Mutta tätähän ei kyllä katsellakkaan meikäläisen silmin...
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Eli eikös viranomaisten pitäisi sitten hyväksyä 195 hv:n auto, jos sillä on EU -alueella voimassa oleva TÜV:in (tai jonkun muun valtuutetun tarkastuslaitoksen) hyväksyntä? Tosin Suomi on ennenkin autoasioissa ajanut omaa, EU:sta poikkeavaa/ristiriidassa olevaa linjaansa, joten en yhtään ihmettelisi, jos täytyisi alkaa vaihtelemaan jarrujaMarko A kirjoitti:Tuossa edellähän Saablady jo kertoi asian laidan, eli GM:ltä asian kertova dokumentti on olemassa. 195hp ei tarvitse mitään rakenteellisia muutoksia.
Katsastuksessa vaaditaan esittämään tiedot vertailuauton ja muutoskatsastettavan auton eroavaisuudesta, tiedot muuttuneista tehoista ja päästöistä. Nuo kaksi viimeksi mainittua hoitunevat sillä Tuv-tyyppihyväksyntätodistuksella, mutta maahantuojalta vaaditaan tiedot noista eroavaisuuksista ja lisäksi on näytettävä että muutoskatsastettava auto on muutettu vastaamaan vertailuautoa näiltä osin. Vertailuauto siis ratkaisee onko rakenteita muutettava vaiko ei. Kun kyseessä on bensakone 1,8t/2,0t vertailuautona on 2.0T.Marko A kirjoitti:Ja tähän jos vielä jatkaisi, niin ketähän/mitä tahoa tulisi lähestyä ja pyytää "oikaisua" tähän asiaan? Jos kerta auton valmistaja/maahantuoja antaa todistuksen, että auto ei tarvitse rakenteellisia muutoksia. En näe mitään syytä miksei muutoskatsastus voisi onnistua?
Mutta tätähän ei kyllä katsellakkaan meikäläisen silmin...
Saab ja Hirsch ei vaadi muutoksia autoon mutta suomessa muutoskatsastuksessa vaaditaan auton muuttaminen vertailuautoa vastaavaksi. Maahantuoja ei voi auttaa asiassa kuin tekemällä todistuksen jos auto on muutettu vertailuautoa vastaavaksi. Syyllinen ei ole suomen GM vaan valtio.uusi saabisti kirjoitti:Katsastuksessa vaaditaan esittämään tiedot vertailuauton ja muutoskatsastettavan auton eroavaisuudesta, tiedot muuttuneista tehoista ja päästöistä. Nuo kaksi viimeksi mainittua hoitunevat sillä Tuv-tyyppihyväksyntätodistuksella, mutta maahantuojalta vaaditaan tiedot noista eroavaisuuksista ja lisäksi on näytettävä että muutoskatsastettava auto on muutettu vastaamaan vertailuautoa näiltä osin. Vertailuauto siis ratkaisee onko rakenteita muutettava vaiko ei. Kun kyseessä on bensakone 1,8t/2,0t vertailuautona on 2.0T.Marko A kirjoitti:Ja tähän jos vielä jatkaisi, niin ketähän/mitä tahoa tulisi lähestyä ja pyytää "oikaisua" tähän asiaan? Jos kerta auton valmistaja/maahantuoja antaa todistuksen, että auto ei tarvitse rakenteellisia muutoksia. En näe mitään syytä miksei muutoskatsastus voisi onnistua?
Mutta tätähän ei kyllä katsellakkaan meikäläisen silmin...
Riippuu, mistä niitä ostaa. Jos GM Finland haluaisi myydä noita Hirschin 1.8t -virityssarjoja laillisiin autoihin, niin heidän pitäisi tarjota virisoftaa ja jarru-& alustapäivitystä pakettihintaan. Jos pakettihinta saataisiin kohtuulliselle tasolle, niin joku voisi jopa innostua ostamaan tuota settiä.Marko A kirjoitti:..taitaa olla aika hintavaa hommaa tuo jarrujen päivitys?
Virin jälkeen vain pitää käyttää min. 98 octaanista bensaa, joka nostaa taasen käyttökustannuksia.Saabel kirjoitti:Meitsin 1,8t:n muutos maksoi sen 1330 egee. Kone kuluttaa vähemmän polttoainetta matka-ajossa. Erityisesti Suomalainen polttoaine tuntuu kelpaavan erittäin säästeliäästi. Olisko sitten puhtaampaa Suomessa yms.
Jos mulle tulee joskus katsastusmiehen kanssa ongelmia, niin otan jutun kerrallaan. Nyt vaan nautiskelen tehoista.
Olitkohan miettinyt tuon kommentin tarkkaan? 98E on n. 1.5% kalliimpaa kuin 95E. Bensan säästöä taas voi tulla jopa 10%. Paljonko käyttökustannukset nousivat?SSAero kirjoitti:Virin jälkeen vain pitää käyttää min. 98 octaanista bensaa, joka nostaa taasen käyttökustannuksia.Saabel kirjoitti:Meitsin 1,8t:n muutos maksoi sen 1330 egee. Kone kuluttaa vähemmän polttoainetta matka-ajossa. Erityisesti Suomalainen polttoaine tuntuu kelpaavan erittäin säästeliäästi. Olisko sitten puhtaampaa Suomessa yms.
Jos mulle tulee joskus katsastusmiehen kanssa ongelmia, niin otan jutun kerrallaan. Nyt vaan nautiskelen tehoista.
SSAero
Olin tämän viikon loppupuolen Sveitsissä ja kävin Hirschin jälleenmyyjällä tsekkaamassa tuon 9-3 Erik Carlsson -mallin. Myyjä sanoi tosiaan, että jarruja ei tarvitse päivittää, koska Sveitsin laki ei sitä edellytä. Siksi niitä ei ole päivitetty. Erik Carlsson -paketti sisältää ratin, kojelaudan ja vaihdevalitsimen alumiinikoristeet, 17" vanteet ja madallusjousisatsin (joko Hirsch tai Aero, en tiedä kumpi?) ja Hirschin stage 1:n. Tässä (huonoja) kuvia autosta:Marko A kirjoitti:Kyselin asiasta Hirschin suunnalta, ja tuli vain vahvistus edellisiin tietoihin. Eikä ole Suomi ainoa, jossa vaaditaan jarrut/alusta vastaamaan vertailumallin 2.0T:n vastaavia. Eli vastaus tosiaan oli, että Suomen tapauksessa vaihtoon menee jarrut jos viritys 1.8t/2.0t -> 195hp.
Suosittelivat joko Saab Sport alustaa, tai heidän omaansa alustanpäivitys pakettia ja väh. 17" vanteet, mieluusti 18".
Suomen maahantuojien pitäisi tietää tämä käytäntö.
..taitaa olla aika hintavaa hommaa tuo jarrujen päivitys?
Kysytkin vieläTurbo Sensonic kirjoitti: Sen lisäksi otin autosta esitteen, jonka voin skannata, jos se jotakuta kiinnostaisi. Lisäksi otin kuvia parista 9-3 cabista, jotka olivat tosi hienoja. Voin laittaa nekin näytille, jos kiinnostaa.