
TTiD
Re: TTiD
Jep jep...Toivottavasti auto on sellainen kuin toivoit.Ristom kirjoitti:Luovutukseen puoli tuntia.. Oijoiiiiijoiiiiijoiiii. No joo, se on käyttöauto.

Minulla oli kyllä aika lämpimänä konehuone, kun auto saapui 26.4. Auton papereita joutui sitten odottelemaan päiviä, kunnes sai väliaikaiset ajoluvat ja nyt sitten maanantaina viimein posti toimitti oikean rekisteriotteen autolle.

Eli siis käytännössä kuukauden jouduin odotteleen papereita...Seuraava kauheus iskee, kun tulee rekisteröintivero ja käyttömaksu tälle vuodelle, eli apaut 2600 egee..

Niin se muuten minullakin cabbe on käyttöauto...Hulluna pitävät, mutta meikä vaan ajelee suu virneessä.
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
Re: TTiD
MarkoA, ei voi kuulostaa turpotiiseli hyvälle
Itte herkuttelin tänään juuri samoilla... Oli melkeen ihanaa ajaa akkunat auki, painaa kaasua GTS:llä, kiihdyttää ripeesti ja kuunnella kun turbo vislaili tassun painalluksen tahdissa
.
Kävelytiellä pimutkin käänty kattomaan kun luulivat et se olin minä joka heille vislas...
VKe, 8 vuotta ja (t)urpo...


Itte herkuttelin tänään juuri samoilla... Oli melkeen ihanaa ajaa akkunat auki, painaa kaasua GTS:llä, kiihdyttää ripeesti ja kuunnella kun turbo vislaili tassun painalluksen tahdissa


Kävelytiellä pimutkin käänty kattomaan kun luulivat et se olin minä joka heille vislas...
VKe, 8 vuotta ja (t)urpo...
Re: TTiD
Pieni välikysymys tähän väliin. Pääsin kokeilemaan 2600km ajettua Aero diisseliä (farkku) ja olin onneni kukkuloilla.... hetken aikaa.
Työmatkani varrella on hyvä testipätkä jossa voi testata auton kiihtyvyyttä. Lähtö STOP-risteyksestä kohti tiettyä liikennemerkkiä. Omalla >400000km ajetulla 9-3 2.2Tid:llä saan vauhtia 70km/h kun moottorin vikavalo palaa
ja 100km/h kun vikavalo ei pala
ja tällä Aero raketilla sain vauhdiksi 115km/h
.
Noh, matka jatkui. Hieman petyin tuohon 0-100km/h kiihtyvyyteen. Ajelin pienempää tietä ja suuntasin motarin rampille jonka mutkassa vauhtia oli 140km/h. Alusta oli älyttömän hyvä. Ei keinunut eikä vaappunut niinkuin oma 2.2Tidini. Istuin oli hyvä ja ajoasento ym kohdillaan. Todella hyvä auto. Sitten oli vuorossa ohituskiihtyvyystesti. Hiljensin vauhdin sataseen josta "lämä tiskiin", vaihde taisi olla 4:nen. Hohhoijakkaa. Odotin jotain toisenlaista kiihtyvyyskokemusta. Noilla tehoilla ja väännön määrällä kuvittelin räjähtävää kokemusta. Auton omistajalla oli ennen 9-5 farkku 3.0diisseli jossa on pari heppaa vähemmän tehoa, ja taisi vääntöäkin olla vähemmän. En tiedä mistä johtuu mutta tuo 9-5:n tuolla koneella päihitti kevyesti uuden Aero diisselin, ainakin ohituskiihtyvyyden osalta.
Eli loppukaneettina tuo välikysymys. Päivittyyhän tuohon Aeroon lisää tehoja kun tietty km-määrä tulee täyteen? Vai mikä mättää...
ps. auto oli siis todella hyvä ajaa, petyin vain moottorin suorituskykyyn.
Työmatkani varrella on hyvä testipätkä jossa voi testata auton kiihtyvyyttä. Lähtö STOP-risteyksestä kohti tiettyä liikennemerkkiä. Omalla >400000km ajetulla 9-3 2.2Tid:llä saan vauhtia 70km/h kun moottorin vikavalo palaa



