TTiD
Re: TTiD
Joko tuo aviisi on kaupoissa? Aika mielenkiintoinen vertailu pitäisi kaiken järjen mukaan olla. Itse en (hirvittävän rajoitetun, myönnettäköön) kokemusteni perusteella kovin paljon lisättävää tuohon TTiD-moottoriin keksi ja kun sport-alusta on loistava niin...Iskariot kirjoitti:Uusimmassa Tuulilasissa on Saab 9-3 SportSedan 1.9 TTiD Vector Business vertailussa Audin, BMW:n ja Mersun dieseleiden kanssa.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Re: TTiD
1.Audi A4 2.0 TDIsaab93f kirjoitti:Joko tuo aviisi on kaupoissa? Aika mielenkiintoinen vertailu pitäisi kaiken järjen mukaan olla. Itse en (hirvittävän rajoitetun, myönnettäköön) kokemusteni perusteella kovin paljon lisättävää tuohon TTiD-moottoriin keksi ja kun sport-alusta on loistava niin...Iskariot kirjoitti:Uusimmassa Tuulilasissa on Saab 9-3 SportSedan 1.9 TTiD Vector Business vertailussa Audin, BMW:n ja Mersun dieseleiden kanssa.
2. Mercedes C 200 CDI/Saab 9-3 TTiD
4.BMW 318d
Tuossa sitä nyt asiakas lukee ja sanoi jo ainakin sen, että Saab oli ainoa, joka piti kiihtyvyyslupauksensa 0-100, muut jäivät luvatusta 0,6-1,1 sekuntia. Ristiriitaa arvosteluissa ainakin on, takatiloista sanottiin, että ainoa missä matkustaa takana 3 kunnolla, on Saab, ja kuitenkin audi saa siitä paremmat pisteet.
Onhan tuossa aikamoinen tehoero, tehokkaimman ja seuraavan välillä on 37hp/80Nm ja silti tehokkain eli Saab on joukon halvin.
Täydennän pikkuhiljaa jos tuo ääneen lukeminen tuossa vieressä jatkuu
Viimeksi muokannut 2.3i-16, Ke Touko 14, 2008 11:54. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: TTiD
Kuulostaa mielenkiintoiselta. Täytynee ostaa tuo lehti kunhan kauppoihin ehtii.
Odotan erittäin kiinnostuneena miten vertailussa autojen ominaisuudet nousevat esille. Erityisesti siitä syystä, että muutama kuukausi sitten tuli koeajettua useita uusia autoja, ja uusi A4 ihan vastikään. Mielikuvissani Saabin pitäisi pärjätä tuossa seurassa ihan kohtalaisesti.
Veikkaan, että moitteita tulee vetelystä, sisustuksen materiaaleista ja se KÄSIJARRU kahva tarttuu yleensä noissa testeissä jonkun silmään. Ja joko ikä häiritsee Tuulilasin poikia? Saabismit ei yleensä pisteitä pahemmin keräile.
Hinnoittelussa Saab on todennäköisesti hyvin vahvoilla. Varusteineen huomattavasti edullisempi kuin kilpailijansa, jos saman teholuokan koneista puhutaan. Mitkä koneet Audilta, Meseltä ja Bemarilta on mukana?
Erityisesti laadun tuntu, ergonomia, melu, ajettavuus ja koneiden ominaisuudet vertailtuna kiinnostaa. Mun veikkaus: uus Audi voittaa ja Bemari toinen, mutta kumpi Mersu vaiko Saab peränpitäjä?! Ettei vain Mersu hinnoittelunsa johdosta.
Saa esittää parempia veikkauksia tai faktatietoa!
Odotan erittäin kiinnostuneena miten vertailussa autojen ominaisuudet nousevat esille. Erityisesti siitä syystä, että muutama kuukausi sitten tuli koeajettua useita uusia autoja, ja uusi A4 ihan vastikään. Mielikuvissani Saabin pitäisi pärjätä tuossa seurassa ihan kohtalaisesti.
