TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Limited Performance on liki aina joko EGR, DPF tai anturivika.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Mistä sanoista tulevat EGR ja DPF? Mitä ne ovat suomeksi?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

EGR = Exhaust Gas Recirculation eli pakokaasun takaisinkierrätys.
DPF = Diesel Particulate Filter eli hiukkassuodatin.

Ensinmainitussa kierrätetään EGR-venttiilillä pakokaasuja takaisin moottorin imupuolelle, jotta palaminen hidastuu ja palamisen huippulämpötila laskee. Tämä vähentää typenoksidipäästöjä. Haittapuolena on moottorin imupuolen sotkeminen ja herkästi vikaantuva venttiili aiheuttaa käyntihäiriötä jäädessään vuotamaan silloin kun sen tulisi olla kiinni.

Jälkimmäinen on pakoputkessa katalysaattorin jälkeen ja kerää pakokaasun nokihiukkaset sisäänsä, kunnes täytyttyään se puhdistetaan eli regeneroidaan automaattisesti, lämmittämällä pakokaasun lämpötila (mm. myöhäisellä lisäruiskutuksella) niin korkeaksi että suodattimessa oleva noki syttyy ja palaa pois. Suodattimeen kertyvä palamaton tuhka mm. voiteluöljyn kalsiumista ja muista metallisista lisäaineista tukkii lopulta (elinikä vaihtelee 100-300tkm) sen kokonaan jolloin se on vaihdettava tai poistettava.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Missä firmassa voi tarkastuttaa tilanteen? AutoÅström Oulu vai Putkola Kajaani? Myös Muhoksen Toijotahuolto voi tässä hommassa onnistua. Minkä hintaisia ovat osa tähän? Paljonko menee aikaa osan huoltoon tai vaihtoon ajallisesti?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja Sportti »

Jos ei vikavalo pala ja kiesi toimii normaalisti, niin oletettavasti kaikki on kunnossa. Jos esim dpf-poltto ei pelitä, niin auto on pomminvarmasti limbissä aikas äkkiä.

Tuo partikkelisuodatin on marmorilla tyyris, arvatenkin tonni paukkuu, ellei kaksi. Kuulemma Vaasan nurkilla selviää halvemmalla :) EGR:rrää saa jo Ebaystä muistaakseni parilla satkulla.
93SC TTiD
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Minulta löytyy Kempeleestä OP-Com jolla vikakoodit voi myös lukea.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Sportti kirjoitti:Jos ei vikavalo pala ja kiesi toimii normaalisti, niin oletettavasti kaikki on kunnossa. Jos esim dpf-poltto ei pelitä, niin auto on pomminvarmasti limbissä aikas äkkiä.

Tuo partikkelisuodatin on marmorilla tyyris, arvatenkin tonni paukkuu, ellei kaksi. Kuulemma Vaasan nurkilla selviää halvemmalla :) EGR:rrää saa jo Ebaystä muistaakseni parilla satkulla.
Laitappa linkki oikeaan EGR:ään siellä Ebayssä! :) Meinaan, että jos se on mennyt, niin osaan tilata tuohon.

Kävin koeajamassa auton ja en huomannut mitään erityistä. Jos DPF on likainen, niin sen voi ilmeisesti kunnostaa? Eräässä paikassa tässä on hiukkassuodattimien kunnostuslaitteisto, hintaa noin 200e sille työlle (kestää kait noin tunnin). Ja sitten jos EGRää ei voi puhdistaa/kunnostaa, niin tilataan uusi.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja Sportti »

http://www.ebay.co.uk/itm/ERA-EGR-Valve ... SS:GB:1123

Ehkä kuitenkin maksaisin vähän lisää ja ottaisin ohjelmallisesti pois toiminnasta..
93SC TTiD
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Myös mun luona onnistuu toiminnan tarkistus ja vikakoodien luku testerillä tai op-com:lla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Pirkanmaalla selvitetään JCarlsonin palveluista kiinnostuneita:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=129715
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

juhokare kirjoitti:Vanhempien Saabina on Saab 9-3SS TTiD vm.2008 180hv man.vaihteet. Tuli viikonvaihteessa ilmoitus ajotietokoneeseen kait (en ole nähnyt itse) "limited performance". Missä vika? Voiko huono ja erittäin koloinen tie aiheuttaa tämän? Onko EGR-vika tai tämä DPF (mitä tarkoittaa?)?
Ei ollu tällä kertaa EGR/DPF...

P042A (05) - Pakokaasun takimmaisen lämpötila-anturin virtapiiri, katkos/oikosulku B+:aan.

Johto jostain kohtaa poikki veikkaisin.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

On ollut myös antureita rikki, muistaakseni A.L.:n TTiD:ssä oli näin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Auton omistajalla kolahti tienpintaan tien huonon kunnon takia ja myös auton mataluuden takia. Kuski ajoi silloin kuulemma erittäin hitaasti, muttei riittänyt. Mutta aika vähällä vielä ainakin selvittiin. Kiitos jmaatalle! :)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Onkohan muuten etummainen ja takimmainen anturi samanlaisia? Minulla nimittäin olisi yksi anturi ylimääräisenä jos se anturi tosiaan rikki on. :)

edit: itse itselleni vastaten, eri osakoodeilla ovat. Tuo minun anturi on tosiaan etummainen eli ei käy tässä tapauksessa.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Jmaatta, paljonko maksaa tuollainen anturi? :) No, johdon korjaaminen on kohtuullista hinnallisesti.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Vastaa Viestiin