TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

Nonni faija sai eilen kotia jo marras/joulukuussa tilatun TTID M6:n! Väri valkoinen ja sijainti helsinki. Polkimet oli jännästi "lattialla" ja vaihteisto tartti vähän totuttelua.. Ei päässy kunnolla persdynottaa ku mutsi oli vieres.. ;) mut kait se oli ihan jees.
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Eikös TTiD koneella varustetuissa autoissa ole isoimmat jarrut, siis onko ne samat kuin V6 Aerossa?
Minkä kokoiset vanteet sopii alle? 15" ei kai sovi, mutta sopiiko 16"?
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Ristom kirjoitti:Eikös TTiD koneella varustetuissa autoissa ole isoimmat jarrut, siis onko ne samat kuin V6 Aerossa?
Minkä kokoiset vanteet sopii alle? 15" ei kai sovi, mutta sopiiko 16"?
TTiD:ssä pitäisi olla ns. 16"+ jarrut eli samat mitkä V6 Aero 255hv:ssä (XWD:ssä ilmeisesti 17" jarrut). 16" vanteet sopii 16"+ jarrulliseen autoon, mutta Saab ei suosittele niiden asentamista, koska satulan ja vanteen väli jää niin pieneksi.
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

Ristom kirjoitti:Eikös TTiD koneella varustetuissa autoissa ole isoimmat jarrut, siis onko ne samat kuin V6 Aerossa?
Minkä kokoiset vanteet sopii alle? 15" ei kai sovi, mutta sopiiko 16"?
Multa saat päittäin vaihossa og9-3:n jarrut sekä 15" kesä sekä talvinakit.. Mä voin uhrautua vaihtoon. Käykö nyt viikonloppuna? :twisted: :wink: Minkä takia sä sellasia rimpuloita oot alle meinannu laittaa? :?:
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
vppelt68
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 23, 2004 12:11
Paikkakunta: Lieto

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja vppelt68 »

Risto Vee kirjoitti:Minkä takia sä sellasia rimpuloita oot alle meinannu laittaa? :?:
Et siis aja itse sekä a) 225/45/17 renkailla että b) Suomen urattomilla maanteillä :?:

V-P
#2160
toistaiseksi ei Saabia :-(
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

vppelt68 kirjoitti:
Risto Vee kirjoitti:Minkä takia sä sellasia rimpuloita oot alle meinannu laittaa? :?:
Et siis aja itse sekä a) 225/45/17 renkailla että b) Suomen urattomilla maanteillä :?:

V-P
Aijoo. Totta vois ostaa viel vähän isommat renkaat. Kiitos hyvä huomio. :P :wink:
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Risto Vee kirjoitti:Multa saat päittäin vaihossa og9-3:n jarrut sekä 15" kesä sekä talvinakit.. Mä voin uhrautua vaihtoon. Käykö nyt viikonloppuna? :twisted: :wink: Minkä takia sä sellasia rimpuloita oot alle meinannu laittaa? :?:
Käy, mee Trollhättanista kyseleen, on siellä tekeillä.. Malmia louhitaan jo. :)

Sarja 16" vanteita on ennestään olemassa. 16" rengastus on nykyisessä ajopelissä erittäin onnistuneeksi todettu ja varsinkin talvirengastuksena pidän parempana kuin 17" vaihtoehtoa. Vaikka edellisen auton mukana luovuin mielelläni 17" kesärenkaista, niin on tähän seuraavaan tulossa 17" ALU50:t alle kesäksi, kokeillaan nyt taas. Ja huom. luovuin niistä edellisistä mielelläni.

Minkä kokoista vannetta on muilla TTiD mallin omaavilla talvirenkaisiin? Muistan jossain joskus kuulleeni, että TTiD:tä on toimitettu tiettyyn alustanumeroon asti pienemmilläkin jarruilla, että 15" on joihinkin malleihin kuitenkin mahdollinen??? Puheiden totuusaste on tietenkin kysymysmerkki ja tätä ei ääneen kerrota, vaan sanotaan että 16" ja isompaa vaan..

Niin, mitä kokoja muilla on talvipalloissa?

Ja KaimaVee, mitä sää semmosilla rimpuloilla teet? Eikö pitäis olla vähintään 270/20 R20??
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

No totta puhuen kyllä mä aion pitäytyä näissä 17" maksimissaan... Kivan näköset jo ja hinnaltaan ihan ok hintaset. KYllähän nää vetelee verrattuna noihin normivanteisiin ja tietty montut ja pomput pitää vetää hellästi... Mutta sitä on vaan kärsittävä et näyttää hyvälle... :wink:
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Vähän OT mutta käytiin tänään tytön kanssa koeistumassa A4 Avant. Ei taaskaan herätetty Pörhön myyjissä minkäänlaisia reaktioita :|

Anyhow, autohan oli kovin sievästi kasatun oloinen mutta joka ikisestä muoviosasta (jokainen ovenkahva, mittariston ympärillä oleva muovi, ratin säätönamikka ym.) narisi kun siihen koski. Olin kyllä pettynyt jos tuo on sitä parasta mitä maailmalla on tarjota.

Keskikonsoli oli niin täyteen ahdettu nappuloita että oma SC tuntuu riisutulle. Kaikenkaikkiaan varmaan hirmu hyvä auto mutta ei tuntunut yhtään millekään. Onneksi tuli tilattua TTiD :saab: ;)
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ristom kirjoitti:Eikös TTiD koneella varustetuissa autoissa ole isoimmat jarrut, siis onko ne samat kuin V6 Aerossa?
Minkä kokoiset vanteet sopii alle? 15" ei kai sovi, mutta sopiiko 16"?
Aerossa on vielä isommat. Mulla ainakin näyttäis olevan edessä 302mm halkaisijalla. 16" sopii kevyesti ympärille. Tuo on käsittääkseni 2.0T mallin jarrut. Aerossa on vielä isommat (oliko 315mm tai jotain).
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Noniin, nyt on perheeseen tullut SC TTiD A6 Vector active koeponnistettu 300 kilometrin verran ja vähän mietteitä autosta:

-Mielestäni kone on ihan puhdikas 1.9 litraiseksi, tosin koneen tasainen voimantuotto antaa siitä mielestäni todellista vaisumman kuvan. Referenssinä, että 3.0-litraisen, 2003 nissan maximan (manuaali) kulku oli lähes identtistä TTiD:n kanssa, paikalta noin 140 kmh asti autot olivat aivan rinta rinnan. Voimantuotto tuntui persdynon mukaan reippaalla kaasujalalla aika samanlaiselta kuin jonkin verran piristetyssä automaatti-2.3t:ssä alle 4000 kierroksen. Tuntui että kone olisi jaksanut jatkaa vetämistä mutta laatikko antoi isompaa pesään. Erittäin positiivista, että autossa ei esiintynyt useiden dieselautomaattien tapaan täyskaasukiihdytyksessä (esim A6 3.0 tdi) "tukehtumista kierroksiin", eli tehoa sekä vääntöä oli tarjolla ihan vaihtohetkeen asti.

-Automaattilaatikkoa on paljon kehuttu verrattuna vanhaan A5 laatikkoon (oma kokemukseni 9-5 2.3t 2002). Mielestäni molemmat tuntuvat melko samalta, joskin kaasupolkimen ja laatikon yhteistyö on A6:ssa ehkä hieman joustavampaa. Tosin uskoisin tämän olevan enemmän softassa kuin itse laatikossa. Joustava ajaminen onnistuu kyllä samanlaisella kaasunkäytöllä mihin on A5:n kanssa opetellut.