Veikkaan, että moitteita tulee vetelystä, sisustuksen materiaaleista ja se KÄSIJARRU kahva tarttuu yleensä noissa testeissä jonkun silmään. Ja joko ikä häiritsee Tuulilasin poikia? Saabismit ei yleensä pisteitä pahemmin keräile.
Hinnoittelussa Saab on todennäköisesti hyvin vahvoilla. Varusteineen huomattavasti edullisempi kuin kilpailijansa, jos saman teholuokan koneista puhutaan. Mitkä koneet Audilta, Meseltä ja Bemarilta on mukana?
Erityisesti laadun tuntu, ergonomia, melu, ajettavuus ja koneiden ominaisuudet vertailtuna kiinnostaa. Mun veikkaus: uus Audi voittaa ja Bemari toinen, mutta kumpi Mersu vaiko Saab peränpitäjä?! Ettei vain Mersu hinnoittelunsa johdosta.
Saa esittää parempia veikkauksia tai faktatietoa!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: TTiD
No jaa. Turha näköjään veikkailla, kun tulokset on jo pöydällä. Voittajan olisin arvannut, mutta muuta näköjään en. Eipähän "jääty" viimeiseksi!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: TTiD
Mitäs (ja miksi) ne on tehny ohjaukselle jos se on kerran menny noin kelvottomaksi kuin tuulilasi antaa ymmärtää?
Aika järjetön taas tuo rengastus suomen oloihin tuossa testiautossa. Ei ihme että vetelee ja jyrisee.
Aika järjetön taas tuo rengastus suomen oloihin tuossa testiautossa. Ei ihme että vetelee ja jyrisee.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: TTiD
TTiD:ssä ohjaus on eri tuntuinen kuin esim 1.8t:ssä. En tiedä mistä johtuu, mutta se on kevyempi ja epätarkempi. Keskialueen tunto vauhdissa on edelleen hyvä, mutta vauhdikkaassa menossa mutkatiellä tarkkuus on heikentynyt. Ihmettelin tätä asiaa jo tuolla aiemmin kun kerroin ensifiiliksiä TTiD:stä.mike kirjoitti:Mitäs (ja miksi) ne on tehny ohjaukselle jos se on kerran menny noin kelvottomaksi kuin tuulilasi antaa ymmärtää?
Mutta siihenkin on jo ehtinyt tottua..
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: TTiD
Omat kokemukset on vielä aika vähät mutta minusta TTiD:n ohjaus on kyllä edelleen pirun hyvä. Mitähän lie sitten moittivat - kevythän se on mutta tunto on tallella Kunhan rouva saa sisäänajon suoritettua niin sitten voi vähän kokeilla, kun vaan keksisi sellaisen oikein hyvän pätkän tältä seudultaMarko A kirjoitti:TTiD:ssä ohjaus on eri tuntuinen kuin esim 1.8t:ssä. En tiedä mistä johtuu, mutta se on kevyempi ja epätarkempi. Keskialueen tunto vauhdissa on edelleen hyvä, mutta vauhdikkaassa menossa mutkatiellä tarkkuus on heikentynyt. Ihmettelin tätä asiaa jo tuolla aiemmin kun kerroin ensifiiliksiä TTiD:stä.mike kirjoitti:Mitäs (ja miksi) ne on tehny ohjaukselle jos se on kerran menny noin kelvottomaksi kuin tuulilasi antaa ymmärtää?
Mutta siihenkin on jo ehtinyt tottua..
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Re: TTiD
Ai miten sopivasti postilaatikossa oli Tuulilasi lahjalehtenä Pikapikaa selattuna tuo vertailu tuntui sanalla sanoen omituiselta vaikka kuinka koetti pitää ne kuuluisat lasit pois silmiltä. Jo heti lähtökohtaisesti - miksi hemmetissä vertailuun piti ottaa Vector (jossa oli 235-leveät renkaat toisin kuin esim. meidän autossa) eikä Linearia kun kerta Mersukaan ei ollut Avantgarde. Ohjauksen kommentteja en kyllä toden totta allekirjoita - mun mielestä se tuntuu ihan samalle kuin TidS:ssä eikä missään koeajossa sitä moitittu, päinvastoin. Muutenkin taas monessa kohtaa törmättiin Tuulilasin "helmasyntiin", fiilistelyyn.
Anyhow, minusta oli ihan hienoa että puimuri jäi taakse eikä tuo piste-ero Audiinkaan ollut niin hirmuinen. Sanovat lehdet mitä tahansa niin meillä on silti pihassa tuon segmentin ehdottomasti parhaan näköinen farkku
Anyhow, minusta oli ihan hienoa että puimuri jäi taakse eikä tuo piste-ero Audiinkaan ollut niin hirmuinen. Sanovat lehdet mitä tahansa niin meillä on silti pihassa tuon segmentin ehdottomasti parhaan näköinen farkku
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Re: TTiD
Minusta taas on ihan oikein että testaajat tuovat esiin omaakin mielipidettään autoista, koska vertailuthan ovat nimenomaan kyseisen testiryhmän mielipide autoista. Silti faktoja ei pidä tietenkään unohtaa "fiilistelyn" alle unohtaa.
Lukijat taas monesti tuijottavat sokeasti loppupisteisiin ja teknarin tähtiin, vaikka ensitöiksi kannattaisi katsoa mistä pisteet on muodostuneet. Kaikkien autonkäyttäjien pisteiden painotus ei varmasti ole täysin sama kuin autolehtien painotus. Järjen käyttö tässäkin on sallittua.
Kaikesta huolimatta täytyy todeta että hyvinhän tuo saab vertailussa pärjäsi. Ohjauksen "takertelu" nopeissa ohjausliikkeissä on kyllä hiukan huolestuttavaa. Onko tuossa TTiD:ssä muuten ihan perinteinen moottorin käyttöhihnalta voimansa saava tehostus?
Lukijat taas monesti tuijottavat sokeasti loppupisteisiin ja teknarin tähtiin, vaikka ensitöiksi kannattaisi katsoa mistä pisteet on muodostuneet. Kaikkien autonkäyttäjien pisteiden painotus ei varmasti ole täysin sama kuin autolehtien painotus. Järjen käyttö tässäkin on sallittua.
Kaikesta huolimatta täytyy todeta että hyvinhän tuo saab vertailussa pärjäsi. Ohjauksen "takertelu" nopeissa ohjausliikkeissä on kyllä hiukan huolestuttavaa. Onko tuossa TTiD:ssä muuten ihan perinteinen moottorin käyttöhihnalta voimansa saava tehostus?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: TTiD
No niin oli posti tuonut meillekkin! Ilmeisesti tämä siitä merkkien merkki kyselyyn osallistumisesta...
Mua hieman harmittaa, että Saabin hyvä sijoitus on isolta osin juuri hinnoittelun tulosta. Ei absoluuttista paremmuutta. Nuo ohjauskritiikit kyllä osuu meikäläiseen. Olen hyvin pitkälti samaa mieltä tuulilasin kanssa. Toki, erittäin kriittisesti arvioituna, mutta silti.
Jokatapauksessa, mukava lukea että esim juuri talviajo ominaisuudet nousi esille testissä. Itse olen juuri tuota ominaisuutta arvostanut korkealle. Hyvä kun sen joku toinenkin huomaa, joten ei ihan kuvittelusta ole kyse.
Paljon mielenkiintoisia seikkoja ovat saaneet noihin autoihin kaiveltua esiin. Yhtenä haluan ottaa melun. Saab ja A4 ovat mittareilla mitattuina yhtä meluisat. Täälläkin on toista väitetty. Yhdellä nopeudella Audi on 1 dB:n hiljaisempi, mutta muilla nopeuksilla yhtäläinen joten voitanee sanoa että samat on arvot.
Jälleen todiste että Saabin suoritus arvot pitävät paikkansa. Toisin kuin muilla.
Täytyy lukea oikein ajan kanssa tuo juttu niin voi vielä lisää spekuloida aiheesta..
Mua hieman harmittaa, että Saabin hyvä sijoitus on isolta osin juuri hinnoittelun tulosta. Ei absoluuttista paremmuutta. Nuo ohjauskritiikit kyllä osuu meikäläiseen. Olen hyvin pitkälti samaa mieltä tuulilasin kanssa. Toki, erittäin kriittisesti arvioituna, mutta silti.
Jokatapauksessa, mukava lukea että esim juuri talviajo ominaisuudet nousi esille testissä. Itse olen juuri tuota ominaisuutta arvostanut korkealle. Hyvä kun sen joku toinenkin huomaa, joten ei ihan kuvittelusta ole kyse.
Paljon mielenkiintoisia seikkoja ovat saaneet noihin autoihin kaiveltua esiin. Yhtenä haluan ottaa melun. Saab ja A4 ovat mittareilla mitattuina yhtä meluisat. Täälläkin on toista väitetty. Yhdellä nopeudella Audi on 1 dB:n hiljaisempi, mutta muilla nopeuksilla yhtäläinen joten voitanee sanoa että samat on arvot.
Jälleen todiste että Saabin suoritus arvot pitävät paikkansa. Toisin kuin muilla.
Täytyy lukea oikein ajan kanssa tuo juttu niin voi vielä lisää spekuloida aiheesta..
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: TTiD
En ole lehteä vielä lukenut, joten voisiko joku kertoa että mikä rengastus tuossa testissä oli mukana? Itselläni ´08 SS 1,8t:ssä on 235/45/17" renkaat, ja täytyy sanoa että ne vetelevät aivan järkyttävästi, ja jyrinä on mahtava. Jos noilla samoilla nakeilla on testi tehty niin IMHO ei ole kyllä mitään syytä epäillä testin tuloksia. 16" talvirenkailla auto on aivan toisenlainen ajettava, ja jopa hiljaisempi kuin kesänakeilla.mike kirjoitti:Aika järjetön taas tuo rengastus suomen oloihin tuossa testiautossa. Ei ihme että vetelee ja jyrisee.
9-3:llahan on tunnetusti taipumus vedellä urissa, mutta empäs tuota tiennyt kun tyhmyyksissäni menin nuo nakit alle ostamaan
Re: TTiD
Kyllä siinä 235/17"-renkaat oli.
Itte ajoin just tolla samalla autolla ja samaa voin sanoa jurinnoista ja riepomisista. Ajettua tuli 3-tiellä eikä se tie ainakaan tasaiselta tosiaan vaikuttanu...
Minusta oli yllätys että ajettavuudesta ja mukavuudesta herunu enempää pisteitä.
Itte ajoin just tolla samalla autolla ja samaa voin sanoa jurinnoista ja riepomisista. Ajettua tuli 3-tiellä eikä se tie ainakaan tasaiselta tosiaan vaikuttanu...
Minusta oli yllätys että ajettavuudesta ja mukavuudesta herunu enempää pisteitä.
Viimeksi muokannut VKe, Ke Touko 14, 2008 18:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sininen Saab 9-3, '99
Re: TTiD
Juuri testin lukeneena itsekkin kiinnitin huomiota tuohon vetelyyn. mielenkintoista oli että Baijerilaisessa vetelyä tulee vaikka alla on mummon pyöränkumit (205-55-16) versus ihan hirveisiin 235-45-17?! Minkähänlainen se olisi vastaavilla renkailla. Mikäli autoissa ei ole sama rengastus ja sama merkki on autojen keskinäinen vertailu melko turhaa. Uskoisin Linearin 16" rengastuksella Saabin pärjänneen paremmin testissä.
