Saab 9-3 SS 2.0t vm 2005 - mikä moottoriöjy?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Saab 9-3 SS 2.0t vm 2005 - mikä moottoriöjy?

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Ihan piruuttani laitoin öljykyselyä myös Saabille ja sain sieltä eilen sähköpostilla vastauksen
Hei Toni

Kiitos yhteydenotostasi.
Teknisen osastomme mukaan sinun tulee käyttää autoosi suositeltua
öljyä huolimatta siitä kuinka usein öljyt vaihdat, jotta et sekoita laatua.


Ystävällisin terveisin

Tiina
Saab Asiakaspalvelu
Elikkä tämähän lähinnä tarkottaa sitä, että se huoltokirjan vaatima 0W-öljy on ainoa vaihtoehto myös Saabilta saadun vastauksen mukaan :?
Mitä tuo 5W-öljy voi tehdä tuolle koneelle kun kerran näyttää olevan niin ehdoton vaatimus tuo 0W-öljy??? Eikö se muka ole riittävän notkeaa voitelemaan kylmänä vai mikä siinä muka on :roll:
Tuohon myös pyysin selvitystä Saabilta, mutta eivät näköjään siihen halunneet perustella mitään :(

Onko kirjoittaja Turbo S kauankin ajellut tuolla GM:n öljyllä? Ei kait tuo moottori tuossa autossasi ole juurikaan erilaisempi kuin omassanikaan, tehokkaampi vaan?
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9-3 SS 2.0t vm 2005 - mikä moottoriöjy?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Perusteellinen selvitys mimmin tiedusteluun, ja viimeinen niitti 0w-40 öljyn paremmuudesta verrattun 5w-30 öljyyn.

Moottoriöljyjen viskositeetti ilmoitetaan SAE luokituksen avulla. Viskositeetti
luokat jaetaan kylmä- ja kuumaluokkiin.

Kylmäluokat merkitään W-kirjaimella (winter).
Kylmäluokat on otettu käyttöön öljyn oikean viskositeetin varmistamiseksi alhaisissa
käynnistyslämpötiloissa. SAE viskositeettiluokat kertovat öljyn ominaisuuksista.
mm. sen missä lämpötilassa öljy on vielä pumpattavissa, mikä on sen viskositeetti
senttistokeina(cst). CSS viskositeetin(cP/C) sekä HSHT arvo(cP).

Kuumaviskositeetti HSHT(High Shear High Temperature) arvo kertoo öljyn
voitelukyvystä kuumana. HSHT viskositeetti mitataan liukulaakerin tyyppisessä
mittalaitteessa, joka pyörii nopeasti ja jossa öljykalvoon kohdistuu suuri
leikkausrasitus. HSHT-mittalaitteella jäljitellään olosuhteita,
jotka muodostuvat kuuman ja nopeasti pyörivän moottorin laakereissa
sekä nokka-akselin nokan ja venttiilinnostimen välissä.

0W:
CSS viskositeetti cP/C: 6.200/-35
pumpattavuuden raja: -40C
Viskositeetti CSt/100C: min. 3,8

5W:
CSS viskositeetti cP/C: 6.600/-30
pumpattavuuden raja: -35C
Viskositeetti CSt/100C: min. 3,8

Kuumana:

40:
Viskositeetti CSt/100C: 12,5-16,3
HSHT arvo cP: 2,9 (0w-40 öljyssä)

30:
Viskositeetti VSt/100C: 9,3-12,5
HSHT arvo cP: 2,9

Joten 0w-40 öljy on parempi öljy ominaisuuksiltaan kuin 5w-30. Joten, tästä looginen
päättely että Edge sport on parempi kuin GM longlife 5w30.

ps. Viskositeetti on lämpötilasta riippuva suure joka kertoo fluidin sisäisen kitkan
(Eli kitkan suuruuden jolla se vastustaa liikettä), eikä mikään kansankielinen juoksevuus tai paksuus. Mutta tämähän oli varmasti tiedossa.. eikö..?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9-3 SS 2.0t vm 2005 - mikä moottoriöjy?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

toni1976 kirjoitti:Ihan piruuttani laitoin öljykyselyä myös Saabille ja sain sieltä eilen sähköpostilla vastauksen
Hei Toni

Kiitos yhteydenotostasi.
Teknisen osastomme mukaan sinun tulee käyttää autoosi suositeltua
öljyä huolimatta siitä kuinka usein öljyt vaihdat, jotta et sekoita laatua.


