9-3 kiinnostaa, onko neuvoja uudelle saabistille?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

ksenon kirjoitti: Pitkään olen selvinnyt ilman autoa, mutta nyt on autokuume ja kova. :mrgreen: Kiikarissa olisi yksi MY03 2.0t Vector ja aivan tuotannon alkupään auto.
Töistä tutulla henkilöllä oli tuollainen 02 käyttöön otettu Vector. Joskus muistaakseni kirjoitin tännekin tuosta autosta. Aivan käsittämättömän paljon siinä vikoja kyllä oli. Vaihtoon meni turvavyöt, kiristimet, rattilukko/virtalukko, jouset, ECU ja luoja ties mitä. Joka viasta aina pajalle ja suolainen lasku mukana kotiin. Tuosta on jäänyt itselle sellainen fiilis, että en alkupään autoja kellekään suosittele. Sori.

Edit:

Piti oikein googlata tuo mainitsemani kirjoitus. Vuodelta 2007:
Yleisimmät taitanee olla lähinnä kosmeettisia ja akustisia. Varsinkin alkupään tuotannon autoissa, toki samoja oireita on ihan uusimmissakin.

Eli pultit ruostuu, peilien varsista/takaa lähtee maalit, logot haalistuu. Sisältä nappien pinnat ja muut pehmopinnat kuoriutuu. Kitinöitä ja natinoita siellä täällä. DTE näyttää väärin ja ajetaan tankki tyhjiin. Turvavyöt ei kelaudu kunnolla takaisin. Penkkien reunat murtuu ja penkit nitisee.

Mekaanisia vikoja:
Alusta kolisee, natisee ja rutisee. Ohjausvaihteessa välystä.
Automaateissa menee nestettä öljynsekaan ja tulee vaurio.

Siinä niitä noin aluksi. Kitinät ja kuoriutumiset tuli havaittua henkilökohtaisesti kun koeajeltiin muutamia käytettyjä parisen vuotta sitten. Muuten mitään kovin hälyttäviä vikoja ei liene odotettavissa. Itse välttäisin tosiaan alkupään < ´05 autoja. Tässä ihan lähipiirissä oli yksi ´03 (käyt. ´02) joka oli semmonen vikapesä, ettei toista löydy.

Sanoisin lopuksi, että tarkasta kunnolla alustan kunto. Lähinnä äänet paljastaa jos siellä on jotain häikkää. Muuten ei taida olla mitään erityistä huolenaihetta näissä malleissa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
ksenon
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Heinä 24, 2005 23:34
Paikkakunta: Oulu/Espoo

Re: 9-3 kiinnostaa, onko neuvoja uudelle saabistille?

Viesti Kirjoittaja ksenon »

petrisa kirjoitti:Minun mielestäni uskaltaa ostaa.
Voisinpa jopa suositella :D .

Lähinnä etuiskarit ja niiden kolina on asia johon kannattaa kiinnittää huomiota. Toimivat kyllä, mutta alkavat ääntämään. Voi olla tosin noilla kilometreillä jo vaihdettukin kertaalleen (lähes varmasti). Ei ole paha homma vaihtaa ja iskareitakin saa ihan vaikka Oulusta "Korviketorilta" kohtuu hintaan.
Sama tilanne on taka-akselin ylempien tukivarsien kanssa.
Etujouset voivat mennä poikki, mutta niistäpä ei ikinä tiedä milloin.

Noista pikku tyyppivioista huolimatta hyvä auto.
Myyjän mailista käsitin, että alustaan olisi palikkaa jo vaihdettu. Lähiaikoina nimenomaan näitä kolinanaiheuttajia..
Ja kiitos Marko A:lle kriittisistä kommenteista! Tätä pitää nyt tuumata ja käydä paikanpäällä katsomassa, että onko sekundaa vai joku paremmin pidetty malli. Nykyinen ja edeltävä omistaja olleet :saab: -harrastajia, joten luulisi auton olleen paremmalla pidolla.
MY03 Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector+BSR
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4637
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 kiinnostaa, onko neuvoja uudelle saabistille?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Alustaviat tulikin jo mainittua, mutta nuo kosmeettiset häiriötekijät ovat aivan totta, jotka Marko A mainitsi.

Itse olen maalannut nuo peilinjalan alaosat ja ne eivät siltä osin haittaa. Sisustassa minulla on muutamista kohdista muoviosista kesinyt pinnoitetta pois, mutta hyvin vähän. Täytyy huomioida, että autoni on jo puolen vuoden päästä 10 vuotta vanha. Monessa muussa autossa saman ikäisenä on paljon suurempia käytön jälkiä ja ääniä (pauketta, nitinää, natinaa), joten näiltä osin pidän Saabia hyvänä autona.

