100 kyssäriä virisatsista (Hirsch)

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ja tähän jos vielä jatkaisi, niin ketähän/mitä tahoa tulisi lähestyä ja pyytää "oikaisua" tähän asiaan? Jos kerta auton valmistaja/maahantuoja antaa todistuksen, että auto ei tarvitse rakenteellisia muutoksia. En näe mitään syytä miksei muutoskatsastus voisi onnistua?
Mutta tätähän ei kyllä katsellakkaan meikäläisen silmin... 8O
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Marko A kirjoitti:Tuossa edellähän Saablady jo kertoi asian laidan, eli GM:ltä asian kertova dokumentti on olemassa. 195hp ei tarvitse mitään rakenteellisia muutoksia.
Eli eikös viranomaisten pitäisi sitten hyväksyä 195 hv:n auto, jos sillä on EU -alueella voimassa oleva TÜV:in (tai jonkun muun valtuutetun tarkastuslaitoksen) hyväksyntä? Tosin Suomi on ennenkin autoasioissa ajanut omaa, EU:sta poikkeavaa/ristiriidassa olevaa linjaansa, joten en yhtään ihmettelisi, jos täytyisi alkaa vaihtelemaan jarruja :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
9-3 Aero
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ti Joulu 13, 2005 19:36

Viesti Kirjoittaja 9-3 Aero »

Omassa Aeron Hirsch muutoskatsastus todistuksessa joka mulle jäi katsastuksen jäkeen on seuraavat nimet jos joku tarvii...

AKE : Paavola

GM Finland oy/tyyppihyväksyntä : Hannu Huuskonen
uusi saabisti
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2006 13:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uusi saabisti »

Marko A kirjoitti:Ja tähän jos vielä jatkaisi, niin ketähän/mitä tahoa tulisi lähestyä ja pyytää "oikaisua" tähän asiaan? Jos kerta auton valmistaja/maahantuoja antaa todistuksen, että auto ei tarvitse rakenteellisia muutoksia. En näe mitään syytä miksei muutoskatsastus voisi onnistua?
Mutta tätähän ei kyllä katsellakkaan meikäläisen silmin... 8O
Katsastuksessa vaaditaan esittämään tiedot vertailuauton ja muutoskatsastettavan auton eroavaisuudesta, tiedot muuttuneista tehoista ja päästöistä. Nuo kaksi viimeksi mainittua hoitunevat sillä Tuv-tyyppihyväksyntätodistuksella, mutta maahantuojalta vaaditaan tiedot noista eroavaisuuksista ja lisäksi on näytettävä että muutoskatsastettava auto on muutettu vastaamaan vertailuautoa näiltä osin. Vertailuauto siis ratkaisee onko rakenteita muutettava vaiko ei. Kun kyseessä on bensakone 1,8t/2,0t vertailuautona on 2.0T.
9-3 SportCombi Linear TurboEdition -06 SCH 1.8t + Hirsch
Saab-lady
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Maalis 05, 2005 20:25

Viesti Kirjoittaja Saab-lady »

uusi saabisti kirjoitti:
Marko A kirjoitti:Ja tähän jos vielä jatkaisi, niin ketähän/mitä tahoa tulisi lähestyä ja pyytää "oikaisua" tähän asiaan? Jos kerta auton valmistaja/maahantuoja antaa todistuksen, että auto ei tarvitse rakenteellisia muutoksia. En näe mitään syytä miksei muutoskatsastus voisi onnistua?
Mutta tätähän ei kyllä katsellakkaan meikäläisen silmin... 8O
Katsastuksessa vaaditaan esittämään tiedot vertailuauton ja muutoskatsastettavan auton eroavaisuudesta, tiedot muuttuneista tehoista ja päästöistä. Nuo kaksi viimeksi mainittua hoitunevat sillä Tuv-tyyppihyväksyntätodistuksella, mutta maahantuojalta vaaditaan tiedot noista eroavaisuuksista ja lisäksi on näytettävä että muutoskatsastettava auto on muutettu vastaamaan vertailuautoa näiltä osin. Vertailuauto siis ratkaisee onko rakenteita muutettava vaiko ei. Kun kyseessä on bensakone 1,8t/2,0t vertailuautona on 2.0T.
Saab ja Hirsch ei vaadi muutoksia autoon mutta suomessa muutoskatsastuksessa vaaditaan auton muuttaminen vertailuautoa vastaavaksi. Maahantuoja ei voi auttaa asiassa kuin tekemällä todistuksen jos auto on muutettu vertailuautoa vastaavaksi. Syyllinen ei ole suomen GM vaan valtio.
9-5 Hirsch A 2007
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Niinpä... Tai sitten Hircshin pojat tekee Suomalaisille oman "175hp" version softasta 8)
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Kyselin asiasta Hirschin suunnalta, ja tuli vain vahvistus edellisiin tietoihin. Eikä ole Suomi ainoa, jossa vaaditaan jarrut/alusta vastaamaan vertailumallin 2.0T:n vastaavia. Eli vastaus tosiaan oli, että Suomen tapauksessa vaihtoon menee jarrut jos viritys 1.8t/2.0t -> 195hp.
Suosittelivat joko Saab Sport alustaa, tai heidän omaansa alustanpäivitys pakettia ja väh. 17" vanteet, mieluusti 18".
Suomen maahantuojien pitäisi tietää tämä käytäntö.

