TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF
Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF
Limited Performance on liki aina joko EGR, DPF tai anturivika.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF
Mistä sanoista tulevat EGR ja DPF? Mitä ne ovat suomeksi?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF
EGR = Exhaust Gas Recirculation eli pakokaasun takaisinkierrätys.
DPF = Diesel Particulate Filter eli hiukkassuodatin.
Ensinmainitussa kierrätetään EGR-venttiilillä pakokaasuja takaisin moottorin imupuolelle, jotta palaminen hidastuu ja palamisen huippulämpötila laskee. Tämä vähentää typenoksidipäästöjä. Haittapuolena on moottorin imupuolen sotkeminen ja herkästi vikaantuva venttiili aiheuttaa käyntihäiriötä jäädessään vuotamaan silloin kun sen tulisi olla kiinni.
Jälkimmäinen on pakoputkessa katalysaattorin jälkeen ja kerää pakokaasun nokihiukkaset sisäänsä, kunnes täytyttyään se puhdistetaan eli regeneroidaan automaattisesti, lämmittämällä pakokaasun lämpötila (mm. myöhäisellä lisäruiskutuksella) niin korkeaksi että suodattimessa oleva noki syttyy ja palaa pois. Suodattimeen kertyvä palamaton tuhka mm. voiteluöljyn kalsiumista ja muista metallisista lisäaineista tukkii lopulta (elinikä vaihtelee 100-300tkm) sen kokonaan jolloin se on vaihdettava tai poistettava.
DPF = Diesel Particulate Filter eli hiukkassuodatin.
Ensinmainitussa kierrätetään EGR-venttiilillä pakokaasuja takaisin moottorin imupuolelle, jotta palaminen hidastuu ja palamisen huippulämpötila laskee. Tämä vähentää typenoksidipäästöjä. Haittapuolena on moottorin imupuolen sotkeminen ja herkästi vikaantuva venttiili aiheuttaa käyntihäiriötä jäädessään vuotamaan silloin kun sen tulisi olla kiinni.
Jälkimmäinen on pakoputkessa katalysaattorin jälkeen ja kerää pakokaasun nokihiukkaset sisäänsä, kunnes täytyttyään se puhdistetaan eli regeneroidaan automaattisesti, lämmittämällä pakokaasun lämpötila (mm. myöhäisellä lisäruiskutuksella) niin korkeaksi että suodattimessa oleva noki syttyy ja palaa pois. Suodattimeen kertyvä palamaton tuhka mm. voiteluöljyn kalsiumista ja muista metallisista lisäaineista tukkii lopulta (elinikä vaihtelee 100-300tkm) sen kokonaan jolloin se on vaihdettava tai poistettava.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF
Missä firmassa voi tarkastuttaa tilanteen? AutoÅström Oulu vai Putkola Kajaani? Myös Muhoksen Toijotahuolto voi tässä hommassa onnistua. Minkä hintaisia ovat osa tähän? Paljonko menee aikaa osan huoltoon tai vaihtoon ajallisesti?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF
Jos ei vikavalo pala ja kiesi toimii normaalisti, niin oletettavasti kaikki on kunnossa. Jos esim dpf-poltto ei pelitä, niin auto on pomminvarmasti limbissä aikas äkkiä.
Tuo partikkelisuodatin on marmorilla tyyris, arvatenkin tonni paukkuu, ellei kaksi. Kuulemma Vaasan nurkilla selviää halvemmalla EGR:rrää saa jo Ebaystä muistaakseni parilla satkulla.
Tuo partikkelisuodatin on marmorilla tyyris, arvatenkin tonni paukkuu, ellei kaksi. Kuulemma Vaasan nurkilla selviää halvemmalla EGR:rrää saa jo Ebaystä muistaakseni parilla satkulla.
93SC TTiD
Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF
Minulta löytyy Kempeleestä OP-Com jolla vikakoodit voi myös lukea.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF
Laitappa linkki oikeaan EGR:ään siellä Ebayssä! Meinaan, että jos se on mennyt, niin osaan tilata tuohon.Sportti kirjoitti:Jos ei vikavalo pala ja kiesi toimii normaalisti, niin oletettavasti kaikki on kunnossa. Jos esim dpf-poltto ei pelitä, niin auto on pomminvarmasti limbissä aikas äkkiä.
Tuo partikkelisuodatin on marmorilla tyyris, arvatenkin tonni paukkuu, ellei kaksi. Kuulemma Vaasan nurkilla selviää halvemmalla EGR:rrää saa jo Ebaystä muistaakseni parilla satkulla.
Kävin koeajamassa auton ja en huomannut mitään erityistä. Jos DPF on likainen, niin sen voi ilmeisesti kunnostaa? Eräässä paikassa tässä on hiukkassuodattimien kunnostuslaitteisto, hintaa noin 200e sille työlle (kestää kait noin tunnin). Ja sitten jos EGRää ei voi puhdistaa/kunnostaa, niin tilataan uusi.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF
http://www.ebay.co.uk/itm/ERA-EGR-Valve ... SS:GB:1123
Ehkä kuitenkin maksaisin vähän lisää ja ottaisin ohjelmallisesti pois toiminnasta..
Ehkä kuitenkin maksaisin vähän lisää ja ottaisin ohjelmallisesti pois toiminnasta..
93SC TTiD
Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF
Myös mun luona onnistuu toiminnan tarkistus ja vikakoodien luku testerillä tai op-com:lla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF
Pirkanmaalla selvitetään JCarlsonin palveluista kiinnostuneita:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=129715
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=129715
Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF
Ei ollu tällä kertaa EGR/DPF...juhokare kirjoitti:Vanhempien Saabina on Saab 9-3SS TTiD vm.2008 180hv man.vaihteet. Tuli viikonvaihteessa ilmoitus ajotietokoneeseen kait (en ole nähnyt itse) "limited performance". Missä vika? Voiko huono ja erittäin koloinen tie aiheuttaa tämän? Onko EGR-vika tai tämä DPF (mitä tarkoittaa?)?
P042A (05) - Pakokaasun takimmaisen lämpötila-anturin virtapiiri, katkos/oikosulku B+:aan.
Johto jostain kohtaa poikki veikkaisin.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF
On ollut myös antureita rikki, muistaakseni A.L.:n TTiD:ssä oli näin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF
Auton omistajalla kolahti tienpintaan tien huonon kunnon takia ja myös auton mataluuden takia. Kuski ajoi silloin kuulemma erittäin hitaasti, muttei riittänyt. Mutta aika vähällä vielä ainakin selvittiin. Kiitos jmaatalle!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF
Onkohan muuten etummainen ja takimmainen anturi samanlaisia? Minulla nimittäin olisi yksi anturi ylimääräisenä jos se anturi tosiaan rikki on.
edit: itse itselleni vastaten, eri osakoodeilla ovat. Tuo minun anturi on tosiaan etummainen eli ei käy tässä tapauksessa.
edit: itse itselleni vastaten, eri osakoodeilla ovat. Tuo minun anturi on tosiaan etummainen eli ei käy tässä tapauksessa.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF
Jmaatta, paljonko maksaa tuollainen anturi? No, johdon korjaaminen on kohtuullista hinnallisesti.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003