Ohjauksen puoltaminen
Re: Ohjauksen puoltaminen
Ei se raidetankokaan voi olla. Eri asia olisi jo se olisi täysin hydraulinen orbitroli ohjaus.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Ohjauksen puoltaminen
Jos raidetangossa olisi glappia huomaisit sen heti koska auto saattaisi kääntyä mutta ratti ei. Sanot, että olet jo monta kertaa käynyt alustan läpi, sinä vai saabin tunteva ja osaava asentaja.PA3 kirjoitti:Kyllä mä niin monta kertaa olen ton alustan käynyt läpi kun nosturi on käytössä ja mitään ei ole irti. Kelkat on tarkastettu, nivelet, varret.. kaikki.
Miten toi ratti voi siirtyä? Raidetanko?
En epäile taitojasi, mutta tiedän myös, että jos saabin alustasta jotain irroittaa tai vaihtaa osia on tehtävä nelipyöräsäädöt.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Ohjauksen puoltaminen
Vuosi sitten oli samat oireet ja kävi säädätettävänä. Oireet jatkui ja ajoin talven, renkaiden kuluminen täysin normaali. Kesärenkailla puoltaminen jatkui.. vasen takapyörä oli vinossa ja nyt suorassa.. mut toi ratin asento on itse muutettu kun tehtaan merkit raidetangosta on laitettu kohdalleen. Kunhan kokeilin..
Klappia ei ole se on tullut kokeiltua.. rautakanki vanteen väliin ja ei liiku
Klappia ei ole se on tullut kokeiltua.. rautakanki vanteen väliin ja ei liiku
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t Sport -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t Sport -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
Re: Ohjauksen puoltaminen
No jos olet itse muuttanut ratin asentoa ei ole ihmekkään ettei se futaa kunnolla teeppä nyt vielä se, että kytket diagnostiikka työkalun eli Tech2 ja sen jälkeen valitset ja katsot virhekoodit, nollaa ne ja sitten kalibroit ohjauskulma-anturin techin ohjeiden mukaan.PA3 kirjoitti:Vuosi sitten oli samat oireet ja kävi säädätettävänä. Oireet jatkui ja ajoin talven, renkaiden kuluminen täysin normaali. Kesärenkailla puoltaminen jatkui.. vasen takapyörä oli vinossa ja nyt suorassa.. mut toi ratin asento on itse muutettu kun tehtaan merkit raidetangosta on laitettu kohdalleen. Kunhan kokeilin..
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Ohjauksen puoltaminen
Heetkonen..
Pitäisi tuon TiDS.n tanko vaihtaa niin pitääkö tuo tosiaan kalibroida techillä kohdilleen? Jos pitää niin käykö että laitan tangon kiinni, merkit? kohdalleen, sitten suuntaukseen ja kalibroitavaksi?
Ja minkälainen anturi tuossa tangossa on? Vai missä se on? Kun purkuosa on pöydällä eikä siinä näy mitään anturia.
Pitäisi tuon TiDS.n tanko vaihtaa niin pitääkö tuo tosiaan kalibroida techillä kohdilleen? Jos pitää niin käykö että laitan tangon kiinni, merkit? kohdalleen, sitten suuntaukseen ja kalibroitavaksi?
Ja minkälainen anturi tuossa tangossa on? Vai missä se on? Kun purkuosa on pöydällä eikä siinä näy mitään anturia.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Ohjauksen puoltaminen
Säädetty vain raidetangon päistä eli nivelistä.. Rattinivel kun menee raidetankoon niin siinä olevat maali merkinnät ovat nyt kohdallaan. Mutta kun tuo ratti on palaamassa suoraan vaikka en ole niveliin koskenut?core2 kirjoitti:No jos olet itse muuttanut ratin asentoa ei ole ihmekkään ettei se futaa kunnolla teeppä nyt vielä se, että kytket diagnostiikka työkalun eli Tech2 ja sen jälkeen valitset ja katsot virhekoodit, nollaa ne ja sitten kalibroit ohjauskulma-anturin techin ohjeiden mukaan.PA3 kirjoitti:Vuosi sitten oli samat oireet ja kävi säädätettävänä. Oireet jatkui ja ajoin talven, renkaiden kuluminen täysin normaali. Kesärenkailla puoltaminen jatkui.. vasen takapyörä oli vinossa ja nyt suorassa.. mut toi ratin asento on itse muutettu kun tehtaan merkit raidetangosta on laitettu kohdalleen. Kunhan kokeilin..
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t Sport -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t Sport -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
Re: Ohjauksen puoltaminen
A.L.
Siis oletko vaihtamassa ohjaus eli rattitankoa se on aina kalibroitava vaihdon jälkeen, kulma-anturi sijaitsee ohjainvaihteenkotelossa, yleensä kaikkien ohjainlaitteiden muutoksien yhteydessä on tehtävä kalibrointi. Ohjauskulma-anturin voit kyllä vaihtaa ilman muita toimenpiteitä.