-Sporttialusta on loistava, jopa aavistuksen mikroautomainen verrattuna 9-5:n vakioalustaan.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

2.3i-16 kirjoitti:-Sporttialusta on loistava, jopa aavistuksen mikroautomainen verrattuna 9-5:n vakioalustaan.
Onnittelut. Olet varmaan ensimmäinen 9-5 kuski joka täällä foorumilla myöntää asian.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Marko A kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti:-Sporttialusta on loistava, jopa aavistuksen mikroautomainen verrattuna 9-5:n vakioalustaan.
Onnittelut. Olet varmaan ensimmäinen 9-5 kuski joka täällä foorumilla myöntää asian.
Ei ollut omalla kohdalla vaikea myöntää :wink:

9-5 on vakiolla normialustalla aika lulla, joten jos pitää hiukka jäykemmästä niin tuo SS/SC:n sporttialusta on aivan mainio kompromissi ollen myös erittäin mukava.

PS. Saako 9-3:sta ESP:tä lainkaan pois päältä tai sen toimintaa rajoitettua?

PPS. Onko kellään tietoa mitä TTiD-moottori painaa sellaisenaan versus 9-5:n T7-valurautamylly? TTiD:n ja oman 9-5:n välillä oli rekisteriotteen mukaan yllättävän vähän painoeroa (alle 100kg) vaikka sisätilojen koossa on melko selvä ero.


Täytyy kyllä sanoa, että kun saisi uuden SC Aero XWD:n koriin palan "itsenäistä saabia" eli T5/T7 2.3-moottorin, olisin totaalisen myyty 8O
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6521
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

No nyt on täälläkin lopultakin päästy koeajamaan TTiD ja täytyy kyllä sanoa, että nyt löytyi sellainen diisseli, joka kelpaisi minullekin :D Eilen koeajoin myös Aero XWD:n ja enemmän kyllä tykkäsin ja innostuin tuosta dieselistä. V6-Aerossa ei ole parempaa kuin äänet, tosin TTIDissä ei ole mitenkään häiritsevän diisselimäinen ääni, ainostaan yläkierroksilla kuuluu kovempaa rohinaa kabiiniin. No kyllähän Aero tietysti kulki vielä paremmin ja olihan se XWD oikeasti ensimmäinen tehokas Saab, joka ei vetele (torque steering) yhtään. Molemmat autot olivat A6-automaatteja ja kyllähän tuo selkeästi kehittyneempi loota on kuin 9-5:n A5-automaagi, jollainen myös omassa M2007 ysivitosessa on. Hieman ihmettelin kuitenkin, että Aerossa tuo A6 laatikko toimi D-asennossa samaan tyyliin kuin vanha loota omassa ysivitosessa, eli vaihtoi isoimmalle vaihteelle rauhallisessa ajossa. TTiDissä loota piti selvästi pienempää pykälää pesässä, jos käytti sport-asentoa, vaikka ajoin tasakaasulla 80kmh, niin koneessa oli melkein 3000rpm ja loota kolmosella. Manuaaliasennon käyttäminen kepistä on myös selkeästi parempi kuin rattinapit (9-3:ssa on molemmat). Alustasta ja ajettavuudesta on minunkin myönnettävä, että 9-3 on parempi kuin 9-5. Enpä ole tosin varma oliko koeajo TTiDissä sporttialusta, mutta eipä se ainakaan paljon Aeron alustalle hävinnyt jämäkkyydessä.

Onnittelut kaikille TTiDin omistajille, teillä on todella hieno auto :D

Kuva

Lisää kuvia Laakkosen tapahtumasta: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=30&t=70219

Eski
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5400
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja VKe »

Noi kuvat oli hienoja !!!!

Kuulin kiinostavan tornihuhun josta en siis ole mitenkään varmaa. Jossain tulevassa Tuulilasin numerossa lienee testi tai vertailu tai jotain jossa olis ollu mukana Audin 4, Mesen C ja TTiD.

Odotellaan ja kuulostellaan jos huhuissa on perää...

VKe
Sininen Saab 9-3, '99
Vastaa Viestiin