Olosuhteisiin nähden ja tuossa merkki vertailussa Saab kuitenkin pärjäsi loistavasti, sillä odotusarvo monella lukijalla on varmasti se että Saab olisi viimeinen valinta noista autoista. Jospa tästä alkaa Saabin uusi nousu kärkipaikalla joka tietenkin pitää ansaita ja laadun on yksinkertaisesti parannuttava.
kaveri kävi näyttämässä omaa A4 (-08 2.0TDI).
Plussat:
Hiljainen (satavarmasti hiljaisempi kuin 93TTID sanoi mittaukset mitä tahansa)
suuntavakaa (rengastus 205-55-16)
upea automaatti
Miinukset:
Audio ja lämmitys ja penkinlämmitys valikoiden kautta.. ihan perseestä, säädäppä noita 120km/h moottoritienopeuksissa, huh ihan hölmö ja vaarallinen
peräkontin muoto selkeä, mutta omaa harrastusta huomioon ottaen typerän muotoinen
penkit kovat eikä sivuttaistukea juuri ollenkaan, ehkä sopivat paremmin 50kg ja 30cm pidemmille, tiedä häntä.
Saabin koelauta ergonomiaa moitittiin vanhahtavaksi? En ole toistaiseksi ajanut BMW:llä jossa olisi mittaritaulu näkynyt kokonaisuudessaan, aina ratti jotenkin edessä eli ei se ihan huippuluokkaa ole siinäkään. Mittaristo taitaa olla porukan vanhin ollen 70-luvulta. Mikäs se on jos ei vanhahtava? Retro
Jos nykyinen Saab93 malli osoittautuu tällä palstalla ja käytössä luotettavaksi, niin se on varmasti seuraava autoni.
Olosuhteisiin nähden ja tuossa merkki vertailussa Saab kuitenkin pärjäsi loistavasti, sillä odotusarvo monella lukijalla on varmasti se että Saab olisi viimeinen valinta noista autoista. Jospa tästä alkaa Saabin uusi nousu kärkipaikalla joka tietenkin pitää ansaita ja laadun on yksinkertaisesti parannuttava.
kaveri kävi näyttämässä omaa A4 (-08 2.0TDI).
Plussat:
Hiljainen (satavarmasti hiljaisempi kuin 93TTID sanoi mittaukset mitä tahansa)
suuntavakaa (rengastus 205-55-16)
upea automaatti
Miinukset:
Audio ja lämmitys ja penkinlämmitys valikoiden kautta.. ihan perseestä, säädäppä noita 120km/h moottoritienopeuksissa, huh ihan hölmö ja vaarallinen
peräkontin muoto selkeä, mutta omaa harrastusta huomioon ottaen typerän muotoinen
penkit kovat eikä sivuttaistukea juuri ollenkaan, ehkä sopivat paremmin 50kg ja 30cm pidemmille, tiedä häntä.
Saabin koelauta ergonomiaa moitittiin vanhahtavaksi? En ole toistaiseksi ajanut BMW:llä jossa olisi mittaritaulu näkynyt kokonaisuudessaan, aina ratti jotenkin edessä eli ei se ihan huippuluokkaa ole siinäkään. Mittaristo taitaa olla porukan vanhin ollen 70-luvulta. Mikäs se on jos ei vanhahtava? Retro
Jos nykyinen Saab93 malli osoittautuu tällä palstalla ja käytössä luotettavaksi, niin se on varmasti seuraava autoni.
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Re: TTiD
Aiheestahan on täällä väännetty peistä jo vaikka kuinka. Yleisenä mielipiteenä on, että joku 205/55/16 ois ajettavuudeltaan tänne suomen teille huomattavasti parempi, hiljaisempi ja miellyttävämpi.
Huvitti hieman, että testissä moitittiin vakioalustaa kovaksi. Ei tullut mieleen, että tuolla rengastuksella ois osaa ja arpaa.
Asiallinen testi silti mun mielestä.
Huvitti hieman, että testissä moitittiin vakioalustaa kovaksi. Ei tullut mieleen, että tuolla rengastuksella ois osaa ja arpaa.
Asiallinen testi silti mun mielestä.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red