Ystävällisin terveisin

Tiina
Saab Asiakaspalvelu
Elikkä tämähän lähinnä tarkottaa sitä, että se huoltokirjan vaatima 0W-öljy on ainoa vaihtoehto myös Saabilta saadun vastauksen mukaan :?
Mitä tuo 5W-öljy voi tehdä tuolle koneelle kun kerran näyttää olevan niin ehdoton vaatimus tuo 0W-öljy??? Eikö se muka ole riittävän notkeaa voitelemaan kylmänä vai mikä siinä muka on :roll:
Tuohon myös pyysin selvitystä Saabilta, mutta eivät näköjään siihen halunneet perustella mitään :(
Niin, no kylmäominaisuuksistahan on kyse, että 0W takaa paremman voitelukyvyn ja kylmissä olosuhteissa. Jos voitelu ei toimi oikein syntyy metalli-metalli kosketus jonka seurauksena kulumista.. että siitä voi seurata moottorin suurempaa kulumista.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Saab 9-3 SS 2.0t vm 2005 - mikä moottoriöjy?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Pakari kirjoitti: Kuumana:

40:
Viskositeetti CSt/100C: 12,5-16,3
HSHT arvo cP: 2,9 (0w-40 öljyssä)

30:
Viskositeetti VSt/100C: 9,3-12,5
HSHT arvo cP: 2,9

Joten 0w-40 öljy on parempi öljy ominaisuuksiltaan kuin 5w-30. Joten, tästä looginen
päättely että Edge sport on parempi kuin GM longlife 5w30.

Mistäs copypastesit "juttusi"?

Joka tapauksessa sinun "looginen päättelysi" osoittaa sen että et todellakaan tajua voiteluaineista kokonaisvaltaisesti mitään, jo yllä näkyvä han itse liittämäsi esimerkki kuumanpään ominaisuuksista näyttää selvästi sen että viskolla 30 saavutetaan sama HSHT- arvo kuin viskolla 40, mutta pienemmällä sisäisellä kitkalla eli pienemmällä polttoaineenkulutuksella.


Näitä turhia vääntöjä syntyy aina kun Pakarin kaltaiset fiilistelijät alkavat väitellä asioista ilman riittäviä Faktoja.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Saab 9-3 SS 2.0t vm 2005 - mikä moottoriöjy?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Pakari kirjoitti:Niin, no kylmäominaisuuksistahan on kyse, että 0W takaa paremman voitelukyvyn ja kylmissä olosuhteissa. Jos voitelu ei toimi oikein syntyy metalli-metalli kosketus jonka seurauksena kulumista.. että siitä voi seurata moottorin suurempaa kulumista.
No sh*t Sherlock! :lol:

0W- ja 5W erot kylmäjuoksevuudessa ovat pelkästään marginaalisia.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9-3 SS 2.0t vm 2005 - mikä moottoriöjy?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mistäs copypastesit "juttusi"?

Joka tapauksessa sinun "looginen päättelysi" osoittaa sen että et todellakaan tajua voiteluaineista kokonaisvaltaisesti mitään, jo yllä näkyvä han itse liittämäsi esimerkki kuumanpään ominaisuuksista näyttää selvästi sen että viskolla 30 saavutetaan sama HSHT- arvo kuin viskolla 40, mutta pienemmällä sisäisellä kitkalla eli pienemmällä polttoaineenkulutuksella.


Näitä turhia vääntöjä syntyy aina kun Pakarin kaltaiset fiilistelijät alkavat väitellä asioista ilman riittäviä Faktoja.
Arvot taulukoista, en sentään säilytä niitä pääkopan sisällä.
Kuumassa päässä itselleni tärkeämpää on paksumpi suojaava kerros kun marginaalinen etu polttoainetaloudessa. Ja edgessä kuuma visco on 12,8 eli hyvin lähellä "30 rajaa".

Ja mitä turhaan väittelyheittoon tulee, niin minähän tässä faktoja olen esittänyt vaikka kuinka paljon. Sinun nollaa vastaan, olet vain heittänyt herjaa ja asiatonta pottuilua. kellähän tässä on faktoja? Et varmasti ymmärtänyt puoliakaan tekstistä kun totesit 0w ja 5w erojen olevan marginaalisia.
Kyseessä 400 senttipoisia ja 5 celsius astetta juoksevuusrajassa. Silloin ku sinulla on öljyt jähmeessä, minä poistun paikalta autolla joka kykenee liikkumaan paremman öljyn ansiosta.
No sh*t Sherlock! :lol:
Alkaako argumentit ja faktat olemään vähissä kun alat menemään vittuilu linjalle? Kyseessä oli asiallinen vastaus asialliseen kysymykseen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Saab 9-3 SS 2.0t vm 2005 - mikä moottoriöjy?

