Op-Com Saabille
Re: Op-Com Saabille
Jatketaanpa vielä parin edellisen viestin tiimoilta.
Edellisessä autossani (ei Saab) oli peilinlämmitys aina päällä, kun sähkösäätöisten peilien katkaisin oli lämmitysasennossa. Se kannattikin pitää kesällä siitä asennosta pois. Tämä siitä huolimatta, että autossa oli automaattinen lämmitys-ilmastointi. Peilien lämmitys ei siis kuulunut automatiikkaan. Olisikohan Saabissa peilien lämmitys kuitenkin toteutettu niin, että ne ovat tietyn ulkolämpötilan alittuessa aina koko ajan päällä. Eihän siellä kovin tehokasta lämmitysvastusta tarvita ja siitä siten mitään haittavaikutuksia olisi. Kestää sen minkä kestää, vaikka puolet vuodesta pohjoisissa olosuhteissa "paahtaa" päällä.
Edellisessä autossani (ei Saab) oli peilinlämmitys aina päällä, kun sähkösäätöisten peilien katkaisin oli lämmitysasennossa. Se kannattikin pitää kesällä siitä asennosta pois. Tämä siitä huolimatta, että autossa oli automaattinen lämmitys-ilmastointi. Peilien lämmitys ei siis kuulunut automatiikkaan. Olisikohan Saabissa peilien lämmitys kuitenkin toteutettu niin, että ne ovat tietyn ulkolämpötilan alittuessa aina koko ajan päällä. Eihän siellä kovin tehokasta lämmitysvastusta tarvita ja siitä siten mitään haittavaikutuksia olisi. Kestää sen minkä kestää, vaikka puolet vuodesta pohjoisissa olosuhteissa "paahtaa" päällä.
Viimeksi muokannut petrisa, To Helmi 24, 2011 10:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Op-Com Saabille
No, nyt tämä karkaa otsikosta OT:n puolelle.
Takalasinlämmitys on sidissä manuaaliasennossa, mutta silti vaan täytyy sitä sammutella, viimeksi tänä aamuna kattelin kun töihin lähdin. Täytyy lueskella kotona vielä tarkemmin WIS:ä ja "ehkä" ohjekirjaa.
12min. oli muistellakseni aika minkä takalasinlämmitin on tarvittaessa auto-asennossa päällä.
Harmi kun aina ei muista sitä valoa kyttäillä ja mitään tarvettahan sitä ei ole käyttää sisätilanlämmittimen jäljiltä.
Työmatka kestää vain sen reilut 15 minuuttia, niin täytyy tarpeettomat laitteet pitää poissa käytöstä.
Takalasinlämmitys on sidissä manuaaliasennossa, mutta silti vaan täytyy sitä sammutella, viimeksi tänä aamuna kattelin kun töihin lähdin. Täytyy lueskella kotona vielä tarkemmin WIS:ä ja "ehkä" ohjekirjaa.
12min. oli muistellakseni aika minkä takalasinlämmitin on tarvittaessa auto-asennossa päällä.
Harmi kun aina ei muista sitä valoa kyttäillä ja mitään tarvettahan sitä ei ole käyttää sisätilanlämmittimen jäljiltä.
Työmatka kestää vain sen reilut 15 minuuttia, niin täytyy tarpeettomat laitteet pitää poissa käytöstä.
Re: Op-Com Saabille
Valmis tehdas asetus, ulkopeilit ja takalasi toimivat samalla ACC ohjauksella ja saadaan päälle pois päältä takalasin lämmitys nappulaa painaen hetken aikaa kunnes SID'istä kuuluu pling ja teksti on tai off. Tehtaan ohjelmointi on näin, että jos automatiikka valitaan niin ne kytkeytyvät päälle +5°C ja siitä alaspäin tätä muistaakseni voi hiukan rukata Tech'illä?
Eli normaalisti takalasi ulkopeilit on automatiikassa kun auto toimitetaan.
Eli normaalisti takalasi ulkopeilit on automatiikassa kun auto toimitetaan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Op-Com Saabille
Ymmärsinkö oikein, että takalasin lämmitin menee päälle käynnistyksen jälkeen itsestään manuaaliasennosta huolimatta?
Automaattiasennossahan on "jokin" aikaraja, minkä on päällä. Mutta....
Pitänee käydä tutkimassa op-comilla omassa autossa mitä se tuon asian suhteen "kertoo". Tosin eka (sen ainoan) kerralla kun ko. värkkiä testasin, niin juurikin tuohon acc:hen se ei minun autossani saanut yhteyttä . Pitää yrittää uudelleen. Toimiikohan muilla (esim. jmaatta) acc:n kanssa?
No, nyt taidettiin pysyä aiheessa ´.
Automaattiasennossahan on "jokin" aikaraja, minkä on päällä. Mutta....