..taitaa olla aika hintavaa hommaa tuo jarrujen päivitys?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Marko A kirjoitti:..taitaa olla aika hintavaa hommaa tuo jarrujen päivitys?
Riippuu, mistä niitä ostaa. Jos GM Finland haluaisi myydä noita Hirschin 1.8t -virityssarjoja laillisiin autoihin, niin heidän pitäisi tarjota virisoftaa ja jarru-& alustapäivitystä pakettihintaan. Jos pakettihinta saataisiin kohtuulliselle tasolle, niin joku voisi jopa innostua ostamaan tuota settiä.

Sitten voi tietysti yrittää kysellä SDCC:stä 2.0T:n (entinen Aero) jarruja ja miksei alustankin osia tai sitten PCS:stä. Mutta siltikin tuon laillisen päivityspaketin yhteenlaskettu hinta voi olla melkoinen. Hinnan selvittäminenhän ei tietysti vaatisi muuta kuin EPC auki ja osanumerot talteen (siis ne, jotka eroavat esim. 1.8t:n ja 2.0T:n välillä jarrujen ja alustan osalta) ja sen jälkeen kyselemään osien hintoja. Veikkaan, että ei ole vaivannäön arvoista :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Hirschin pojat toimittaa

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Meitsin 1,8t:n muutos maksoi sen 1330 egee. Kone kuluttaa vähemmän polttoainetta matka-ajossa. Erityisesti Suomalainen polttoaine tuntuu kelpaavan erittäin säästeliäästi. Olisko sitten puhtaampaa Suomessa yms.
Jos mulle tulee joskus katsastusmiehen kanssa ongelmia, niin otan jutun kerrallaan. Nyt vaan nautiskelen tehoista.
SSAero
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: To Maalis 18, 2004 19:12

Re: Hirschin pojat toimittaa

Viesti Kirjoittaja SSAero »

Saabel kirjoitti:Meitsin 1,8t:n muutos maksoi sen 1330 egee. Kone kuluttaa vähemmän polttoainetta matka-ajossa. Erityisesti Suomalainen polttoaine tuntuu kelpaavan erittäin säästeliäästi. Olisko sitten puhtaampaa Suomessa yms.
Jos mulle tulee joskus katsastusmiehen kanssa ongelmia, niin otan jutun kerrallaan. Nyt vaan nautiskelen tehoista.
Virin jälkeen vain pitää käyttää min. 98 octaanista bensaa, joka nostaa taasen käyttökustannuksia.

SSAero
9-3 Aero
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ti Joulu 13, 2005 19:36

Viesti Kirjoittaja 9-3 Aero »

No ei ole pakko käyttää 98:sia,toimii 95:sellakin,hiukan tietty teho kärsii mutta talvella varmaan ei haittaa,varmaan saa nastat irti vähemmälläkin...
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Hirschin pojat toimittaa

Viesti Kirjoittaja peinu »

SSAero kirjoitti:
Saabel kirjoitti:Meitsin 1,8t:n muutos maksoi sen 1330 egee. Kone kuluttaa vähemmän polttoainetta matka-ajossa. Erityisesti Suomalainen polttoaine tuntuu kelpaavan erittäin säästeliäästi. Olisko sitten puhtaampaa Suomessa yms.
Jos mulle tulee joskus katsastusmiehen kanssa ongelmia, niin otan jutun kerrallaan. Nyt vaan nautiskelen tehoista.
Virin jälkeen vain pitää käyttää min. 98 octaanista bensaa, joka nostaa taasen käyttökustannuksia.