Siis oletko vaihtamassa ohjaus eli rattitankoa se on aina kalibroitava vaihdon jälkeen, kulma-anturi sijaitsee ohjainvaihteenkotelossa, yleensä kaikkien ohjainlaitteiden muutoksien yhteydessä on tehtävä kalibrointi. Ohjauskulma-anturin voit kyllä vaihtaa ilman muita toimenpiteitä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Ohjauksen puoltaminen
Minusta tuntuu jotta olisi parasta jos etsisit jonkun tech osaajan joka auttaisi sinua, koska ohjauskulma-anturi laskee ohjauksen nopeuden sekä sijainnin 0°-60° se on kytketty yhteyteen TCS/ESP kanssa.PA3 kirjoitti: Säädetty vain raidetangon päistä eli nivelistä.. Rattinivel kun menee raidetankoon niin siinä olevat maali merkinnät ovat nyt kohdallaan. Mutta kun tuo ratti on palaamassa suoraan vaikka en ole niveliin koskenut?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Ohjauksen puoltaminen
OK näin teen mutta ensin vien säädettäväksi tuon. Onko tuossa muuten nopeuden mukaan säätyvä ohjaus?core2 kirjoitti:Minusta tuntuu jotta olisi parasta jos etsisit jonkun tech osaajan joka auttaisi sinua, koska ohjauskulma-anturi laskee ohjauksen nopeuden sekä sijainnin 0°-60° se on kytketty yhteyteen TCS/ESP kanssa.PA3 kirjoitti: Säädetty vain raidetangon päistä eli nivelistä.. Rattinivel kun menee raidetankoon niin siinä olevat maali merkinnät ovat nyt kohdallaan. Mutta kun tuo ratti on palaamassa suoraan vaikka en ole niveliin koskenut?
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t Sport -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t Sport -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
Re: Ohjauksen puoltaminen
Ainoastaan saab 9-3 ss:n tietyt mallit on varustettu nopeudesta ja ohjausnopeudesta riippuvalla ohjauksella, Electro-Hydraulic-Power-Steering eli EHPS systeemillä.PA3 kirjoitti: OK näin teen mutta ensin vien säädettäväksi tuon. Onko tuossa muuten nopeuden mukaan säätyvä ohjaus?
Autoissa joissa on Z19-moottoriversio ja ESP käyttävät CIM:n ohjauspyörän kulma-anturin lähettämiä ohjauspyörän kulmatietoja.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Ohjauksen puoltaminen
Toisaalta eipä tuo puolto ole riippuvainen tehostimesta. Kääntyy vauhdissa vaikka auto ei käy..
Ideat loppuu..
Ideat loppuu..
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t Sport -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t Sport -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
Re: Ohjauksen puoltaminen
No enpä ole tuota tarkoittanutkaan, että se tehostimesta olisi riippuvainen vaan kulma-anturi virheistä.PA3 kirjoitti:Toisaalta eipä tuo puolto ole riippuvainen tehostimesta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Ohjauksen puoltaminen
Se sitten varmaan näkyy techillä?core2 kirjoitti:No enpä ole tuota tarkoittanutkaan, että se tehostimesta olisi riippuvainen vaan kulma-anturi virheistä.PA3 kirjoitti:Toisaalta eipä tuo puolto ole riippuvainen tehostimesta.
Jos näin on niin mikä aiheuttaa tuon virheen? Vuotaakohan tuo tehostimen paine ohjausvaihteeseen jotenkin?
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t Sport -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t Sport -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
Re: Ohjauksen puoltaminen
PA3: mainitsit jossain että on tehty eriauton ohjearvoihin tuo nps.
Se vaikuttaa paljon. Ja mainittakoon että en tiedä yhtäkään korjaamoa joka säätää kulmat auto kuormattuna joka myös olisi syytä tehdä tähän. Eli noin 70kg per palli.
Toinen on se että auto yleensä ajetaan säätöpukille niin että se on liki suorassa. Jos säädetty laitteella jossa lukijat tulevat nosturiin kiinni aiheuttaa tämä castereissa heittoa.
Myös paljon vaikuttaa se että renkaidenheitto saadaan oikein mitattua pyöritys/liikutus vaiheessa ja se että missä järjestyksessä säädöt tehdään ja mistä sekä millä tyylillä.
Terv. Jan Erlandz
Se vaikuttaa paljon. Ja mainittakoon että en tiedä yhtäkään korjaamoa joka säätää kulmat auto kuormattuna joka myös olisi syytä tehdä tähän. Eli noin 70kg per palli.
Toinen on se että auto yleensä ajetaan säätöpukille niin että se on liki suorassa. Jos säädetty laitteella jossa lukijat tulevat nosturiin kiinni aiheuttaa tämä castereissa heittoa.
Myös paljon vaikuttaa se että renkaidenheitto saadaan oikein mitattua pyöritys/liikutus vaiheessa ja se että missä järjestyksessä säädöt tehdään ja mistä sekä millä tyylillä.
Terv. Jan Erlandz
RYH- Saab 9-3 2.0T -00
Saab 9-3 AVO 2.3 at. -98
Osia saatavilla 900, 9000, 9-3, 9-5
Saab 9-3 AVO 2.3 at. -98
Osia saatavilla 900, 9000, 9-3, 9-5
Re: Ohjauksen puoltaminen
En, vaan pelkän hammastanko paketin. Eli rattiakseli irroitetaan ensimmäisestä nivelestä tangosta katsoen.core2 kirjoitti:A.L.
Siis oletko vaihtamassa ohjaus eli rattitankoa se on aina kalibroitava vaihdon jälkeen, kulma-anturi sijaitsee ohjainvaihteenkotelossa, yleensä kaikkien ohjainlaitteiden muutoksien yhteydessä on tehtävä kalibrointi. Ohjauskulma-anturin voit kyllä vaihtaa ilman muita toimenpiteitä.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77