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Minuteman kirjoitti:0W- ja 5W erot kylmäjuoksevuudessa ovat pelkästään marginaalisia.
No mistä se sitten mahtaa johtua, että tämän 9-3:n käyttöohjekirjassa vaaditaan käyttämään ainoastaan 0W-30 tai 0W-40 öljyä??? Onko siitä viskositeetin muuttamisesta 0W-30 -> 5W-30 mitään haittaa tuolle moottorille vai onko asia yksinkertaisesti vaan niin kuin mimmi tuolla aiemmin kirjoittikin seuraavasti:
mimmi kirjoitti:Oletko koskaan kuullut liikkeiden ja öljymyyjien välisestä sopimuksesta?
Täläisessä sopimuksessa määritellään mm. mitä öljyä PITÄÄ suositella.
Seuraavan sopimuksen kanssa tehdään taas sama asia, jolloin "uusi parempi" öljy on ainoa suositeltava.
Sori vaan tämä minun jahkaaminen, mutta en todella käsitä kovinkaan paljon näistä öljyjen vaikutuksista tekniikkaan ja siksi koitan tälle asialle omalta osaltani saada selvyyden :oops:
Yksinkertainen kysymykseni näin lopuksi onkin:
USKALLANKO LAITTAA ESIM TUOTA GM:N 5W-30 ÖLJYÄ TUOHON YSIKOLMOSEENI, VAIKKA VISKOSITEETTI EI OLE SITÄ MITÄ VAADITAAN :?:
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saab 9-3 SS 2.0t vm 2005 - mikä moottoriöjy?

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Sori vaan tämä minun jahkaaminen, mutta en todella käsitä kovinkaan paljon näistä öljyjen vaikutuksista tekniikkaan ja siksi koitan tälle asialle omalta osaltani saada selvyyden :oops:
Yksinkertainen kysymykseni näin lopuksi onkin:
USKALLANKO LAITTAA ESIM TUOTA GM:N 5W-30 ÖLJYÄ TUOHON YSIKOLMOSEENI, VAIKKA VISKOSITEETTI EI OLE SITÄ MITÄ VAADITAAN :?:
´

Uskaltaa koska se on GM-LL-A-025, GM-LL-B-025 hyväksytty
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9-3 SS 2.0t vm 2005 - mikä moottoriöjy?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

USKALLANKO LAITTAA ESIM TUOTA GM:N 5W-30 ÖLJYÄ TUOHON YSIKOLMOSEENI, VAIKKA VISKOSITEETTI EI OLE SITÄ MITÄ VAADITAAN :?:
Eiköhän sitä uskalla. Silti uskoisin ennemmin sitä suositusta minkä sait saabilta, eli 0W-30 tai 0W-40.

---

"marginaaliseen paremmuuteen" palatakseni sen verran, että paremmuus on "marginaalinenkin" paremmuus(vaikkei kyseessä olekkaan mikään marginaalinen), onhan voitto juoksukilpailussa,autokilpailussa tms. voitto vaikka se olisi sekunnin kymmenyksen suuruinen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Turbo S
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 19:12

Re: Saab 9-3 SS 2.0t vm 2005 - mikä moottoriöjy?

Viesti Kirjoittaja Turbo S »

Käytän 5-30 gm.Öljyä.Ja Te saatte minun puolestani käyttää minkä parhaaksi näette. :D
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Saab 9-3 SS 2.0t vm 2005 - mikä moottoriöjy?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Pakari kirjoitti:
minähän tässä faktoja olen esittänyt vaikka kuinka paljon. Sinun nollaa vastaan, olet vain heittänyt herjaa ja asiatonta pottuilua. kellähän tässä on faktoja? Et varmasti ymmärtänyt puoliakaan tekstistä kun totesit 0w ja 5w erojen olevan marginaalisia.
Missä sinä olet esittänyt muuta kuin mutua?

Ainut esittämäsi data oli jostakin muualta kopioitua, ja osoitti juuri päinvastaista kuin mitä sinä yrität jankuttaa, etkä edes itse tajua sitä! :lol:

Silloin kun sama HSHT- arvo saavutetaan pienemmällä viskositeettiarvolla, on se pienemmän arvon omaava öljy "parempaa".

Pakari kirjoitti:Kyseessä 400 senttipoisia ja 5 celsius astetta juoksevuusrajassa.


