Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Meidän yksilöstä kun tuo öljykattila nuohottiin tässä syksyllä parin vuoden käytön jälkeen, niin se oli kuulemma todella nokinen. Noki on tunnetusti hyvä lämmöneriste, joten se myös syö lämmitystehoa.
Huomasin, että Eber lämmittää taas paremmin nuohouksen jälkeen.
Huomasin, että Eber lämmittää taas paremmin nuohouksen jälkeen.
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Sama juttu. Kun motarilta lähtee ja rauhallista kaupunkiajoa niin laskee hitaasti reilu neljäsosaan, sitten kun motarille takaisin niin nousee normaaliin eli 90. Ja pakkanen on silloin siinä -20 -> . Jos alle -20 reippaasti, niin ei pilki.jmaatta kirjoitti:Pilkkii ainakin minulla. Eli silloinkin kun eberi oli/on ehjä ja lämmöt nousee moottoritiellä normaaliksi niin lähtee eberin sammuttua moottoritieltä poistumisen jälkeen laskemaan. Nyt kun tuo eberi on mykkänä niin lämmöt nousee about neljäsosaan, eipä juuri sen ylemmäs. Tämä siis tässä ~ -20 kelissä.Ristom kirjoitti:Eilen sain maantiekokemusta 50km, -20 asteessa. Vähän pienemmän lämpöpilkin havaitsin, pilkkiikö teillä muilla dieselit? Edelleen sitä termaria epäilen päästäväksi..
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Käyttökokemusta rouheasta slaavilaisesta maskinsuojasta:
Lämpimänä pikkupakkasessa pysäköinnin jälkeen ajotietokone luulee, että keli onkin lämpimämpi. -4 pakkasessa oli muka +6 lämmintä.. Sama jos lähtee tallista pakkaseen, ei näytä totuutta ainakaan 20 km siivulla. Olisko syy tässä, ettei merkkiliike suosittele..?
Toivottavasti moottorinohjaus käyttää eri dataa?
Maskinsuoja saattaakin vähentää pätkäajossa ei-toivottua Eberin käyntiä sitten välikeleillä. Seurataan.
Lämpimänä pikkupakkasessa pysäköinnin jälkeen ajotietokone luulee, että keli onkin lämpimämpi. -4 pakkasessa oli muka +6 lämmintä.. Sama jos lähtee tallista pakkaseen, ei näytä totuutta ainakaan 20 km siivulla. Olisko syy tässä, ettei merkkiliike suosittele..?
Toivottavasti moottorinohjaus käyttää eri dataa?
Maskinsuoja saattaakin vähentää pätkäajossa ei-toivottua Eberin käyntiä sitten välikeleillä. Seurataan.
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Ei pysty venyyn, MY08 - täytyisi irrottaa koko puskuri.A.L. kirjoitti:Jos testi tuottaa toivottua tulosta niin siirräthän nuo maskin takapuolelle? Nimittäin täällä on jo etsitty vastaavaa materiaalia.
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Onko MY08-> se lämpötila-anturi myös siinä keskellä alaritilikköä? Jos on, niin leikkaa anturille kurkistusreikä . Viimetalvena askartelin og9-3:een ja ss:ään vintertuningia keulalle, nappaan kuvat viikonloppuna.
Dieselissä maskinpeitteen hyödyn huomaa nopeampana lämpiämisenä, eikä eberikään ala pöhisemään kovemmalla pakkasella heti isoltatieltä poistuttaessa.
Dieselissä maskinpeitteen hyödyn huomaa nopeampana lämpiämisenä, eikä eberikään ala pöhisemään kovemmalla pakkasella heti isoltatieltä poistuttaessa.
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Joo, hitaan oloinenhan tämä 93 on lämpiämään vanhaan 9000 verrattuna. Tyhjäkäynnillä oikeastaan aika toivotonta saada autoa mukavan lämpimäksi lähtöä varten, tai joutuu kai starttaamaan 1-2h ennen lähtöä
-15 asteen kelissä 85km/h maantieajossa mittari vaakatasossa noin 15km jälkeen.
Johannes
-15 asteen kelissä 85km/h maantieajossa mittari vaakatasossa noin 15km jälkeen.
Johannes
9-3 SC 1.8t A -07
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Saman olen huomannut myös itse että lievää hitautta havaittavissa, jos pakkasta on -10 tai enemmän. Siihen mennessä kunnes lämppäri alkaa puhaltaan sisälle lämmintä eli 1/4 viivan kohdalla hidastuminen alkaa, ja ei juuri nouse ollenkaan jos on paljon liikennevaloissa seisomista tai lämpötila jopa laskee.. Kun 1/2väli saavutetaan sitten neula kyllä kestää paikallaan varsin mallikkaasti.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Slaavilainen maskinsuoja sai ulkoilutusta Nokia-HML-Hollola ja takaisin, kaikkea tietyyppiä, eikä lämpöpilkkiä taajamassakaan havaittu. Uskaltaiskohan testata harjapesua..
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Tein itse ja säästin...
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Dieselit tykkäävät suojuksista näin talviaikaan, ainakin lämpiävät nopeammin ja eberi pysyy hiljaa vaikka poikkeaa pikkutielle kovallakin pakkasella.
