Ilmastointi ja Tech II

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Hissing in evaporator case --> low charge.

http://www.sanden.com/objects/SANDEN_SY ... _CHART.pdf
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja karg »

teesalama kirjoitti:Lepopaine TECH:llä katsottuna noin 5 bar. Käydessä pysyi viiden - kuuden baarin tuntumassa, välilä kävi melkein seiskassa. Kylmää ei tule, vaikka kompura lähtee heti startista päälle.
Pitäs olla yli 10bar korkeapainepuolella kompura päällä.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja stara »

menee meidän ss ensi viikolla ilmastoinnin korjuuseen. kannattaako samalla vaihdattaa järjestelmään uusi kosteuden poistin.
Ainakin OG900 malleissa muistaakseni saattoi vanhemmiten hajota kosteudenpoistoelementti ja päästessään kiertoon mömmöt tukkivat paisuntaventtiilin yms kiusaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Laitoin keltaiset suojalasit silmille ja uv-valolla sai ihan toisen näkymän.

Lauhduttimen alaosassa on keltaista väriä jonkin verran. Ehkä se sitten sieltä vuotaa.
Konehuoneessa näkyy pieniä täpliä siellätäällä, öljy tekee saman efektin.
Letkuissa tai kompurassa ei näkynyt mitään suurempaa jälkeä.

Soeedpartsin lauhduttimet ovat näköjään loppu. Mistäköhän saisi tilattua. Neo myy tarvikkeena, onko jollain kokemusta siitä?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Omaani laitoin tällä viikolla tällaisen (linkki)

Posteineen näytti olevan n. 120€ (lauhdutin + kuivain) - omani olin tilannut tosin jo viime vuonna.
Saabiton Saabisti
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja karg »

stara kirjoitti:menee meidän ss ensi viikolla ilmastoinnin korjuuseen. kannattaako samalla vaihdattaa järjestelmään uusi kosteuden poistin.
Kuivain pitäis kai aina vaihtaa uuteen sillon, kun ilmastointijärjestelmä on auki.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja teesalama »

TommyW kirjoitti:Omaani laitoin tällä viikolla
Kiitos linkistä. Hinta on asiallinen.

Vaihdoitko itse? Aineet pois liikkeessä -> etupuskuri irti -> lauduttimen liittimet irti -> uusi tilalle -> täyttö liikkeessä???

Mistä uudet tiivisteet kuivaimelle ja lauhduttimelle?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Juu, vaihdoin itse: kävin tyhjentämässä järjestelmän korjaamoliikkeessä, purin keulan WIS:n ohjeiden mukaisesti, vaihdoin lauhduttimen ja kuivaimen ja lopuksi kävin samassa korjaamossa täyttämässä uudet aineet järjestelmään. Lähikulmilla toiminut ruotsalaislähtöinen musta-keltaista-väriä tunnustava korjaamo veloitti koko toimenpiteestä normaalin ilmastoinnin täyttöhuollon verran, vaikka työt tehtiinkin kahdessa osassa.

Tiivisterenkaat hain Länsiautosta - kaksi tiivisterengasta tarvittiin, kun kuivain oli jo valmiiksi lauhduttimessa kiinni ja hintaa kahdella usit-renkaalla (tai sellaisia muistuttavilla) oli yli 20€ yhteensä, mutta enpä uskaltanut tuossa kohtaa käyttää kuin alkuperäisiä tiivisteitä.

Asennuksesta sellainen huomio, että ilmastointiputkien liitäntöjä kiristäessä olin tyytyväinen, että käytin momenttiavainta (18nm): yleensä käteni kyllä kertoo, milloin pultit ja mutterit ovat kireällä, mutta ilmastoinnin PAD-liittimessä ei tuo kiristymisen tunne oikein välittynyt (pinnapultti + mutteri alukierteeseen).
Saabiton Saabisti
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Muistaako joku, mahtuuko kompuran kytkinlevyn irroittamaan kompura paikoillaan? Lokarin ja kompuran väli on aika pieni, mahtuiskohan kytkinlevyn irroittmaan kompura paikoillaan?

Ajattelin yrittää säätää välystä, joka on liian suuri.

Ehkä kompuran saa alakautta irtikin ja käännettyä kumiletkujen sallimissa rajoissa huollettavaksi, ilman liitosten irroitusta?

WIS neuvoo irroittamaan kompressorin, mutta ei huvittaisi sen takia tyhjentää järjestelmää.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Ainakaan pulttipyssyllä ei mahdu irroittamaan mutteria, kun on peltiä edessä - mutta kiintoavaimella saattaa onnistua, jos jollain keinolla saa estettyä kytkinlevyn pyörimisen mutterin mukana...
Saabiton Saabisti
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Joo, kattelin että kiintolenkki sinne menee juuri ja juuri. Pyörimisen estoon oitää käyttää jotakin.
Mutta mahtuukohan kytkinlevy edes tulemaan ulos, ilman että osuu lokariin.
Täytyy ainakin kokeilla.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Stail
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 08:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja Stail »

Nyt on omaan autoon vaihdettu lauhdutin eteen ja kuivain. Pikaisella testillä toimii.
Tänään tulee kilsoja se parisataa niin pääsee kunnon testiin.

Huomasin muuten että op-com osaa näyttää ilmastoinnin paineet myös :)
Ei oo enää saabia. Volvo V70
#3546
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Stail kirjoitti:Huomasin muuten että op-com osaa näyttää ilmastoinnin paineet myös :)
Voi olla, että tämä toimii vaan diesel-autojen kanssa? Bensa-autoja joutuu OP-COM:ssa käyttämään "C-Vectra"-moodissa ja en ainakaan itse onnistunut omassa 2007-mallin autossa pääsemään ilmastointiin käsiksi.
Saabiton Saabisti
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Eipä näyttänyt tääläkään op-com ilmastoinnin paineita, kokeilin kaikki mahdolliset vaihtoehdot. Ei saanut yhteyttä koko ECC-purkkiin.

MY2008 bensakone siis kyseessä
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Stail
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 08:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja Stail »

Voipi olla että on eri valikot bensa vs diesel mutta..

Mun säädöt 2008, c vectra, engine valikko, z19dt.
Measuring blocks, additional data list 1 ja sieltä pari sivua eteenpäin löytyy tällänen valikko..
http://aijaa.com/jx5a8r
Toivottavasti linkki toimii. Näyttää kpa muodossa paineen.

En siis yritä ottaa muuhun yhteyttä kuin moottoriin ja sieltä löytyy mulla.
Ei oo enää saabia. Volvo V70
#3546
Vastaa Viestiin