Niin on, ymmärrätkö edes skaalaa ja mistä senttipoisessa puhutaan?

Pakari kirjoitti:Silloin ku sinulla on öljyt jähmeessä, minä poistun paikalta autolla joka kykenee liikkumaan paremman öljyn ansiosta.
Ilmeisesti et ymmärrä skaalaa, ja öljyt eivät jähmety tietyllä asteluvulla ja totaalisesti, 0W- ja 5W- erot ovat edelleenkin marginaalisia.
Pakari kirjoitti: Alkaako argumentit ja faktat olemään vähissä kun alat menemään vittuilu linjalle?
Ei ala, kuten huomaat. Se mikä saattaa tuntua vittuilulta on pelkkää turhautumista amatöörejä kohtaan. Se kun nyt vain ei riitä että jankutat "Se nyt vaan on parempaa!", varsinkin kun omat esimerkkisi osoittavat täysin päinvastaista.

Vai että oikein "viimeinen niitti" :lol: , ymmärrätkö että naulaat koko ajan omaa arkkuasi kiinni?
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9-3 SS 2.0t vm 2005 - mikä moottoriöjy?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Niin on, ymmärrätkö edes skaalaa ja mistä senttipoisessa puhutaan?
Sama 400 senttipoisin skaala on seuraavaan 10W luokituksen omaavaan öljyyn. Eli 10W öljyssä 7.000cP.. joten 400 senttipoisia on merkittävä ero koska se aiheuttaa asteikkomuutoksen öljyn SAE luokituksessa.
Ilmeisesti et ymmärrä skaalaa, ja öljyt eivät jähmety tietyllä asteluvulla ja totaalisesti, 0W- ja 5W- erot ovat edelleenkin marginaalisia.
Jähmettymisestä ei olekkaan ollut puhe, vaan pumpattavuudesta. Etkö ymmärrä käsitteiden eroa? Esimerkiksi Edgessä(josta on käyttöturvallisuustiedoite ja tuoteseloste saatavilla) selviää että edgen jähmettymispiste on -63C Eli täysin eri asia kuin pumpattavuuden raja. :lol:
Silloin kun sama HSHT- arvo saavutetaan pienemmällä viskositeettiarvolla, on se pienemmän arvon omaava öljy "parempaa".
Niin, itsestään selvää että pienemmän arvon omaava on "juoksevampaa", eli se sisäinen kitka on pienempi. Samalla voitelevan kerroksen paksuus on ohuempi jolloin suuremman viskositeetin omaava öljy suojaa paremmin, jota olen tässä koittanut kertoa ja selittää että se on kuumissa olosuhteissa parempi asia.
Ainut esittämäsi data oli jostakin muualta kopioitua, ja osoitti juuri päinvastaista kuin mitä sinä yrität jankuttaa, etkä edes itse tajua sitä! :lol:
Perusteet? Ei ollut tarkoituskaan osoittaa että kuumissa olosuhteissa SAE 0w-40 öljy olisi "juoksevampaa". Että kyllä se sinä minuteman olet aivan hukassa ja tietämätön näistä asioista.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Saab 9-3 SS 2.0t vm 2005 - mikä moottoriöjy?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ja jottei jutun punainen lanka unohtuisi, niin tässä tämä mitä on kierrelty, kaarreltu ja luikittu muihin asioihin mutta mikä edelleen on todistamatta:
Pakari kirjoitti:Yyh.. kauheeta kuraa tuo General Mistake litku..
'
Väitteen esittäjällä on todistustaakka.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Saab 9-3 SS 2.0t vm 2005 - mikä moottoriöjy?

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Su Helmi 27, 2011 22:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9-3 SS 2.0t vm 2005 - mikä moottoriöjy?

Viesti Kirjoittaja aero »

Hei, tälleen amatöörinä kaiken väittelyn väliin rohkenen kysyä, avaisiko joku nuo luvut ja lyhenteet vähän selkokielisemmäksi. Esim nämä:
Pakari kirjoitti: CSS viskositeetti cP/C: 6.200/-35
pumpattavuuden raja: -40C
Viskositeetti CSt/100C: min. 3,8
Viskositeetti CSt/100C: 12,5-16,3
HSHT arvo cP: 2,9 (0w-40 öljyssä)
Pumpattavuuden raja kuulostaa amatöörinkin korvaan ymmärrettävältä, mutta jos hieman saisi auki noita muita tai edes pientä avausta sille, missä luvussa parempi asia on pienempi luku, missä isompi luku ja missä on joku optimi mihin tähdätä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin