ESP poiskytkentä
Re: ESP poiskytkentä
Otin pätkän videota äsken. Pakkasta 4 astetta ja alustana jonkin verran jäinen asfaltti ja esp päällä. Talla tiskissä koko ajan heti, kun kytkimen sain ylös.Tässä linkki:
http://www.youtube.com/watch?v=vvQH0P_m ... iBS5mMMfJk
Huvin vuoksi otin pätkän kiihdytystä pitävällä kohdalla (tietenkin olin suljetulla radalla):
http://www.youtube.com/watch?v=pjYe8paZ ... iBS5mMMfJk
Kotipihasta nousua ei ollut järkeä ottaa videolla, koska aura-auto oli juuri käynyt aurauspuuhissa eikä irtolunta ollut.
http://www.youtube.com/watch?v=vvQH0P_m ... iBS5mMMfJk
Huvin vuoksi otin pätkän kiihdytystä pitävällä kohdalla (tietenkin olin suljetulla radalla):
http://www.youtube.com/watch?v=pjYe8paZ ... iBS5mMMfJk
Kotipihasta nousua ei ollut järkeä ottaa videolla, koska aura-auto oli juuri käynyt aurauspuuhissa eikä irtolunta ollut.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: ESP poiskytkentä
Eka näyttäs ihan loogiselta liukkaalla pinnalla. Nätisti myös rajoittaa vääntöä rajoittamalla ilmanpyyntiä (turboviisarista päätellen). Tietty jos samalla kohtaa pääsee kiihdyttämään tehokkaammin ilman ESP:tä, niin ei se sitten ihan optimaalisesti toimi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: ESP poiskytkentä
Pitää ottaa joku päivä uusi video, kun on oikeasti liukasta. Nyt oli itse asiassa paras pito tien pinnassa pariin viikkoon. Sellaisia kelejäkin on ollut tänä talvena, että mittari 90 kympissä ja talla tiskiin --> espi valo vaan loimottaa, mutta auto ei kiihdy lainkaan. Yritä siinä sitten ohittaa, kun ei saa tuossa vauhdissa espiä pois päältä...
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: ESP poiskytkentä
Jeh. Audin kanssa joskus moisen kelin kohtasin, eli ei kiihtynyt enää millään, heti kun hipaskin kaasupoljinta kutosella jossain 1600rpm tienoossa, alkoi ESPin valo vaan palamaan tauotta. Tosin hetken pähkäiltyäni tulin siihen tulokseen, että jos on niin liukasta, ettei auto enää millään kiihdy, ei sen ehkä enää tarvikaan kiihtyä, koska ohjaaminen ja jarruttaminen voi olla ne seuraavat haasteet. Toki jos moista esiintyy liian usein, pitää sitä pitoa yrittää jostain löytää lisää, koska olishan se kiva joskus perillekin päästä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: ESP poiskytkentä
Tuota... onko se ihan varmasti paras tapa lähteä ohittamaan, varsinkin liukkalla, että lyö sen tallan pohjaan? Kai ajat vielä täysin kiinni ohitettavassa ennen ohitusta, lasautat kaasun pohjaan ja teet riuskan kiskaisun kohti vastaantulevien kaistaa ja lähdet ohittamaan, joka omasta mielestäsi tapahtuu näin hyvinkin nopeasti. Ehkäpä kannattaa harkita toisenlaista ohitustyyliä, niin pääsee nopeamminkin ohi eikä ESP:kään turhaan puutu matkaan.vitikka kirjoitti:Sellaisia kelejäkin on ollut tänä talvena, että mittari 90 kympissä ja talla tiskiin --> espi valo vaan loimottaa, mutta auto ei kiihdy lainkaan. Yritä siinä sitten ohittaa, kun ei saa tuossa vauhdissa espiä pois päältä...
Re: ESP poiskytkentä
En puhunut äskeisessä viestissä optimaalisesta kiihdytyksestä, vaan siitä minkälainen keli tässä taannoin oli. Tiedät varmaan itsekin nuhapumpun omistajana, että se on yksi ja sama onko talla tiskissä vai pintakaasulla vitosella mittarin näyttäessä 90km/h. Saman verran (ei juuri mitään) tapahtuu.
ps. se on hyvä, kun foorumilta löytyy näitä selvännäkijöitä, jotka tietävät kaiken toisten ajotyyleistä ja ohitusmaneereista
ps. se on hyvä, kun foorumilta löytyy näitä selvännäkijöitä, jotka tietävät kaiken toisten ajotyyleistä ja ohitusmaneereista
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: ESP poiskytkentä
Mulla rekisteröity lokakuussa 2008, mutta pitäisi olla MY08, eikä siis nappia löydy, täytyy tuo vuosimalli vielä joskus tuosta koodista tarkistaa.kalle37 kirjoitti:Tarkoitin lähinnä näitä muita ketkä mainitsivat että 08 ei ole nappulaa.core2 kirjoitti:Ei "kalle" kyllä pojan pirssi ainakin on MY08 ja nappula löytyy.kalle37 kirjoitti:Jos MY08 onkin MY09
Sekä toimii kuten kerroin.
Wis piirikaavio myös esittää että 08 on nappi mutta 09 ei!
Ja jäädessäni tuohon sohjoon kerran jumiin, niin kyllä ESP oli kytkettynä, eikä se kyllä jarruttanut sutivaa pyörää. Muuten tuo ESP kyllä toimii mielestäni hyvin esim. jäisessä mäessä ESP-valo palaen pitää mielestäni vetoa juuri sopivasti päällä eli pientä sutimisen ääntä kuuluu kokoajan. En ainakaan itse usko osaavani paremmin "pidon äärirajoilla" ajaa kuin tuo ESP ja säästäähän se renkaita ja nastojakin.
Entiset Saabit:90 -85/-86, OG900 -89, OG9-3 Turbo Sport -99
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
Re: ESP poiskytkentä
Itsellä tuossa MY 2007 autossa on ESP-off nappi mutta MY 2008 autossa on ESP:n kytkentä valikossa. Näitä vastauksia lukiessa näyttää siltä ettei Suomessa ole 2008 mallin autossa enää ESP nappia, vastaavasti tosin Sport nappi on lisänä automaatin yhteydessä.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: ESP poiskytkentä
Sain epävirallisesti tietää, että sen napin mukana olo oli aivan auton ostajasta kiinni jos hän sen halusi niin se asennettiin tehtaalla, eräs tuttu asentaja Trollista kertoi, että hän muistelisi jotta se oli näin. Hän sanoi myös ettei hän muista saiko sitä myös jälkimarkkina asennuksena?tosu kirjoitti:Itsellä tuossa MY 2007 autossa on ESP-off nappi mutta MY 2008 autossa on ESP:n kytkentä valikossa. Näitä vastauksia lukiessa näyttää siltä ettei Suomessa ole 2008 mallin autossa enää ESP nappia, vastaavasti tosin Sport nappi on lisänä automaatin yhteydessä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: ESP poiskytkentä
Viime viikolla Moottoritiellä Ouluun tuli tilanne, jossa edellä joku tilapökäle (Previa?) alkoi heittelehtiä, eli perä karkas kun oli satanut alijäähtynyttä vettä ja tie ihan jäässä. Kyseinen auto siis ohitti minut ja yhtäkkiä sen perä alkoi heittää puolelta toiselle. Auto törmäsi keskikaiteeseen ja pyöri väkkäränä mun edessä ajautuen lopuksi vasemman puolen reunaan. Luojan kiitos, mulla oli ESP ja ABS toiminnassa (on ollut vikaavikaa) juuri tuolloin. Väistötilanne oli sen verran kinkkinen ja tie ihan jäässä, että ties missä olisin Saabini kanssa ollut ilman elektroniikan apuja. Se kuitenkin voi tuo elektroniikka tehdä sellaista mitä kuski ei voi (jarruttaa yhtä rengasta tarvittaessa) sekä osaa tehdä päätelmiä millisekunneissa, kun mulla menee sekuntikaupalla ehtiä reagoida. ESP on ihan kuten ABS. Tärkeä lähinnä hätätilanteessa.