OG:ssa puskurireijänsuojus maastoutuu paremmin
OG:ssa puskurireijänsuojus maastoutuu paremmin
-
- "Turbo"
- Viestit: 220
- Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
- Paikkakunta: Oulu
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Oon muutaman päivän ajellut kaverin SC -06 1.8t:llä.
Muutamia havaintoja:
-MIkälie säteilylämmitin ei kyllä kovin tehokas ole.
-Tyhjäkäynnillä vaikka kävis vartin niin lämpömittari juuri ja juuri värähtää
-Kyläajossa ei mitenkään saa lämpöjä normaaliin.
-Kestää tolkuttoman kauan, että kabiini lämpeää
-Maantieajoa vaatii varmaan lähemmäs 10 km, että lopulta on mittari vaakatasossa.
En tiä, mutta tuntus kyl että termostaatti valskaa läpi, tai sitten oon vaan tottunut omassa OG 9-3:ssa lämpimämpään.
Missä tuossa kipossa on termostaatti btw ?
Muutamia havaintoja:
-MIkälie säteilylämmitin ei kyllä kovin tehokas ole.
-Tyhjäkäynnillä vaikka kävis vartin niin lämpömittari juuri ja juuri värähtää
-Kyläajossa ei mitenkään saa lämpöjä normaaliin.
-Kestää tolkuttoman kauan, että kabiini lämpeää
-Maantieajoa vaatii varmaan lähemmäs 10 km, että lopulta on mittari vaakatasossa.
En tiä, mutta tuntus kyl että termostaatti valskaa läpi, tai sitten oon vaan tottunut omassa OG 9-3:ssa lämpimämpään.
Missä tuossa kipossa on termostaatti btw ?
XC70 D5 -11
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Säteilylämmitin tuntuu lähes huonolle vitsille. Itse olenkin ajatellut jos tuo nykyinen on vielä ensi talvena niin hommaan jonkun lämmittimen öljylle.Viggenisti kirjoitti:Oon muutaman päivän ajellut kaverin SC -06 1.8t:llä.
Muutamia havaintoja:
-MIkälie säteilylämmitin ei kyllä kovin tehokas ole.
-Tyhjäkäynnillä vaikka kävis vartin niin lämpömittari juuri ja juuri värähtää
-Kyläajossa ei mitenkään saa lämpöjä normaaliin.
-Kestää tolkuttoman kauan, että kabiini lämpeää
-Maantieajoa vaatii varmaan lähemmäs 10 km, että lopulta on mittari vaakatasossa.
En tiä, mutta tuntus kyl että termostaatti valskaa läpi, tai sitten oon vaan tottunut omassa OG 9-3:ssa lämpimämpään.
Missä tuossa kipossa on termostaatti btw ?
Kabiini taas lämpeää mielestäni yllättävän hyvin. Mutta moottorinlämpö pysyy klo 8 niin kauan kuin matkustamon lämmittämiseen mene aikaa. Sisäkierto tuntuu auttavan pikkaisen, mutta silloin huurtuu lasit.
Oma tarvitsi pahimmillaan maantieajoa 24km että oli mittari vaaterissa. Aamulla 3h lämmitystä sisälle ja koneeseen, sitten työmatkalle jolla pakkanen vaihteli -30 molemmin puolin.
Termostaatin vaihdoin omaan ja eipä sillä juurikaan vaikutusta tainnut olla. Tokikin se oli saattanut falskata tiivisteen ohi sillä se oli turvonnut muodottomaksi.
Termostaatti oli paisuntasäiliön alla, löytää kun seurailee isoa vesiletkua.
Melkeinpä vielä suosittelen ajattelemaan toisen kerran vaihtoa jos itse meinaat vaihtaa. Kunnolliset klemmarien puristuspihdit ainakin pitää olla. Itse nuljasin v..upihdeillä ja laitoin kasattaessa tavalliset klemmarit. Ja sitä tilaa ei todellakaan ole liikaa.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Ei kuule näihin "kippoihin" kannata seota, ajelet vaan ihan muilla vehkeillä.....Viggenisti kirjoitti:Oon muutaman päivän ajellut kaverin SC -06 1.8t:llä.
Muutamia havaintoja:
-MIkälie säteilylämmitin ei kyllä kovin tehokas ole.
-Tyhjäkäynnillä vaikka kävis vartin niin lämpömittari juuri ja juuri värähtää
-Kyläajossa ei mitenkään saa lämpöjä normaaliin.
-Kestää tolkuttoman kauan, että kabiini lämpeää
-Maantieajoa vaatii varmaan lähemmäs 10 km, että lopulta on mittari vaakatasossa.
En tiä, mutta tuntus kyl että termostaatti valskaa läpi, tai sitten oon vaan tottunut omassa OG 9-3:ssa lämpimämpään.
Missä tuossa kipossa on termostaatti btw ?
-
- "Turbo"
- Viestit: 220
- Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
- Paikkakunta: Oulu
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Juu, oma on aina paras, vai miten se oli Oli vaan tarvetta lainata kaverin autoa ja eukko halus ajaa OG:lla.. Ymmärrän miksi Se ainakin lämpeää näillä keleilläapu,apupoika kirjoitti:
Ei kuule näihin "kippoihin" kannata seota, ajelet vaan ihan muilla vehkeillä.....
XC70 D5 -11
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Testasin Nesteen harjapesun, kesti.