Pitänee käydä tutkimassa op-comilla omassa autossa mitä se tuon asian suhteen "kertoo". Tosin eka (sen ainoan) kerralla kun ko. värkkiä testasin, niin juurikin tuohon acc:hen se ei minun autossani saanut yhteyttä . Pitää yrittää uudelleen. Toimiikohan muilla (esim. jmaatta) acc:n kanssa?
No, nyt taidettiin pysyä aiheessa ´.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Op-Com Saabille
Tarkoitin, että autot tehtaalta toimitetaan ACC:n automatiikka kytkettynä ja silloin se toimii niinkuin mainitsin. Automatiikan takalasiin, ulkopeileihin saa pois päältä painaen takalaisn lämmityksen valinta nappulaa hetken aikaa kunnes SID'i ilmoittaa mikä on valittu on tai off.petrisa kirjoitti:Ymmärsinkö oikein, että takalasin lämmitin menee päälle käynnistyksen jälkeen itsestään manuaaliasennosta huolimatta?
Automaattiasennossahan on "jokin" aikaraja, minkä on päällä. Mutta....
Pitänee käydä tutkimassa op-comilla omassa autossa mitä se tuon asian suhteen "kertoo". Tosin eka (sen ainoan) kerralla kun ko. värkkiä testasin, niin juurikin tuohon acc:hen se ei minun autossani saanut yhteyttä . Pitää yrittää uudelleen. Toimiikohan muilla (esim. jmaatta) acc:n kanssa?
No, nyt taidettiin pysyä aiheessa ´.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Op-Com Saabille
Kysymykseni oli osoitettu apu,apupojalle.
Siihen väliin vaan ehdittiin ängetä, joten tuli näköjään väärinkäsitys kysykseni suhteen.
Siihen väliin vaan ehdittiin ängetä, joten tuli näköjään väärinkäsitys kysykseni suhteen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Op-Com Saabille
Minun OP:lla ei ainakaan päässyt ACC:tä katselemaan. Ei ota yhteyttä, sanoo.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: Op-Com Saabille
Sallittakoon jatkoa tähän ketjuun edelleen liittyen takalasin- ja peilien lämmitykseen, kun tuli tässä ketjussa esille ja uuttakaan ei kannattane tätä varten avata.
Wis kertoo näin (lyhennettynä):
- Peilien lämmitys on aina päällä, kun ulkolämpötila on alle +20
- lämmitys jaettu 3 vaiheeseen, täysillä 6,5min kun ulkona alle -20, tästä portaittain tehoa tiputetaan 2 pykälää pienemmäksi. Pyritään pitämään peilin lämpötila +20 asteisena. Manuaalinen takalasin käyttö pidentää 2 ja 3 vaihetta aina 10min.
- takalasin lämmitin päällä 12min aktivoitumisesta, voidaan ohjelmoida aktivoitumaan automaattisesti acc.n toimesta. Tarkempia määrittelyjä acc:n auto-toiminnon takalasinlämmityksen päällekytkemisestä en nyt löytänyt (arvatenkin ulko- moottori- ja sisätilan lämpö).
ps. tavallaan hyvä tietää, että jollakin muullakin (vili1) ei acc op-comilla toimi. Vikaa ei siis ole pelkästään täällä päässä. Onneksi tuolla toisella vehkeellä toimii myös acc. Tosin toimintojen muuttaminen/aktivointi osioon en ole perehtynyt.
Wis kertoo näin (lyhennettynä):
- Peilien lämmitys on aina päällä, kun ulkolämpötila on alle +20
- lämmitys jaettu 3 vaiheeseen, täysillä 6,5min kun ulkona alle -20, tästä portaittain tehoa tiputetaan 2 pykälää pienemmäksi. Pyritään pitämään peilin lämpötila +20 asteisena. Manuaalinen takalasin käyttö pidentää 2 ja 3 vaihetta aina 10min.
- takalasin lämmitin päällä 12min aktivoitumisesta, voidaan ohjelmoida aktivoitumaan automaattisesti acc.n toimesta. Tarkempia määrittelyjä acc:n auto-toiminnon takalasinlämmityksen päällekytkemisestä en nyt löytänyt (arvatenkin ulko- moottori- ja sisätilan lämpö).
ps. tavallaan hyvä tietää, että jollakin muullakin (vili1) ei acc op-comilla toimi. Vikaa ei siis ole pelkästään täällä päässä. Onneksi tuolla toisella vehkeellä toimii myös acc. Tosin toimintojen muuttaminen/aktivointi osioon en ole perehtynyt.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Op-Com Saabille
Takalasin lämmitys menee minulla lisäksi päälle jos painan acc paneelista sitä tuulilasin kuvaa että puhallus menisi tuulilasille.apu,apupoika kirjoitti:No, nyt tämä karkaa otsikosta OT:n puolelle.