Joten, kunhan autot on saatu liikkeelle, suosittelen kyllä pitämään ESPit päällä! Liukkaat mäet, sohjo jne voi joskus kuulemma tarvita ESPin pois kytkentää. Itselle ei ole vielä sattunut kohdalle. Joskus jopa vaahtosin asiasta täällä kun musta tuntui, että paremmin se etuvetoinenkin kulki ESP käytössä. Mutta tilanteet on aina yksilöllisiä, toki joten en epäile etteikö se poiskytkentä voi joskus auttaa asiaan.
Vitikan tilanteeseen XWD ois paras ratkaisu. Varmasti nousee, jos ei ole pohjasta kiinni. Sen verran on tullut jo tällä XWD:llä vedettyä kärryä aika uppolumessa, että olen hyvin vakuuttunut sen toiminnasta ja kyvyistä.
Joten, kunhan autot on saatu liikkeelle, suosittelen kyllä pitämään ESPit päällä! Liukkaat mäet, sohjo jne voi joskus kuulemma tarvita ESPin pois kytkentää. Itselle ei ole vielä sattunut kohdalle. Joskus jopa vaahtosin asiasta täällä kun musta tuntui, että paremmin se etuvetoinenkin kulki ESP käytössä. Mutta tilanteet on aina yksilöllisiä, toki joten en epäile etteikö se poiskytkentä voi joskus auttaa asiaan.
Vitikan tilanteeseen XWD ois paras ratkaisu. Varmasti nousee, jos ei ole pohjasta kiinni. Sen verran on tullut jo tällä XWD:llä vedettyä kärryä aika uppolumessa, että olen hyvin vakuuttunut sen toiminnasta ja kyvyistä.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: ESP poiskytkentä
saabin tiedoitus on kuten jo aiemmin olen maininnut ettei, jos ESP autosta löytyy niin sitä ei voi kytkeä pois toiminnasta yli 60 km/t jos sen on kytkenyt pois päältä ja ylittää tämän nopeuden kytkeytyy se automaattisesti toimimaan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: ESP poiskytkentä
core2 kirjoitti:saabin tiedoitus on kuten jo aiemmin olen maininnut ettei, jos ESP autosta löytyy niin sitä ei voi kytkeä pois toiminnasta yli 60 km/t jos sen on kytkenyt pois päältä ja ylittää tämän nopeuden kytkeytyy se automaattisesti toimimaan.
Espistä en tiedä, kun omassa ei esp:tä ole. Mutta TCS ei tällä lailla toimi. Mikäli sen kytkee pois, se myös pysyy poissa.
Itseasiassa. Mulla on olla kaverin -03 9-3ss missä on esp. Testaan esp:n poiskytkentää huomenna aamulla sen kanssa.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: ESP poiskytkentä
Ei ainakaan mulla pysty ottamaan esp:tä pois päältä yli 60kmh vauhdissa!
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: ESP poiskytkentä
kalle37 kirjoitti:Ei ainakaan mulla pysty ottamaan esp:tä pois päältä yli 60kmh vauhdissa!
En mä väittänytkään että pystyy, mutta kytkeytyykö se takaisin päälle kuudessa kympissä jos paikallaan ollessa kytket se pois. Siitä oli mun kommentissa kyse... Edellä joku sanoi että kytkeytyy päälle..core2 kirjoitti:saabin tiedoitus on kuten jo aiemmin olen maininnut ettei, jos ESP autosta löytyy niin sitä ei voi kytkeä pois toiminnasta yli 60 km/t jos sen on kytkenyt pois päältä ja ylittää tämän nopeuden kytkeytyy se automaattisesti toimimaan.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: ESP poiskytkentä
esp menee takasin päälle, mutta tcs ei
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.