Tuohon rattilukkoon ja sen vikaan voin yhtyä, koska minulle se saatui myös hajoamaan. Rattilukko pitää vaihtaa ja mahdollisesti myös CIM-yksikkö. Näitä vikoja on jonkin verran sattunut. Tietääkseni varsinaisesti virtalukossa ei yleensä ole mitään vikaa. Onpahan saattanut jotkut senkin vaihtaa siinä "rytäkässä" ehkä puolihuolimattomuuttaan.
Muita ohjainlaite(ECU) vikoja ei kyllä ole.

Tuosta automaatin öljyjen ja jäähdytysnesteiden sekoittumisesti olen jyrkästi eri mieltä. Tässä on nyt sekoitettu joihinkin vanhempien Saabin mallien ongelmaan, koska näissä ng9-3:ssa (vm -03 ->) näitä vikoja ei ole.

Niin, ja turvavyöt saa takaisin kelautumaan, kun voitelee ne silikonilla tai tarvittaessa putsaa ohjurit. Se on vain pölyä mikä sinne kertyy nahistamaan kelausta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 9-3 kiinnostaa, onko neuvoja uudelle saabistille?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

petrisa kirjoitti: Tuosta automaatin öljyjen ja jäähdytysnesteiden sekoittumisesti olen jyrkästi eri mieltä. Tässä on nyt sekoitettu joihinkin vanhempien Saabin mallien ongelmaan, koska näissä ng9-3:ssa (vm -03 ->) näitä vikoja ei ole.
Dear Saab Owner,
This notice is sent to inform you that Saab Automobile AB is conduction a voluntary customer satisfaction program that affects certain 2003 and 2004 model year Saab 9-3 vehicles equipped with an automatic transmission.
We have learned that during the assembly of your vehicle's oil cooler quick couplings, the o-rings may have been damaged. A damaged o-ring could result in a coolant leak.
To prevent a coolant leak from occurring, your Saab dealer will inspect your vehicle and replace the oil cdooler's quick couplings if required. This service will be performed for you at NO CHARGE.
To limit any possible inconvenience, we recommend that oyu contact your saab dealer as soon as possible to schedule and appointment for this repair. By scheduling an appointment, your dealer can ensure that the necessary parts will be available on your scheduled appointment date.
If you have experienced this condition and it has resulted in out-of-pocket expenses, please compete the enclosed reimbursement form and submit all receipts to Saab Customer Assistance Center, 4450-A International Blvd., Norcross, GA 30093.
We sincerely regret any inconvenience or concern that this situation may cause you. We want you to know that we will do our best, throughtout your ownership experience, to ensure that your Saab 9-3 vehicle provides you with many miles of enjoyable driving.
Yours faithfully,
Saab Automobile USA


Jos tuota ei ole tehty (tai ei ole tehty ajoissa) alkaa oireilu laatikon suunnalta. Nopeusanturit jne. alkaa hapettumaan ja sekoilemaan. Tulee SID näytölle Gearbox malfunction. Saabcentralissa ja Saabscenessä enemmän juttua. Jenkkilässä, jossa automaatti on yleinen, myös vika oli yleinen.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 9-3 kiinnostaa, onko neuvoja uudelle saabistille?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Täytyy huomioida, että autoni on jo puolen vuoden päästä 10 vuotta vanha. Monessa muussa autossa saman ikäisenä on paljon suurempia käytön jälkiä ja ääniä (pauketta, nitinää, natinaa), joten näiltä osin pidän Saabia hyvänä autona.
Tämä on kyllä tosi! Saabia ihan turhaan mollataan sisustan materiaaleista. Ne on kestäviä, tyylikkäitä ja toimivia. Hyvänä vertailukohtana käy tämä mun nykyinen Outback. Kaksi vuotta vanha ja sisällä on käytön jälkiä suunnilleen saman verran kuin keskiverto 10v 9-3:ssa. Eli nämä ämpärimuovit naarmuuntuu herkästi ja hopeanväriseksi maalattu "alumiini"=muovi kuluu nopeaan ja näyttää tosi rumalta. Kaikki materiaalit on heiveröisempiä. Natinoita ja kitinöitä tosin ei ole (vielä) yhtään.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4637
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 kiinnostaa, onko neuvoja uudelle saabistille?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Automaatilla ajetaan, vaikka mikä olisi ...... :D .
Itse olen ollut siinä uskossa, että juuri tämä ongelma oli aivan 2000-luvun taitteen autojen ongelma.

Nyt on ajettu 205 tkm ja vaihteiston öljyt vaihdettu kaksi kertaa ihan huolto-ohjelman mukaisesti. Viimeisin viime viikolla jopa vähän etuajassa. Hyvin on toiminut eikä mitään tietoa öljyjen ja jäähdytysnesteen sekoittumisesta ole. Pitäisi kai olla jo havaittavissa.

Uskoisin, mikäli tämä ongelma tosiaankin on vielä näissä -03 -> olevissa laatikoissa, on korjattu välittömästi auton ensimmäisissä huolloissa. Tähän täytyy melkein uskoa, koska moisesta ongelmasta ei ole vielä tähän päivään mennessä ollut merkkiäkään. Kyllä nuo huonot o-renkaat olisivat luultavasti jo nyt antautuneet. Enkä muista kenenkään täällä näistä raportoineen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Edgar
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 12:39
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 9-3 kiinnostaa, onko neuvoja uudelle saabistille?

Viesti Kirjoittaja Edgar »

Itselläni oli oli ihan alkupään 9-3 (11/2002). Olihan siinä kaikenlaista "pientä". Maalipinta lohkeili, kolinaa oli (osiakin vaihdettiin), vaihteisto temppuili (vika katosi itsestään). Ajoin autolla noin 115tkm (105-220) ja ihan tyytyväinen olin. Sellainen kuva/muisto on, että seuraavissa vuosimalleissa osa pikkuvioista korjattiin. Sisustus oli mielestäni kestävä. Vaaleat penkin osat vaan tummenee helposti (syön tosin paljon ruisleipää...).

Kannattaa ajaa muutama auto niin saa aika hyvän perstuntuman. Kaikkia vikojahan ei saa pois vaikka olisi miten saab-henkinen omistaja. Toki kunto on varmasti keskivertoa parempi.

Nykyinen on siis vm 2007 2.0T (209hp) Vector varustelulla. Suhteellisen harvinainen tapaus Suomessa (siis SS). Moottorissa on selkeä ero. Alavääntö on eri luokkaa (vm 2002 2.0t tahtoi nyykähtää 1000rpm lähellä) ja onhan kulku muutenkin sujuvampaa. Piristystarvetta lisähepat eivät toki poista =) Onpa vähän enemmän potentiaalia.

Autohan on oikeasti todella hyvä ajaa. Tahtoo aina unohtua ja palautuu mieleen vasta kun ajelee muilla välillä. 2007 mallissa miellyttää myös uudistuneet sisätilat ja parantunut äänentoisto.

9-3 SS 2.0 Aero vm. 2003
9-5 SE 2,0t vm. 2000
Ex 9000CD 2.0 vm. 1990
Ex BMW 545i vm. 2004
Ex MB CLK430 vm. 2000
Ex 9-3 SS 2.0TS Vector vm. 2007
Ex 9-3 SS 2.0t Vector vm. 2003
Ex 99 GLS vm. 1980
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: 9-3 kiinnostaa, onko neuvoja uudelle saabistille?

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Eikös puolinahkojen laatua heikennetty jossain vaiheessa? Muistaakseni sivut muutettiin keinonahalle?
Lapasorsa
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2012 13:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 kiinnostaa, onko neuvoja uudelle saabistille?

Viesti Kirjoittaja Lapasorsa »

Moi!

Olisin kiinnostunut kuulemaan kommentteja Saab 9-3 SS -03. Suomen valikoima on kovin pieni Aerojen osalta, mutta muutama niitä näyttäisi nettiautosta löytyvän. Kysymykseni kuuluukin nyt lähinnä, että mitä mieltä te olette tuosta kyseisen auton automaattilaatikosta? Onko kestävä ja kuluttaako tuollainen paljon enemmän, kuin vastaava manuaalivaihteinen? Mieluiten ostaisin manuaalilaatikolla, mutta siitä saa sitten maksaakkin enemmän. Lähinnä nyt mielenkiinnosta kysyn tuosta automaattilaatikosta. Jos jollain on vielä omakohtaista kokemusta, niin olisin todella kiinnostunut kuulemaan.
Saab 9-3 SS Aero -04
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 kiinnostaa, onko neuvoja uudelle saabistille?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Miksei se automaattinakin mene, mutta kannattaa katsoa huoltokirjaa että laatikon öljyt on vaihdettu ajallaan. Jos näin ei ole, niin unohda kyseinen yksilö. Automaatteihin saa saabilta merkkitiskiltä, tai TECH2 ja turvapääsyn omaavalta harrastajalta päivitetyn softan jolla laatikko toimii paremmin. Saabilla automaatit kuluttavat keskimäärin 1,5 litraa enemmän soppaa kuin manuaalivaihteistot.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Lapasorsa
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2012 13:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 kiinnostaa, onko neuvoja uudelle saabistille?

Viesti Kirjoittaja Lapasorsa »

Joo, hyvä tietää, kiitoksia. Tosiaan, mieluiten kuitenkin manuaalilaatikolla olevan ostaisin. Mitenkäs vielä tuo soitin asia, jos sen haluaisi vaihtaa? Ilmeisesti jotuu hommaamaan jonkun "valokuidun" pätkän, jolla ohitetaan soitin tai cd-vaihtaja. Onko homma yksinkertaisuudessaan näin, että soitin pois, kuitupätkä tilalle, jolla ohitetaan soitin ja sitten tarpeellisten piuhojen veto, jotta uusi soitin toimisi? Vai onko jotain, mikä estää kyseisen soittimen vaihdon? Soittimen vaihto sikäli tärkeää, että autoon olisi tarkoitus rakentaa äänentoisto äänenlaatumielessä ja käydä kisakentällä kokeilemassa.
Saab 9-3 SS Aero -04
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 9-3 kiinnostaa, onko neuvoja uudelle saabistille?

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Lapasorsa kirjoitti:Moi!
Onko kestävä ja kuluttaako tuollainen paljon enemmän, kuin vastaava manuaalivaihteinen? Mieluiten ostaisin manuaalilaatikolla, mutta siitä saa sitten maksaakkin enemmän. Lähinnä nyt mielenkiinnosta kysyn tuosta automaattilaatikosta. Jos jollain on vielä omakohtaista kokemusta, niin olisin todella kiinnostunut kuulemaan.
Matka-ajossa, siis kun bensalla ajoin, tuo nykynen automaatti meni bensalla jopa vähemmällä kuin vanha manuaali...
Oma kokemus siis -03 1.8t manuaalista ja tuosta nykysestä 1.8t automaatista, kylläkin molemmat softattuna yms. ja sen puoleen vähän huono vertailu kohta.
"Omassa sekapyörityksessä" kulutusero ehkä noin puoli litraa maksimissaan, mieluummin alle manuaalin hyväksi.
Aeron tomaatissa hyvä juttu 2.5 ja 3.5 vaihteet.
Teemu147
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Su Helmi 27, 2011 12:59
Paikkakunta: Iisalmi

Re: 9-3 kiinnostaa, onko neuvoja uudelle saabistille?

Viesti Kirjoittaja Teemu147 »

http://www.nettiauto.com/saab/9-3/4936732
Kertokaapa fiksummat tuosta kyseisestä autosta plussat ja miinukset mitä nyt kuvista löydätte.

Varustepaketti taitaa olla linear business? entäs äänentoistojärjestelmä, mistä tietää mikä kyseisessä autossa on?

Nykyisessä 9-5 on xenonit, onko näissä 9-3 malleissa minkälaiset nuo vakio ajovalot?

Tuohon 1.8t moottoriin taitaa saada ihan hyvästi potkua pelkällä lastuttamisella ja kestääki vielä hyvin sen? ja eikös tuossa ole mitsun ahdin kun on -07 mallia?
Saab 9-3 2.8TS V6 Aero -06
zz^
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Kesä 18, 2012 16:49
Paikkakunta: Raisio

Re: 9-3 kiinnostaa, onko neuvoja uudelle saabistille?

Viesti Kirjoittaja zz^ »

Teemu, ilmeisin vika on siinä, että sitä on käytetty vetoautona...
Kotona 9-3ss 1.8T man. -03.
ja 9000CSE 2.0t at. -96.
Teemu147
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Su Helmi 27, 2011 12:59
Paikkakunta: Iisalmi

Re: 9-3 kiinnostaa, onko neuvoja uudelle saabistille?

Viesti Kirjoittaja Teemu147 »

zz^ kirjoitti:Teemu, ilmeisin vika on siinä, että sitä on käytetty vetoautona...
Onko tämä päätelty kuvista vai onko tarkempaaki tietoa?
Saab 9-3 2.8TS V6 Aero -06
Vastaa Viestiin