Lohkolämmitin 93 seen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Nyt riitti :evil: :twisted:

Ei voi v***u olla todellista. Kolmas vastus oikarissa.
Eilen vaihdoin kaikki kaapelit ja uuden vastuksen, tuolla pakkasessa kylmässä tallissa.
Liitosjohto, pistokejohto ja välijohto sekä biopowerin vastus.

Miksi sekin on tuommoinen vänkyrä? Ei sitä asennettaessa väännellyt, mutta onko se niin herkkä, ettei kestä yhtään vääntöä, kun esim laittaa liittimen kiinni?
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... 65788.html

Ilmaisin ja pistin mitaten eristysvastuksen, ensin näytti 0,4 megaohmia ja mittasin uudestaan, 0,07 megaa. Eristysvastusmittausko tuon hajottaa, eihän se nyt ole mitenkään mahdollista.

Piuha kiinni ja sekunnin päästä räks. Sulake laukesi.
Nyt menee hermo, en osta enää yhtään lämmitintä.

Rahaa menee ja hermo palaa. Mikä ihme tuossa voi olla vikana.

Miten tuo takuukin näiden kanssa, pitääkö ruveta speedpartsilta kyselemään vai onnistuuko calixilta suoraan. Ei jaksais enää yhtään tämän kanssa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Onko se aina sama pistorasia missä toi lämmitin on kiinni? Miksi mittasit uudesta vastuksesta eristysvastuksen? Ja mikä oli jännite?
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja teesalama »

On se samassa pistorasiasaa, mutta muut laitteet siitä kyllä toimii.

Epäluulo iski ja halusin mitata. Testijännitteeksi laitoin 250 V, koska en halunnut kokeilla 500 V:lla.
Mittausvirta laitteen mukaan 1 mA.
Mittasin myös maadoituksen jatkuvuuden ja vastuksen resistenssin. Oli 95 ohm ja pistotulpan maadoitus liittimestä resistanssi auton koriin 0,4 ohm.
Vaikea uskoa että tuo hajottaisi? Vaan en enää tiedä.

Aika uuvuttavaa...
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Olisko siinä pistorasiassa vikaa tai ennen sitä pisorasiaa nolla löysällä? Mitaappas pistorasian jännite.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Täytyy käydä tutkimassa.
Kaksi sukoa tolpassa, eli perinteinen lämmitystolppa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kiitos Kalle vastauksista.

Pistorasioista mitattu:
Jännite 229,1-230 V, välillä tietty vähän vaihteli.
50,1 Hz
Särö 0,9 %

Sama jännite molemmissa pistorasioissa ja myös maata vasten. Mittasin nollat ja vaiheet myös "ristiin" eli molemmista aina toinen. Pistorasian koskettimet tuntuvat tiukoilta mittapäällä kokeiltuina.

Myös sukotesteri näyttää ok, eli kaikki kolme lamppua palaa.

Ja se Calix, eristysresistanssi 0,07 megaohmia maan ja nollan tai vaiheen välillä (@250 V). Yleismittarilla mitattuna näyttää olevan kunnossa...
Lohkolämmittimen liitin irroitettuna pelaa haaroitussarja, eikä johdonsuoja laukea. Ei ole vettä liittimessä.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja hasha »

Mitä laitteita olet pistorasiassa käyttänyt ja mitä tehoja niissä on? Moottorivastus on kait jotain 550W luokkaa. Oletko kuormittanut pistokkeita muilla laitteilla kunnolla? Jos sähköissä on esim. huono liitos nollaliittimessä niin toimii pienellä kuormalla mutta suuremmalla tulee ylimenovastusta melko paljon ja ymmärtääkseni tässä voi tulla samaa ongelmaa kuten aikaisemmin kerroin siitä ulkojohdon ongelmasta jos nolla katkeaa. Mutta sähköheput voisi tarkentaa tätä kun tämä on vain omaa pähkäilyä. Jotenkin nyt vaikuttaa siltä, että syy on nyt jossain muualla kuin autossa ja välijohdossa.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Onko sulla sisäpistorasia autossa? Laita siihen haaroitin tai jatkojohto ja liitä sisätilan lämmitin siihen.
Sitten mittaa vapaasta pistorasiasta jännite.

Tuli vaan mieleen, että mikä se jännite on kuorman kanssa.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Täytyy kokeilla mittausta kuormalla, hyviä vinkkejä

Jotenkin kohta tuntuu, että vika on vaan asentajassa. Aika masentavaa touhua.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kuinka pienestä tuo eristeaine murtuu? Calixin ohjeessa sanotaan, että liitosjohto kiinnitetään ennenkuin lämmitin työnnetään lohkoon. Saabin omassa ohjeessa sanotaan että ensin lämmitin ja sitten liitosjohto siihen kiinni.
Tässä tavassa vaan ei saa pidettyä yhtään vastaan lämmittimestä.

Tuo biopowerin lämmitin on tommonen vänkyrä, vääntyykö eriste sitten helposti rikki kun siinä on noi mutkat?

Ja mikä ero on lämmittimellä RE 397 ja RE 597?
Tuossa 397:ssa on lyhyt "kylmäpää". Teho on molemmissa 550 W.
Calixin sivu suosittelee vain tuota 397:aa.

Alkuperäinen tehtaalla asennettu oli tuo RE 597. Onkohan joku poistunut malli?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja petrisa »

On kyllä niin paljon jo sähkömittauksia tehty, ettei kuulosta niissä vikaa olevan.

Tuo jännitteen kasvu vaihejohtimessa kuormitustilanteessa tapahtuu siten, että huonossa nollajohdossa potentiaali nousee, kun jotain toista vaihetta kuormitetaan samanaikaisesti. Tällöin vaihejännite (230V) alkaa nousta kohti pääjännitettä (400V).
Esim. pistorasia on vaiheessa L1. Samaan aikaan kuormitetaan huonon nollan takana olevaa vaihetta L2. Nyt nollan potentiaali nousee kohti vaihetta L2. Täten L1 vaiheen jännite on nyt suurempi kuin 230V, koska nolla ei ole nollassa vaan siinä on jonkin verran vaihetta L2. Samoin myös vaihejohtimessa L3 on jännite kasvanut. Eli jännite ei nouse kuormitettavassa vaiheessaa vaan kahdessa muussa. Mikäli kaikkia vaiheita kuormitettasiin symmetrisesti ei nollan potentiaali nouse.

Ei siis kuulosta sähköasennuksissa olevan mitään vikaa mittausten perusteella. Ei ole edes kovin todennäköistä, että pieni ylijännite rikkoisi vastusta nopeasti. Mielestäni tuntuu selvästi siltä kuin asennusvaiheessa vastusrakenteesta mekaanisesti hajoaa jotain. Ja lopputuloksena on sitten oikosulku. Se kai oli epäselvä tai ainakin minulle jäi, että tuleeko oikosulku vastuksessa vaiheen ja nollan välille vai vaiheen ja suojamaan välille. Näin omasta mielestäni tuntuisi, että rikkoutuessaan mekaanisesti tuo oikosulku tulisi suojamaahan nähden. Jos itse vastus rikkoutuisi, niin se menisi luultavasti poikki.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Petrisa,

Joo luulen että rikon itse vastuksen tuon liittimen kiinnityksessä?
Ehkä se pitää kiinnittää ennen asennusta lohkoon.

Oikari siis suojamaan ja vaiheen (tai nollan) välillä vastuksessa. Vastuslanka on näissä kaikissa edelleen ehjä, 96 ohm.

Yhden elementin dremelöineenä huomasin että putkivastuksen sisällä oleva aine on helposti hapertuvaa..

En vaan osaa :lol:
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Tuli mieleen, että otathan aina roikan irti ennen auton käynnistystä? Käynnistyksessä nesteet lähtee kiertään ja lämpötila tippuu nopeasti. Lämpötila-anturikin näyttää n.20 asteen putoamisen startissa, niin saako vastus jostain vielä kylmempää nestettä?
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Otan kyllä irti.

Tämä viimeisin lämmitin kesti sekunnin ajan. Ei edes ehtinyt startata autoa yhtään kertaa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja stara »

minun visio on seuraava: joko vastuksen suojaputken ulkopinnassa saumassa on haava etukäteen tai sitten se helposti syntyy asentaessa. siitä menee kosteus sisään ja siksi lyö maihin. kun dremelöi halki, niin ehkä ei kosteudesta näy jälkeä enää. moinen vika voi olla lähes kaikissa samaa valmistuserää olevissa. kuivana ko homma ei näy eristysvastusmittauksessa, mutta kun se vastuksen eristekipsi (vai mitä liekään ) kostuu, niin johtaa sähköä.
Jos syöttö on vielä varustettu vikavirtasuojalla, niin hyvin helposti laukoo.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin