9-3 sammui eikä käynnisty enää
Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää
Eli laitetaas tännekkin vielä tuosta P1312-00 vikakoodista, Tech ilmoitti tosiaan että nokiset sytytystulpat. Tulpat olivat kunnossa, sekä uudet - joskin olivat 07- malliin soveltuvat, ko. autohan oli 2005. Neolta olivat moottorin tilauksen yhteydessä laittaneet väärät. Vaihdoin PFR6T-10G, nollasin vikakoodit ja nyt toiminut jo useita päiviä. Eli eiköhän tuo siitä ollut kiinni.
Muut vikakoodit tulleet varmaan moottorinvaihdon yhteydessä, eikä niiden osalta ole ainakaan mitään ilmennyt.
Muut vikakoodit tulleet varmaan moottorinvaihdon yhteydessä, eikä niiden osalta ole ainakaan mitään ilmennyt.
Saab 9-3 SS Vector '05 2.0t
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää
Lainaan vanhaa ketjua,tuli omaan ongelmia, autona 1.9tids -05.
ajoin yli kymmenen kilometriä kauppaan,sammutin auton ja kävin kaupassa.
noin kymmenen minuutin päästä tulin kaupasta ja kokeilin käynnistää autoa,veti samontein akun tyhjäksi,startata yritti kyllä.
kokeiltiin apuvirralla,ei inahakkaan,ei yritäkkään startata edes. mittarilla mitattu akun jännite 12,6v ja akun ( vuoden vanha ) silmä vihreänä.
rattilukko ei kuulosta menevän päälle,virtaa vaikuttaisi olevan vaan kun avaimesta vääntää niin jostain kuuluu kaksi napsahdusta,kun avaimesta vääntää ja kun lopettaa.
sulakkeet katsottu,ehjiä ovat.
mikä voisi olla vikana? auto jäi kaupan pihalle ja olisi kiire saada ajoon.
kiitos ja anteeksi.
ajoin yli kymmenen kilometriä kauppaan,sammutin auton ja kävin kaupassa.
noin kymmenen minuutin päästä tulin kaupasta ja kokeilin käynnistää autoa,veti samontein akun tyhjäksi,startata yritti kyllä.
kokeiltiin apuvirralla,ei inahakkaan,ei yritäkkään startata edes. mittarilla mitattu akun jännite 12,6v ja akun ( vuoden vanha ) silmä vihreänä.
rattilukko ei kuulosta menevän päälle,virtaa vaikuttaisi olevan vaan kun avaimesta vääntää niin jostain kuuluu kaksi napsahdusta,kun avaimesta vääntää ja kun lopettaa.
sulakkeet katsottu,ehjiä ovat.
mikä voisi olla vikana? auto jäi kaupan pihalle ja olisi kiire saada ajoon.
kiitos ja anteeksi.
Joku kipotin.
Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää
Multa meni juhannusviikolla omasta TiDS:stä akku, ja oireet oli aika samanlaiset. Yksi kenno sieltä kai pamahti lopullisesti. Ilman kuormaa voi tällöin antaa ihan ok jännitteen, eli 12,6 volttia ilman kuormaa mitattuna voi saada rikkinäisestäkin akusta. Vihreä silmä on käytännössä yhdessä kennossa oleva ominaispainomittari, joten se ei kerro siitä että kaikki kennot ovat kunnossa.
Itsekin annoin apuvirtaa Oldsmobilen akusta (60 Ah/420A), mutta se ei tuntunut muuttavan laiskaa käynnistämisen ääntä mitenkään, enkä saanut autoa käyntiin. Apukaapelit on oikein kunnon rekkapaksuiset, mutta hauenleuoilla on vaikea saada kunnon kontaktia akunkenkiin, ja tuo dieseli vaatii ihan oikeasti paljon käynnistysvirtaa verrattuna bensakoneeseen. Lyhyehkö lataus Saabin akkuun + apuvirta toisesta akusta saivat koneen lopulta heräämään. Tämän jälkeen sain Saabin startattua ihan omalla akullaan parikin kertaa ennen kuin sain uuden akun kiinni autoon.
