EGR:n tulppaaminen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Hdjanne
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 20:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja Hdjanne »

Savu oli harmaata/vaalean harmaata joten kyllähän se sävy tuohon vesihöyryyn sopisi. Täytyy ottaa auto emolta pariksi päiväksi käyttöön ja hiukan seurata.

Noista op-com parametreistä puhuen, niin mitäs sieltä pitäisi seurailla?
Tiedän ominaisuuden, mutta en oo ikinä moista kokeillut, ainoastaan live dataa katsellut.
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Se record aloittaa tallentamaan kaikkia niitä additional data listan parametreja (myös ne mitkä ei näy juuri valitulla sivulla), ja kun tallennuksen lopettaa niin tallentuu .csv tiedostoon. Excelissä tämän voi importata (Data -> text source), asetuksina delimited ja delimiter on pilkku. Jos tekee graafeja niin sinne tulee kierroslukuun tuhaterottimeksi sellainen merkki jota excel ei tajua, olen poistanut sen maalaamalla ja copypasteamalla search/replace ikkunaan niin että replacerivi on tyhjä jolloin merkki poistuu kokonaan.

Äkkiseltään kyllä veikkaisin että sieltä vaan lähti putkistoon ja pönttöihin kertynyttä vettä ja vesihöyryä liikkeelle kunnolla. Ihan samaa on tässä viimeaikoina nähnyt kaikissa autoissa, bensa sekä diesel.
Jos siellä jotain ilmavuotoa tms. olisi ollut niin pakokaasu olisi haissut selvästi palamattomalle dieselille.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja saabillua »

Oma Egr tuli tulpattua ohjelmallisesti joulunpyhinä, ja viikko sitten sain laipankin paikalleen. Samalla tein forten intake cleaner käsittelyn ja tankkiin laitoin vielä forten advanced diesel litkut.

Katsastin auton ongelmitta, savutus arvo oli tippunut vuoden takaisesta 0,64:stä --> 0,17:n.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ohhoh, aika kova savutusarvo oli DPF paikallaan tullut (0,64). Täysin kunnossa olevalla filtterillä pitäisi olla likelle 0. Tuollainen 0,6 luokkaa arvo tulee DPF poistettunakin.. No, 0,17 ei enää paha ole.

Olisi mielenkiintoinen nähdä esim. op-comilla tarkistettuna että mikä on DPF:n vastapaine kun vedetään lappu lattiassa 4000rpm. Saattaa verottaa menohaluja jos alkaa olla kovin tukkoinen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja saabillua »

Täytyy myöntää että en tajua mitään noista arvoista, mutta sen tajuan että 0,17 on vähemmän kuin 0,64.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, meidän TTiD:ssä oli katsastuksessa k-arvo tasan 0 (EGR poistettu/tulpattu, mutta DPF käytössä).

Eski
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

K-arvo 0,17 alkaa olla melko lähellä sitä että juuri mitään pölähdystä ei huomaa. 0,64 on jo selvä pölähdys, sitä luokkaa mitä näkee ei-DPF autoissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tatuplan
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Syys 12, 2013 17:23

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja tatuplan »

Kiitoksia vinkeistä.

Ylitin itseni ja tilasin ruotsista OD88-sivuilta uuden ahtoilman putken. Kustannukset olivat rahdin kanssa n. 130 eur, mikä oli kylä vieläkin sikahinta. Tosin marmoritiskillä se on lähes tuplahintainen.

Motonetissä kävin myös tutkimassa asiaa. Tuning-kulma, alumiiniputken pätkä ja loppu vanhasta olisi myös onnistunut. Tosin kustannukset silloinkin olisi ollut n. 65 eur. Sihen nähden tuo uusi putki oli kuitenkin parempi vaihtoehto.

Tuo tilattu putki oli varsin hyvän oloinen, tukevampi kuin alkuperäinen. Tulevaisuus sitten näyttää kestääkö
VictorKilo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Elo 05, 2010 21:36
Paikkakunta: Rauma

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja VictorKilo »

JC:n softapäivitys ja EGR:n tulppaaminen on alkanut kovasti himottaa täällä. Valmistelutoimenpiteenä ajattelin suorittaa EGR:n putsauksen. Paikallisessa varaosaliikkeessä olisi Valvolinen EGR+Turbo Cleaneria ja olivat siellä sitä mieltä että kannattaisi poistaa EGR ja putsata se sillä ihan mekaanisesti. Tämä olisi siis suositeltavampi tapa kuin käyvään moottoriin suihkuttelu. Kysyisinkin nyt viisaammilta, että mitä riskejä tuohon EGR:n putsaukseen liittyy jos haluaa päästä helpommalla ja ruiskuttelee ne kemikaalit moottorin käydessä? Jos EGR:n poistaminen on jotenkin parempi/turvallisempi tapa niin kuinka vaikea homma se mahtaa olla? Eli pääseekö EGR:n irroittamaan normi työkaluilla moottorin yläpuolelta purkamatta mitään muuta sen lisäksi?