Noh, matka jatkui. Hieman petyin tuohon 0-100km/h kiihtyvyyteen. Ajelin pienempää tietä ja suuntasin motarin rampille jonka mutkassa vauhtia oli 140km/h. Alusta oli älyttömän hyvä. Ei keinunut eikä vaappunut niinkuin oma 2.2Tidini. Istuin oli hyvä ja ajoasento ym kohdillaan. Todella hyvä auto. Sitten oli vuorossa ohituskiihtyvyystesti. Hiljensin vauhdin sataseen josta "lämä tiskiin", vaihde taisi olla 4:nen. Hohhoijakkaa. Odotin jotain toisenlaista kiihtyvyyskokemusta. Noilla tehoilla ja väännön määrällä kuvittelin räjähtävää kokemusta. Auton omistajalla oli ennen 9-5 farkku 3.0diisseli jossa on pari heppaa vähemmän tehoa, ja taisi vääntöäkin olla vähemmän. En tiedä mistä johtuu mutta tuo 9-5:n tuolla koneella päihitti kevyesti uuden Aero diisselin, ainakin ohituskiihtyvyyden osalta.
Eli loppukaneettina tuo välikysymys. Päivittyyhän tuohon Aeroon lisää tehoja kun tietty km-määrä tulee täyteen? Vai mikä mättää...
ps. auto oli siis todella hyvä ajaa, petyin vain moottorin suorituskykyyn.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Re: TTiD
Taitaa olla kyse enemmänkin siitä mitä odottaa. Mun mielestä suorituskyky vastaa aikalailla hyvin 180 heppaista autoa. Ja nimenomaan ajo-ominaisuuksiltaan dieseliä. Ei mikään 0-100kmh raketti ole kyseessä. Nämä jututhan näkee jo esitteistä, miten esim bensa 2.0t vs TTiD suorituskyky menee.
Ohituskiihtyvyys nelosella (tai 5/6) on mikä on. 2000-3000rpm välillä vääntö on mun mielestä todella hyvä. Jos siihen pettyy niin sitten odotukset on olleet korkeammalla.
Täällä foorumilla koneen ominaisuudet on ehkä tosiaan kehuissa paisuneet hieman "yli", mutta hyvä kone se on siitä huolimatta. Se on juuri niin nopea kuin 180 heppainen yleensä on. Se jää 200 heppaisesta jälkeen, mutta on 150 heppaista nopeampi. Olettaen, että vaihteita saa käyttää normaalisti. Simppeliä, eikö.
Ne hyvät ominaisuudet tulee nopeassa reagoinnissa, miellyttävässä väännössä ja dieseliksi suhteellisen mukavasti yläkierroksillekkin jatkuvasta vedosta.
Se, että jos pers-tuntumalla joku toinen auto tuntuu hitaammalta, ei vielä kerro mitään muuta kuin että se tuntuu hitaammalta.
Mun vanha satku aero tuntuu TTiD:tä nopeammalta, vaikka se ei sitä missään olosuhteissa ole. Se on se fiilis-juttu. Turbo potku, koneen kirkuminen, tuulen suhina ja vaihteiston parkuminen laatikkoöljyn katkulla kourrutettuna
VROOOMMMMM!!!!! hissss WROOOMMMMM hissssss
Ohituskiihtyvyys nelosella (tai 5/6) on mikä on. 2000-3000rpm välillä vääntö on mun mielestä todella hyvä. Jos siihen pettyy niin sitten odotukset on olleet korkeammalla.
Täällä foorumilla koneen ominaisuudet on ehkä tosiaan kehuissa paisuneet hieman "yli", mutta hyvä kone se on siitä huolimatta. Se on juuri niin nopea kuin 180 heppainen yleensä on. Se jää 200 heppaisesta jälkeen, mutta on 150 heppaista nopeampi. Olettaen, että vaihteita saa käyttää normaalisti. Simppeliä, eikö.
Ne hyvät ominaisuudet tulee nopeassa reagoinnissa, miellyttävässä väännössä ja dieseliksi suhteellisen mukavasti yläkierroksillekkin jatkuvasta vedosta.
Se, että jos pers-tuntumalla joku toinen auto tuntuu hitaammalta, ei vielä kerro mitään muuta kuin että se tuntuu hitaammalta.
Mun vanha satku aero tuntuu TTiD:tä nopeammalta, vaikka se ei sitä missään olosuhteissa ole. Se on se fiilis-juttu. Turbo potku, koneen kirkuminen, tuulen suhina ja vaihteiston parkuminen laatikkoöljyn katkulla kourrutettuna

VROOOMMMMM!!!!! hissss WROOOMMMMM hissssss
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: TTiD
Nonni.
Torstaisen toimituksen jälkeen 700 km takana, ei paha.
Alkutunnelma on aikas hyvä. Sisusta on ehkä paras muutos, mitä Linearista siirryttiin Vectorin vaaleaan puolinahkasisustaan..
On se vaan nautinto.
SC:n vaihdosta SS:iin jää ehkä hieman kaipaamaan tavaratilan lastausaukon kokoa, mutta ei pätkääkään sitä likaantuvaa takaikkunaa. Pthyi..
Uusi ohjaustehostuksen malli / ALU50, tuntuu edellisiin 10-spoke 16" malliin verrattuna hieman siltä, että kääntösäde olisi hieman kasvanut?? Askelmerkit parkkihallissa ei pidä enää ihan paikkaansa. No, kyllä tälläkin ruutuun osaa. Ajossa tuntuman muutoksesta ei ole pahaa sanottavaa.
Konserniradio on parempaan päin (ES1-SS2), pikku bugi löytyy: Mukitelineen liikerata estyy AUX-piuhalla. Vastaavaa ei esiinny 9-5:ssä, mihin toosa taisi ensin tulla.. Bassopuoli on vakiona parempi, mitä 06 malliin asti kakkossarjalla. Diskantit on taas onnettomat, ts. niitä ei ole, joten kolvausta on lähiaikoina luvassa. Erittäin hyvä parannus on se, että mankka muistaa EQ:n säädöt, toisin kuin -06 asti (handsfreen käyttö-ominaisuus). Konsernimankka muistaa myös mihin toimintoon mankka jäi edellisessä sammutuksessa.
Mukitelinekin taitaa olla pykälää alempana, koska ottaa hitusen kiinni kommarin ollessa telineessään.
Kulkupuoli ja kulutus tuntuu olevan kohdallaan. SID:n mukaan reippaat matka-ajot taittui 5l/100km. Pedaali ei käy vielä lattiassa, koitan malttaa hoitaa sisäänajot alta pois ensin. Jo nyt voin sanoa, että pärjää bensakoneille ja vääntöä on riittämiin ja heti saatavilla ilman viivettä.
Edelliseen ajokkiin verrattuna näyttää siltä, että tankillisella mennään 400-500 km pidemmälle, katsotaan nyt kun ajo vakiintuu normaaliksi...
Paras auto millä olen ikinä ajanut.
Torstaisen toimituksen jälkeen 700 km takana, ei paha.
Alkutunnelma on aikas hyvä. Sisusta on ehkä paras muutos, mitä Linearista siirryttiin Vectorin vaaleaan puolinahkasisustaan..

SC:n vaihdosta SS:iin jää ehkä hieman kaipaamaan tavaratilan lastausaukon kokoa, mutta ei pätkääkään sitä likaantuvaa takaikkunaa. Pthyi..
Uusi ohjaustehostuksen malli / ALU50, tuntuu edellisiin 10-spoke 16" malliin verrattuna hieman siltä, että kääntösäde olisi hieman kasvanut?? Askelmerkit parkkihallissa ei pidä enää ihan paikkaansa. No, kyllä tälläkin ruutuun osaa. Ajossa tuntuman muutoksesta ei ole pahaa sanottavaa.
Konserniradio on parempaan päin (ES1-SS2), pikku bugi löytyy: Mukitelineen liikerata estyy AUX-piuhalla. Vastaavaa ei esiinny 9-5:ssä, mihin toosa taisi ensin tulla.. Bassopuoli on vakiona parempi, mitä 06 malliin asti kakkossarjalla. Diskantit on taas onnettomat, ts. niitä ei ole, joten kolvausta on lähiaikoina luvassa. Erittäin hyvä parannus on se, että mankka muistaa EQ:n säädöt, toisin kuin -06 asti (handsfreen käyttö-ominaisuus). Konsernimankka muistaa myös mihin toimintoon mankka jäi edellisessä sammutuksessa.
Mukitelinekin taitaa olla pykälää alempana, koska ottaa hitusen kiinni kommarin ollessa telineessään.
Kulkupuoli ja kulutus tuntuu olevan kohdallaan. SID:n mukaan reippaat matka-ajot taittui 5l/100km. Pedaali ei käy vielä lattiassa, koitan malttaa hoitaa sisäänajot alta pois ensin. Jo nyt voin sanoa, että pärjää bensakoneille ja vääntöä on riittämiin ja heti saatavilla ilman viivettä.
Edelliseen ajokkiin verrattuna näyttää siltä, että tankillisella mennään 400-500 km pidemmälle, katsotaan nyt kun ajo vakiintuu normaaliksi...
Paras auto millä olen ikinä ajanut.

