valot taas tauluun, ja monesti.

Ensin auto pois kylmästä tallista -15c, jolloin ekat herjat. Virrat pois ja uudelleen starttaus.......samat herjat uudelleen. Virrat vielä kerran pois ja starttaus. Nyt toimi, mutta vikavalo jäi palamaan. Noh eikun matkaan....

Kylillä pyöriessä ja n kappaletta starttauksia myöhemmin vikavalokin häipyi. Viimeisen kaupan pihaan rullatessa herjat iski kolmannen kerran tänään. Auto parkkiin ja kauppaan. Kaupasta tullessa kaikki ok, eikä vikavaloakaan jäänyt.

Pitääpä huomenna soitella åströmille aikaa vikakoodien lukuun.

Nyt alkaa jo pikkuhiljaa vituttaan, jos tuohon ei saa korjaavaa toimenpidettä aikaiseksi. :evil:
#1747
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Max, jos sulla ei enää ole takuuta jäljellä, niin älä suotta vaivaudu Åströmille. Käväise mun luona niin katotaan ja pistetään op-com tositoimiin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

petrisa kirjoitti:Max, jos sulla ei enää ole takuuta jäljellä, niin älä suotta vaivaudu Åströmille. Käväise mun luona niin katotaan ja pistetään op-com tositoimiin.
Kempeleestä myös minulta löytyy OP-Com. Kumpi nyt sattuu lähempänä olemaan, petrisa vai minä...

050-4862429 jos Kempele lähempänä.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Max
"Saabisti"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 17:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja Max »

Tämän kerran käytän Åströmillä, jotta saisin kirjoihin merkinnän tästä viasta.

Edellisellä kerralla vikakoodi oli jo kerennyt häipymään, kun sain aikaiseksi viedä auton koodin lukuun.

Kiitoksia tarjouksesta pojat. Katellaan sitten seuraavalla kerralla.
#1747
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

En jaksanut lukea koko ketjua läpi, olenko vastannuit aijemmin, mutta kuitenkin. Samat abs, sups, hips viat tuli minullekin, kun oli yli -25C pakkasta, mutta yleensä pitkän ajon jälkeen. Ensimmäinen kerta säväytti, kun motarilta jarrutti ramppiin ja taulu vilkku kuin joulukuusi. No tämä toistui muutaman kerran, ja auto Laakkoselle. Päivittivät ohjelmat kesto n. 3h. Asentaja kertoi vian olevan kohtuullisen yleinen 05 jälkeisissä autoissa joissa on ABS.n lisäksi kaikki muut luiston estot. No päivityksen jälkeen viime viikolla vika on tullut 3 kertaa, mutta nyt heti startin jälkeen, kun olen painanut jarrua ensikerran. Pakkasta oli täällä n -30C. Tällä viikolla ei enään vikaa ilmennyt. Täytynee vielä ottaa yhteyttä Laakkoseen.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuo vika ei kyllä poistu ennenkuin koko boksi vaihdettu uuteen.
Tuo ohjelmiston päivitys ja siihen käytetty aika on hukkaan heitettyä näiden ongelmien kanssa. Tiedettiin vian olevan kohtuu yleinen, mutta mikä oli tieto vain korjautumisen suhteen (pelkällä ohjelmistopäivityksellä). Aivan käsittämätöntä touhua maahantuojan suunnalta.

On se onni, ettei minun Saabissani ole kuin abs/tcs. Eikä esp-saabia edes tule tähän talliin, ellei ole ongelmaa oikeasti poistettu. Oikein tosissaan jurppii tuollainen huoltojen ja asiakkaisen turhanpäiväinen "juoksuttaminen" maahantuojan taholta. Ihan pelleinä vissiin pitävät!
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Max
"Saabisti"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 17:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja Max »

Käytimpäs eilen auton siellä koodin luvussa. Arvatkaapa mikä oli tuomio.

Jep jep, koodi C0252 ESP-ohjainlaitteen sisäinen vika.

Tuumasivat, että vika voi poistua ohjelmoinnilla mutta mahdollisesti vaatii uuden ESP-ohjainlaitteen. Takuu juttuihin tuumasivat vaan, että yhteyttä Saab:in suuntaan, kun takuukin on loppunut. Ja vaikka viime talvena mainitsin kyseisestä viasta huollon yhteydessä (vikakoodit oli kerinny jo häipyä), niin eipä löytynyt tuostakaan mitään mainintaa heidän papereista. Olisi vaan saattanut helpottaa tuon vian takuuseen korjaamista, jos olisi ollut merkintä, että vika oli päällä jo takuuaikana. Tuostakin varttitunnin hommasta kehtasivat ottaa 50e. Kylläpä nyt sylettää.

Sen myös kertoivat, että muka vain yksi tapaus olisi ollut heillä tänä talvena (jmaatta case). Itse en tuohon kyllä usko.

Eikait se auta, kun alkaa kyselemään Saab:ilta jatkotoimista ja jatkotoimien maksajasta.
#1747
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Sinuna ehkä kokeilisin tuota päivitystä koska huhu kertoo että XWD:hen se nimenomaan pitäisi auttaa.

Et viitsisi ottaa kuvaa (tai tietoja ylös) omasta ESP ohjainlaitteestasi? Voisi verrata onko se eri mitä näissä 2WD vehkeissä (pitäisi ainakin olla). Siinä ABS hydrauliyksikön kyljessä kiinni, akun vieressä. Ahdas paikka mutta tällaisen kuvan itse siitä onnistuin nappaamaan: http://www.hiekkalaatikko.org/uusi_esp.jpg
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

On tuo vaan erikoinen ongelma!
Meillä ei ole jostain syystä enään hälyytellyt vaikka pariin otteeseenollut oikeinkin kovia pakkasia pitkäänkin ja auto kuitenkin käytössä päivittäin.
Niksu
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Elo 17, 2008 13:45

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja Niksu »

Samaa olen ihmetellyt itsekin. Tuntuu että liittyisi pikemminkin lämpötilan äkilliseen muuttumiseen kuin varsinaisesti pakkaseen. Ei ole itselläkään juuri hälytellyt vaikka on jokapäiväisessä ajossa. Viime vuonna kun auto käytännössä seisoi arkipäivät, niin oli aika varma että perjantaina liikkelle lähtiessä valot syttyi. Tämäkin viittaisi siihen että syy olisi lämpötilan vaihtelun aiheuttamasta kosteudesta tms...
VW Golf Sportline 2.0TDI -09
Ex 9-3 2.0t -01, 9-5 2.3t -98, 9-3 2.0t SC Biopower -06, 9-5 2.3t ARC -03 Biopower
jliimata
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ke Marras 29, 2006 08:34

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja jliimata »

Max kirjoitti:Sen myös kertoivat, että muka vain yksi tapaus olisi ollut heillä tänä talvena (jmaatta case). Itse en tuohon kyllä usko.
Eikä kannatakkaan uskoa koska minun autoni on tänään menossa kyseiseen puljuun ESP-ohjainlaitteen vaihtoon. Minun tapaukseni menee onneksi myyjän piikkiin mutta vähän turhan monta käyntiä vaadittiin ennenkuin tuohon boksinvaihtoon ryhdyttiin. Muista samanlaisista tapauksista heillä ei tosiaan tuntunut olevan tietoa ennenkuin itse mainitsin tuon jmaatan tapauksen. Ja eiköhän näitä vielä lisääkin löydy...
mk1978
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 06:42

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja mk1978 »

Itse ostin Saabini käytettynä noin vuosi sitten, ja vika esiintyi ensimmäisen kerran 2 viikkoa oston jälkeen. Sovimme kuitenkin että tarkkaillaan tilannetta ennen kuin lähdetään vaihtamaan ohjainyksikköä. Tänä talvena vika on esiintynyt jo useamman kerran ja kävin jälleen lukaisuttamassa vikakoodin (=>ohjainyksikön sisäinen vika). Olen ensi viikolla menossa huoltoon selvittämään mitä vaihtoehtoja olisi ongelman ratkaisemiseen, kun takuukin menee umpeen viikon päästä.

Onko minkäänlaista käsitystä kuinka monella ongelma on poistunut ohjainyksikön vaihdon myötä? Eli, onko siis mahdollista että vika ei poistu vaikka ohjainyksikkö vaihdettaisiin. Sovimme vuosi sitten myyjän kanssa että vika korjataan myyjän piikkiin koska se tuli heti oston jälkeen, mutta tiedän että myyjä yrittää ehdottaa vain osan kulujen korvaamista. Tästä johtuen olisi hyvä tietää, kuinka monella vika on poistunut ohjainyksikön vaihdon myötä.
Vastaa Viestiin