140000 on nyt TTiD:ssä mittarilukema ja ajo on 80% maantieajoa, tyyliin 2 kertaa 50km päivässä. Onkohan EGR:n putsaus edes vielä ajankohtaista vai olisiko vain viisaampaa heittää tulppa paikalleen ja lopettaa murehtiminen? :lol:
9-3 SC TTID vm. -08 exät: 9-3 SC 1.8t vm. -06; NG 900 S 2.0 vm. -96
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

EGR venttiiliä ei tarvitse kummemmin putsata, se jää täysin virattomaksi kun se poistetaan softasta ja tulpataan.
Ideahan on putsata koko imukanavisto, ja sitä varten on ainakin Fortella ja Liqui Molylla aineet jotka on nimenomaan tarkoitus suihkuttaa käyvään moottoriin.

Ei siinä mitään riskejä ole kun vaan seuraa ohjeita. Ihan helppo homma, ahtoletku irti läppäkotelolta ja suihkuttelua samalla kun apuri pitää kierroksia 2500rpm kohdalla. Kierrokset välillä hieman pomppii ylöspäin, kaasun kevennys riittää tähän. EGR-venttiiliä ei tarvitse irroittaa missään vaiheessa, laitetaan vaan tulppalevy siihen tulevaan putkeen tiivisteen tilalle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
VictorKilo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Elo 05, 2010 21:36
Paikkakunta: Rauma

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja VictorKilo »

Okei kiitos. Eli en jaksa purkaa EGR:ää irti sitä varten.
Mömmöt suihkutellaan ilmeisesti tämän videon mukaisesti TTiD moottoriin?
9-3 SC TTID vm. -08 exät: 9-3 SC 1.8t vm. -06; NG 900 S 2.0 vm. -96
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tehokkaampi jos ottaa siitä läppäkotelolta ahtoletkun irti niin pääsee suoraan imusarjaan ja imukanaviin suihkuttamaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
VictorKilo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Elo 05, 2010 21:36
Paikkakunta: Rauma

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja VictorKilo »

Tässä kuvassa, onko punaisella merkitty putki se mitä jcarlson tarkoitat? Ja jos on niin kummasta päästä putki kannattaa irrottaa? Eli ruiskutellaanko putkeen vai suoraan imusarjaan? Onko vihreä EGR:n ottoputki ja mikä mahtaa tuo keltainen olla? Ei ole WISsiä eikä muutenkaan ihan liikaa tietämystä näistä jutuista niin siksi varmistelen. Ei tämä nyt enää kovin suoraan tähän ketjuun kuulu mutta EGR:stä tässä kai keskustellaan myös. Kiitos!
9-3 SC TTID vm. -08 exät: 9-3 SC 1.8t vm. -06; NG 900 S 2.0 vm. -96
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Punainen ahtoletku joo. Ota irti siitä klemmarista jota nuolikin osoittaa, sitten suihkit siitä imusarjaan ja työntelet pilliä eri syvyyksille. Imusarjaan suoraan ruiskutellaan, ei se ahtoletku putsailua kaipaa. Sieltä ahtoletkusta lentelee sitten huohotinöljyä kun on irti ja kaasuttelee, tästä ei pidä hätääntyä ja kannattaa laittaa jotain paperia siihen eteen ettei sotke.
Vihreä on EGR-putki jonka alapäähän laitetaan tiivisteen tilalle tulppalevy. Keltainen puolestaan on huohotinputki.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
VictorKilo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Elo 05, 2010 21:36
Paikkakunta: Rauma

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja VictorKilo »

Nyt tuli ruiskuteltua Liqui Molyt sisään. Näytti kyllä aika hyvältä jo lähtötilanne mutta ruiskuttelin silti kun tuli litkut ostettua. Porin Motormarketin tiskiltä sai suoraan hintaan 23€. 15-20 minuuttia kului suihkutellessa ja kierrokset nousi noin 2700 suihkutusten aikana. Mitään tehonlisäystä tai käyntiäänen tasaantumista en käsittelyn jälkeen huomannut. Tosin autolla vasta takana 140tkm ja siitäkin suurin osa maantietä. Tulipahan varmuuden välttämiseksi sekin tehtyä alta pois. Kiitos JC neuvoista!
9-3 SC TTID vm. -08 exät: 9-3 SC 1.8t vm. -06; NG 900 S 2.0 vm. -96
Vastaa Viestiin