Re: TTiD
Joo, en itsekään laske diisselin 0-100km/h kiihtyvyydelle juuri mitään vaan juurikin ohituskiihtyvyydelle. Tuon testaamani aero-diisselin omistaja oli kokeillut Saabin 150hp diisseliä ja kaveri kehui että sekin kulki paremmin. Ja vielä palatakseni tuohon 3.0diisseliin, niin siinä TUNSI että nyt lähtee. Ja kiihtyvyyden tunne tuli joka vaihteella samalla lailla (vertaa moottoripyörän käyttäytymiseen kiihdytyksessä). Tuossa Aerossa tällainen fiilis jäi puuttumaan. Aerolla ei viitsisi ohitella "huvikseen", niinkuin 9-5:lla.Vika voi kyllä olla korvien välissä. Täytyy kai poistaa äänieristeet ja ottaa ikkunatiivisteet irti
Tai sitten ovat tehtaalla kiireessä unohtanut turbot pois.
Lakiin voisi tehdä sellaisen muutoksen motarille että Saabit vois pitää matkanopeutena 140km/h. Vauhti kun ei tunnu missään.

Tai sitten ovat tehtaalla kiireessä unohtanut turbot pois.
Lakiin voisi tehdä sellaisen muutoksen motarille että Saabit vois pitää matkanopeutena 140km/h. Vauhti kun ei tunnu missään.

9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Re: TTiD
Samoilla linjoilla ollaan. Itse kävin vetään koeajoa ~600km tuolla Aero TTiD:llä, ja onhan se hieno laite, siinä on voimaa, vääntää hyvin jo alhaalta asti jne.. Mutta ei se nyt mikään jumalaten laite sentään ole, niinkuin joku saattaa Saabbi silmälaseilla tätä topiccia lukiessa kuvitella. 180 heppainen on 180 heppainen ja se siitä.Marko A kirjoitti:Taitaa olla kyse enemmänkin siitä mitä odottaa. Mun mielestä suorituskyky vastaa aikalailla hyvin 180 heppaista autoa. Ja nimenomaan ajo-ominaisuuksiltaan dieseliä. Ei mikään 0-100kmh raketti ole kyseessä. Nämä jututhan näkee jo esitteistä, miten esim bensa 2.0t vs TTiD suorituskyky menee.
Ohituskiihtyvyys nelosella (tai 5/6) on mikä on. 2000-3000rpm välillä vääntö on mun mielestä todella hyvä. Jos siihen pettyy niin sitten odotukset on olleet korkeammalla.
Täällä foorumilla koneen ominaisuudet on ehkä tosiaan kehuissa paisuneet hieman "yli", mutta hyvä kone se on siitä huolimatta. Se on juuri niin nopea kuin 180 heppainen yleensä on. Se jää 200 heppaisesta jälkeen, mutta on 150 heppaista nopeampi. Olettaen, että vaihteita saa käyttää normaalisti. Simppeliä, eikö.
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
Re: TTiD
Onnea uuden auton kanssaRistom kirjoitti:Nonni.
Torstaisen toimituksen jälkeen 700 km takana, ei paha.
Alkutunnelma on aikas hyvä. Sisusta on ehkä paras muutos, mitä Linearista siirryttiin Vectorin vaaleaan puolinahkasisustaan..On se vaan nautinto.
SC:n vaihdosta SS:iin jää ehkä hieman kaipaamaan tavaratilan lastausaukon kokoa, mutta ei pätkääkään sitä likaantuvaa takaikkunaa. Pthyi..
Uusi ohjaustehostuksen malli / ALU50, tuntuu edellisiin 10-spoke 16" malliin verrattuna hieman siltä, että kääntösäde olisi hieman kasvanut?? Askelmerkit parkkihallissa ei pidä enää ihan paikkaansa. No, kyllä tälläkin ruutuun osaa. Ajossa tuntuman muutoksesta ei ole pahaa sanottavaa.
Konserniradio on parempaan päin (ES1-SS2), pikku bugi löytyy: Mukitelineen liikerata estyy AUX-piuhalla. Vastaavaa ei esiinny 9-5:ssä, mihin toosa taisi ensin tulla.. Bassopuoli on vakiona parempi, mitä 06 malliin asti kakkossarjalla. Diskantit on taas onnettomat, ts. niitä ei ole, joten kolvausta on lähiaikoina luvassa. Erittäin hyvä parannus on se, että mankka muistaa EQ:n säädöt, toisin kuin -06 asti (handsfreen käyttö-ominaisuus). Konsernimankka muistaa myös mihin toimintoon mankka jäi edellisessä sammutuksessa.
Mukitelinekin taitaa olla pykälää alempana, koska ottaa hitusen kiinni kommarin ollessa telineessään.
Kulkupuoli ja kulutus tuntuu olevan kohdallaan. SID:n mukaan reippaat matka-ajot taittui 5l/100km. Pedaali ei käy vielä lattiassa, koitan malttaa hoitaa sisäänajot alta pois ensin. Jo nyt voin sanoa, että pärjää bensakoneille ja vääntöä on riittämiin ja heti saatavilla ilman viivettä.
Edelliseen ajokkiin verrattuna näyttää siltä, että tankillisella mennään 400-500 km pidemmälle, katsotaan nyt kun ajo vakiintuu normaaliksi...
Paras auto millä olen ikinä ajanut.


#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Re: TTiD
Mitenkään TTid kolkin suoritusarvoja väheksymättä uskaltaisi väittää, että ei ole pikkudiiselissä kaikki ok jos näin on päässyt käymään.TTiD kirjoitti:Tuttavan chipattu 3.0TiD ei pysynyt perässä motarilla, tiedä sitten mikä on uudessa diesel Aerossa ollut. Perstuntuma on aina perstuntuma...
Re: TTiD
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=71072saab93f kirjoitti:Onnea uuden auton kanssaMeillä on nyt hieman vajaa neljä tonttua mittarissa ja alkaa pikkuhiljaa "uskaltaa" polkaista. 400 Nm tuntuu aika kivalle - ohitukset on nii...iin helppoja. Alusta on tosi hyvä - ramppien oikea-vasen-yhdistelmiin on aika kiva mennä reippaastikin. Minkä värinen sun autosi olikaan? Nimimerkillä "Pesin Jet Blackin kahdesti viime viikonloppuna"
Taisi olla kuljetustuet, vaikka ilmaa on vieläkin kaariin.. Eli SmokeBeige. Siitepölyssäkin siedettävä.
Aika hyvin tuntuu ohituksiin lähtevän, vaikka lattiaan on kaasupolkimella koittanut vielä pitää semmosen 4-5cm (tuntumalla) välin..
Sanoisin, että aika mukava ja todella kevyt kytkin muuten. Liikkeellelähdöt dieselillä todella vaivattomia.
En käsitä kuka ja missä tarvitsee 0-100km/h kiihtyvyyttä.
Mitkä olikaan luvut 60-100 ja 80-120 TTiD vs. 2.8T V6???
V6: 60-100 km/h IV-vaihteella 6,2 s, 80-120 km/h V-vaihteella 7,9 s.
TTiD: 60-100 km/h IV-vaihteella 6,0 s, 80-120 km/h V-vaihteella 7,9 s.



-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: TTiD
Eiks tuossa diiselilläkin nyt sentään kannattaisi mennä 60-100 kolmosella? Muutenhan sitä ohitte menee kaikenlaiset KiiatkinRistom kirjoitti: En käsitä kuka ja missä tarvitsee 0-100km/h kiihtyvyyttä.
Mitkä olikaan luvut 60-100 ja 80-120 TTiD vs. 2.8T V6???
V6: 60-100 km/h IV-vaihteella 6,2 s, 80-120 km/h V-vaihteella 7,9 s.
TTiD: 60-100 km/h IV-vaihteella 6,0 s, 80-120 km/h V-vaihteella 7,9 s.
![]()
![]()

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Kia+Ce ... SI1AL04oc8

Tai eihän optimivaihteet olekaan sallittuja näissä karkeloissa

Onnea uudelle autolle! ...ja ihan vilpittömästi.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: TTiD
Kappas. 9-5 3.0TID onkin nopeampi.
Onnittelut RistoM!
Eli asiaa puhui tuolla edellä, kun kertoi nelosella tuntuvan nopeammalta. Tarkka perstuntuma!9-5 3.0TID Overtaking acceleration: 60—100 km/h in fourth gear 7.5 sec (Wagon 7.7 sec).

Onnittelut RistoM!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red