Takalasinlämmitys on sidissä manuaaliasennossa, mutta silti vaan täytyy sitä sammutella, viimeksi tänä aamuna kattelin kun töihin lähdin. Täytyy lueskella kotona vielä tarkemmin WIS:ä ja "ehkä" ohjekirjaa.
12min. oli muistellakseni aika minkä takalasinlämmitin on tarvittaessa auto-asennossa päällä.
Harmi kun aina ei muista sitä valoa kyttäillä ja mitään tarvettahan sitä ei ole käyttää sisätilanlämmittimen jäljiltä.
Työmatka kestää vain sen reilut 15 minuuttia, niin täytyy tarpeettomat laitteet pitää poissa käytöstä.
Automatiikka voi myös seota kuten olen huomannut tuon takapyyhkijän kanssa. Akun kenkä irti puoleksi tunniksi niin resetoi asiat yleensä oikealle tolalle.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Op-Com Saabille
^ Näin on.
Täytyy käydä Op-com:lla ja Launch:lla (johon juuri latasin uusimmat päivitykset) tutkimassa kunhan kerkiää nuo keskuslukitus- ja ACC-jutskat.
Täytyy käydä Op-com:lla ja Launch:lla (johon juuri latasin uusimmat päivitykset) tutkimassa kunhan kerkiää nuo keskuslukitus- ja ACC-jutskat.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Op-Com Saabille
Näkyy ne peilien- ja takalasinlämmitys olevan vähän naimisissa keskenään, niinkuin tuossa aiemmin jo tulikin ilmi.
Takalasinlämmitin menee päälle jos matkustamossa alle +10 ja ulkona alle +5 ja tässä tapauksessa se näkyy toimivan siis niinkuin auto-asetuksella, vaikka manuaali on valittu.
Kuva_1
Kuva_2
Täytyy kokeilla sitä resetointia jos se auttaa.
Näillä kireemmillä pakkasilla ei 1350W lituska Defassa ole ollut tarpeeksi potkua lämpimämpään, vaikka ikkunat on sulat ja sehän periaatteessa kyllä riittääkin.
Takalasinlämmitin menee päälle jos matkustamossa alle +10 ja ulkona alle +5 ja tässä tapauksessa se näkyy toimivan siis niinkuin auto-asetuksella, vaikka manuaali on valittu.
Kuva_1
Kuva_2
Täytyy kokeilla sitä resetointia jos se auttaa.
Näillä kireemmillä pakkasilla ei 1350W lituska Defassa ole ollut tarpeeksi potkua lämpimämpään, vaikka ikkunat on sulat ja sehän periaatteessa kyllä riittääkin.
Tuplapainalluksella sammuttaa takalasinlämmityksen ja uudelleen kierrätyksen, muuten jää huurteenpoistoasetukseen.jmaatta kirjoitti: Takalasin lämmitys menee minulla lisäksi päälle jos painan acc paneelista sitä tuulilasin kuvaa että puhallus menisi tuulilasille.
Re: Op-Com Saabille
Mielenkiintoisen oloinen laite tämä Op-Com, mutta ainakaan omaan silmääni tässä topicissa ei tullut esille vielä sitä, että pystyykö tällä laitteella tekemään muutoksia järjestelmään? Esimerkiksi muuttamaan ajovalologiikkaa tai keskuslukituksen toimintaa? Tai jotain muita vastaavanlaisia muutoksia?
Re: Op-Com Saabille
Eilen itse tutkiskelin pikaisesti samaa ja en ainakaan itse löytänyt.eljass kirjoitti:Mielenkiintoisen oloinen laite tämä Op-Com, mutta ainakaan omaan silmääni tässä topicissa ei tullut esille vielä sitä, että pystyykö tällä laitteella tekemään muutoksia järjestelmään? Esimerkiksi muuttamaan ajovalologiikkaa tai keskuslukituksen toimintaa? Tai jotain muita vastaavanlaisia muutoksia?
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Op-Com Saabille
Millä tavalla olette ajatelleet, että ajovalologiikkaa ja keskuslukituksen toimintaa muutettaisiin? Nykyinen tuntuu minusta niin hyvältä.
Katselin tuossa tuon minun toisen "vehkeen" ominaisuuksia, niin sillä pystyisi muuttamaan mm. kotiinsaattovalon toiminta-aikaa, sumuvalon kytkeytymistä peräkärryn kanssa, peräkärryn valojen vikadiagnostiikka. Keskuslukituksen toiminnan muutokseen en löytänyt mitään viittausta.
Katselin tuossa tuon minun toisen "vehkeen" ominaisuuksia, niin sillä pystyisi muuttamaan mm. kotiinsaattovalon toiminta-aikaa, sumuvalon kytkeytymistä peräkärryn kanssa, peräkärryn valojen vikadiagnostiikka. Keskuslukituksen toiminnan muutokseen en löytänyt mitään viittausta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)