Mittaisin vielä akun navoista jännitteen kun auton starttia kierrätetään. Jos jännite kuukahtaa oikein kunnolla samalla kun startti pyörittää laiskasti (tai en enää ollenkaan), on diagnoosi aika selvästi hajonnut akku, tosin hajonnut starttikaan ei olisi kai ihan mahdoton syyllinen. Kokeilemalla varmasti ehjällä ja riittävän isolla akulla asennettuna paikoilleen selviää sitten sekin.
Itsekin annoin apuvirtaa Oldsmobilen akusta (60 Ah/420A), mutta se ei tuntunut muuttavan laiskaa käynnistämisen ääntä mitenkään, enkä saanut autoa käyntiin. Apukaapelit on oikein kunnon rekkapaksuiset, mutta hauenleuoilla on vaikea saada kunnon kontaktia akunkenkiin, ja tuo dieseli vaatii ihan oikeasti paljon käynnistysvirtaa verrattuna bensakoneeseen. Lyhyehkö lataus Saabin akkuun + apuvirta toisesta akusta saivat koneen lopulta heräämään. Tämän jälkeen sain Saabin startattua ihan omalla akullaan parikin kertaa ennen kuin sain uuden akun kiinni autoon.
Mittaisin vielä akun navoista jännitteen kun auton starttia kierrätetään. Jos jännite kuukahtaa oikein kunnolla samalla kun startti pyörittää laiskasti (tai en enää ollenkaan), on diagnoosi aika selvästi hajonnut akku, tosin hajonnut starttikaan ei olisi kai ihan mahdoton syyllinen. Kokeilemalla varmasti ehjällä ja riittävän isolla akulla asennettuna paikoilleen selviää sitten sekin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää
eipä se yritäkkään startata enää ja imasi akun jo parilla startilla tyhjäksi...ei kaet se auta ku käydä hakemassa joku puuilon akku ja kokeilla.
Joku kipotin.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää
ei lähe uudellakaan,napsnaps sanoo vaan...ehdotuksia?
Joku kipotin.
Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää
Akkukaapeleissa vikaa?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=154081
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 5&start=84
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=154081
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 5&start=84
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää
Mittaa se akun napojen jännite, kun avainta kääntää.
Kontaktihäiriö akunkengissä ja kaapeleissa on seuraava mitä etsisin. Eli mittaa edellisen mittauksen jälkeen esim jännitteet:
Akun miinusnapa - pluskenkä
akun miinusnapa - pluskaapeli
akun miinusnapa - pluskaapelin liitos starttiin
akun plusnapa - miinuskenkä
akun plusnapa - miinuskaapeli
akun plusnapa - miinuskaapelin liitos runkoon
akun plusnapa - startin runko
Nämä kaikki siis avainta käännettäessä starttiasentoon. Jos kaikki nämä jännitteet ok, eli samaa luokkaa kuin akun navoista mitattaessa, niin kuulostaisi siltä että startti on rikki, tai vikaa voisi kai olla myös virtalukonpohjassa. OG:ssä virtalukonpohja on tyyppivika, en tiedä onko näissä uudemmissa ollut samankaltaisia ongelmia.
Kontaktihäiriö akunkengissä ja kaapeleissa on seuraava mitä etsisin. Eli mittaa edellisen mittauksen jälkeen esim jännitteet:
Akun miinusnapa - pluskenkä
akun miinusnapa - pluskaapeli
akun miinusnapa - pluskaapelin liitos starttiin
akun plusnapa - miinuskenkä
akun plusnapa - miinuskaapeli
akun plusnapa - miinuskaapelin liitos runkoon
akun plusnapa - startin runko
Nämä kaikki siis avainta käännettäessä starttiasentoon. Jos kaikki nämä jännitteet ok, eli samaa luokkaa kuin akun navoista mitattaessa, niin kuulostaisi siltä että startti on rikki, tai vikaa voisi kai olla myös virtalukonpohjassa. OG:ssä virtalukonpohja on tyyppivika, en tiedä onko näissä uudemmissa ollut samankaltaisia ongelmia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää
Tuon virtalukon kontaktipinnat vois tarkastaa ja putsata tarvittaessa. Kääntyykö avain normaalisti virtalukossa?
Liittimen putsauksella on lähtenyt joillakin toimimaan. Ei muistaakseni hirveän kallis osa uutenakaan. Mutta tuo sähköpuoli akulta tarkistukseen ensin. Cimmiä kohden kun mennään niin alkaa rahaa menemään.
Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
Liittimen putsauksella on lähtenyt joillakin toimimaan. Ei muistaakseni hirveän kallis osa uutenakaan. Mutta tuo sähköpuoli akulta tarkistukseen ensin. Cimmiä kohden kun mennään niin alkaa rahaa menemään.
Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää
Napsahtaako siis starttimoottorin suunnalta?
Jos jostain muualta päin kuuluu napse niin veikkaisin startin apurelettä jos sellainen on tässä mallissa.
Pääseekö sitä starttimoottoria kolauttamaan jollakin, jos hiilet on jumissa niin voi auttaa.
Jos jostain muualta päin kuuluu napse niin veikkaisin startin apurelettä jos sellainen on tässä mallissa.
Pääseekö sitä starttimoottoria kolauttamaan jollakin, jos hiilet on jumissa niin voi auttaa.
Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää
Himmeneekö mittari/muut valot kun avaimen kääntää starttiasentoon?
Jos himmenee niin ainakin tietää että virta menee starttimoottorille asti.
Jos himmenee niin ainakin tietää että virta menee starttimoottorille asti.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää
kiitos vastauksista,saappi kulukee jälleen,starttia koputtamalla tokeni.
ja hainpa samalla tuoreen leimankin siihen. tosin dieselille ei ole enää tarvetta joten jos ketään kiinnostaa vaihtaa bensa femmaan vector/ vanhempi aero niin olkoot yhteydessä,ei enää ajua tule ollenkaan koska reissutyötä ja auto seisoo viikot jouten.
kiitos jälleen kerran avusta.
ja hainpa samalla tuoreen leimankin siihen. tosin dieselille ei ole enää tarvetta joten jos ketään kiinnostaa vaihtaa bensa femmaan vector/ vanhempi aero niin olkoot yhteydessä,ei enää ajua tule ollenkaan koska reissutyötä ja auto seisoo viikot jouten.
kiitos jälleen kerran avusta.
Joku kipotin.
Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää
Tuo kopautus auttaa jos solenoidi ei kunnolla vedä, tai hiilet on pikeentyneet.
Mutta saattaa se sen uudestaan vielä tehdä.
Kannattaa mitata se herätepiuha, tuleeko täydet jännitteet. Jos ei niin virtalukon pohjassa voi olla hapettumaa.
Mutta saattaa se sen uudestaan vielä tehdä.
Kannattaa mitata se herätepiuha, tuleeko täydet jännitteet. Jos ei niin virtalukon pohjassa voi olla hapettumaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää
Uskon että kyseessä oli vain starttimoottorin hiilijumi eikä herätepuolella ole vikaa, jos vieläkin toimii.
Eli tuo herätejohdon mittaus pitäisi tehdä siten että johto on paikallaan solenoidissa.
Eli jännitemittarilla herätejohdon ja moottorin rungon/maan väliin DC asennossa mittausta ja jännite ei saisi laskea juurikaan alle 10 voltin kun virta-avain on starttiasennossa.
Eli tuo herätejohdon mittaus pitäisi tehdä siten että johto on paikallaan solenoidissa.
Eli jännitemittarilla herätejohdon ja moottorin rungon/maan väliin DC asennossa mittausta ja jännite ei saisi laskea juurikaan alle 10 voltin kun virta-avain on starttiasennossa.