SSAero
Olitkohan miettinyt tuon kommentin tarkkaan? 98E on n. 1.5% kalliimpaa kuin 95E. Bensan säästöä taas voi tulla jopa 10%. Paljonko käyttökustannukset nousivat?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Näin minäkin laskeskelin

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Polttoainetta tuntuu säästyvän enemmän, kun ajaa tuolla 98 oktaanisella.
Lisäksi ajattelen niin, että kun kerran laitatin tuon Hirschin lastun, niin mitäs iloa siitä on, jos se anna täysiä tehoja polttoaineen takia.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Marko A kirjoitti:Kyselin asiasta Hirschin suunnalta, ja tuli vain vahvistus edellisiin tietoihin. Eikä ole Suomi ainoa, jossa vaaditaan jarrut/alusta vastaamaan vertailumallin 2.0T:n vastaavia. Eli vastaus tosiaan oli, että Suomen tapauksessa vaihtoon menee jarrut jos viritys 1.8t/2.0t -> 195hp.
Suosittelivat joko Saab Sport alustaa, tai heidän omaansa alustanpäivitys pakettia ja väh. 17" vanteet, mieluusti 18".
Suomen maahantuojien pitäisi tietää tämä käytäntö.

..taitaa olla aika hintavaa hommaa tuo jarrujen päivitys?
Olin tämän viikon loppupuolen Sveitsissä ja kävin Hirschin jälleenmyyjällä tsekkaamassa tuon 9-3 Erik Carlsson -mallin. Myyjä sanoi tosiaan, että jarruja ei tarvitse päivittää, koska Sveitsin laki ei sitä edellytä. Siksi niitä ei ole päivitetty. Erik Carlsson -paketti sisältää ratin, kojelaudan ja vaihdevalitsimen alumiinikoristeet, 17" vanteet ja madallusjousisatsin (joko Hirsch tai Aero, en tiedä kumpi?) ja Hirschin stage 1:n. Tässä (huonoja) kuvia autosta:

Etupyörä:
Kuva
Takapyörä:
Kuva
Kuva
Kuva

Sen lisäksi otin autosta esitteen, jonka voin skannata, jos se jotakuta kiinnostaisi. Lisäksi otin kuvia parista 9-3 cabista, jotka olivat tosi hienoja. Voin laittaa nekin näytille, jos kiinnostaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Hienoja kuvia. Mielenkiintoinen malli/varustelu, tuommonen best-bang-for-buck idea jonka luulisi käyvän myös kaupaksi.
Turbo Sensonic kirjoitti: Sen lisäksi otin autosta esitteen, jonka voin skannata, jos se jotakuta kiinnostaisi. Lisäksi otin kuvia parista 9-3 cabista, jotka olivat tosi hienoja. Voin laittaa nekin näytille, jos kiinnostaa.
Kysytkin vielä :lol: Tottakai kiinnostaa, laita vain kaikki näytille. Eihän niitä ole kaikkien pakko katsoa jos ei halua :wink:

Liittyen Hirsch-virityksiin, sain vielä hieman toisenlaistakin infoa aiheesta. Eli erän merkkiliike vastasi Hirsch-tiedusteluihin hieman negatiivisemmin. 9-3 bensa malleihin ei ole Saabin hyväksymiä virityspaketteja SUOMEEN tarjolla. Takuu autolla säilyy Hirsch-virityksen jälkeen, mutta moottori/voimansiirron takuu asioista vastaa sen jälkeen Hirsch.
Kyseinen liike tarjosi vaihtoehdoksi 2.0t ECU:n asennusta. Hintaa en halunnut tietää.

...tämäkin asia oli kyllä jo tiedossa ja mainittu täällä aiemminkin.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin